F/A-18A van FeiBao

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 28 jul 2016.

  1. arjan70

    arjan70

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Dordrecht
    Tja ik had natuurlijk die K160 bij jou willen bestellen voor de Feiboa :) kom er ongetwijfeld nog wel is eentje tegen.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hihi :koud:
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Blijkbaar is er van de A geen specifiek manual van FeiBao, het manual van de F versie kan daarvoor gebruikt worden.

    Wel wat gegevens ontvangen:
    F-18 A CG, balance on main spar up to 10mm behind.
    Ailerons: 12-18mm
    Elevators: 40-45mm
    Flaps: 20-25mm (take off) 60mm (landing).

    Kan nieuwe uitlaat nozzles, pijp, scale cockpit, canopy ruit en bewapening allemaal bestellen.

    Nieuwe canopy ruit is ivm het feit dat ik een canopy kap wil maken die kan openen, kan er dan maar beter 1 al hebben liggen om een frame voor te maken.

    Grt,
    Berto.
     
    vwspeedster vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi stukje leesvoer:
    F18-ABCD-000 manual

    Op JP zal ik de nieuwe uitlaat nozzles, canopy en schaal cockpit ophalen.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Leuk documentje, staan wat handige beschrijvingen in van o.a. de verlichting.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, goed duidelijk wat waar en hoe.
    Instrumenten en schietstoel ook redelijk duidelijk, zal vast wat van te maken zijn zo.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Op JetPower afgelopen weekend de F/A-18A in ontvangst mogen nemen.
    Tevens daar bij FeiBao de schaal cockpit, cockpit en uitlaten opgehaald.

    De kist ligt op het moment in de schuur wachtend op de tijd dat die naar de zolder mag verhuizen.
    Op zolder ben ik de wand er uit aan het slopen zodat ik straks 3x meer bewegingsruimte heb om dan ook meer dan 2 rompen klaar te zetten en geen bewegingsruimte meer heb.

    Als de wand eruit is en de nieuwe wand staat mag de F/A-18A naar boven om daar tussendoor ook wat mee te prutsen.

    Op dit moment heb ik voor mezelf besloten om de Rebel nog 1 jaar te vliegen en in dat jaar de Hornet volledig te maken zoals ik hem wil hebben.
    Dus niet eerst een jaarte vliegen 'as is' maar meteen doorpakken, de huidige staat is namelijk dusdanig dat ik redelijk wat werk moet doen om hem vliegend te maken dus kan het meteen maar goed doen.

    En zo heb ik voor mijn eigen project rustig de tijd en kan ik de liggende opdrachten eerst afmaken.

    Binnenkort wel; een paar fotootjes.

    Grt,
    Berto.
     
    gpman vindt dit leuk.
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Goeie call! Gelijk goed aanpakken maakt het een stuk makkelijker!
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    denk ik ook, seizoen 2018 dus pas in vol ornaat te zien (of ik moet doorbouwen, dat weet je bij mij maar nooit :confused:).
     
    gpman vindt dit leuk.
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De F/A-18A is alvast verhuist naar de zolder toe, heb de muur gesloopt dus veel meer ruimte om om de kist heen te lopen en nu dus ook de mogelijkheid om 2 rompen neer te zetten als dat uit komt.
    Hij moet nog wel even wachten, eerst de Pawnee afmaken en daarna beginnen met de BVM E-Bandit, tussendoor wat aan mijn eigen kist rommelen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar de Piper Pawnee klaar is en ik ondertussen begonnen ben met de BVM E-Bandit (en nog iets moet doen aan 1 of andere Shark) zit ik met m`n gedachtes ook af en toe bij de F/A-18A :hammer:

    Sandor maakt sinds kort hele mooie HUD`s, heb diegene die op mijn schaal cockpit zit opgemeten en hij maakt er nu 1 voor mij die ik er zo in kan schuiven.

    Zie hier, zo wordt die ongeveer al zal mijne niet afgerond zijn maar met afgeschuinde hoeken:
    [​IMG]
    (Tevens zal ik een aantal HUD`s op voorraad hebben en elke formaat is ook te maken)

    Ik was net even boven en bedacht me ineens dat ik hier of daar ook nog een piloot moet hebben liggen.
    Even zoeken en ja hoor.

    Hij is alleen niet zo blij met mij, heb zijn voeten moeten amputeren anders paste die niet in de cockpit.
    En zijn rechter arm moeten breken om bij de gas hendel te kunnen.

    Maar wie wat bewaart heeft wat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hij zit nog wat te hoog maar dat passen we ook wel weer aan.

    En zo loop ik weer wat te rommelen:
    [​IMG]
    Zucht :rolleyes:


    Heb ook het idee om 2 werkende schermpjes te plaatsten, heb niet veel ruimte maar 0,96" displays kan ik wel kwijt. 1,1" zal waarschijnlijk ook nog wel lukken.

    Dus gaan we dat weer even uitzoeken.

    Zat te denken om dan misschien een Jeti R4 ontvanger in de cockpit zelf te plaatsen met een kleine 1S of 2S LiPo welke de HUD, display`s en servo`s aanstuurt (en misschien nog wat cockpit verlichting.......).
    Kan de schaalcockpit er zo uit zonder stekkers te moeten loskoppen etc.

    Eh, draaf ik door.........................:oops:
     
    FStrating, gpman en renetl50 vinden dit leuk.
  12. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ziet er goed uit, je brengt me op ideeën.blijf je volgen.nog een paar maanden en dan wordt ons nieuwe huis opgeleverd dan kan ik ook eidenlijk verder met de f18 ;-)
     
    Berto vindt dit leuk.
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ships, dat gaat nog werken ook :koud:


     
    henky, ik ben een vliegtuig.nl en FStrating vinden dit leuk.
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    De piloot even aangekleed en opo z`n werkplek gezet:


    Denk dat ik z`n duim even ga breken zodat hij een 'thumbs up' kan geven en in de kist worden ze natuurlijk apart aangestuurd.
     
    gpman en renetl50 vinden dit leuk.
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Wilde eerst voor de 'thumbs up' gaan maar uiteindeijk toch besloten om de piloot te laten salueren tijdens het wegrijden en sluiten van de cockpit.

    Z'n bestaande hand was hiervoor niet bruikbaar dus deze geamputeerd en een balsa hand voor hem gemaakt (beetje Frankenstein is het aan het worden :D ).
    Nog iets te groot maar de vorm schiet op:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    [​IMG]
    Vanavond de hele kist eens leeg getrokken, gear, pijp, bedrading, lucht, tanks etc. allemaal eruit.
    De hoofd tank kon er niet uit omdat deze in het achterste rompdeel zit en muurvast zat.
    Dus romp gesplitst en ook die tank eruit getrokken.

    Moet even kijken hoe ik dat straks weer op ga lossen met de hoofdtank, weil namelijk geen naad meer hebben dus als de rompdelen weer tegen elkaar gaan dan gaat er een berg lijm tussen en word de romp naadloos.

    Maar zover ben ik nog niet, moet eerst nog 2 vastgelijmde luchttanks uit de neus zien te krijgen en een berg kilo lood.
    Dat lukt nu niet dus ik denk dat ik de neus eraf ga zagen, was ik eigenlijk toch al van plan om deze scharnier baar te maken, zodat ik makkelijk bij de LiPo`s kan want die zullen tioch aardig voorin moeten komen.

    Daarnaast zou het monteren van een fuel probe ook wel gemakkelijk zijn als de neus eraf is dus denk dat ik dat zowiezo maar ga doen.
     
    warbird en gpman vinden dit leuk.
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb eens wat metingen gedaan aan de hand van een zijaanzicht en moet zeggen dat FeiBao toch aardig dicht bij de werkelijkheid schijnt te zitten:
    [​IMG]

    Met neus:
    [​IMG]

    En neus er af:
    [​IMG]

    Cockpit nog 1 geheel:
    [​IMG]

    En gedeeld:
    [​IMG]

    Uiteindelijk zou het zo iets moeten worden:
    [​IMG]

    Zit nog een beetje te worstelen met het gear.

    Het FeiBao gear is niet echt schaal,niet qua hoeken, niet qua afmetingen en niet qua uitstraling.
    Wil later eens wat gaan uittekenen maar de kans is groot dat ik het gear zelf gaat maken.

    Het gear bepaald namelijk ook wel de uitstraling van deze kist, met het huidige gear staat ie 'iel' op z`n poten en de spoorbreedte is ook te smal.

    Betekend dat er redelijk wat werk verzet moet worden hiervoor, zowel aan de poten als in de kist want ook de retract ophanging zal aangepast moeten worden om de juiste hoeken te krijgen.

    Mhhh, dat gaat nog wat worden..........
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Lekker rigoreus bezig!!! Hoppa, de zaag dr in!

    Word vast weer erg mooi!!
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, ogen dicht en slijpen maar.
    Eh, dat eerste niet natuurlijk:cool:

    Gaat nog een heel karwei toch weer worden, en of dat allemaal dit jaar gaat lukken :confused:

    Ga binnenkort ook maar eens wat aan het tekenen voor het gear, wil dit uit 7075 T6 gaan maken, maar moet dan toch eerst goed tekeningen hebben.
    Zal ook niet 100% schaal worden maar wel een stuk beter dan wat er nu onder zit.

    Huidige bovenste poten zijn 16mm in het rond, dit moet 22 a 23mm worden.
    De wielen die eronder zitten zijn 70/75mm, dit moeten 90/95mm gaan worden.

    Neus zijn nu 55/60mm die gaan naar de 70mm toe.

    De wielen, remmen en retracts worden van Electron Retracts. Moet alleen de juiste afmetingen bepalen.

    Naja, eerst nog maar wat sloopwerk verrichten :eek:
     
    ik ben een vliegtuig.nl en gpman vinden dit leuk.
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest



    Uitdaging hoor dat gear van de Hornet, succes.
     

Deel Deze Pagina