F1Q en andere elektrische Vrije Vlucht modellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

1. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Mijn printer staat klaar om de dummy te printen. Dus Max leeft je uit.:)
    Het mooiste resultaat krijg ik als de motor uit 2 delen bestaat.

2. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Het eerste wat we nodig hebben is een tekening van de motor..van daar uit kunnen we de 3 D tekening voor de printer maken.

Wie heeft er een 3 zijdenaanzicht van deze motor? Hoewel....
    DSCN0358amod.jpg

De bedoeling is dat het carter , halfrond/hol en alleen de bovenhelft met de twee flenzen (met daarop de cilinder) als bevestigings basis gaat dienen. Dan krijg ik de domping en zijtrek identiek.

Compressie krukje en plaatje maak ik wel van alu indien dat niet mee te printen is. ( carbnaald en messing sproeier maak ik uiteraard van metaal)

Al met al..een motor met een wat dikke voorkant ( want daaronder zit de e motor).

Laatst bewerkt: 2 jan 2018
  3. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Een Webra Winner dummy, dat zou leuk zijn.

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Bruno ..hoe krijg ik de plakkerigheid van de bekleding (oude wonderolie) af... Volgens mijn vrouw gaat dat het beste met de soldeerbrander ( ze weet altijd van die totaal oplossingen:mad::mad:)

Laatst bewerkt: 22 nov 2017
  5. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Ik heb ooit een romp goed schoon gekregen door hem onder te dompelen in warm water met soda. Dat was alleen het hout. Werkt prima als de houtlijm tegen water kan.
    Dasty zou je ook kunnen proberen.

6. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Probleem met een (alleen gespanlakte) dieselkist is, dat wonderolieresidue eigenlijk alleen oplost in zaken ( thinner, aceton, amylacetaat) die ook de spanlak aanvreten/oplossen.
    Vraag anders Henk de Jong, die repareert z'n diesel sportmodellen nog wel eens.

Dat van die totaaloplossingen, Paul Tupker had er ooit ook zoeen voor vliegkleding: "Vlekken laten zich prima met de schaar verwijderen" :D

7. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Er is behoorlijk aan de weg getimmerd door Max...de tekeningen voor de dummy Webra Diesel voor de Hekking Vintage Power kist zijn klaar en Onno gaat zich over het 3 D printen buigen.

Bedankt Max!!!

Onder de "kap" komt de E-motor te liggen en door de kap de kleur van de romp te geven en de rest van de dummy in alu te lakken gaat het net echt worden. Belangrijk punt is dat door deze methode de zijtrek en domping (die zeer kritisch zijn want er zitten geen beweegbare roeren op de kist) exact bewaard blijven tov de situatie met de echte Webra er op.

Webra dummy.jpg Webra dummy 2.jpg Webra dummy 3.jpg

Hier moet het dus op komen...en zelfs het tankje en de slang blijven er op..
    100_5813.JPG

8. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Mooi tekenwerk weer Max.:koud:
    Ik ga mijn best doen om er een mooie print van de maken.

9. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Van de "tekentafel" naar de printsoftware:

dummy.PNG

De printer loopt 5.23 uur print tijd en dan is er een resultaat.

Énke Blériot, crins, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Na diverse minder gelukte prints, het model is voor mijn printer een uitdaging, heb ik nu een acceptabel exemplaar.
    Er zit nog wel wat nabewerkings-werk aan. A.s. zaterdag neem ik hem mee.

11. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Henk,

Kunnen we 1 van de wedstrijd kisten bewonderen tijdens de vergadering volgende maand.

12. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Zal de koffer meenemen...

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
  14. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De volgende vogel is klaar om uit te vliegen..... dit keer een all weather kist.....jullie hadden hem/haar al even gezien toe die nog leeg was maar nu zit alles er op en in.....
    De "Lorikeet" is volledig elektronisch en heeft geen Vrije Vlucht timer...noch een mechanische noch een elektronische..hoe dat kan,...???
    100_6020.JPG

Eerst een blik op het rompvoorstuk...bijna niets te zien....2 antennes van de 2,4 gHz ontvanger, de hoofdschakelaar en het chassis deel voor de stereo stekker (om de Altis te programmeren)...that's all...
    100_6021.JPG

Het inwendige (van l naar r):
    - de hoofdschakelaar welke bij stilstaande motor de voeding naar de ESC (dus het totale systeem) maakt/breekt
    - de herstart blokkeer schakelaar welke de puls naar de ESC breekt zodra ik eventueel de motor voortijdig uit zet ( daardoor geen herstart mogelijk).
    - de vergrendelpen welke de herstartblokkeer schakelaar bedient en tevens de DT activeert ( het goudkleurige stripje + lijn naar de DT hamer)
    - het rode servo welke de vergrendelpen bedient
    - het zwarte servo welke de wingwiggler en de roeren van de motorstand naar de zweefstand brengt
    100_6022.JPG
    Niet zichtbaar:
    - links vóór het luik zit de Unilog welke de motor via de ESC stopt zodra de hoeveelheid energie verbruikt is. Tevens zit het zwarte servo aan de Unilog waardoor op het moment dat de motor stopt de roeren bediend worden.
    - De motor start via een slow start ( geprogrammeerd in de ESC) en met een servopuls vertrager stopt de motor ook weer in de slow mode zodat er een mooie overgang van motorloop naar zweef ontstaat.
    - rechts achter het luik zitten de 2,4 gHz Rx en de Altis..( een F5J logger). Deze Altis zit tussen de Rx en het rode servo. De Altis komt in werking ( stuurt het rode servo naar de "uit" positie) zodra of een hoogte van 600 meter wordt bereikt of de ingestelde tijd ( Max vliegtijd) wordt bereikt. De Altis is dus eigenlijk de DT timer...en is via een stereo stekker aansluiting met de programmeerunit zeer gemakkelijk in te stellen. Wijzigen van de Max tijd doe je in echt een handomdraai. De programmeerunit werkt op de spanning van de boordaccu dus je hoeft hem nooit te laden. Zeer gebruiksvriendelijk!!

Mocht je je nu afvragen of het allemaal werk...?? Ja...echt wel!!!..zal het op de vliegers vergadering laten zien...machtig prachtig!!!!

Laatst bewerkt: 26 dec 2017
    tjarko vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De ombouw van de Hekking FF Power van diesel naar elektro staat nu op het programma...ik heb van Onno een hele bos halve Webra dummies ontvangen dus we kunnen aan de slag...
    100_6026.JPG

Er staat nog zo'n vintage kist werkeloos ( op de heide mogen we niet met verbrandings motoren VV vliegen...) dus na de Hekking pak ik gelijk er achteraan maar mijn Super Slicker aan. De Mc Coy Red Head vervangen door een dummy en ook een elektro er in ( met een Altis voor de motorstop)...De kist is ruim 30 jaar oud maar nog in topconditie!!!
    100_6027.JPG 100_6028.JPG

16. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    Blijf t grappig vinden al die oude VV kisten met een landingsgestel.

17. stunthenk

stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Tja, soms moest er vanaf een tafel worden gestart, maar het onderstel moest vooral tijdens de landing de dure houten prop beschermen! Daarom zit het ook zo ver naar voren. Maar, als je geen onderstel wilt kan het zo ook:
    IMG_0810.JPG
    Deze heb ik ooit gebouwd nadat één van mijn sportmodellen op een middag meerdere keren in een sloot naast het weiland was geland. Natuurlijk is deze nooit in het water geland...

Laatst bewerkt: 5 jan 2018
    Énke Blériot en crins vinden dit leuk.
  18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dat geklier met die dummy diesel op de Hekking...zie het helemaal niet meer zitten...

Heb de Webra er weer op gezet:

100_6038.JPG

Ha ha...echt niet:p:p:p

Wat zien ik??...kabeltjes??
    (Thanks to Joe Cocker....and other friends)

100_6039.JPG

De set up is eenvoudig:
    -een 2,4 gHz Rx er in
    -van de Rx naar een Altis ( voor hoogte en tijd motorstop tw op 125 meter en max 15 seconden) en dan naar de ESC
    -een Turnigy servo puls vertrager er tussen voor een soft motorstop van ongeveer 4 seconden
    -geen timer...de DT gaat altijd via de zender en buiten bereik is fale safe= motorstop en DT.

DT servo met eenvoudig de lijn om de servokruk...gaat meer dan mooi..!! Servo naar de andere stand en lijntje gaat er af en....DT einde vlucht!!
    100_6040.JPG

Laatst bewerkt: 7 jan 2018
    flymax en crins vinden dit leuk.
  19. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    20 januari was Henk zo aardig om na onze vergaderin wat tekst en uitleg te geven over zijn modellen. Moet zeggen was erg onder de indruk over hoe alles werkt.

Ben vooral erg benieuwd hoe het vliegt. Meest interessante was voor mij het gebruik van die hoogtemeter voor de DT. Zo simpel en zie het nergens terugkomen in de huidige vrije vlucht timers.

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    HybriQ

De komende weken ga ik in een aantal avondbouwsessies de HybriQ...een vol elektronische F1Q... voor Antoon opbouwen. En aangezien Antoon nu niet bepaald bij me in de buurt woont dus dit verslag....Antoon...geniet er van:yes:

De uitgangscomponenten..
    - 2,2 meter span koolstof vleugels (door Antoon gebouwd)
    - een stabilo (ook door Antoon gebouwd)
    - een koopdeel de pook
    - nog een koopdeel het twee standen roer ( Vivchar)
    - de koolstof Pylon (door Pim gemaakt)

100_6201.JPG

De HybriQ met een knipoog naar Hybride en F1Q...
    100_6200.JPG

De carbon combi vleugelpen...deels rd 6 en de uiteinden rd 5,5 mm. En een stalen pen van 4 mm er in....
    100_6186.JPG

Van hard alu een kraagbus met een wanddikte van 0,25 mm gedraaid voor de vleugelpen....
    100_6191.JPG

De pylon in de plamuur en het pengat er in....
    100_6185.JPG

De alu bus gemonteerd...kraag aan de rechterkant want dat is de wingwiggler kant....
    100_6193.JPG

...en aan binnenzijde met alu 2 K lijm gelijmd...

100_6194.JPG

Zie je nu waarom ik nooit de vakantie foto's mag maken van de directie:eek::eek::mad::mad:....gelukkig heb ik meer verstand van..tja wat ook al weer.

Hoe dan ook...genoeg voor vanavond...wordt vervolgd...

Laatst bewerkt: 25 feb 2018
    tjarko vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina