F-18 Sport (UR Modellbau) met evoJet B220ex

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 16 jul 2016.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Zonet een F-18 Sport opgehaald uit Duitsland. Was een aanbod dat ik niet kon laten liggen. Compleet met Behotec elektrische onderstel en servo's. Er komt een evoJet B220ex in te liggen die eerst begrenst blijft op 19kg. Kan later altijd geupgrade naar 23,2kg :) De kist is volledig gfk en je kan met een 28kg volgas vliegen zonder problemen.

    Specs:
    F-18 Sport van UR Modellbau (1.79 span, 2.50 lang)
    Behotec C50 elektrische onderstel met knikpoten achter
    Op de stuurvlakken 20kg savox en futaba's op de rudders
    evoJet B220ex met 19kg initieel
    Grumania pijp
    3.6L tank (licht houden is het idee)
    Powerbox Mercury SRS
    Gewicht: Hopelijk 17kg droog maar 18kg moet zeker lukken

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerste stap is de kist strippen (is nog ongevlogen maar wel bekabeld edg). Daarna gaan we kijken hoe de motor verder naar voren geplaatst kan worden om 1kg lood te besparen. Zonder die aanpassing gaat de 17kg nooit gehaald worden. Er vliegen een aantal van 20kg droog..... en dat vliegt goed maar minder is nog lekkerder :)
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2016
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Da`s een leuke jet Herman :thumbsup:
     
  3. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Mooie bak! Wat is nu dat zwarte op de neus??
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Tja... Hoogglans zwart.... Overspuiten ;)
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Ah! Spiegeling leek net alsof t kapot was. Nog veel werk eraan? Of volgende week vliegen?
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik ga hem netjes opbouwen dus dat duurt wel even. Powerbox en motor zijn er ook nog niet. Als de motor er is kan ik pas de pijp bestellen
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Zo valt er 12cm te winnen qua motor positie. Beetje langere buis maakt niet zoveel uit.....

    [​IMG]
    [​IMG]

    Alu dan 180 graden draaien zodat je een klein stukje eruit hoeft te halen voor het wiel. Heeft geen effect op de sterkte.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Steunen gemaakt voor de motor dragers voor op de vleugelbuis.

    [​IMG]

    Wiel loopt mooi vrij en de dragers vallen erg mooi op de originele houten steun. Ze vallen er 13mm overheen nog dus mooi ruimte voor 2 boutjes.
    [​IMG]
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    En steunen klaar. Niet verlijmd en nu al sterk.

    [​IMG]
     
  10. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Mooie kist Herman.

    Ik dacht dat die kist van Uwe Ralle een heel stuk lichter is dan die van Feibao, ruim onder de 20kg vliegklaar moet lukken.
    Niet vergeten een paar gaasjes voor de airscoops te plaatsen, door de plaatsing van het neuswiel ten opzichte van de luchtinlaten komt er vuul vuil richting de inlaten tijdens starten, don't ask, I just know.
    Zelfs die 'kleine' F18 van mij heeft er last van. (vliegt inmiddels ook al weer 4 jaar naar tevredenheid)
    Ik zie de luchtplaatjes wel t.z.t.

    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jul 2016
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Lucht gaten zijn minder een probleem dan de gaten voor de achterpoten ;)
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Weet waar Ger op doelt, tijdens een take off run gooit het neuswiel gras omhoog wat vervolgens de inlaten in wordt gezogen.

    Op Rozenburg gezien dat na een paar rondjes taxien er zoveel gras voor het FOD screen zat dat de turbine niet meer op toeren kwam door te weinig lucht.

    F-18 is toch ook nog wel 1 van mijn favorieten om eens te bouwen en vliegen.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Achterpoten gooien alles precies voor de turbine. Is nog 100x erger....

    En uwe ralle bouwt niet licht....m zal hem eens wegen binnenkort.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Beetje voortgang....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bijna klaar.....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    TODO:
    - Pijp monteren als die binnen is
    - Vleugel bouten zoeken, moeten nogal lange in... anders zelf maken (draad eindje met vleugelmoer erop)
    - Tijdelijke tank aansluiting maken.
    - Zwaartepunt definitief zetten. Zit nu lood op de plek van de pijp en 800g in de neus. Helaas ook nog 2x 4000 mAh voor de ontvanger....

    Schakelaar komt achter en daarvoor is een verleng kabel onderweg. Kan ook zonder schakelaar vliegen eerst. Vul koppeling net zo. Ben er nog niet 100% uit hoe ik dat ga doen precies. Gewicht lijkt op 18,5kg uit te komen droog, dus ongeveer 21,5kg nat. Moet prima vliegen aangezien 2kg meer ook prima gaat. Ook wat met mixers aan het spelen geweest:
     
  17. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Mooi werk! Vanwaar de keuze om je rudders naar binnen te zetten bij full flaps?
    Ik begrijp dat dit de kist mooi recht laat tracken maar waarom alleen bij full flaps?
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Puur als remmen en iets up compensatie voor de crow van de rolroeren.
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat ziet er goed uit!
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt Berto. We zullen zien hoe die het doet in de lucht :)
     

Deel Deze Pagina