extreme flight regelaar doorgebrand.

Gisteren (vrijdag 1 aug. 08) heb ik voor de 8e keer gevlogen met een extra 58" van Extreme flight. De eerste 7 vluchten waren perfect. De 8e vlucht ook, dachten we. Direct na de landing begon het toestel te jutteren en te trillen. In de tijd dat ik naar de kist liep stopte de extra met bewegen. Daarna werkte er niets meer. Ik ben gaan chekken en kon niets byzonders ondekken maar er werkte nog steeds niets. Nadat ik dezelfde 5 cellen lipopakket op de juiste wijze aansloot aan de regelaar, brande er een component door op de regelaar. Dit gebeurde daar waar de plus binnenkomt van de lipo en waar de servokabel en de schakelaar aan de print gesoldeert zit. Daarna ben ik mijn digitale hitec servo's gaan testen met de programmer van hitec en constateerde ik dat alle servo's aanwezig in de kist doorgebrand waren. Het rare van het verhaal is dat de ontvanger (futaba 149 dp) het nog wel doet.

mijn vraag: wat nu???

waar kan dit aan liggen??? en zal ik het opsturen met de hoop dat het vergoed gaat worden??

gr john

Altijd eerst contact met de leverancier opnemen. Kom je er niet uit, kan je altijd nog publiekelijk je beklag doen.

Hier heb ik het toevallig vandaag nog over gehad op de club.......Op mijn Ef extra werd mij aangeraden om een apart ontvangerpakketje te gebruiken en een regelaar zonder BEC te nemen. Ik vind dit zelf wel een veilig idee....zeker na zo'n verhaal.........Of is dit een kans van één op duizend????

Het gebruik van een ontvangeraccu heeft veel voordelen. Minder kans op storing en het biedt vooral veel veiligheid als er iets met de Li-Po of het voedingscircuit gebeurd. Vijf LiPo's hebben een spanning van rond de 20 Volt. Als je regelaar een lineaire BEC heeft moet deze de energie van het spanningsverschil tussen de BEC-spanning en de accuspanning in warmte omzetten. Dit spanningsverschil bedraagt 15 Volt. Digitale servo's zijn echte stroomvreters, dus het gaat al gauw om 10tallen Watts die in warmte moeten worden omgezet. Heeft je regelaar een geschakelde BEC dan is deze warmteontwikkeling niet aan de orde, maar een geschakelde BEC geeft weer meer kans op storing.

Zo zie je dat zeker in modellen waarin voldoende plaats is het extra gewicht van een ontvangeraccu al snel opweegt tegen de nadelen van een BEC-systeem.

Laatst bewerkt:
Je hebt de bec overbelast inderdaad. Een futaba ontvanger kan kortstondig tegen 6s lipo, dat was mij al opgevallen... servo's nooit, die branden direct door.

Een goede regelaar nemen met geschakelde bec (kontronik jazz oid) is een goede optie, jeti spin kan ook. Check goed wat voor bec je hebt voordat je hem gebruikt zodat je hem niet overbelast. Een lineaire bec werkt alleen in kleinere kisten tot 3s.......

Een goede regelaar nemen met geschakelde bec (kontronik jazz oid) is een goede optie, jeti spin kan ook. Check goed wat voor bec je hebt voordat je hem gebruikt zodat je hem niet overbelast. Een lineaire bec werkt alleen in kleinere kisten tot 3s.......

De airboss 80 Elite heeft een geschakelde bec tot 5s en 3 amp. Weet niet wat de digitale servo,s trekken maar dit kun je even meten met een wattage meter.
Denk zelf dat het een slecht exemplaar is geweest iets anders kan ik zo niet bedenken.
Heb zelf een Hacker X-70-SB-pro hier heb ik nog nooit storing mee gehad!!

John misschien even het volledige verhaal vertellen, voor je bepaalde spullen gaat afbreken! En daardoor het vertrouwen in een goed werkende set up misschien verloren zou gaan.
Ik zou mensen gewoon aanraden de BEC te gebruiken die werkt perfect. Natuurlijk heeft alles zijn beperkingen maar als je blijft bij de dingen waar het voor gemaakt is, zal het perfect werken...
Zelf heb ik nog nooit een BEC van een gevestigde waarde op ESC vlak (CC, Jeti, Hacker, Airboss, ...) "zomaar" weten falen...

Laatst bewerkt:
Weet niet wat de digitale servo,s trekken maar dit kun je even meten met een wattage meter.

Met een Wattmeter de stroom meten? Ik denk dat je een Ampéremeter bedoeld. Hou er wel rekening mee dat zowel een analoge- als een digitale Ampéremeter niet in staat is de korte, venijnige hoge stroompulsen van een digitale servo kan meten.

Laatst bewerkt:
jens dit is het volledige verhaal. ik denk zelf inderdaad dat het domme pech is geweest. ik ken meerdere mensen die met deze regelaar en setup vliegen en dit gaat al maanden super goed. dus ik wil bij deze niet de setup afkraken ik vraag alleen wat het zou kunnen zijn.

ik hoop dat iedereen dit ook zo oppakt.

gr john

Was al eerder aan het twijfelen over wel of geen aparte ontvangeraccu... jouw verhaal bevestigt dat het fout kan gaan........dat dit domme pech is is waarschijnlijk het geval maar het was erg vervelend geweest als dit inflight was gebeurd.......
Ik twijfel nog ff verder;-).......ik zit al met redelijk zware lipo's en om er dan nog eens een ontvangeraccu bij te plaatsen.....afweging tussen veiligheid en vliegeigenschappen......:confused:

In plaats van een Ni-** accu kan je ook kiezen voor twee Li-Po's en een 6 Volt limiter als ontvangervoeding. Dat is behoorlijk lichteren de voeding van de motor en de ontvanger/servo's is gescheiden.

Met een Wattmeter de stroom meten? Ik denk dat je een Ampéremeter bedoeld. Hou er wel rekening mee dat zowel een analoge- als een digitale Ampéremeter niet in staat is de korte, venijnige hoge stroompulsen van een digitale servo kan meten.

Of idd een Ampéretang. Heb zelf een wattage meter waar ik de watts, amp,s, volt,s en verbruik kan meter, vandaar.

Bij alles meer dan 35 ampere of 4 lipo's gebruik ik geen BEC meer van de regelaar, maar een andere vorm van stroomvoorziening van de ontvanger. Dit is ook wat de meeste fabrikanten aangeven. Daarnaast geven ze ook heel vaak aan dat er een max is van het aantal servo's en ook welk type servo. Digitale servo's gebruiken relatief veel stroom, dus een BEC van 1,5 ampere is dan al snel overbeleast met alle gevolgen van dien.

Vraag mij niet waarom ik tot dit besluit ben gekomen....................

Verstandig besluit.
Ik zie een BEC als een hulpmiddel om bij kleine modellen het gewicht zo laag mogelijk te houden. Als dat geen rol meer speelt is een ontvangeraccu de aangewezen oplossing.

Onzin... een goede regelaar met ubec (dus geen dure) werkt net zo goed en je hebt tenminste geen lege / slechte accu edg :) Ik gebruik altijd een ubec, werkt super.

@theo. Dat is zo bij een lineaire bec want die kan 1.5A bij 6 cellen, 1A bij 8 en 0,5A bij 10 cellen en DAT is wat mensen nooit goed beseffen en fabrikanten nooit goed opgeven. Dus op 3s lipo kan je een bec wel gebruiken maar je zit al erg snel op de grens.

Een geschakelde bec van 3A is echt ruim voldoende voor kisten tot 1.8m met digi servo's. Ik heb een 1.5A bec op een extra met 4 hitec digi mg en die bec wordt niet warm en houdt super netjes spanning. Bec is dus niet het probleem hier maar iets anders.

Laatst bewerkt:
even een bericht vanuit spanje. hier is het lekker warm maar jammer genoeg zonder vliegtuigen. ik heb telefonische contact gehad met de leveranciers en er word een nieuwe regelaar verstuurd. de servo's zijn helaas niet te verhalen. maar ik krijg dan toch mijn regelaar terug.

gr john

John, gewoon pech met de regelaar. ik heb zelfs nog een zwaarde digitale servo op richting en dit gaat ook goed op de bec van de torque regelaar. Jammer dat hierdoor de servo' s naar de klote zijn!! Dat is zuur geld! Hoe is je vakantie?

Back