Exceed X8 Pro heli (coaxiaal)

RCEFlyer

In Memoriam
Hoi,

tijdens het weekendje Venlo heb ik samen met twee clubgenoten een coaxiale heli gekocht. Er stond een door een Duitser bemande stand op het vliegterrein van Jupiter Venlo, die man verkocht allerlei heli's, waaronder deze.

Het is een Exceed X8 Pro, wat er Pro aan is ben ik nog niet achter ;)
Ik heb de heli op de slaapkamer van m'n zoon een beetje geprobeerd, drie keer een Lipo leeggevlogen. Dan is een slaapkamer van 4,10 x 3,50 toch echt wel klein hoor :roll:

De heli is mooi afgewerkt met een compleet Alu frame.

De afmetingen zijn:

Lengte 720 mm
Hoogte 260 mm
Hoofd rotor diameter 540 mm

Op zondag 19 oktober werd er voor de eerste keer in het seizoen weer indoor gevlogen, mooie gelegenheid om de heli eens te proberen.
Dat ging al een stuk beter, een beetje ruimte om je heen maakt het wel een beetje makkelijker ;)

Het hooveren ging al heel aardig, hier een paar aktie foto's :)

DSC07860.jpg

IMG_3927.jpg

IMG_3928.jpg

Ik had er wel lol in dat het zo goed ging, baalde alleen wel dat de Lipo's zo snel leeg waren :evil:

Vandaag wilde ik even kijken wat er nou precies voor een Lipootje in zat, het gekke is dat het een 2S/1100 mAh Lipo is, maar dan met twee ronde cellen. Een clubgenoot dacht dat het een A123 accu was, maar dat is het niet.

Toen ik de heli wilde demonteren bleek dat het JST-stekkertje helemaal vastzat in de female-JST :evil: Toen ik de verbinding loshaalde met een tangetje, bleek een van de contacten vastgesmolten in het stekkertje ...

Dit is de (voor mij vreemde) 2 cellige Lipo:

IMG_3930.jpg

Het bleek een slecht gesoldeerde verbinding te zijn, dus ik heb er een nieuw JST-setje aan gesoldeerd:

IMG_3929.jpg

Alles getest en de heli weer in elkaar gezet, de bling bling deed het ook weer :)

IMG_3931.jpg

De heli wordt geleverd met (40 Mhz) zender en een simpel ladertje met ingebouwde balancer. Ik heb de Lipo op m'n Intelli lader met balancer aangesloten en eens met 2C geladen, omdat ik er toch naast aan het werk was kon ik het mooi in de gaten houden. De Lipo werd niet eens warm :)

Nou heb ik nog een paar 2S/1000mAh Turnigy Lipo's, dus ik verander het spul zo dat die er ook in kunnen. Dan kan ik volgende keer wat meer vliegen :thumbsup:

Al met al best tevreden met het ding, een leuke heli voor een leuk prijsje !

Grtz,
Menno

Hoi,

ja het is een 3 kanaals.

Hij vliegt erg mooi, heel stabiel :)
Ik vloog voorheen alleen met vliegtuigen, moet zeggen dat een ik heli qua techniek erg mooi vond.

Omdat ik toevallig tegen deze simpele heli aanliep en het een leuk prijsje was, ben ik er eens mee begonnen.

Na een tijdje wil ik misschien een keer een Fixed Pitch of een CP heli, maar dat zien we dan wel weer.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi,

ik heb er nog iets minder voor betaald, maar dat was een mazzeltje.

Op marktplaats kom je ze doorgaans tegen van 55 tot 85 euro. Even goed zoeken dus :)

Deze heli vliegt echt heel mooi stabiel. Verder zie je vaak heli's in deze prijzen die of erg klein zijn of een plastic frame hebben.
Deze heeft een mooi alu frame :)

Grtz,
Menno

Filmpje ...

Hoi,

afgelopen weekend zijn we weer gestart met het indoorvliegen.

Clubmaatje Dennis had op youtube net een filmpje geplaatst, daar staat de heli ook op. Vanaf ong. 1.36 zie je 'm vanzelf in beeld verschijnen :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Ik heb ook zo een helikopter gekocht in Belgie.
Nu ik heb deze gekocht met de intentie om een goedkoop model te hebben en daar eens mee te kunnen vliegen.
Als dit me dan zou aanstaan ben ik misschien van plan een duurder en beter model aan te schaffen.

Nu heb ik wel 1 probleem met die X8 eXeed.
Na mijn eerste vlucht ben ik al een stukje van mijn wing kwijt.
In het boekje staat wel een "part nummer" maar ik kan nergens onderdelen vinden voor deze heli.

Weet iemand misschien of wings van andere merken ook bruikbaar zijn?

Alvast bedankt voor de info,
groeten

Hey Spike,

een stukje van je wing kwijt ? Er zit geen vleugel (=wing) aan een helicopter ;)

Wat bedoel je nou precies, dat je een stuk van een rotorblad af hebt ? Daarvan zijn er twee bijgeleverd, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.

Mocht je die niet hebben, dan wordt het wat lastiger ... ik heb nog geen leverancier van spare-parts gevonden. Misschien kan je eens op ebay zoeken :)

Een andere oplossing kan zijn dat je eenzelfde heli erbij koopt. Dan heb je in een klap een heleboel reservedelen :mrgreen: De heli is tenslotte niet zo heel erg duur :)

Als je een adres voor spare-parts vindt, plaats dan hier ook even een link. Dan hebben we er allemaal wat aan.

Grtz,
Menno

Hey Spike,

een stukje van je wing kwijt ? Er zit geen vleugel (=wing) aan een helicopter ;)

Hoi,

Met de wing bedoel ik inderdaad een rotorblad.
In het boekje van deze helikopter staat bij de reserve onderdelen de naam "great wing" vandaar heb ik het ook wing genoemd.

Wel helaas zat er bij mij geen extra rotorblad, heb het pas gemerkt als ik thuis was :(

Inderdaad, het is misschien een optie om een 2de zelfde heli erbij te kopen.

Een site met onderdelen heb ik nog niet gevonden, maar als ik deze vind, post ik het hier wel even.

groeten,

De heli's worden ook verkocht op de zwarte markt in beverwijk, mn maatje heeft er 1, ben er niet zo gecharmeerd van, mijn lama v4 vliegt 3 keer zo stabiel,maar het is een leuk aftrappertje naar iets beters(meer modelbouw)

Onderdelen zijn ook in beverwijk daar te krijgen.

Hoi,

het zal misschien van heli tot heli verschillen, maar ik deel je mening niet :)

Bij ons op de club stonden meerdere mensen te kijken van de stabiliteit van deze heli :yes:

Als je naar de prijs kijkt, vind ik het ding veel waar voor z'n geld bieden.
Waar vind je nu een heli met een rotordiameter van 54 cm, voorzien van een alu frame ?

Grtz,
Menno

Hoi,

het zal misschien van heli tot heli verschillen, maar ik deel je mening niet :)

Bij ons op de club stonden meerdere mensen te kijken van de stabiliteit van deze heli :yes:

Als je naar de prijs kijkt, vind ik het ding veel waar voor z'n geld bieden.
Waar vind je nu een heli met een rotordiameter van 54 cm, voorzien van een alu frame ?

Grtz,
Menno

Ja ok, prijs/plezier verhouding licht een stuk hoger dan bij de wat meer modelbouw heli's.. maar toch, die van jou vliegt op dat filmpje wel stabiel inderdaad, die van mn maat totaal niet.. dat ding is haast oncontroleerbaar, dan zet je de trim goed dat die niet meer om zn as draait, je zet het gas 1 tikkie hoger om iets meer hoger te gaan, weg is je trim, draait die weer rondjes om zn as..

Hoi,

vandaag hebben we (members only) indoor gevlogen. Dus weer wat plaatjes van de heli gemaakt, tijdens vlucht:

Untitled-11.jpg

Untitled-12.jpg

Untitled-13.jpg

Untitled-14.jpg

Ging weer erg leuk vandaag :)

Grappig detail: er zit standaard een 7,4V / 1100 mAh Lipo bij. Die overigens op een a123 lijkt, want het zijn twee ronde cellen, maar die laad ik met 2C dus je kan lekker snel weer vliegen. De Lipo wordt er niet warm of koud van :mrgreen:

Grtz,
Menno

Nog een vraagje, op de begin foto's zie je aan de regelaar 3 accu stekkers zitten, waar zijn ze allemaal voor ?

Hoi,

jij bedoelt de drie JST stekkertjes die midden op deze foto staan denk ik ?

IMG_3930.jpg

Dat zijn de stekkertjes die de verlichting van spanning voorzien :)

Grtz,
Menno

oh, en als je geen verlichting wilt dan kan je ze gewoon lso laten, handig :D

Hoelang doe je met 1 lipo? En waar haal je mee lipos?

Hoi,

op een Lipootje vlieg ik ongeveer 8-10 minuten.

Dit standaard (bijgeleverd) Lipootje is een 7,4V/1100mAh, deze laad ik met 2C (ofwel 2,2A) en dat gaat prima. Het Lipootje wordt er niet eens warm van.

Als je extra Lipootjes zou willen, dan zijn er genoeg goedkope alternatieven te vinden. Kijk maar eens op RCtechnics.eu of Hobbycity.com.

Grtz,
Menno

help

ik heb ook deze helikopter en ben ermee gaan vliegen maar helaas storte hij neer en mis ik allemaal onderdelen.
mijn vraag aan jou is waar heb jij jou helikopter gekocht en of eventueel onderdelen????
ik hoop dat je me kunt helpen

Hoi,

ik heb helaas geen tip voor je, buiten de meegeleverde extra blades heb ik ook geen reservedelen kunnen vinden.

Tip: de heli is via marktplaats (en misschien ook ebay) heel goedkoop te vinden. Koop gewoon een heli erbij, dan heb je onderdelen zat :mrgreen:

Welke delen zijn er gesneuveld ? Misschien kan je iets vinden van een vergelijkbare heli.

Grtz,
Menno

Back