Even voorstellen: potentieel nieuwe slingeraar

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door merijnwijnen, 14 feb 2018.

  1. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Hallo allemaal,
    Na lange een tijd van afwezigheid wil ik weer eens iets met modelzweven gaan doen, en dit F3K gebeuren trekt me wel. F5J is een andere optie, maar de eenvoud van F3K is mooi.
    Ik ben 49, twee kids, woon in Nuenen. Als (denk ik) 10 jarige begonnen met RC met een Graupner Dandy. Nog wat ander houtbouw spul, een keer een motorkist (niet mijn ding). Daarna vrij snel richting de experimentele modelbouw afgedwaald. Eenden vliegende vleugels, van alles. Zelf (in excel) software gemaakt voor stabiliteit en prestatie, op basis van polaires die je handmatig moest opmeten uit de profielenboeken. XFLR5 was nog ver weg. Piece de resistance: een diagonaal vliegende plank. Drie keer gekraakt, en toe ging ie zelfs aan de elastiek netjes omhoog.
    Nu vlieg ik nog 1 x per jaar maximaal, met een paar oude vliegmaten in de Eifel. Ooit een oude Elllips III F3B bak op de kop getikt die daar echt geweldig voor is. Kan ook aan de lijn hier, maar dat komt er niet van.

    Ook nog een tijdje geklooit met quadrotors (zie mijn Avatar). Toen Drones nog militaire dingen waren en niemand wist wat een quadrotor was, heb ik er zelf van de grond af 1 ontwikkeld, inclusief hard en software. Was leuk, maar als het vliegt is de uitdaging er af.

    Richting DLG: Ooit heb ik een KISS van Werner Stark gebouwd, vol-balsa en full size. Vloog best leuk, maar ik had problemen met gooien, te slap om echt hoog te komen. Nadat ie een keer flutterend tegen dek ging heb ik dat opgegeven. Misschien moet ik de resten eens tot mini ombouwen, ik moet ze nog ergens hebben liggen.

    Maar het kriebelt om weer eens iets te gaan doen. Vliegen maar ook bouwen, eventueel ontwerpen. Ik ben handig met composieten, al zijn dat bij mij vooral fietsen geweest. Carbon liggers en tandems.

    Als mij griep voldoende is weggezakt probeer ik in Malden te komen kijken. Heeft dat zin, of is men te druk met vliegen?
    Mocht iemand een full-size hebben liggen waar hij graag van af wil voor een leuke prijs dan heb ik wel interesse. Alleen een romp helpt ook al, een vleugeltje baggen lijkt me wel een leuke uitdaging als ik iemand vind die de kernen voor me kan snijden.

    Zit er iemand een beetje in de regio Eindhoven? Ik ben slapend lid bij de starthaak in Heeze. Als ik echt weer wat zou gaan doen zijn wat tips over instelling welkom.
    Ik overweeg me een nieuwe zender aan te schaffen, mijn Multiplex stoeptegel is onhandig groot, en 2.4 GHz is ook een stuk handzamer dan die oude lange antennes. Iemand in de buurt met Taranis ervaring zou dan ook handig zijn.

    Sorry, het is een beetje lang geworden. Wellicht tot zaterdag.

    Groeten,
    Merijn
     
    PE5ED vindt dit leuk.
  2. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Hi Merijn,

    Weet je het zeker? F3K is misschien wel de meest besmettelijke vorm van modelvliegen. Ben je dalijk van de griep af, heb je meteen een andere ziekte aan je broek. En van deze ziekte kom je niet meer af....

    Als je daar niet bang voor bent heeft het zeker zin om langs te komen in Malden. Je zal een goede indruk kunnen krijgen van het spelletje en er is tussen de vliegrondes door voldoende tijd voor een praatje.

    Tot Zaterdag!

    Roger
     
    MarkP vindt dit leuk.
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    IEDEREEN is welkom!! en op onze wedstrijden is men uiteraard druk met vliegen maar er is altijd tijd om een geïnteresseerde te woord te staan, dat zit in de f3k-cultuur;)
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ah, een roetser als nieuwe slingeraar. Welkom
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Hoi Merijn.
    Ik kom uit eindhoven en vlieg in Geldrop, dus dat lijkt me wel dichtbij.
    Ik heb nog een DLG romp liggen, 2e keus van Christophe Verschoren.
    En nog 2 sets schuimkernen... was wat te enthousiast voor mijn eerste DLG projectje. Alle 3 de setjes bleken vliegwaardige kwaliteit.
    Mijn bouwverslag moet ergens op het forum staan. Methode " papa met kleine kinderen" spreekt wellicht aan. Het is een dragende huid constructie zonder ligger. Vliegt nog steeds!
    Laat maar weten als je iets wilt hebben.
    Tjarko

    Staat nu op pagina 17! Eigenbouw dlg vleugel.
    Nu Theo een NXT heeft blijf ik niet meer bij...
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
    Terence vindt dit leuk.
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hoi Merijn,

    Ik heb het idee dat ik je ken,
    Kom je oorspronkelijk uit de regio Alkmaar?
    Ik heb vroeger bij de ACK gevlogen (25-30 jaar geleden)

    Volgens mij hadden jullie een soort modelbouw hemel op zolder

    Groet Niels Zonneveld
     
  7. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Da's wel eigenaardig. De een (Wubbe) heeft ontdekt dat ik Roets rijdt. En nu jij.
    Je hebt helemaal gelijk. Ik heb vanaf mijn jongste jaren totdat ik uit NoordHolland verdween bij ACK gevlogen. Ik ga nog steeds af en toe mee naar de Eifel weekeinden met Hemelvaart. Mijn vader (Jo) was 1 van de oprichters, en die zolder met modelbouwhemel lag aan de Bergerweg tussen Alkmaar en Bergen.

    Groeten,
    Merijn
     
    Wubbe vindt dit leuk.
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Mensen met een modelbouwhemel op zolder zijn extra welkom.;)
     
  9. merijnwijnen

    merijnwijnen

    Lid geworden:
    12 mrt 2008
    Berichten:
    76
    Die modelbouwhemel is niet meer, hoewel ik er nog wel veel spulletjes van heb, een bonte verzameling vliegtuigen en een grote voorkeur voor zelf bouwen.
    Liefst ook zelf ontwerpen. Er zit nog een F3K vliegende vleugel in mijn ideeën doos die ik jaren geleden doorgerekend heb, die wil ik graag nog een keer bouwen. Het ontwerp moet ik nog uit een oude computer peuteren en aanpassen aan modernere profielen.
    Maar da's voor later, eerst maar weer eens beginnen. Ik heb Malden trouwens moeten laten lopen, te grieperig. In Bergeijk hoop ik te vliegen, als dat tenminste gaat als DLG beginner.

    Wat dat betreft even iets praktisch:
    Ik begrijp dat je een brevet moet hebben om mee te mogen vliegen. Nu heb ik ooit een zweefbrevet gehaald (hier mee: url), maar dat is voordat de KNVvL dat goed registreerde dus daar heb ik ze naar gevraagd maar dat kunnen ze niet meer vinden. Hoe kom ik aan een brevet als ik geen lid ben van een KNVvL club? Verzekerd ben ik (uiteraard) wel, KNVvL lid (nog) niet.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  10. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Leuk om je weer tegen te komen!
    Ik kan me nog herinneren dat je een heel blits zwevertje had gemaakt met hele slanke vleugels en zonder roervlakken, alleen de vleugel kon onafhankelijk kantelen!

    Wellicht tot snel op een van de wedstrijden!
    En voor zelfbouw zou ik zeker eens kijken naar de Tantalus en wellicht vanaf daar verder ontwikkelen!

    Groet

    Niels
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Meer ideeën dan tijd, welkom;)......
    wat betreft het brevet, die kan je ook op een van onze wedstrijden of clinics halen. Voor een ervaren piloot is het erg goed te doen, alleen het werpen is eigenlijk iets waar we scherp op letten. Dat is zo gedaan en kan voordat de wedstrijd begint afgehandeld worden.

    de eerste 2e keer dat je meedoet kan je gewoon mee doen met je verzekering-polis, een mailtje of kopie daarvan is voldoende. Wil je echter vaker mee gaan doen en meedingen in het NK, dan is een lidmaatschap bij de knvvl uiteindelijk wel nodig.

    Groet, Vincent
     
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Merijn ik zet hier even de fotos. Lukt niet in pb.
    20180218_222648.jpg
    20180218_222634.jpg
    20180218_222713.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2018

Deel Deze Pagina