Even voorstellen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Martin1, 8 jun 2017.

  1. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo,
    Mijn naam is Martin en hoop binnenkort aan de Victory van Corel te beginnen. Lang geleden heb ik de Victory met vallen en opstaan ook al eens gebouwd, maar omdat ik toen naar Thailand verhuisde heb ik het schip, voor 60% af, bij een vriend in Nederland achtergelaten. Hier in z.o. Azie is bijna niks te krijgen op dit gebied, dus alles wat ik nodig heb moet via NL hierheen komen. Al het nodige bij De Kombuis besteld en een vriend stuurt het dan door. Als de douane niet te moeilijk doet hoop ik alles toch binnen een dag of 10 binnen te hebben. Ongetwijfeld zal ik tijdens de bouw tegen wat probleempjes aanlopen. en hoop op dit forum dan wat adviezen te krijgen van de meer ervaren bouwers. Ik denk bijvoorbeeld nu al aan de beplanking. Meestal worden de planken in 1 hele lengte over het schip geplaatst. In werkelijkheid zouden dit dus planken zijn van ca. 80 meter lang en ik heb nog nooit zulke hoge bomen gezien. Maar ik denk toch dat dit mooier is dan bijv. ontelbare planken van 8 cm. lang. In mijn hoofd ben ik er al mee bezig maar moet toch nog even geduld hebben. Ik heb op dit forum al veel goede tips gevonden, en het feit dat ik hier wat hulp kan krijgen is een hele geruststelling.
    Met vriendelijke groet, Martin.
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Welkom Martin en veel plezier met het bouwen van de Victory!
     
  3. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Alvast succes met het bouwen.
     
  4. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je! Ik kom je vast nog weleens tegen op dit forum met wat vragen van mijn kant.
     
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Komt goed. Ik ben zelf ook nog niet zo lang op dit forum. En heb zelf ook nog maar 1 schip gemaakt. De Mayflower 1620 van constructo. Mijn bouwverslag staat hier ook op dit forum ( of klik op de link in mijn "handtekening" hieronder. )

    Dus ik kom ook vast nog voor verassingen te staan met de bouw van het nieuwe project.
     
  6. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Welkom en veel plezier met de bouw!!
     
  7. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Gaat lukken! Mijn bestelling is in Nederland al afgeleverd. In tegenstelling tot wat nogal negatieve reacties op internet m.b.t. De Kombuis, is mijn ervaring uiterst positief en dat mag ook gezegd worden. In het pinksterweekend heb ik daar de Victory van Corel besteld, samen met wat gereedschap en wat extra hout. Best wel een behoorlijke bestelling.Levertijd 10-14 dagen. Ik heb best wel wat mails verstuurd met vragen, en van Ton Pekel altijd keurig antwoord gekregen. Ik had wat extra verzoeken t.a.v. de verpakking omdat het pakket doorgestuurd moet worden naar mij in Thailand. Perfect geregeld! Het pakket met mijn bestelling is door DHL inmiddels, zoals afgesproken, afgeleverd op het adres in Nederland. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar ik ben rondom tevreden met De Kombuis en wat mij betreft hebben zij er een klant bij. Vandaag wordt het doorgestuurd naar Thailand het is dus nog even afwachten wanneer de Victory de haven van Bangkok binnenloopt. De douane hier kan best weleens moeilijk doen, maar ik verwacht volgende week toch wel alles in huis te hebben. Ik zal het verloop van de bouw zeker op dit forum plaatsen en hoop zo de nodige adviezen en tips te krijgen!
    Mvrgr. Martin.
     
    Jaques en pietsan vinden dit leuk.
  8. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag is de Victory eindelijk in Hua Hin gearriveerd! Ik kan dus rustig eens alles op een rijtje zetten en langzaam aan beginnen. Bij het openen van de doos vielen mij wel gelijk een paar dingen onaangenaam op. Zo was de kiel zo krom als een hoepel (ligt nu hopelijk recht te trekken) en er zaten gewoon de oude kanonspoorten in. Bij de bouwdoos van ca. 10 jaar geleden was het zo dat de geschutpoorten gefixeerd moesten worden met een druppeltje lijm zodat deze open bleven staan. Dat vond ik altijd een raar gezicht want hoe kan zo'n poort vanzelf open blijven staan? Op de huidige bouwdoos van Corel staat een foto waarop dit anders was en de poorten opengehouden worden door een kabel zoals bij de meeste andere modellen. Helaas is hiervan in de doos en de beschrijving niks terug te vinden. Als hiervoor geen oplossing te vinden is zal ik toch nieuwe geschutpoorten moeten bestellen (toch weer 75 Eutjes), en het duurt lang voordat dit hier is. Nou ja, eerst maar met de basis beginnen. Eigenlijk best wel een hoop geld voor zo'n doos.
    Mvrgr. Martin.
    p.s. Goede raad en/of adviezen zijn van harte welkom.
    . 20170703_165824.jpg
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  9. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Roosendaal
    Niet toevallig een oude doos ontvangen?
    ze zouden op al dit soort dozen een verpakkingsdatum en versie moeten vermelden (en dat ook in de webshops vermelden)
     
  10. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Daar begint het wel op te lijken Jan. Zo op het oog mist er ook het een en ander. Morgen maar eens rustig kijken. Het feit dat ik in Thailand zit maakt het er niet eenvoudiger op. Ik zal het ermee moeten doen en sommige dingen bijbestellen. Het duurt lang voor iets hier is. Ik zal wel Corel benaderen en vragen hoe het zit.
    Mvrgr. Martin.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    De winkel waar je gekocht hebt moet in dit soort gevallen eerst de mogelijkheid krijgen de problemen op te lossen. Meestal verwijzen die dan direct door naar de fabrikant (dat is lekker makkelijk namelijk) - maar ik zou wel even de Kombuis er op aanschrijven.
     
  12. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Oh, maar dit is geen verwijt naar de leverancier toe Hans. De doos, of liever gezegd de inhoud, valt mij gewoon een beetje tegen en dat ligt aan mij. Voor de aanschaf van dit soort zaken ben ik helemaal afhankelijk van internet en dan valt het weleens tegen. Ik lig er verder niet wakker van en ben langzaam aan begonnen met de bouw. Mist er iets of ik wil iets anders hebben, zoals bijvoorbeeld de geschutpoorten, dan bestel ik die gewoon. Ik zal een bouwverslag gaan bijhouden en hoop zo ook tips te krijgen van de oude rotten in de modelbouw.
    Mvrgr. Martin.
     
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Overigens - het openhouden van de geschutspoorten m.b.v. een takel is niet zo moeilijk. Dit is op een schaalmodel eigenlijk niet meer dan een draadje wat aan de poort bevestigd is en waarvan de andere zijde door een gaatje boven de poort in de scheepswand "verdwijnt". Alle blokken die er achter zitten in het inwendige van het schip zijn niet aanwezig. Dit is te complex.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ja ik denk toch dat ik de geschutpoorten zo ga maken. Dat wordt dus 100 kleine gaatjes boren. Ik ben nu op zoek naar de doorvoeren van het touwtje naar de binnenkant van het schip. Bij andere modellen worden die meegeleverd en dat ziet er wel strak uit. Ik ga nu maar verder met een bouwverslag want ik ben al een paar dagen bezig.
     

Deel Deze Pagina