F1A/A2 wedstrijdmodellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 21 apr 2017.

1. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ik wil jullie graag een inkijkje geven in mijn weg van onderdelen naar complete F1A modellen.

20170421_132917.jpg

De korte vleugel. 2,07 m spanwijdte en 3-delig ontwerp.

20170421_133111.jpg
    2 delige vleugel totale spanwijdte ongeveer 2,40 m

20170421_133310.jpg
    De romp is in het verleden al eens gemaakt en al een paar keer aangepast voor verschillende timers. Het voorste vakje word weer dichtgemaakt en geschikt voor de onderstaande timer.

20170421_133539.jpg

Dit is de timer die de romp moet komen. Het is een hybridevorm van een electronische timer en een mechanische timer. Door microswitches op de haak in de romp krijgt de timer diverse pulsen om te starten of te pauzeren. Voordeel van deze timer is ook, mocht het model met lijn en al in een bel verdwijnen zal die alle armpjes losgooien na de ingestelde Dt-tijd.

20170421_133416.jpg 20170421_133423.jpg
    Voor de 2 delige vleugel word deze romp gebruikt. Ook hier moeten wat aanpassingen gedaan worden om de hybride timer te kunnen plaatsen. Het luik op de 2e foto is nodig om de Lipo cell te plaatsen die nodig is als stroomvoorziening.

De kielvlakken worden van massief 6 mm balsa. De stabilo's laat ik elders bouwen naar mijn specificatie's. Dit om een beetje tijd te besparen.

Ik zal zoveel mogelijk proberen duidelijk te maken welke stappen ik neem om het 1 en ander af te krijgen.

Kleine to-do list:

- Kielvlakken maken
    - Rompen aanpassen voor vleugels, timers en haken
    - Staartboom plaatsen
    - Vleugels bekleden met Icarex
    - Stabilo's bekleden met Mylar
    - Rompdelen spuiten in de zelfde kleur als het Icarex

Laatst bewerkt: 21 apr 2017
  2. Peter Den

Peter Den

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Bernard, ik hoop dat je je niet van de wijs laat brengen door het uitblijven van reacties: er zijn hier best een paar mensen die dit met grote belangstelling volgen, onder andere deze scepticus.;)
    Vraagjes, wellicht onnozel: hoe kom je aan deze vleugels: (zelf) gebouwd, gekocht en waar dan?
    Wat is het verhaal: ik laat de stabilo's elders bouwen??
    Hoe zijn de vleugels geconstrueerd en wat wordt het beklede gewicht?

3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Dag Peter,

Als ik me van de wijs laat brengen door het uitblijven van reacties dan krijg ik nooit meer wat af. Iets waar ik sowieso al moeite mee heb soms.

De vleugels?? Ja dat is een verhaal apart. Het is mogelijk ze zelf te maken. Zal je straks beetje kort uitleggen hoe en wat. De korte vleugel heb ik 2e hands overgekocht van een club lid, Jurgen Maassen. Hij heeft ze ook zelf gebouwd. Soms komt t voor dat mensen een vleugel overhebben om verschillende redenen. De profielen voldoen niet meer aan hun eisen of de vleugels zijn te zwaar, aangezien ze lichter hebben gebouwd, enzovoorts.

De lange vleugels heb ik van een ander clublid, die ze weer van een of andere rus heeft gekocht. Er zijn ondertussen veel leveranciers voor F1A spullen. Kosten voor vleugels varieren tussen de 330 euro tot wel 1200 euro. Let wel elke leverancier heeft weer een andere doelgroep. Setje vleugels van zo'n 300 tot 500 euro is prima om een hightec model te bouwen. Verder verkopen ze ook complete modellen tot alle onderdelen die je je maar kan voorstellen.

Dan de stabilo's.

Ik wil graag een D-Doos gebruiken die geproduceerd wordt door een Nederlands bedrijfje genaamd CCT. Ze maken composite onderdelen voor F1A en F1B modellen. Aangezien ik de jongens goed ken heb ik gevraagd of ze ook complete stabilo's kunnen maken. Ze zijn er druk mee bezig om die voor elkaar te krijgen, en wellicht worden ze ook op de markt gebracht. Maar dit ligt aan hun als bedrijf.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de vleugels nu wegen. Weet wel dat Icarex zo'n 29 ~ 31 gram/m2 weegt.

De vleugels hebben een d-doos constructie met een koolstof ligger, met een houten webbing kern. Je kan eventueel speciaal H/M koolstof gebruiken om ze super sterk en stijf te krijgen. Nadeel is wel dat de kleinste beschadiging dramatische gevolgen kan hebben tijdens het lanceren. (lees als: complete vleugel aan gort)

Tegen de d-doos constructie zijn dan 1,5 mm balsa ribben geplakt in het juiste profiel. Als achterlijst word dan een trapezium-vormig 3 mm brede koolstof achterlijst gebruikt. Op de ribben komen dan weer 0,1 mm dikke koolstof capstrips. Hier zijn ook weer verschillende varianten in. Met koolstof liggers met schuimkern of schuim ingedekte vleugels met koolstof indekking, enzo.
    Al het koolstof dat ik gebruik en veelal word gebruikt in nederland en over de wereld is afgekomstig van DPP.

Mocht je meer willen weten hoor ik t graag.

Bernard

houtjesplakker vindt dit leuk.
  4. arievang

arievang

Lid geworden:
    21 jul 2008
    Voor het kielvlak is dit ook een snelle oplossing

43559176.jpg

5. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Wie is CCT ??

6. arievang

arievang

Lid geworden:
    21 jul 2008
  7. arno888

arno888

Lid geworden:
    12 mei 2006
    Doe de crew daar maar de groetjes van mij

crins vindt dit leuk.
  8. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Die kielvlakken heb ik inderdaad gezien op de website van Oleg. Opzich een mooie oplossing.

Deel Deze Pagina