F1Q en andere elektrische Vrije Vlucht modellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    De F1B kisten zijn verkocht en is het de hoogste tijd voor wat verandering.....Met een jaar vertraging is nu toch eindelijk de knoop doorgehakt en de omschakeling naar F1Q ( en andere E-VV modellen) is gestart.


    De richting waar het de laatste paar jaar met de specs en het vliegbeeld naar toe is gegaan spreekt me behoorlijk aan...F1A achtige kisten met een rustig klimbeeld gedurende rond de 30 seconden. Nadat we vorig jaar info hadden ingewonnen bij de Denen hebben we een besturingset gekocht maar....complex en weer net niet wat we hadden gehoopt. We hebben heel wat zitten stoeien en dubben hoe nu verder en plotsklaps was daar het licht...

    We gaan verder met een mix van F1B techniek, F1Q voorwaarden en bovenal RC E- motorzweef invloeden voor een deel van de aansturing.
    We beschikken al over meerdere vleugels, stabilo's en staartbomen (van Antoon van Eldik) en Pim Ruyter heeft een mal gemaakt voor de nek/motorgondel en er een aantal prachtige carbon beauty's uit weten te halen.

    Maar er gaat ook een Vintage F1C ontwikkeling ..en nu dus met E- motor.. komen



    Groet,

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2018
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Nijmegen
    Dappere stap en meteen weer nieuwe dingen maken!
    Klinkt goed.
    'We'=Pim en jij..? Of heeft nederland er ineens een grotere groep F1Q piloten bij?

    Ben je in Zülpich volgende week? Spreek ik je daar even aan, anders wel via PM...
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Pim, Antoon en ik.... Ja uiteraard in Zulpich er bij.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Den Haag
    Kan maar 1 ding zeggen: laat die foto's maar komen.....
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Den Haag
    Henk,

    Wellicht kun je ons al wat meer vertellen over wel systeem qua timer en energy limiter jullie willen gebruiken???

    Gr.

    Bernard
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Werking en besturing F1Q.

    Voor diegenen die niet met RC modelvliegen bekend zijn is het hier en daar even wennen…voor de RC piloten zijn het gebruikelijke instel procedures.

    Met een 2,4 gHz zender wordt de Rx aangestuurd en daarmee de motorregelaar en het herstart blokkeer/DT servo.

    Een mechanische- of elektronische "timer" stuurt het richtingroer, VIT, WW en de DT aan( tbv reguliere FAI F1Q functies).




    Vluchtverloop en timer afloop.

    - De limiter stopt de motor op de ingestelde energie hoeveelheid.
    - De limiter of timer zet het richtingroer en de VIT/WW van de motorstand naar de zweefstand.
    - Een limiter of timer activeert de DT.

    Alle drie functies zijn niet omkeerbaar en daarmee wordt voldaan aan de eisen.

    Radio motor stop en of DT.

    - Met de zender kan op elk gewenst moment de motor uitgezet worden.
    - Met de zender kan op elk gewenst moment de DT geactiveerd worden.

    Beide functies zijn niet omkeerbaar .



    Herstart van de motor tijdens de vlucht.

    Nadat of via de limiter/timer of via de zender de motor is gestopt is overeenkomstig de reglementen een herstart tijdens de vlucht niet mogelijk.




    De besturing kent 2 modes:
    - Model instelmode ( tbv proefvliegen)
    - Wedstrijd mode



    Proefvlieg mode.

    Bij deze instel/proefvluchten hoeft niet voldaan te worden aan de reglementen en dan wordt de motor via de gasstick bediend.


    Wedstrijd mode

    Bij deze programmering voldoet het model aan de FAI F1Q eisen. Met deze instelling kan de motor met een schakelaar op de zender bediend worden.
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2018
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed Henk,

    Meeste begrijp ik wel tot het punt met de kanalen toewijzen. Maar goed dat is een keer zien en duidelijk.

    Vind het vooral leuk om te zien de combinatie van mechanisch en electro. Vraag me alleen nog af: wat voor motor en prop ga je ervoor hangen. F1B stijl prop of kleiner?

    Ik dacht dat de regels naar 3 joule/gram gingen?

    Gr.

    Bernard
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Dacht ook dat het 3 joule zou worden maar er staat nog steeds 4 joule in de reglementen.
    Motor en prop weet ik niet meer vanaf waar ik nu zit...dit hebben we van de Denen overgenomen ( dacht dat het een kleine Hacker is met aangebouwde vertraging.). Lipo = zelfde dan die van E 30 (dacht ik me te herinneren).
    Die info volgt over een weekje.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Den Haag
    Blijf dit volgen. Ben benieuwd naar de resultaten.

    En ik zie je nog wel in Zulpich. Kunnen we altijd nog beetje verder over praten...

    Gr.

    Bernard
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Weer een stapje verder...
    De eerste pylons zijn binnen.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2017
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Antoon/Pim:

    Ik heb de RC set er bij gepakt en de zaak geprogrammeerd met de regelaar en het servo aan de ontvanger. Alles werkt zoals gepland.


    Ga nu zsm de rest van de benodigde delen kopen zoals motor, prop, accu,s etc. Timers heb ik hier liggen en ik begin met de inbouw in de pylon.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2017
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    SET aansluiting

    Er moet een Static Energy Test mogelijk zijn...heb begrepen dat dit met een Watt meter gaat.

    ga even uitzoeken hoe dat moet.....
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Nijmegen
    Volgens mij weten Mark Rossen en Peter Withers precies hoe dat gaat.
    Die hebben ook het e.e.a. gemeten aan hun E-36's.
    Mark komt iig ook naar Zülpich...
    Ik ben benieuwd hoe dezemodellen eruit gaan zien.
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Kan ik kort over zijn...flitsend blits...de vonken vliegen er af!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:p:p:p
     
    crins vindt dit leuk.
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Nijmegen
    [pakt zonnebril in]
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Heel verstandig...al was het alleen maar al vanwege de naam van de kisten..."Gesmeerde Bliksem"..:eek::D:p:cool:
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Naast de koolstof (ribben constructie) uitvoering waar we er een stuk of 4 van aan maken zijn wil ik graag daarnaast voor mezelf ook een nostalgische houten A2 ombouwen naar F1Q. Heb net een oproep naar EMFF gedaan...

    Maar ook via hier...wie heeft er in een stoffig hoekje nog een oude A2 liggen uit ...ja...van voor de jaartelling of zo.

    Helemaal hout en als het effe kan een beetje ronde vormgevingen. Make my day en heb je zoiets beschikbaar hoor ik het graag cq neem het mee naar Zulpich.

    BVD.
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb in t verleden een keer een watt meter gekocht die je tussen je bedrading kan zetten. Op internet staat overigens een stuk over E36 statische metingen met geloof ik een tekening hoe alles op te stellen. Zal de meter meenemen naar Zulpich en aan je geven. Als je er niks mee kan mag die het ronde archief in....

    Bernard
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Den Haag
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Zwolle
    Bedankt..Tot donderdag!!!
     

Deel Deze Pagina