Even voorstellen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Carool van Kesteren, 19 nov 2016.

  1. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Hallo, ik ben Carool uit Boxtel, en heb nog nooit een scheepsmodel gebouwd, maar wel een echt houten schip Zuiderzee visserijschip gerestaureerd. Nu heb ik een modelbotter van 1:00 bij 1:115m ongeveer, gebouwd door een oud visserman zo te zien, waaraan wat werk is. Mocht ik vragen hebben hoop ik dat ervaren modelbouwers me willen helpen. Bottermodel3.JPG
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Hey Carool, mooi schip wat je daar hebt staan! Ziet er antiek uit.

    En als je vragen hebt....wanneer ik je posts in de andere verslagen even lees kunnen wij qua benamingen meer van jou leren :)
     
  3. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Hans, dank je wel, ik ben sinds 1989 lid van de vereniging Botterbehoud, en heb veel boeken en alle Tagrijnen (blad van VBB) over oude visserijschepen en de Zuiderzee. Als er iets met een zeil dreef dat vis ving, dan heb ik er wel iets over. ;-)
     
  4. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    Carool,

    voordat je begint met deze renovatie enkele tips:
    - zoek op internet naar gelijkwaardige renovaties van oude scheepsmodellen.
    - probeer de originele staat van het model in takt te laten en alleen echte beschadigingen (vaak duidelijk zichtbaar) te repareren en tuigage te vernieuwen

    de kracht van een oud scheepsmodel is de leeftijd en de manier van bouwen in die tijd.

    als je een echt correct model wil kun je beter een nieuwe maken en deze als antiek model in stand houden.
     
  6. Carool van Kesteren

    Carool van Kesteren

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Boxtel
    Dag Jan, dat was ik inderdaad van plan. Zo heeft dit schip een doorlopende kiel, waarbij botters die ik ken een plat vlak hebben in het midden, en een scheg voor en achter. Dat laat ik zo. Het schip is een keer gerepareerd, dat was ook duidelijk te zien. Maar essentiele onderdelen van een botter ontbreken, zoals de kaarplaten die van de buitenkant de bun afsluiten. Het visserijnummer is een fantasienummer; GB was geen vissershaven, ook niet in de omringende landen. Het prinswerk, (de kleurige driehoekjes op het roer, de doft en boven het deurtje) zijn geel rood zwart, in plaats oranje blanje bleu. Dit zou kunnen duiden op een model uit Belgie, (Baasrode had een botterwerf). Ik heb een lijstje gemaakt met wat ontbreekt, (zo is er bijv een lamp, maar ontbreekt de standaard waar deze aan hing). Van de rondhouten ontbreken de goede bezaanstutter en de stutter (hek) voor in de fok. De fok heeft maar één schoot terwijl er bij botters altijd een dubbele schoot werd gevoerd, die bij licht weer doorgehaald kon worden tot een enkele. De vorm van de klik van het roer is zodanig dat de helmstok hier niet op gezet kan worden, (zie bijv. mijn profielfoto, waarin ik een botter zeil met de helmstok op de klik). Het model komt uit Elburg, en ik heb wat vragen gesteld daar aan de Botterverenigingd daar maar nog geen antwoord ontvangen. Het is niet bekend wie het gemaakt heeft, of wanneer. Helaas is er van botters voor 1900 weinig bekend, binnen de Vereniging Botterbehoud (VBB) is er maar één, dus daar zal ik contact mee opnemen. Gelukkig heb ik alle boeken wel zo'n beetje die er over botters en de Zuiderzee visserij zijn, dus ik kan nog wat studeren weer!
     
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het repareren / restaureren van dit soort schepen is inderdaad een delicaat iets. Veel 17e eeuwse modelschepen die na 100 jaar "gerestaureerd" werden, werden b.v. gelijk ook maar aangepast naar de tuigage van de 18e eeuw. Nu zijn we nog eens 300 jaar verder en ziet men dat als ook een vorm van authentieke geschiedenis, dus men laat het zo. Maar het heeft de originele eerste bouw wel geweld aangedaan.

    Als jou model bij wijze van spreken 100 jaar oud is en je gaat het lekker modern opknappen help je denk ik de authenticiteit om zeep. Die insteek heb je volgens mij ook niet.

    Vooraf veel onderzoek doen is het devies (maar daar ben je al druk mee bezig - :thumbsup: )
     
    Carool van Kesteren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina