Even voorstellen Michiel plus een vraagje

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Masje_NL, 19 jul 2018.

  1. Masje_NL

    Masje_NL

    Lid geworden:
    18 jul 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Hierbij wil ik me even voorstellen.
    Heet Michiel en ben alweer 46 jaartjes oud, ben altijd een bouwer geweest met of Hout, plastic metaal.

    Verleden jaar kerst heb ik een dwarsdoorsnede gekregen om eens te kijken of het bouwen van een houten schip me een beetje leuk leek. Dat bleek het geval, na ongeveer 7 maanden was ie klaar. maar ja wat nu.

    De doorsnede is de San Francisco van Artesania Latina.
    voor wat foto's zie de link https://photos.app.goo.gl/7zlZP8d67wn0sU993

    Nu mijn vraag,
    Een heel schip lijkt me nog een beetje te ver/veel werk.
    Heb lopen googlen naar andere dwars doorsnede's en dan kom ik o.a de HMS Victory tegen.
    Die ziet er erg mooi uit, alleen de prijs valt me vies tegen om die uit engeland te laten overkomen.
    Weet iemand anders of ie in nederland ook verkocht word ?

    Of zijn er nog andere soortgelijke doorsnedes te vinden.

    Groet
    Michiel
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Michiel, ik heb je foto's bekeken van je doorsnede en dat ziet er helemaal niet slecht uit hoor, netjes gebouwd. Ik weet niet over welke prijs je hebt, die vies tegenvalt, maar een beetje kwaliteits model is zeker niet goedkoop. Ik heb er hier https://historische-modelbouw.nl/ buiten de San Francisco (die hier ook te koop is) nog twee gevonden nl. de hms Victory van Corel voor de prijs van € 128
    en de uss Constitution van Mamoli voor € 137. Verder is het gewoon even zoeken bij de diverse modelbouwwinkels of er iets voor je bij zit, op het internet is zeker wel iets te vinden van je gading, succes ermee.

    Zelf heb ik de dwarsdoorsnede van de Victory gebouwd van DeAgostini, erg mooi model en bijzonder rijk gedetailleerd, maar wel ruim 300 euro. Of dit model nog te koop is hier in Nederland zou ik zo niet weten, volgens mij zijn ze ermee gestopt en is misschien dan ook te duur?
    koper.jpg
    In ieder geval wens ik je veel succes!
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  3. Masje_NL

    Masje_NL

    Lid geworden:
    18 jul 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Dank je wel Pietsan, die van Deagostine is inderdaad erg mooi maar 300 euro vind ik een beetje veel dan kan ik net zo goed een heel schip kopen.
    Alhoewel het wel kriebelt ;-)

    Plus als beginner wil ik eigenlijk niet gelijk aan zo'n duur object beginnen, eerst maar met een goedkoper model de beginners fouten maken.
    Heb er nu ook al genoeg gemaakt, grootste fout is het maken van de kanon's gaten, aan een kant zitten er twee te laag. als oplossing heb ik de luiken maar dicht gezet.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik begrijp dat je eerst wat goedkopers wilt om te proberen (zouden eigenlijk meer mensen moeten doen). Het voordeel van DeAgostini is/was dat ze de modellen als abonnement leverde, vier delen per maand, waardoor je niet in één keer het hele bedrag moest neertellen. Ik ben intussen al met het 3e model van deze uitgever bezig en ik moet zeggen dat ze over het algemeen goed materiaal leveren en een zeer goede service bieden. Maar ik geloof dat ze hier in Nederland gestopt zijn, de link naar de website werkt in ieder geval niet meer....

    En van fouten maken leer je over het algemeen het meeste, behalve je geschutpoorten (kanon.s gaten zoals jij het noemt) zijn er nog wel meer foutjes in je model. Maar door schade en schande word je steeds wijzer. En er is goed te zien dat je het toch wel aardig in de vingers hebt. Veel beginnende bouwers plaatsen hier hun verslag en krijgen op die manier alle hulp die nodig is, dus dat zou je eventueel ook kunnen doen. Hopelijk zien we binnenkort hier iets van jou verschijnen je bent in ieder geval al lid, zodat je allerlei bouwverslagen kan doornemen en ideeën op kan doen. Ik wens in elk geval veel succes en bouwplezier.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mijn verslag van de doorsnede van de Victory vind je hier onder, helaas ontbreken er een aantal foto's hetgeen is gebeurd toen dit forum van opzet is gewisseld. Er is echter nog ruim voldoende over om een goed beeld te krijgen van deze rijk gedetailleerde doorsnede http://www.modelbouwforum.nl/threads/dwars-doorsnede-hms-victory.188518/

    De prijs van de doorsnede is geen 300 euro, maar 238,50 exclusief de koperen plaatjes voor het onderwaterschip. Dat is uiteraard nog steeds niet goedkoop, maar wel wat schappelijker....;)
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je lange tijd denkt te werken aan zo een model dan zijn de kosten van de hobby per maand heel anders. Eigenlijk zou je zo kunnen rekenen. Houten modellen kosten naar mijn ervaring flink wat tijd, want elk latje moet zorgvuldig gepast. Geen flauw idee wat zo’n doorsnede aan tijd neemt, half jaar? Mooi is het zeker! Ik startte in hout met een leuk maar eenvoudig bouwpakket van de Albatros van constructo. Zie het verslag. Bijzonder leuk, uitdagend genoeg en rond de 85 eu.
     
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dit is hem

    Image1532331183.769182.jpg
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat klopt inderdaad Erik, dat wanneer je de kosten van je model uitspreid over de tijd dat je er mee bezig bent dan is het helemaal niet zo duur. Als ik mijn huidige project neem, de Sovereing of the Seas wat als pakket een kleine 1200 euro kost, waar ik zo'n 4 jaar mee bezig ben, dan kost het ong. 80 cent per dag. Dat kan iedereen wel betalen denk ik. Het punt is natuurlijk wel dat wanneer je zo'n bedrag in één keer moet neertellen dat het dan best wel veel is en niet voor iedereen haalbaar.

    Wat je vraag betreft, hoeveel tijd zo'n doorsnede in beslag neemt, dat was in mijn geval 6 maanden.

    De Albatros is een heel leuk bootje, ik heb je foto's bekeken en voor die prijs hoef je het zeker ook niet te laten:thumbsup:
     
  10. Masje_NL

    Masje_NL

    Lid geworden:
    18 jul 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Nederland
    Ben met de mijne zo'n 7 maanden bezig geweest. En als je dan ziet wat het gekost heeft valt dat reuze mee.

    Had het bouwverslag reeds gevonden,dat is ook een van de dingen die me weerhouden om er aan te beginnen. Bang om het te verprutsten.

    Heb eens de verschilde website bekeken en ik denk dat ik eerst eens een kleine sloep ga bouwen.
    Als dat dan naar tevredenheid gelukt is kan ik altijd het nog eens overwegen.

    plus er moet wat te wensen overblijven.
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    *Hans* vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina