Extra dunne plakfolie

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Apfpv, 25 apr 2016.

  1. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Weurt
    Beste,

    Ondanks dat het ditmaal niet voor de modelbouw is, lijkt het mij wel modelbouw gerelateerd.
    Voor mijn oldtimer motor die vers gespoten is ben ik op zoek naar mooie dunne plakfolie.
    Ik wil graag een aantal stickers snijden (met een vreselijk scherp mesje) en deze op o.a. de tank plakken.
    De bedoeling is dat je niet diorect ziet dat het plakfolie is, en daardoor wil ik hem graag dun hebben.
    Is orastick bijvoorbeeld een idee?

    Ik hoor graag jullie ideeën.

    Hartelijk dank.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Orastick... dat moet je werkelijk testen. Ik heb een paar oude rollen liggen, maar vond het niet geweldig plakken. De folie heeft bovendien een zekere onverwachte stugheid.
    2x rollen folie, waarvan een metallic zilver, de ander zilverfolie-finish.

    In de autowereld en 1:1 vliegwereld worden andere materialen van Lanitz gebruikt.
    Oracal een bekende, is een vrij elastische vinylfolie, vooral gebruikt voor reclame-autobeletteringen.
    Dat materiaal plakt zeer goed,en zit ook een lange 'garantie' op. Blijft ook behoorlijk lang goed in zon, weer en wind.

    Je kan eerst hier eens het een en ander doorlezen.
    https://www.oracover.de/

    Folie zo dun dat je de overgang bijna niet meer voelt zal heel lastig worden. De dikte is ook nodig om het kleurpigment dekkend te houden. Dunner dal dan meer doorschijnendheid geven. Op de snuit van mijn oude sode schicht in mijn avatar zit ook Oracal geplakt. Zit er nu reeds 10 jaar op (fabrieksorigineel 'beletterd' overigens, werd niet gespoten, ook niet afgelakt)

    Kijk ik naar klassieke 'fietsjes', de stripings, wordt de blanke lak veelal over de striping gespoten om het te beschermen.
    Heb daar wel wat voorbeelden van gezien in een motormuseumpje hier in de buurt.
    Maar ook bij ongerestaureerde oude motoren zie je wel een blanke lak over de striping...

    Maar hoe groot dat bespoten oppervlak mag zijn weet ik eigenlijk niet. Daar de vinyl elastisch is, en je thermische werking mag verwachten. Grotere oppervlakken zullen wel gemaskerd gespoten worden, daarna met blanke lak voor de diepe glanswerking.

    Groet Bas
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Toevallig is klassieke fietsen een andere hobby van me.
    De gouden biezen, die je op de fietsen ziet, werden er vroeger door een vakman met zeer vaste hand (de biezentrekker) met een penseel of met een wieltje op het frame gezet.

    Hieronder een bies die er in 1937 op is gezet.
    IM004616.JPG

    De laktransfer, die je erboven ziet, werd er met een beetje lak op geplakt en dan (na drogen) met een natte spons de papieren drager er af geweekt. Dan heb je wel een zéér dunne transfer trouwens. Die werd vervolgens soms wel en soms niet met een laagje blanke lak overgeschilderd. Je zou dus kunnen overwegen om "Waterslide Transfers" op te kop proberen te tikken.

    Omdat ik zelf niet zo'n vaste hand heb, maak ik de biezen door met fijn maskeertape (pinstriping masking tape) een masker aan te brengen en dan met goudverf de biezen te schilderen. Je trekt de maskeertape er af, als de verf nog nat is, anders krijg je een opstaand randje.
    simplex.jpg
    Hierboven dus een door mij gereproduceerde bies.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2016
    Ron en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina