F1A/A2 wedstrijdmodellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 21 apr 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Ik wil jullie graag een inkijkje geven in mijn weg van onderdelen naar complete F1A modellen.


    20170421_132917.jpg

    De korte vleugel. 2,07 m spanwijdte en 3-delig ontwerp.

    20170421_133111.jpg
    2 delige vleugel totale spanwijdte ongeveer 2,40 m

    20170421_133310.jpg
    De romp is in het verleden al eens gemaakt en al een paar keer aangepast voor verschillende timers. Het voorste vakje word weer dichtgemaakt en geschikt voor de onderstaande timer.

    20170421_133539.jpg

    Dit is de timer die de romp moet komen. Het is een hybridevorm van een electronische timer en een mechanische timer. Door microswitches op de haak in de romp krijgt de timer diverse pulsen om te starten of te pauzeren. Voordeel van deze timer is ook, mocht het model met lijn en al in een bel verdwijnen zal die alle armpjes losgooien na de ingestelde Dt-tijd.

    20170421_133416.jpg 20170421_133423.jpg
    Voor de 2 delige vleugel word deze romp gebruikt. Ook hier moeten wat aanpassingen gedaan worden om de hybride timer te kunnen plaatsen. Het luik op de 2e foto is nodig om de Lipo cell te plaatsen die nodig is als stroomvoorziening.

    De kielvlakken worden van massief 6 mm balsa. De stabilo's laat ik elders bouwen naar mijn specificatie's. Dit om een beetje tijd te besparen.

    Ik zal zoveel mogelijk proberen duidelijk te maken welke stappen ik neem om het 1 en ander af te krijgen.

    Kleine to-do list:

    - Kielvlakken maken
    - Rompen aanpassen voor vleugels, timers en haken
    - Staartboom plaatsen
    - Vleugels bekleden met Icarex
    - Stabilo's bekleden met Mylar
    - Rompdelen spuiten in de zelfde kleur als het Icarex
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2017
    Ariel, houtjesplakker, Peter Den en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Peter Den

    Peter Den

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.079
    Locatie:
    Voorburg
    Bernard, ik hoop dat je je niet van de wijs laat brengen door het uitblijven van reacties: er zijn hier best een paar mensen die dit met grote belangstelling volgen, onder andere deze scepticus.;)
    Vraagjes, wellicht onnozel: hoe kom je aan deze vleugels: (zelf) gebouwd, gekocht en waar dan?
    Wat is het verhaal: ik laat de stabilo's elders bouwen??
    Hoe zijn de vleugels geconstrueerd en wat wordt het beklede gewicht?
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Dag Peter,

    Als ik me van de wijs laat brengen door het uitblijven van reacties dan krijg ik nooit meer wat af. Iets waar ik sowieso al moeite mee heb soms.

    De vleugels?? Ja dat is een verhaal apart. Het is mogelijk ze zelf te maken. Zal je straks beetje kort uitleggen hoe en wat. De korte vleugel heb ik 2e hands overgekocht van een club lid, Jurgen Maassen. Hij heeft ze ook zelf gebouwd. Soms komt t voor dat mensen een vleugel overhebben om verschillende redenen. De profielen voldoen niet meer aan hun eisen of de vleugels zijn te zwaar, aangezien ze lichter hebben gebouwd, enzovoorts.

    De lange vleugels heb ik van een ander clublid, die ze weer van een of andere rus heeft gekocht. Er zijn ondertussen veel leveranciers voor F1A spullen. Kosten voor vleugels varieren tussen de 330 euro tot wel 1200 euro. Let wel elke leverancier heeft weer een andere doelgroep. Setje vleugels van zo'n 300 tot 500 euro is prima om een hightec model te bouwen. Verder verkopen ze ook complete modellen tot alle onderdelen die je je maar kan voorstellen.

    Dan de stabilo's.

    Ik wil graag een D-Doos gebruiken die geproduceerd wordt door een Nederlands bedrijfje genaamd CCT. Ze maken composite onderdelen voor F1A en F1B modellen. Aangezien ik de jongens goed ken heb ik gevraagd of ze ook complete stabilo's kunnen maken. Ze zijn er druk mee bezig om die voor elkaar te krijgen, en wellicht worden ze ook op de markt gebracht. Maar dit ligt aan hun als bedrijf.

    Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de vleugels nu wegen. Weet wel dat Icarex zo'n 29 ~ 31 gram/m2 weegt.

    De vleugels hebben een d-doos constructie met een koolstof ligger, met een houten webbing kern. Je kan eventueel speciaal H/M koolstof gebruiken om ze super sterk en stijf te krijgen. Nadeel is wel dat de kleinste beschadiging dramatische gevolgen kan hebben tijdens het lanceren. (lees als: complete vleugel aan gort)

    Tegen de d-doos constructie zijn dan 1,5 mm balsa ribben geplakt in het juiste profiel. Als achterlijst word dan een trapezium-vormig 3 mm brede koolstof achterlijst gebruikt. Op de ribben komen dan weer 0,1 mm dikke koolstof capstrips. Hier zijn ook weer verschillende varianten in. Met koolstof liggers met schuimkern of schuim ingedekte vleugels met koolstof indekking, enzo.
    Al het koolstof dat ik gebruik en veelal word gebruikt in nederland en over de wereld is afgekomstig van DPP.

    Mocht je meer willen weten hoor ik t graag.

    Bernard
     
    houtjesplakker vindt dit leuk.
  4. arievang

    arievang

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    34
    Voor het kielvlak is dit ook een snelle oplossing

    43559176.jpg
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wie is CCT ??
     
  6. arievang

    arievang

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    34
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Doe de crew daar maar de groetjes van mij
     
    crins vindt dit leuk.
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Die kielvlakken heb ik inderdaad gezien op de website van Oleg. Opzich een mooie oplossing.
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Afgelopen weekend weer wezen vliegen tijdens het clubkamp van de NLC. Meteen de kans gehad om mijn A2 na reparatie weer te testen. De wortelrib was gebroken en er was een flinke schade aan de staartboom. De vleugels zijn weer 100% op orde. We kwamen er alleen achter met het zwaaien dat het kielvlak en de bijbehorende stuurlijn niet ok zijn. Er zit teveel speling in de lijn waardoor de zwaaibocht er ruim blijft staan. Ook merkten we dat de schanieren van het kielvlak erg mooizaam liepen. Waarschijnlijk is er met de reparatie CA ingekomen. Kielvlak had ook een klap gehad met de crash.

    Dus tijd voor nieuw kielvlak.

    20170525_142336.jpg
    Eerst de vorm overgenomen op een stuk licht balsa van 6 mm.
    20170525_150226.jpg
    Vervolgens de boel in profiel geschuurd.

    20170525_151756.jpg
    Hierna het stuurvlak los gehaald en alles een beetje ingekort. Aan de onderkant komt een stukje glasplaat met voorzieningen om de veer en stuurlijn te plaatsen. Bovenaan komt een horizontaal stuk balsa om de krachten beter op te vangen.

    20170525_182152.jpg
    En dan na een paar uur schuren en snijden heb ik hout voor 3 kielvlakken. Volgende stap is de glasplaatjes boren, zagen en schuren voor de schanieren. Dit is voor een andere keer.

    Bernard
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Afgelopen weekend, een mooi weekend gehad in de Eifel in Duitsland. Daar was een Internationale wereldbekerwedstrijd in F1A, F1B, F1C en F1Q.

    Na wat rondgelopen te hebben en wat modellen te hebben gehaald voor de F1B jongens (vloog zelf niet mee). Kwam ik toch tot een wat vervelende ontdekking. Fysiek lopen, laat staan rennen, is een hele uitdaging op dit soort velden. De heide in Nederland is al net zo lastig net als het veld in Frankrijk.

    We zijn nu wat dagen verder en voel mijn enkelbanden en met name de kruisbanden in mijn knie nog steeds.

    Dus na wat overleg heb ik besloten de handdoek in de ring te gooien wat betreft F1A. Een hobby is leuk maar dan wel graag zonder revalidatie periode erna.

    Dus ja en toen?

    Nou het antwoord is simpel. Ik kon in 1 klap 2 F1B modellen kopen en heb van Henk van Hoorn nog wat kunnen bemachtigen aan grondmateriaal. Dus nu weer terug naar mijn vroegere klasse.

    1 model moet aangepast worden van Electro timer naar mechanisch en er moeten wat onderdelen opnieuw bekleed worden. Het andere model is compleet vliegklaar en zo inzetbaar.

    Bernard
     
    bobt vindt dit leuk.
  11. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Hallo Bernard , gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst & je zei nu weer terug naar mijn vroegere klasse.

    Wat ik niet snap ? Een hobby is leuk maar dan wel graag zonder revalidatie periode erna.

    Vraag : Wat is nu het verschil tussen F1A & F1B ? Allebei lekker (gezond) hollen om je model weer op te halen ?

    Raak een beetje de draad kwijt bij al die KNVvL benamingen , met al die alfabet namen ?

    F1A, F1B, F1C en F1Q. enz. ?

    Wat hebben die F3 RES & F5J jongens het dan gemakkelijk met hun zendertje ?

    Met vriendelijke groet van oud A1 & A2 vlieger toen nog met schoenveter-lont en later met nog een echter Graupner Timer gekocht in Duitsland tijdens lagere school-reisje.
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Eerst maar s een korte uitleg over de klassen.

    F1A: A2 modellen. Tegenwoordig niks meer rechtuit optrekken maar de modellen zwaaien aan de lijn om thermiek te zoeken. Dit houd in dus veel rondlopen/rennen naar verschillende plekken om je momentje te vinden. Tegenwoordige lanceerhoogte tussen de 70 en 120 meter, op 50 meter lijn. Afhankelijk van het profiel natuurlijk.

    F1B: Wakefield. Rubberaangedreven modellen die ook tot zo'n 100 plus meter kunnen komen.

    F1C: Power (verboden in Nederland). Geloof 2.5 cc motor, rond de 40000 toeren en 4 seconden motorloop. Komen ook erg hoog. 100 plus meter en nog wel meer afhankelijk van het type ( flapper of folder of combinatie van die 2)

    F1Q: power modellen maar dan met electro motor. Elders op het forum is een F1Q project te volgen. Een jonge klasse die nog aardig in evolutie is.

    Het voordeel wat ik nu heb met F1B is dat ik kan blijven staan tijdens de vlucht op de startplek en mijn model later op mijn gemak kan ophalen. Er zitten beacons in de modellen die je kan uitlezen met een portofoon en je model zoeken i.c.m een peiling van je verrekijker met gradenboog. Er zijn tegenwoordig ook gps module's te koop die aangeven welke koers je model ligt en op welke afstand.

    Mocht je nog meer willen weten hoor ik t graag. Als ik mijn wakefield modellen heb zal ik een draadje openen met wat info en laat ik zien hoe ik 1 model ombouw van electro naar mechanisch.

    Bernard
     
  13. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Nijmegen
    Bernard, F1C is niet verboden in Nederland. Er mag alleen niet mee gevlogen worden op de velden waar wij doorgaan onze VV wedstrijden vliegen.
    Als je als F1C vlieger in Nederland een mooi veld weet te vinden, waar je toestemming krijgt van de eigenaar om te vliegen, dan is dat niet verboden ;-)
     
  14. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    Er is mij altijd verteld dat er een verbod op was. Weer wat geleerd ;)
     
  15. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Heb het even opgezocht op YouTube , zo dus.
    Weer een hele ontwikkeling en dat met een 50m lijn naar 120 meter.
    F1A Freeflight - This video showes the basics in the sport Freeflight, class F1A.
    How the sport is done and what the competition is about.

    Met aan het eind van de film (truc) zelfs een vang (bal) model

    Kwam deze ook nog tegen : (acrobatiek - valt denk ik buiten dit topic)
    F1A training (towing the model)


    Flapper zoals hier ?


    F1C Folder Flapper ;


    Hallo Bernard ,
    Bedankt voor je uitgebreid antwoord , weer wat meer bijgeleerd.

    Graag ook iets meer info over deze GPS modules ?

    Quote : Mocht je nog meer willen weten hoor ik t graag.

    Graag een volgende keer iets over de bekleding mogelijkheden tegenwoordig ?
    (Ben zelf uit de tijd van Tissue & Spanlak en Japanse zijde voor 5 gulden toen , kocht je genoeg Balsa en ander materiaal genoeg om een paar zwevers te bouwen van je club tekening.

    Mvg Xat
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
    aurectar vindt dit leuk.
  16. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Is dit F1A / A2 training (towing the model) nog eens Live in Midden of Noord Nederland te bewonderen ?
    Doet bv. Peter Aanen dit nog ?

    Mvg Xat
     
  17. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    293
    Locatie:
    Den Haag
    10 september is er de najaarswedstrijd op het houtdorperveld in Garderen. Bij goed weer gaat deze door. Zal straks de link opzoeken waar je de wedstrijdkalender kan vinden...

    Weet niet of je dat nog onder midden nederland vind vallen?

    Op rozendaal word nagenoeg niet meer gevlogen en zijn wedstrijden ook niet meer toegestaan (althans dat begreep ik).

    Meer uitleg over je vragen volgt.

    Bernard
     
  18. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Heb hem opgeschreven in mijn agenda , is voor mij wel een wereldreis van 350 km op 1 dag.
    Is in iedergeval dichterbij dan in de Eifel in Duitsland.
    Nu maar hopen op goed weer en tot hoeveel wind vliegen jullie daar ?
    Mvg. Roelof
     
    BBruins vindt dit leuk.
  19. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Nijmegen
    Peter vliegt geen vrije vlucht meer. Hij is actief in het radiobestuurde zweven, zoals F3K (HLG/DLG) en, als ik me niet vergis, helling zweven (F5?)
     
  20. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    229
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Bedankt , Maaskie voor je info.
     

Deel Deze Pagina