Exploderende lipo opzoek naar wen betere lader of advies hoe ik dit voorkom

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jordan27, 1 apr 2017.

  1. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb een ultramat 14 of 16 van graupner.
    Vorig jaar mocht ik mijzelf tegen komen met de gedachte dat je lipos zo kunt laden zonder extra voorzorg. Welliswaar wist ik dat er lipo bags waren maar die waren steeds uitverkocht.

    Resultaat heel erg veel geluk inademen van gassen uit een exploderende lipo en heel heel veel geluk dat het zo mocht aflopen.
    De accu begon te sissen en kon hem nog net lostrekken en op ee grond gooien.

    Maargoed; dan mijn vraag
    Hoe kon dit gebeuren de accu was nog geen jaar oud en gebruikte altijd het automatic laad en ontlaad programma met load balancer.

    Inmiddels heb ik lipo bags gekocht maar geen zin in een herhaling ik overweeg een betere conputerlader met protectie indien dat bestaat.
    Ik wil dat dit niet nog een keer kan gebeuren en ga uit voorzorg ook mijn accus na een jaar wegmikken.

    Maar dan de vraag hoe kan ik veilig lipo cellen opladen zonder kans op explosies. Is het mogelijk hier extra veiligheidsmaatregelen te treffen?

    Mijn accu ging bol staan sissen en 20 seconden later volgde een explosie waarbij de accu in delen door de kamer vloog. Gelukkig was ik alleen en heb ik alleen wat gas ingeademt toen het was even een eng moment. Je begrijpt dit wil ik nooit meer meemaken.

    Indien er een veiliger alternatief is op lipo met dezelfde specs zou dat idealer zijn maar lastig ws
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Weet je zeker dat in de lader alles goed was ingesteld? Denk hierbij vooral aan de laadstroom of een verkeerd cellenaantal.

    Of een nieuwe lader de oplossing is, is maar de vraag. Er bestaat geen enkele lader die foute instellingen kan herkennen. Controleer daarom instellingen minstens 3 keer en zorg er ook voor dat je niet wordt afgeleid bij het aansluiten en instellen van de lader.

    Heb je deze http://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/ informatie over de behandeling van Li-Po's al eens gelezen?

    Om welke Li-Po ging het en hoe had je de lader ingesteld?
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2017
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een LiPo zal niet zo maar gaan sissen en ploffen. Er moet iets verkeerd zijn gegaan.
    Was de accu verkeerd aangesloten?
    Was de accu te ver ontladen?
    Was het juiste aantal cellen ingesteld?
    Was de laadstroom niet te hoog?
    Was er misschien een grote onbalans?
    Was de accu misschien beschadigd?
    En zo nog meer dingen die mogelijk fout kunnen zijn gegaan.

    Een LiPo ontladen is niet nodig en zelfs ongewenst!
    Een load balancer? Wat is dat? Je moet laden met een balancer, dat is een apparaatje dat er voor zorgt dat de cellen gelijkmatig geladen worden. Wanneer één cel iets eerder vol is dan de rest zal de balancer er voor zorgen dat die cel niet overladen wordt.
    In veel moderne laders zit de balancer ingebouwd, oudere laders kunnen een externe balancer hebben.

    De gassen die uit een LiPo komen zijn niet echt giftig of erg gevaarlijk wanneer je per ongeluk iets inademt. Goed voor je is het natuurlijk ook niet en je moet zien te voorkomen dat je veel inademt. Rook in ademen is gewoon nooit goed voor je. Toch zijn er nog steeds veel mensen die dat opzettelijk doen maar dat is een ander verhaal.

    Een LiPo zak is altijd een goed idee. Die zal niet voorkomen dat de LiPo onder bepaalde omstandigheden kapot gaat en gas afblaast maar voorkomt wel dat de boel in de directe omgeving in de fik kan vliegen.
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  4. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Load balancer bedoelde ik mee een balancer
    De ultramat heeft een externe balancers waarop je de accu aansluit.
    Er waren geen defecten aan de accu.
    Ik gebruik de lipo programmas met de juiste instellingen, blijkbaar is er wat misgegaan.
    Het ging om een

    SLS APL MAGNUM 800mAh 3S1P 11,1V 45C/90CLieferzeit: 1-3 Tage*

    Ik had er 3 en heb ze preventief wegegooit
    Als ontladen met een lipo niet kan dan zal dat programma er ook niet op zitten neem ik aan, ik ga nooit het menu lipo uit. Lader niet bij de hand ik kan denk ik de laatste instellingen nog teruglezen dit zal ik morgen doen.

    Het ging mij erom hoe je maximale extra veiligheid kan inbouwen, mogelijk met een slimmere lader. De ultramat is alweer enkele jaren ouder. Is er iets in laders wat aantoonbaar beter is en vooral veiliger?
    Wat zouden jullie adviseren.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2017
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De Ultramat laders die ik ken hebben allemaal een ingebouwde balancer! Dit is op zich een uitstekende lader en ik denk echt niet dat je de oorzaak van de ploffende accu bij de lader moet zoeken. Alleen als de lader defect is kan er natuurlijk wel iets fout gaan

    Ontladen van een LiPo levert geen extra veiligheid, alleen extra slijtage. Het zorgt niet voor meer capaciteit en voorkomt ook het "geheugeneffect" niet. Een LiPo kent namelijk absoluut geen geheugeneffect.
    De accu ontladen heeft zin als je de capaciteit van de accu wilt testen. Dat is iets wat je maar heel af en toe hoeft te doen.
    Ook wanneer je een accu helemaal geladen hebt en je weet dat je de accu langere tijd niet zal gebruiken (meer dan een paar dagen) zal je de accu terug moeten brengen naar de bewaarspanning. Dat is ergens rond de 3,8V per cel (niet kritisch). Daar kan je de ontlaadfunctie ook voor gebruiken, daar is hij eigenlijk ook voor bedoeld!

    Een "slimme lader" (wat is dat?) zal weinig of geen extra veiligheid geven. Vrijwel alle laders zullen een melding geven wanneer je de accu verkeerd aansluit. Wanneer er iets niet met de instellingen klopt kan de lader dat lang niet altijd "zien". Als het aantal cellen niet juist hebt ingesteld zal vrijwel elke lader dat meten en ook melden. Dat doen niet alleen de "slimme laders".
    Er zijn laders die zelf het aantal cellen bepalen. Dat blijkt in de praktijk lang niet altijd "slim". Door diverse oorzaken is het goed mogelijk dat het aantal cellen verkeerd wordt bepaald. Dat kan dus zelfs "gevaarlijk" zijn.

    Uiteindelijk bij jij als gebruiker de gene die moet zorgen voor de maximale veiligheid. Een goede lader is daarbij zeker nodig. De Ultramat is een goede lader, zeker voor dit soort kleine accu's.
    Naast alles goed controleren en consequent werken is een LiPo zak, een (brand) veilige ondergrond en een ruimte waar eventuele rookgassen veilig weg kunnen het enige wat je extra kunt doen.
    Een accu die kapot gaat zal je nooit kunnen voorkomen. Dat gebeurd al zo lang er accu's bestaan. Soms kan dat met echt veel geweld gebeuren. Ik heb NiCd accu's zien ontploffen en dat gebeurde met een behoorlijke klap. De metalen bus van de accu schoot daarbij meters weg en zou ik niet graag tegen m'n hoofd hebben gekregen.
    Ook loodaccu's zijn met een fikse klap ontploft. Daarbij zijn hele voertuigen, schepen en zelfs gebouwen vernielt. Daarbij vergeleken is een LiPo maar een minirotje. Het grootste probleem is de brand die kan ontstaan. Daar is die LiPo zak voor, die kan heel veel ellende (helaas niet alles) voorkomen. Zorg daarbij voor een brandveilige ondergrond en geen brandbare materialen in de buurt en een ploffende LiPo is vervelend maar niet per se levensgevaarlijk.
    Een accu kan ook in je model, in je laptop, in je mobieltje, in je...... vul maar in, ploffen. Daar zijn helaas ook al meerdere ongelukken mee gebeurt. Er zijn zelfs vliegtuigen door in de problemen gekomen. Dat is ook al zo oud als "de accu" is. Een 100% garantie op veiligheid is nooit te geven.
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Lipo wat ouder, onbalans, en externe balancer.
    De externe balancer kan het balancen niet bijhouden, maar omdat de lader nog niet bij de eindspanning van het pack is, blijft hij met volle laadspanning doorladen. De ´beste´ cel rakkt volledig overladen en gaat gassen.

    Er zijn meer opties, maar dat is een risico bij externe balancers (die niet via een extern kabeltje met de lader communiceren).

    Een moderne lader voor 3s 800mAh packs hoeft niet veel te kosten (icharger 106, ISDT 608, Imax B6 etc) en is veiliger op dit gebied.
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij is de ultramat al een lader met ingebouwde balancer.

    Heb je inderdaad een externe balancer aangesloten, weet de lader zelf niet dat hij gas terug moet nemen.
    een balancer kan niet zoveel tegelijk verwerken.. als 1 cel vol zit, en de rest nog lang niet, moet hij eigenlijk het volle vermogen van de lader verwerken.
    en dat kan een balancer absoluut niet.

    Een interne balancer meld dit aan de lader, en zorgt dat de lader vermogen mindert.

    Kans is inderdaad, zoals hierboven al aangegeven, dat 1 cel vol zat, en gewoon is overladen.
    dan krijg je vuurwerk...
     
  8. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Ultramat is zonder balancer de plus uitvoering is met interne balanceerpoort
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
  10. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Ik heb dus een ultramat 16
    Met een connector waarop je de accu aansluit en de connector wordt aangesloten op de lader. Dat is de balancer. Sluit je de accu rechtstreeks aan krijg je ook een foutmelding balancer niet gevonden.
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Ik gebruik ook de lader met BID-chips. Chip instellen, op de lipo plakken en je hebt altijd de goede laadinstellingen (gesteld dat je het de eerste keer goed hebt gedaan)
     
  12. Jordan27

    Jordan27

    Lid geworden:
    27 mrt 2017
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Enschede
    Wellicht interessant om eens naar te kijken.
    Zo'n lader.
    En mijn ultramat daarmee vervangen
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Volgens mij gebruikt(e?) @Emanuel ook zo'n lader. Hij is een enthousiaste lader :), dus misschien kan hij er ook nog iets over zeggen.
     
  14. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    MPX 308129 POWER PEAK D7 EQ-BID 12V/230V


    Wie heeft ervaring met deze lader.
    Dit weekend gaf mijn lader de geest.
    Zit te denken om deze aan te schaffen.
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ik heb een tijd een lader met BID chips gebruikt, maar had te veel accu's en dus altijd te weinig chips. En die gekke bid chips zaten altijd in de weg in de kist. Vooral als je accu's in meerdere toestellen gebruikt is het soms lastig om er een goede plek voor te vinden. Ik vond het geen prettig systeem en ben daarna overgestapt op een Hyperion DUO lader met 2x 500W laad vermogen. Daarmee laad ik in korte tijd een berg accu's vlak voor ik ga vliegen. Altijd een paar parallel aan een beveiligde parallel adapter. Ik check van te voren iedere accu voor ik deze aansluit zodat ik zeker weet dat ze dicht bij elkaar liggen wat spanning betreft.

    Ik heb sinds kort een ISDT Q6 plus en ben daar erg mee in m'n nopjes (http://www.isdt.co/q6plus.html)
    Als je een accu aansluit op de balanceer aansluiting weet hij direct het aantal cellen en hoef je alleen nog maar de juiste laadstroom in te stellen. Ook hebben ze een heel mooie parallel adapter. (http://www.isdt.co/safe-parallel-board.html) Het kleine ladertje perst er 300W uit en heeft een heel breed ingangspanningsbereik. De XT-60 connectoren voor zowel in als uitgang zijn ook erg praktisch. Stel je wil een middagje met de miniquad gaan vliegen en hebt geen zin om een zware lader en voeding mee te slepen, dan neem je dit ding mee en een oude 6S LiPo met een forse capaciteit en je kan een heel aantal van die kleine accu's laden. (vraag even aan de elektro heli vlieger, die hebben er vaak nog wel liggen die voor het vliegen te slecht geworden zijn)

    Na het vliegen gaan al m'n accu's naar storage niveau. Dan gaan ze langer mee dan dat je ze vol weglegt en ze zijn veel sneller opgeladen als je weer wil gaan vliegen.
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Onderstaande klopt niet. Fout gelezen...
    Als je hem aan de 230V wil gebruiken kom je snel laad vermogen te kort. Je hebt dan maar 40W per kanaal. Er komt dus nog een forse voeding bij als je echt leuk wil laden. Ik vraag me dan af wat de toegevoegde waarde is van een 230V aansluiting als hij zo weinig vermogen kan leveren op 230V?
    Verder wel een fraai apparaat.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2017
  17. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hoe zie je dat zo snel van die 40 w per kanaal.
    Emanuel?
     
  18. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Oeps, lees net de specs even terug en heb het dus verkeerd gelezen. Bij veel laders met 230V aansluiting is het zo dat ze een zware DC voeding nodig hebben om hun maximale laadvermogen te halen. Ik verwachtte dat bij deze lader ook en kwam bij het laadvermogen meerdere waardes tegen. Die 2x 40W is echter het ontlaad vermogen per kanaal. Hij moet dus op 230V ook 2x 200W halen. Niet slecht!
     

Deel Deze Pagina