F150 Nikko ombouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Double-D, 18 dec 2017.

  1. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    Dag Allen,

    Ik ben redelijk nieuw in de RC wereld.
    veel rond gekeken op forums / Youtube en wist niet echt goed wat ik wilde doen.

    Uiteindelijk heb ik besloten om mijn oude Nikko Ford F150 weer eens van zolder te halen.
    al snel bleek dit niet echt de leuke ervarig te geven die ik er als kind mee heb gehad.
    de accu's zijn na +-20jaar defect en het stuur gedracht was al helemaal niet meer geweldig.

    ik heb veel rond gekeken naar een andere auto en uiteindelijk besloten om de F150 te strippen en deze te gaan upgraden.

    Ja ik weet het, het is een Nikko dus maar een speelgoed ding...
    toch wil ik hier eens wat mee gaan experimenteren door er een Brushed ESC in te zetten andere stuur servo en een andere zender / ontvanger.
    op deze manier wil ik wat meer ervaring te kijgen met alle onderdelen en vervolgens deze onderdelen over te zetten naar een degelijke auto of misschien wel iets helemaal bouwen van af nul.
     
  2. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    Ik ben begonnen om alles te strippen en schoon te maken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    de nieuwe servo past perfect op de plaats van de oude dus deze had ik 1 op 1 vervangen alleen bleek nog steeds erg veel speling te zitten op de stuur inrichting.
    aan de hand hier van heb ik besloten om nieuwe stuurstang te maken uit aluminium tussen de voor wielen en vervolgens met een stang van uit de servo te werken.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 dec 2017
  4. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    lang leven photobucked foto's zijn nu over gezet naar Imgur.
    onder tussen ben ik al verder gegaan met verwijderen van de stickers op de body en zijn de montage studs weg geschuurd van de lelijke zij uitlaten.
    en is alles al vast in de primer gezet.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Phobos77 vindt dit leuk.
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er goed uit ! De Ford Lightning body is ook één van mijn favorieten. Ben vorig jaar met dezelfde Nikko body in de weer geweest, heb ook de uitlaten eraf gesloopt en de bevestiging pinnen hiervan aan de zijkanten weggesneden. Het plastic is helaas wel van een akelig soort dat plamuren en netjes bijwerken van deze plekjes (en fatsoeneren van de achterkant van de laadbak) waarschijnlijk onmogelijk maakt. Mijn idee was om deze body op een 4x4 Tamiya MF 01X chassis te zetten. Heb een set extra chassis modules gekocht zodat ik het MF 01X chassis kan verlengen. Aandrijfas moet dan ook wel wat verlengd worden maar dat zou geen probleem moeten zijn. Voor een Tamiya CC-01 chassis is deze body naar mijn smaak net te kort.

    Groet,

    Arjan
     
  6. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    ik heb tot nu toe geen plamuur werk gedaan aan de body je ziet nog wel een paar kleine plekjes waar de montage studs gezeten hebben maar dit vind ik tot nu toe niet erg.

    ik heb de elektronica gemonteerd en de eerste test rit gemaakt.

    ik heb gekozen voor de volgende componenten.
    Radio/ontvangen: HK-T6A V2
    ESC: Hobbywing Quicrun-WP 1625
    Servo: HK15138
    en een 3S Lipo battery

    alles past netjes in de originele chassis.
    alleen de 3S 2200mA Lipo is dikker als de originele accu hier voor heb ik een nieuwe battery cover getekend en uitgeprint zodat deze mooi in de standaard battery department past.

    met deze setup heb ik meer dan genoeg vermogen en ben ik er al achter gekomen dat de stuurstang van 2mm aluminium niet sterk genoeg is

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wordt het motortje niet te warm op 3s? Standaard werkte de wagen op 7,2 of 9,6v?
    Verder leuk om de auto nieuw leven in te blazen.
     
  8. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    origineel werkt deze op 9,6V ik heb tot nu toe nog maar een paar korte runs gedaan en daarin nog niet gemerkt dat de motor erg warm wordt.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Tof hoor. Wellicht moet je er niet te zot mee doen, de aandrijflijn zal wss niet zoveel kunnen hebben. Maar heel leuk project.
    Deze banden zijn het waarvan ik ene gebruikt heb op mijn enigmatrike: http://www.modelbouwforum.nl/threads/enigmatrike.251739/
    Slijt snel, maar toch goed rubber en zo voor een nikko auto te zijn.
     
  10. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    mooi project!
    er zijn nog een paar 2S lipo's onderweg met de 3S heb ik denk ik te veel vermogen al lijkt de motor en dif er tot nu toe geen problemen mee te hebben.
    Morgen hoop ik tijd te hebben om een paar echte goede test ritjes te maken.
     
  11. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    ondertussen is ook de body weer wat verder
    [​IMG]

    [​IMG]

    ondertussen ook de nieuwe stuurstang uitgefreesd de oude was 2mm dik en 4mm breed, de nieuwe is 3mm dik en 6mm breed.
    de eerste wat tijdens een test rit over een knolle veld al krom helaas.

    [​IMG]


    en al een klein detailtje uitgeprint en gemonteerd in de achterbak.
    [​IMG]

    -Dennis
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2017
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Interesssant.
     
  13. Double-D

    Double-D

    Lid geworden:
    29 jul 2015
    Berichten:
    11
    Locatie:
    budel-schoot
    Nu een paar langere ritten gemaakt en de motor wordt helemaal niet warm met de 3S Lipo's.

    Deze week nog kijken of ik tijd heb om de verlichting te maken.
     
    bulkertje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina