F1A wedstrijdmodellen

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door arno888, 10 dec 2014.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Van het voorjaar hebben wij ook nog met een oud wedstrijdmodel vrije vlucht gevlogen.
    Het model komt volgens mij uit een erfenis van een oud clublid maar vliegt best goed!
    Erg leuk en ontspannen om mee te spelen op de heide!

    Weet iemand toevallig wat voor model dit is en of hoe oud het zou kunnen zijn?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Ik moest bijna een traantje wegpinken!;)
    Ziet er nog erg goed uit en een keurig zakelijk model.
    Ken deze niet specifiek (bijna al dit soort modellen waren toen eigen ontwerp en one-off's) ik schat 1964/1965: kenmerken: turbulentiedraad op nokjes (begon pas na 1960 en raakte uit weer de mode eind jaren 60), vleugel op nek (raakte eind jaren 60 ook uit de mode), dayglow verf op de tips( meer mid 60')
    Ik lees de registratie als HI 503. Dit is Hilversum.
    Op de foto's die ik heb is het hoogste registratienummer op een Hilversums model 478 dit is eind 1964.
    De mannen van Hilversum toendertijd waren Ferdi Hendriks, Gerard Klomp, Frits Polak en Gerard Verbree.

    Vragen: vleugeldeling aluminium tong of pennen?
    Staan er nog extra id gegevens op?
     
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hier nog wat foto's:
    Er zit idd een aluminium tong voor de vleugelverbinding.
    En de ID gegevens staan er ook nog op!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    De mannen van de Hilversumse.... en dus B H de Weger .
    Tot mijn schande moet ik zeggen dat ik aan hem nu net geen persoonlijke herinnering meer heb.
    Hij komt zeker meermaals voor op de uitslagenlijsten van die tijd dus ik moet hem wel ontmoet hebben.
    (wellicht iemand met dan weer wel een bescheiden karakter?)
    Het FAI label geeft aan dat hij ook internationale wedstrijden heeft gevlogen maar ik kom hem niet tegen in de WK ploegen van 1963 tm 1969 en ook niet in de Europa-cupwedstrijden, dus dat is voor mij ook onbekend.
    Klopt het dat ie een gedeelde romp heeft?
    En heb je hem eigenlijk gevlogen met voorgespannen turbulentiedraad?
    Keurig gebouwde kist zo te zien, hoe kom je hier eigenlijk aan?
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2014
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Keurig werk

    Mooi vliegtuig.
    Met welk materiaal bespannen.
    Papier of zijde?
    Keurig werk.

    Mvg,
    Aurectar
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het model komt denk ik uit een erfenis maar dat weet ik niet precies.
    We hebben zonder de turbulentiedraad gevlogen. Misschien volgend jaar een keertje met proberen. Zou het veel verschil maken?

    De romp bestaat idd uit 2 delen die met een elastiekje (nu plakbandje) bij elkaar gehouden worden. De vleugels zijn met zijde bespannen en het stabilo met papier.
     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi mooi mooi!
    Prachtige 'vintage' kist.
    Mooi ook dat jullie ermee vliegen, daar is ie voor gemaakt. Ben er wel voorzichtig mee... ;)
     

Deel Deze Pagina