Even voorstellen en meteen een vraag...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Valerius, 26 nov 2017.

  1. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Goedenavond,

    Zojuist lid geworden van dit forum en kort voorstellen lijkt mij wel netjes. Ik ben Valerius en woon in de buurt van Arnhem. Als jonge tiener in de jaren 80 veel gelezen in boekjes van Robbe en Graupner, prachtige spullen maar dat was in die tijd allemaal veel te duur.

    Een jaar of 8 geleden uiteindelijk toch begonnen met iets, een klein plastic helikoptertje van Blade, en daar heb ik enorm veel lol mee gehad. Overigens heb ik dat helikoptertje een keer of vier moeten vervangen want daarmee vliegen viel geheel niet mee...

    Na wat andere en grotere helikopters ook met vliegtuigen gevlogen en eigenlijk vond ik dat nog leuker. Toch bleef de hobby een jaar of twee geleden in de hoek liggen en toen heb ik alles verkocht. Nu met Sinterklaas in aantocht vroeg mijn zoontje (11 jaar) een kleine drone voor in huis. Voor de zekerheid toch maar twee besteld want anders vliegt hij zo alleen, zeg maar...

    Nu is toch weer gaan kriebelen en ben ik mij aan het oriënteren op iets nieuws. Mogelijk voordeel is dat ik niets meer heb en helemaal opnieuw kan beginnen. Ik wil graag starten met een zweefvliegtuig en een radio, vandaaruit kijk ik verder. Hierover heb ik twee vragen, wellicht kunnen jullie mij de juiste richting wijzen;

    Ik zat zelf te denken aan Multiplex. Bijvoorbeeld de Easyglider 4 of de Heron. Die laatste vind ik overigens mooier. Ik zou dat graag willen combineren met een Spektrum radio bijv. de DX6 of DX8. Is dit een puike combinatie of hebben jullie andere tips?

    Ik heb in de buurt niet heel veel RC winkels en bereid me dus met name online voor. Nu zijn er in Nederland zeker goede winkels maar kwam ik vanavond ook deze in Oostenrijk tegen met een behoorlijk assortiment;

    www.lindinger.at

    Heeft iemand ervaring met deze zaak? Of wellicht heeft een van jullie een veel betere tip...

    Tot zover mijn eerste “post”, ik zal me de komende dagen eens goed inlezen op dit forum dus wellicht tot snel!

    Mooie avond en groet,
    Valerius
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
  2. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Valerius.

    Welkom op het forum.

    Als ik je een advies mag geven zou ik voor een acht kanaals zender gaan.
    Met 6 kanalen zit je gauw aan een beperking, misschien nog niet direct, maar als je wat langer vliegt wil je wat uitgebreider en dan loop je vast.
    Een Easyglider is altijd goed mooie rustige vlieger goed voor beginners.
    En lindinger heb ik geen slechte dingen over gehoord.
    Maar kijk eens bij jou in de buurt zijn genoeg goede modelbouwzaken die je van advies kunnen dienen.

    Groetjes René
     
    Valerius vindt dit leuk.
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Valerius vindt dit leuk.
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    MOD

    Voor verkoop hebben we andere afdelingen op dit forum.
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De Heron is zeker een hele mooie zwever, en biedt met de flats toch wat extra mogelijkheden waardoor de uitdaging wat langer behouden blijft. Als je nog voldoende ervaring hebt. dan zou ik hem zeker aanbevelen. Hij vliegt beslist niet moeilijk, bij onze club hebben mensen hem als 2e zwever na de Easystar gekocht. Vaak heb ik die voor hen ingevlogen dus mijn ervaring is niet alleen gebaseerd op YouTube filmpjes ;).

    T.a.v. Spectrum: in Kampen hebben we wel vaak problemen met storing gehad. Dat kan misschien lokaal zijn, ik geef alleen weer wat wij gezien hebben. Zelf ben ik voorstander van Futaba. Daar heb ik de beste ervaringen mee.

    Ik ben het met René eens dat meer kanalen vaak meer vrijheid geeft, maar kijk ook naar de schakelaars en schuifjes op de zender. Mijn ervaring is dat het wel helpt als je een extra schuif binnen handbereik hebt. Dan kun je bijvoorbeeld zowel gas als flaps/remkleppen proportioneel bedienen.

    Max
     
    Valerius vindt dit leuk.
  6. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Goedemiddag,

    Bedankt voor de reacties. Ik moet een beetje wennen aan de forum software dus weet niet of deze manier van reageren de gebruikelijke is...

    @renetl50 @flymax : Bedankt voor de tips! Het zal dus een zender worden met meer dan 6 kanalen. Ik ben bekend met Spektrum dus moet me inlezen in andere merken. Kan je met andere merken ook de simulatie software van Phoenix gebruiken? Die heb ik, inclusief bijbehorende kabel, nog wel in bezit.

    @ron van sommeren : Hobma ken ik zeker en daar heb ik in het verleden best wel wat gekocht. Om een of andere reden “browse” ik daar digitaal altijd voorbij...

    @max z : Ook wat dit betreft moet ik me inlezen maar bedankt voor het aanbod. Zal nog even uitzoeken hoe ik een persoonlijk bericht kan versturen;-).

    Gaaf overigens om hier weer voorzichtig mee te beginnen. Online orienteren, youtube kijken, reviews lezen en daarna weer eens heerlijk vliegen, zin in!
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2017
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Valerius,

    Leuk, een her-intreder.
    Het beste is naar een winkel gaan die diverse zenders op voorraad heeft, dan kan je even het menu zien en het ding vasthouden.
    In Nederland zou ik geen winkel weten, je moet dan richting Limburg, net over de grens bij Echt.
    Daar zit W&W modellbau.
    Stukken goedkoper dan in Nederland en ze hebben vrij veel op voorraad staan.
    https://w-w-modellbau.de/

    Ik zou niet voor Spektrum kiezen, de importeur is nogal moeilijk aan het doen en veel winkeliers leveren het niet meer, dus denkend aan de toekomst zie ik dat merk wel verdwijnen.
    Je kan met een gerust hart Graupner, Futaba en Jeti kopen.
    Maar de menu's zijn nogal verschillend dus de moeite waard om te kijken wat jou het beste bevalt.

    Veel plezier met de zoektocht!

    Gert-Jan
     
    Valerius vindt dit leuk.
  8. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Valerius.

    Zelf vlieg ik met Futaba, en ja die kan ook op de simulator moet je wel de goede aansluiting voor hebben.
    Ook begonnen met spektrum maar na een paar keer storing overgestapt op Futaba, nu alweer jaren storingsvrij vliegen, zowel helicopter als vliegtuig.
    Groetjes René
     
    Valerius vindt dit leuk.
  9. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Wederom bedankt voor de reacties,

    @GJVO : Bedankt voor de webshop toptip;-) ziet er goed en overzichtelijk uit.

    @renetl50 : Goed om te lezen dat de Phoenix sim ook met Futaba kan. Welke aansluiting bedoel je? Ik heb er een kabel bij van USB naar 3,5 mm jack.

    Zo te lezen heeft Spektrum niet heel veel voorstanders. Futaba lijkt iedereen goed te bevallen en zij hebben volgens mij redelijk complete radio’s voor niet al te veel geld. Wil eigenlijk liever niet meer dan ca. €300,- uitgeven aan een radio. Tips voor wat betreft welke Futaba radio zijn meer dan welkom...:)
     
  10. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Futaba heeft een soort vierkante stekker.
    Zou eens kijken naar een Futaba T10J heb je nieuw al wel voor rond de 300 euro.
    Kijk ook een wat je wilt een handzender of dat je een pultzender wilt gebruiken.
     
    Valerius vindt dit leuk.
  11. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Haha, dit zal ik na de F1 race toch echt even moeten googelen..:)
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat de Futaba en Graupners een beetje gelijk opgaan.
    Het nieuwere merk is Jeti.
    Topspul, zeer betrouwbaar, goede service en ook een forum waar alles behandeld wordt.
    Alleen heb je dan voor 300 euro niets.
    Je moet gewoon naar de winkel, ding vasthouden, menu doorbladeren en dan pas een keuze maken.
    Bij W&W hebben ze alles op voorraad en dan ook niet 1 maar meerdere.
    Zo'n winkel vind je niet meer in Nederland.
    En dan ook nog goedkoper... als Nederlander is dat toch erg belangrijk.

    GJ
     
    Valerius vindt dit leuk.
  13. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Valerius vindt dit leuk.
  14. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    @GJVO : Bedankt voor je tips e.d. En je hebt helemaal gelijk, als het goedkoper kan graag, maar ik moet er wel een goed gevoel bij hebben. Voor een dubbeltje op de eerste rang zeg maar;-)

    @J.B : Bedankt voor de FRSKY tip. Ook hier ga ik me in verdiepen. Volgens mij nette spullen voor redelijke bedragen.

    Ik las vandaag her en der dat Spektrum inderdaad nogal eens problemen geeft. Vreemd, hier heb ik zelf nooit last van gehad. Voordeel van dit merk vind ik dat veel eenvoudige (Horizon Hobby) producten met een Spektrum ontvanger zijn uitgerust zodat je direct aan de slag kan. Ik zit al met een scheeft oog naar de Eflight UMX Timber te kijken en en heb nog een UMX Radian in de hoek liggen allebij uitgerust met een Spektrum ontvanger. Tja, keuzes...
     
  15. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Blijkbaar dubbel gepost...
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Om eerlijk te zijn, ik heb met alle plezier mijn eerste 6 jaar modelvliegen met een 6 kanaals gedaan en geen enkele beperking tegen gekomen.. niet iedereen vliegt met remkleppen, flaps, intrekbaar wiel en lichtjes of wat weet ik allemaal he.. wat zijn je ambities valerius? Gewoon wat leuke vliegtuigjes of echt later voor de grote schaalmodellen gaan?

    En trouwens soms moet je ook gewoon wat creatief zijn met kanaal gebruik he.. ik vlieg nu een eigenlijk 10 kanaals zwever (6 kanalen voor de vleugel, 4 voor de romp) met toch maar 8 kanalen.. gewoon wat creatief zijn :)

    Mvg
     
  17. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Die x7 van frsky ziet er trouwens ook wel leuk uit :)

    Veel mogelijkheden, betaalbare ontvangers en niet te duur.
     
  18. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    Goede vraag, voor nu gewoon weer lekker vliegen maar het zou zonde zijn als ik op korte termijn kanalen tekort kom. Dus ik neem de tip ter harte om direct te starten met 8 of meer kanalen.

    Merk alleen dat ik door eerdere ervaring met Spektrum erg moet wennen aan al die andere merken en de voor en eventuele nadelen nog niet helder voor ogen heb...
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De aanschaf van een zender is voor een groot deel het gevoel wat je hebt bij een zender er moet een klik zijn. GJ geeft dat hierboven ook aan.
    Alle bekende merken maken goede zenders de duurdere types zullen wat beter zijn en hebben meer mogelijkheden.
    Je hebt al een UMX Radian de keuze voor Spektrum zou dan een optie zijn. Spektrum heeft wat last van negatieve berichten. Niet zo gek als je de grootste bent.
    Hoge bomen.... Ik geef je in overweging om een gebruikte Spektrum DX6i aan te schaffen. Die worden rond de € 70,- aangeboden. Hier en op Marktplaats.
    Daarmee kan je de Radian vliegen en ook andere E-Flite modellen. Mocht de zender niet bevallen of ,voor later, te weinig mogelijkheden hebben. Dan kan je een andere zender aanschaffen. De DX6i zender blijft op termijn zijn waarde behouden. Vele ander merk vliegers hebben of willen een Spektrum zender om E-Flite modelen te kunnen vliegen.
     
  20. Valerius

    Valerius

    Lid geworden:
    25 nov 2017
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Doorwerth
    @onno10 : Bedankt voor je bericht en meedenken. Spektrum lijkt inderdaad een logische keuze omdat ik al die UMX Radian heb, omdat HH veel leuke BNF vliegmachientjes maakt en omdat Spektrum met mijn Phoenix Sim werkt. Daarnaast ken ik het systeem en lees ik dat bijv. FRSKY met een open systaam werkt. Vast super handig, maar zo handig ben ik niet met computers.

    Daarnaast kijk en zoek ik liever naar mooie vliegtuigen ipv naar zenders en ontvangers.:thumbsup:
     

Deel Deze Pagina