F1A of F1G

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door indoorflyer, 15 feb 2005.

  1. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Tjah wist niet goed waar ik dit moest plaatsen maar doe t maar hier. Als het verplaatst moet worden doe dat maar.

    Mensen ik heb een vraag.

    Vanaf oktober is er weer tijd voor een nieuw project en wil een zwever voor buiten bouwen. Dus heb 2 keuze's wat betreft vrije vlucht. Ik kan of een F1A model een A2 zwever bouwen. Of een F1G model een coupe d'hiver. Een outdoor rubber model.

    Alleen heb geen idee wat ik moet kiezen of wat het best is wie kan me helpen???


    Bernard
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Wat wil je het liefst. Lekker de halve "rondetijd" hengelen met je model totdat je een belletje vind en hem dan hierin lanceren om die max te vliegen, of die rubbermotor opdraaien en je model op een goed moment lanceren om een max te vliegen.
     
  3. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    hmmmm jah dit is dus het dilemma weet niet goed wat ik er van kan verwachten. Vlieg zelf wel met P-30 dit vindt ik erg leuk. F1A heb ik 1 keer gedaan en vond t niks dus denk toch dat ik voor rubber ga.

    Maar weet eigenlijk te weinig van beide omdat zeker te zeggen. Moet ook even rekening houden met het kosten plaatje. Ben maar een arme student. Ik weet van een F1A model dat die zonder koolstof gebouwd kan worden dat weet ik dus niet van de F1B klasse die ik na de F1G zou bouwen.


    Bernard
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Beide modellen werden in mijn vrije vlucht tijd (1977-1979) zonder koolstof gebouwd. Alleen de motorbuis werd soms van hoogwaardig materiaal gemaakt. De eenvoudigste is een balsahoutenbuis en de duurste was een bewerkte aluminiumbuis.

    Ik weet niet hoe het heet maar de aluminiumbuis werd ergens naar een bedrijf gestuurd en kwam een week later terug en was helemaal zwart en ruw, het leek wel verkoold. maar was daarna wel vele malen lichter met dezelfde sterkte.
     
  5. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ok dus wel mogelijk zonder koolstof. Dit maakt t allemaal veel makkelijker. Hoe deden jullie dat met die mechanismes dan. Die ervoor zorgenden dat de props in klapten enzo?


    Bernard
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dan zul je toch Pieter de Boer, Arno Hacken of Senni Beekman(?) te pakken moeten krijgen, hun waren toen de top mannen en steeds met de rubbermotormodellen bezig.
     
  7. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Pieter de Boer vliegt geloof ik nog F1B. Maar goed ben goed bevriend met de nieuwe generatie F1B vliegers die het ook goed doen. Ga wel naar hun voor meer advies.
    Bedankt voor al het advies,

    Bernard
     
  8. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Oei oei, Pieter Arno Cenny fliegen F1A. Ik vlieg zelf F1A. als je een F1B wilt bouwen kun je eens te rade gaan bij Henk van Hoorn die heeft meerdere mensen aan het bouwen geholpen me het bouwmodel de Prima.

    Dit is een instap F1B


    Modelzweefclub Condor
    p/a Henk van Hoorn Tel: (038) 454 60 82
    Eykmanlaan 10 (06) 25 52 61 68
    8024 EH Zwolle

    Henk heeft ook een club opgericht.

    Groeten Bram
     
  9. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Indoorflyer kom je volgende week ook naar nijmegen naar de nationale indoor fly inn?

    Bram
     
  10. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Jah ik zal er zijn op de indoor fly in. Heb al contact gehad met erik crins van NLC en zal met enkele lui overleggen over mijn plannen.

    Bernard
     
  11. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    @ Btje.

    Zul je er zelf ook zijn dan? En weet jij nog iets over het F1B vliegen van vroeger. Toen er nog weinig koolstof werd gebruikt???


    Bernard
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  13. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    @ Bruno

    Bedankt voor de link heb even gauw gekeken. Zal op een later tijdstip nog even kijken of ik er wat aan heb.



    Bernard
     
  14. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    @ infoorflyer.

    Wat wil je precies weten. Ik heb nog nooit wakefield gevlogen. Wat je ook kunt doen is contact opnemen met Thedo Andre van de NLC die is er volgende weer ook. Hij weet alles van F1B

    Bram
     
  15. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Ik ben toch van mening dat ik hier op het forum veel info heb gekregen maar toch beter de 26ste aan anderen kan vragen. Erik heeft me al geholpen en wat voor en nadelen van F1A en F1B uitgelegd.

    Hiermee bedoel ik toch de nadelen van F1B wat betreft de spullen die mee gaan. Ook is de hobby vrij duur vanwege het rubber gebruik. Toch weer bijna 30 gram rubber per vlucht :!:
    F1A lijkt me erg leuk maar heb een paar keer gedaan maar toch de hele tijd met zo'n model aan lijntje lopen leek me niet echt wat. Met rubber heb ik wel veel ervaring zoals met mijn p-30. Dit heb ik allemaal al gezegd dus bij deze nogmaals.

    Heb wel begrepen dat de coupe d'hiver klasse ook een leuke instapklasse is alleen wordt bijna niet gevlogen in nederland dus weinig concurrentie. Wel makkelijk om te leren hoe het werkt met die props. en die instellingen tijdens het vliegen.

    Bram eventueel tot zaterdag 26 februari.


    Bernard
     
  16. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede
    Zo na lang discusseren met Erik Crins, Roel Lucassen en Thedo Andre ben ik eruit dat ik F1B ga vliegen. Dit wordt dus mijn eerste echte buiten kist (mijn p-30 tel ik dan niet echt mee) Meteen met koolstof dus kan weer opnieuw beginnen lijkt me. Moet weer veel leren. Maar goed het zal wat geld kosten maar dan heb je ook wat. We denken aan ongeveer 150 euro dat het model zal kosten. De tekening zal ik hier plaatsen zodra ik m heb. Alle onderdelen komen gelukkig van eigen bodem. Dus binnenkort maar alvast een staartboom of motorbuis kopen. Of gewoon allebei. Maar goed zal jullie op de hoogte houden van mijn aankopen en alle informatie die ik krijg en vraag aan anderen. Zal nog wel even duren voordat ik begin met bouwen. Mijn F1D project heeft voorrang op dit. Dus vanaf oktober verwacht ik veel bouw activiteit. 3


    Bernard
     
  17. indoorflyer

    indoorflyer

    Lid geworden:
    30 apr 2004
    Berichten:
    323
    Locatie:
    Enschede

Deel Deze Pagina