F1Q en andere elektrische Vrije Vlucht modellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

1. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Enkele jaren geleden heb ik samen met anderen het indoorlijnvliegen naar een hoger niveau gebracht. Ik mocht als eerste daarvoor een timer testen welke het motorvermogen regelse en ook de motorlooptijd regelde. Dit zou voor mij al ruim voldoende zijn naast dan nog een timer voor de thermiek rem. Daarmee zou je dan al perfect kunnen vliegen met zo een model.
    Volgens mijhad de maker van die motortimer er ook een vrijevlucht timer van gemaakt. Kom helaas niet direct op de naam van de maker...... (robert-jan ????) Achternaam ben ik kwijt.

2. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Kijk...nu zijn we op de goede weg...

Dat de eerste kijkrichting voor Vintage power geen motorvermogen kent is dat we dat met alle problemen van dien al bij F1Q hebben..(lees voor motorvermogen hoeveleid energie).We denken dus aan een nog eenvoudiger insteek...de F5J aanpak tw tijd en hoogte. (aangezien de F1C kisten van zeg maar 1955 tot 1980 zeer sterk verschillen in afmetingen/gewicht/prestaties).

We komen dan allemaal ongeacht wat je er in stopt aan motor/prop/accu nagenoeg op de zelfde hoogte uit...Dat wij ipv een elektronische timer een RC set gebruiken staat er helemaal los van...dat is om tijdens het proefvliegen live controle over het motortoerental te hebben en verder niet afhankelijk te zijn van specials uit de VV wereld.

Maar we draaien het om...met welke model specs en welke motorloop voorwaarden zeg je gelijk ..ik ga meedoen...

Laatst bewerkt: 20 nov 2017
  3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Ben vooral erg benieuwd hoe t gaat vliegen Henk...

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het vliegt al...whawwww..net een F1C kist ( van weleer) maar dan lekker stilll

5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    en...de kist was zonder risico van brokken in enkele starts getrimd.

6. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Voor mij is wedstrijden vliegen en nieuwe modellen ontwikkelen niet meer weggelegd. Na mijn aandoening 3 jaar geleden kan ik mij niet meer optimaal concentreren, maar wat wil je ook na 8 operaties (totaal 35 uur narcose) in 2,5 jaar tijd. Die narcose zorgt ervoor dat je korte termijn geheugen en je concentratie er flink op achteruit gaat. Dit betekend voor mij dat het vliegen vaak beperkt is tot vluchten van 5 tot 10 minuten opperste concentratie en daarna moet ik het hebben van routine, maar dan slaat ook de vermoeidheid snel toe. Het zal nog wel enkele jaren duren voordat ik op dat gebied ook weer bijna de oude ben.

Maar heb nog een nieuwe Saper liggen die nog gebouwd moet worden en bedeld is voor rc en met startlijntje omhoog gebracht moet worden.......

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De dubbele hamer voor de VIT is wat verfijnder geworden..boven de 1e uitvoering en onder de 2e. Ze hebben nu afzonderlijke sleuven waar ze in scharnieren en eea is gemaakt uit 1 mm halfhard alu plaat...

100_5806.JPG

Serie productie van het herstart onderbreker/servo huis (nodig voor onze F1Q met RC bestuurd)... met 2 mini servo's dus vol elektronische uitvoering...
    100_5807.JPG

BBruins vindt dit leuk.
  8. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
  9. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Zijn leuke modellen maar wel wat lastiger af te stellen en grillig qua lancering en klimmen. Die grote kisten zijn iets makkelijker te handelen. Klinkt gek maar is wel zo.

10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Theo of het nu een E 36....een vintage E- Power of een Saper gaat worden...kom eerst maar eens in Garderen kijken op een wedstrijd en wie weet kom je een stapje verder....en aan hulp zal het niet ontbreken.
    Wat je nog zou kunnen doen is je abonneren op EMFF ( mail nieuws bulletin van de Nederlandse Vrije Vlucht).

Laatst bewerkt: 19 nov 2017
  11. Jan Jaap

Jan Jaap

Lid geworden:
    16 jul 2009
    Ik heb het draadje mee zitten lezen Henk. Maar ik vind het nog steeds niet erg duidelijk. Ook de mechanische timers en allerlei draadjes en servos die kunnen bewegen na afloop van de gestelde tijd maakt het er niet makkelijker op. Maar door al die mogelijkheden wordt ik nog niet getriggerd om zoiets te gaan bouwen of uit te proberen.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat lossen we op een andere manier op...kan me helemaal voorstellen dat wanneer je geen- of niet al te veel ervaring hebt met Vrije Vlucht het even wennen is. .Dus...de afspraak dat ik bv op een maandagavond op de clubavond van Cumulus Kampen kom blijft staan!!

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Naar aanleiding van de problemen die een aantal vliegers hebben met hun E-36 en de opmerking van TC01 en Jan Jaap...

Hier een super eenvoudige opzet voor een besturing van een Elektro Vrije Vlucht model ( voldoet niet aan alle wedstrijdklassen zoals bv F1Q) er van uit gaande dat je een RC set hebt of er voor wilt gebruiken. Helaas zijn er meerdere E 36 kisten gecrashed en met deze opzet behoort dat definitief tot het verleden.

Dit is overigens ook de inrichting wwar het met onze Vintage E-Power kisten naar toe gaat..geen herstartblokkering, geen timer.....super simpel!!

Schema:
    804dd3b92187334c8dee515404284d34-0.jpg

14. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Zelfs voor iemand die vrije vlucht vliegt is het veel stof en niet altijd even duidelijk. Zoals Henk ook aanbied het een keer zien is begrijpen. Dit is met al onze klassen.

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wanneer ik het over een Fale Safe instelling heb of een servo puls vertrager dan vinden de RC jongens dat dagelijkse kost

Heb ik het over een VIT of DT hamer dan vinden de VV jongens dat dagelijkse kost...

Dit draadje is van begin tot eind The Best Of Both Worlds...dus beide partijen moeten bijles ondergaan...:p:p:p

BBruins vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De gezamenlijk uitgevoerde inkoop begint binnen te druppelen...

100_5810.JPG

17. A2a

A2a

Lid geworden:
    31 mrt 2016
    Helemaal in het begin van dit verhaal vroeg Eric aan Henk ...... WE= Pim en jij ?? Die gedachte was zeker niet gek, maar ik (Antoon) deed toch ook echt mee.
    Ik ga even terug in de tijd en ik weet zo gauw niet of het de rug van Henk was of mijn geitenmelk, maar duidelijk is dat we in de maand juli ernstig geïnfecteerd raakten door de F1Q koorts. Zeker wanneer je internet en wifi in de buurt hebt, is er echt geen houden aan.
    We hadden de Denen op Poitou in 2016 al in de gaten gehouden en wat dingetjes gevraagd. Maar wat er na juli 2017 gebeurt is was heftig. Van een slimme Willy Wortel combinatie van een mechanische timer en radio spullen is het net als bij een wielerwedstrijd kop over kop in record snelheid naar een volledig electronisch concept gegaan, waarin we al onze gedachten over een optimale stijgvlucht, overgang, limiter etc. kwijt konden. In die tussentijd zijn er allerlei ideeën de revue gepasseerd, zoals een omgekeerd werkende montrealstop, closed loop aansturing van het stabilo, die (voorlopig) weer gedumpt zijn.
    Maar we gaan zoals Henk al heeft laten zien, eerst maar eens al dat moois in werking zien te zetten en vlieguren maken. Trouwens dat we in het begin nog niet zo serieus waren blijkt wel uit het feit dat we uitgerekend mijn 2 eerste 250 cm A-2 vleugels van start gingen. Maar toen we het ontwerp voor die 250 kist klaar hadden en na wat bouwen het gewicht redelijk konden inschatten (465 gr.) en aan de hand daarvan een idee hadden van het prestatievermogen van die toestellen werd alles ineens anders. Deze kisten komen bijna 2 keer zo hoog als de A-2 versie en we wisten wat die still air deed !
    Tja, wanneer we dan echt wat willen, hebben we ook een 'dagkist' nodig, dat was duidelijk. En weer dook ik in een modellen koffer om te kijken wat we daarvoor in de aanbieding hadden. Ja, dan kwam ik toch echt niet om een Hybrid variant heen, en dat werd dus de HybriQ.
    Hieronder wat foto's van de nieuwe 'spullen'.

IMG-4312.JPG Deze 250 vleugels hadden nooit gedacht nog weer een keer belangrijk te worden IMG-4315.JPG
    Nog niet helemaal droog na het aanbrengen van de decall

IMG-4316.JPG
    De HybriQ

IMG-4317.JPG
    Power a la jaren zeventig, maar dan heel stilletjes !

BBruins vindt dit leuk.
  18. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Dus als ik het nu goed begrijp is Nederland 2 F1Q vliegers rijker of mis ik iemand?

Hoop snel wat van deze modellen te zien op t veld komend seizoen. Hopelijk zit mijn werk niet te veel dwars en kan ik ook lekker vliegen. Moet er toch 4.5 kilo rubber doorheen draaien voordat t weer te lang ligt.

Gr.

Bernard

19. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    3...drie...

crins vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    In de categorie super simpel ...Vintage E-Power:

Deze ORIGINELE power kist uit 1955 (Hekking Arnhem).
    Gerestaureerd in 2007..en heb ik tissue en zijde bespannen.
    Spanwijdte 1620 mm
    Gewicht (nu) 625 gram

Ik zal hem (haar) zo ombouwen dat de diesel ( 2,5 ccm Webra) er altijd weer in kan.

Het model heeft nu geen auto rudder en geen VIT ( alles vast)...en dat proberen we zo te houden dus...domping en (links) zijtrek nauwkeurig vaststellen en zo laten...( vliegt rechts/rechts).
    Ik heb deze kist al een jaar of 10 maar vlieg er bijna nooit mee..( slechts 1 x mee gevlogen in Poitou en 2x in Zulpich)...gaat nu dus heide proeven in Garderen.

Is wel een beetje plakkerig van de wonderolie dus maar even door de wasstraat....

Oh ja...vraagt natuurlijk om een dummy motor...:koud::p
    Max en Onno?????

100_5811.JPG 100_5814.JPG 100_5813.JPG

Laatst bewerkt: 2 jan 2018
    Bruno van Hoek en crins vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina