F18 HET EDF ontvanger hulp

Discussie in 'EDF forum' gestart door frankh78, 7 feb 2014.

  1. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Ik heb een HET RC F18 (69mm fan) en ben niet helemaal tevreden over de installatie van de rc onderdelen. Er is weinig ruimte in het model voor de ontvanger die ik gebruik, de futaba R617FS, deze had ik nog liggen. De speedcontroller en servo's zitten achterin en in de buurt van de fan. De ontvanger heb ik liever niet bij de lipo voor in de neus.

    Ik zou graag wat opties horen voor de installaties en welke ontvangers er gebruikt worden.

    Ook vind ik de installatie van elevons zoals HET RC dit bedacht heeft niet echt solide, zeker bij hogere snelheden verwacht ik flutter met alle gevolgen van dien.

    Ervaringen van harte welkom!:D
     
  2. Robstez

    Robstez

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Burgum, Friesland
    Zelf ook in het bezit van de HET F18. Ik heb de ontvanger naast de uitblaastunnel helemaal achterin het toestel. Zo heb je ook geen last van het magnetisch veld tussen de accu en de Regelaar (Rond de kabel dus)


    Groeten, Robert
     
  3. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Bedankt Robert!

    Welk type ontvanger heb je ingebouwd?
     
  4. Robstez

    Robstez

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Burgum, Friesland
    Geen dank! Heb er een AR6210 in zitten, omdat ik met spektrum vlieg. Voldoet prima!

    Ook in het bezit van een Full Composite HET Sniper 69mm met een 2W20 motor, zeer snel! En zeldzaam ivm Composite vleugel! (Productie modellen hebben allemaal een balsa vleugel

    Groet, Robert
     
  5. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Ik heb besloten het wat grondiger aan te pakken en de elevons opnieuw te gaan installeren. Dit vereist (helaas) het nodige breekwerk maar wil niet vliegen met een jet met een waar ik niet zeker van ben.
    Ook ga ik de bekleding van in ieder geval de elevons en de vleugels strippen.
    Er blijven blazen in de bekleding zitten die er maar niet uit gaan.
    Ik ga het vervangen door een dun glasmatje en epoxy. De romp zelf laat ik eerst even voor wat het is.
     
  6. Robstez

    Robstez

    Lid geworden:
    22 feb 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Burgum, Friesland
    Goed idee! Beide elevons hebben ook veel "speling" wat moeilijk op te lossen is. De romp rond het draaipunt verstevigen en de elevons beter vastdraaien zou moeten helpen, heb nog een "sloop" F18 die ik gebruikt ooit gekocht heb, en waarbij dat ook was gedaan. Die vloog een stuk strakker! Succes!
     
  7. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Een keer diep adem gehaald en het mes erin gezet..
    De bekleding van de elevons is er nu af en heb het geheel uit de romp gesneden.
    Ook met de dremel de aansturing zoals hij was weggehaald om twee rechte stangen over te houden die uit de stuurvlakken steken.

    [​IMG]

    Wat me meteen opvalt is hoe fragiel het allemaal bedacht is.. 8O Ben blij dat mijn gevoel gevolgd heb en er niet mee ben gaan vliegen..
     
  8. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Ik ben op zoek naar een servo arm die ik direct aan de roer as van de taileron kan bevestigen. Nu kan ik deze zelf maken maar dan ga ik een plaatje zilversolderen en aangezien de roeras al in het stuurvlak vast zit doe ik dat liever niet, dan kon het wel eens te warm worden met alle gevolgen van dien.
    Een stuk epoxyplaat aan de metalen(2mm) roer as verlijmen lijkt me niet stevig genoeg..

    Dit is het idee..
    [​IMG]

    Ideeën en ervaringen van harte welkom!
     
  9. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Ik zou een bus maken met daar dwars in schroefdraad getapt, met die schroefdraad zet je de bus vast aan de as. Desnoods 1 langere bus waarin beide pendelroeren vallen. As een stukje plat vijlen/maken zodat de binnenkant stelschroef een goed hou vast heeft.
    Op die bus zou ik dan de hevel maken kan een gat erdoorheen zijn met schroefdraad waarop zo'n dingetje zit:
    [​IMG]

    Gaat geheid werken, vraag is natuurlijk of je genoeg ruimte hebt en erbij kan komen.
     
  10. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Inmiddels de eerste stappen gemaakt voor de nieuwe aansturing van de elevons. 2 nieuwe roerhoorns gemaakt. Ik heb op twee dunne metaalplaatjes op elk een 'wielstopper' ge(zilver)soldeerd. Deze kan direct vastgezet worden op de roeras met een inbusboutje. Samen wegen ze 10 gram.Nu de behuizing maken om de roeras spelingsvrij door de romp te begeleiden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2014
  11. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Na tijd besteed te hebben aan andere projecten nu ook weer wat kunnen doen aan de F18.
    Heb een oplossing voor meer stabiliteit van de tailerons. Met een aluminium plaatje een 'U' vorm gemaakt waar de pen van de taileron doorheen gaat.
    Heb nog geen foto hiervan kunnen maken maar die volgt nog.
    Nu voor aan de slag met het 'glassen' van de tailerons zelf.
    Heb hier 25 gr glasweefsel gebruikt en dit zit ik meerdere malen heel dun in de epoxy.
    Zo zit het er na twee laagjes uit.
    [​IMG]
     
  12. frankh78

    frankh78

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    346
    Locatie:
    Overijssel
    Zo!

    Op basis van het KISS (keep it simpel St..) de constructie van de tailerons nu klaar.
    Nu de thrusttube op zijn plaats en de servo's linken, wegen en uitbalanceren en dan klaar voor de "re-maiden"

    De tailerons zijn spelingvrij en dus hopelijk ook geen flutter meer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina