F1Q en andere elektrische Vrije Vlucht modellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    De Wing wiggler.

    Die zijn er in twee soorten...complex en super complex..oh ja en dan is er ook nog de HvH uitvoering...

    1,2 mm staaldraad buigen om 2 pennen van 1,5 mm ( de dikte van de achterste vleugelpen)....
    100_6205.JPG


    Uiteinde haaks omgebogen en in een stukje tripex gezet en zo komt het te zitten..aan het achterste oogje komt natuurlijk het snoer naar het servo....
    100_6207.JPG


    Met de vleugelhelft gemonteerd het plaatje gelijmd en het stokkie is om er voorspanning op te zetten zodat de vleugelhelft in de bovenste positie wordt gedrukt...
    100_6215.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
    crins en tjarko vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Antoon...je F1Q is bijna af

    Servohuis met links de hoofdschakelaar en daarnaast de herstart blokkeer schakelaar...
    100_6024.JPG


    Mptpr en prop zitten er in en op...
    100_6309.JPG


    T'spul ingebouwd....Plaatje voor de Altis uitlezing plug en de Unilog startschakelaar nog fff maken en dan kan dat er ook op...
    100_6311.JPG




    RR en stab steun....
    100_6312.JPG


    En een fijn mechanisch werkie...de hamertjes...en voor de leek...de boutjes zijn M 1,6 ja...priegelspul... 100_6313.JPG
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Den Haag
    M1.6 in VV zo'n beetje norm qua maat schroefjes...
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Unilog programma uitbreiding.

    Zoals jullie weten gebruik ik in mijn F1Q modellen de Unilog2 limiter van SM Modellbau. Deze universele limiter had al een programma voor F1Q maar was niet helemaal up to date tav de dit jaar van kracht geworden klasse voorschriften.

    Zo was er geen voorziening om na eigenhandig en voortijdig uitzetten van de motor (voordat de energie op is) een herstart onmogelijk te maken ( CIAM eis) en moest dat nog op mechanische wijze geregeld worden.
    Ook een dreigende overrun bv tgv een slechte accu cq niet volle accu werd niet autonoom voorkomen en moest ik via de stopwatch in de zender de motorloopduur in de gaten houden en zo nodig de motor uitzetten (wat reglementair is toegestaan). Ook daar is nu in voorzien en ongeacht of de toegestane hoeveelheid energie nu verbruikt is of niet..de Unilog registreert de motorlooptijd vanaf het moment van lancering en zet de motor uit indien de toegestane motorlooptijd bijna verstreken is.

    Met deze twee programma aanpassingen laat het model zich nog eenvoudiger programmeren en is de setup ( aantal voorzieningen in het model) ook verder vereenvoudigd.

    Verder is mijn zender door Futaba Service Centre Nederland enigszins aangepast. Aangezien ik slechts enkele schakelaars gebruik is al het overtollige verwijdert en is het nu een programmeer unit geworden.

    Wat ik gebruik in de zender is:
    - voor elk model een programma
    - een schakelaar om de motor te starten
    - die zelfde schakelaar om in geval van problemen de motor voortijdig uit te zetten
    - een andere schakelaar om het model voortijdig te DT'en.

    Was zender = nu F1Q programmeerunit...

    100_6364.JPG


    Met deze ontwikkelingen lig ik alle andere systemen die op de markt zijn een behoorlijk stap vóór:
    - ik ben niet afhankelijk van systemen welke door Free Flight individuen worden ontwikkeld
    - met dit systeem kan in de 'Proefvlieg mode" de motor live bediend worden ( toerental regeling)...dus kortere en veiligere invlieg/trim situatie.
    - het systeem is goedkoper
    - de set-up is lokaal verkrijgbaar.

    Als timer heb ik gekozen voor de Altis Micro hoogtemeter welke tevens een tijdfunctie heeft. Ook daar heeft een ontwikkeling plaatsgevonden en de Micro is vervangen door de Nano..deze heeft een afleesscherm waardoor het tav uitlezen van data niet meer nodig is de Altis programmeer unit er op aan te sluiten (met die programmeer unit stel je de DT tijd in).

    http://aerobtec.com/altis-nano/
    altisnano-2-1030x1030.png
     
    Jan Jaap en crins vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    In de post hierboven zie je dat Jan Jaap dat leuk vindt...Deze Jan Jaap heeft mij tijdens het onderzoek naar een F1Q besturingssysteem gebaseerd op RC apparatuur wegwijs gemaakt tav Unilog en Altis mogelijkheden.. dus..

    Jan Jaap...Bedankt!!!
     
    Jan Jaap en crins vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    PLURABELLE

    We hebben het enige tijd geleden gehad over een vintage F1C uit 1977 die ik toentertijd op de WK in Denemarken heb zien vliegen...de Plurabelle van Urs Schaller uit Zwitserland.

    Nu ik ondertussen lekker aan het vliegen ben met de moderne F1Q kisten is het tijd om F1C en F1Q te laten samenvloeien en de Plurabelle als F1Q te gaan uitvoeren.


    Plurabelle 2.jpg


    Uiteraard ben ik eerst op zoek gegaan naar Urs...en in no-time hadden we contact en kreeg ik naast de tekening ook een aantal mooie plaatjes van Urs en zijn kisten...
    Plurabelle-1.jpg Plurabelle-3.jpg


    pic-s001-049.jpg

    VIELEN DANK URS!!!


    Zoals je mogelijk hebt gezien had Urs 2 stuks Plurabelles bij hem...de nr 1 en de nr 2.

    Dus...wie ben ik om er geen twee te maken en wel:
    - een lichte vol koolstof kist die rond de 550 gram zal gaan wegen en een echte F1Q gaat worden
    - een geheel balsa/glas uitvoering zoals origineel welke dicht tegen de 750 gram zal komen ( het F1C gewicht) en voorzien zal worden van een loei sterke E- motor. Dit is dan geen F1Q maar zeg maar een E- F1C.

    Eerst de koolstof kist....

    Ik had nog een setje oude F1B vleugels liggen en die heb ik gesloopt. Van de tippen heb ik de D-doos en achterlijst gebruikt en er nieuwe ribben in gezet.
    100_6505.JPG


    De romppook is kant en klaar gekocht door de VV EK ploeg (enkele weken geleden in Hongarije)....
    100_6504.JPG


    Het roertje is 3 lagen 1 mm balsa...en een Vivchar twee standen mechaniek er in....
    100_6506.JPG


    Afgelopen weekend kreeg ik in Zulpich via Kees vd V 4 sets oude F1A vleugels van Bert S. De set welke het dichts bij de doelstelling lag heb ik helemaal gesloopt en de D- dozen en achterlijsten op lengte gemaakt.....
    100_6507.JPG


    De geometrie is nu volgens tekening en de vleugel heeft zelfs iets pijlstelling aan de tippen....
    100_6508.JPG


    Aangezien de snelheid (met name in de klim) hoger is dan bij een F1A in kruisvlucht vraagt dit om een ander profiel. Ik laat de welving van de bovenzijde gelijk en heb de D-doos net zoals het was iets gekanteld op de bouwplank gezet. Ter plaatse van de ligger is dit aan de wortel 4 mm. De welving aan de onderzijde gaat er helemaal uit en vanaf de ligger loopt het profiel in een rechte lijn naar de achterlijst. Hierdoor ontstaat er een soort van Jedelsky profiel. De welving is nu ongeveer gehalveerd.

    De balsa ribben zitten er weer in en de zaak ligt nu wat uit te harden...
    100_6509.JPG


    Wordt vervolgt...
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2018
  7. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Den Haag
    En Henk, niet zo bescheiden, vertel ook nog even dat je de world cup wedstrijd hebt gewonnen met je kisten die we hier langzaam hebben zien ontstaan.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    De groeten van Urs...net als wij allemaal is hij ondertussen ook een ietsie pietsie ouder geworden maar vliegen...dat gaat nog prima..F1Q en F1S is wat hem jong houdt !!

    Dscn2747.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2018
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Den Haag
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Even wachten op 1 mm triplex plaat voor de Blériot Motorkappen dus mooi verder met de Plurabelle.

    De vleugels zijn bijna af..nog even de bovenkant van de D- doos wit spuiten en dan kan er al bekleed worden..
    100_6520.JPG

    Hier het bijzondere profiel...De root dekplaat zit er nog niet op...kun je beter zien hoe de D-doos en de ribdelen tov elkaar staan...
    100_6514.JPG


    De rompneus wordt in traditionele bouwwijze gemaakt...zoals dat ook in de seventies werd gedaan...

    Het bestaat uit 2 delen:
    - de pijp
    - de nek

    Geen rocket science...een eenvoudig schetsje wat waar moet komen te zitten...
    100_6517.JPG


    De pijp wordt gerold uit 2 lagen 1 mm balsa en dat 45 graden tov elkaar.

    De eerste laag zit om de 30 mm staf ( er onder zit folie om het glad te maken want ik werk zonder lossingshoek)...
    100_6515.JPG
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2018
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.621
    Locatie:
    Tussen Tiel, Nijmegen, Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 7 sep 2018
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.086
    Locatie:
    Dordrecht
    wooooow mooi vleugeltje zeg ziet er mooi strak uit en ja wel een heel bijzonder profiel.
    Vertel waarom zo'n profiel.
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je Ron..

    Ton: Ik heb de D-doos van oude F1A vleugels gebruikt en die opgesteld onder de originele hoek. Daar volgt de bovenzijde van het profiel uit (dus gelijk de vleugel in originele toestand).

    Zou ik de onderzijde ook weer zo maken dan ontstaat er een behoorlijk gewelfde onderprofiel lijn...dat is prima voor een relatief langzame F1A maar minder geschikt voor een wat snellere Plurabelle. Dus ik wilde de welving verkleinen maar met behoud van het doorsnede profiel van de originele D-doos.
    Daar uit volgde de rechte lijn vanaf de achterzijde van de D-doos naar de onderkant van de achterlijst.

    Het houd het midden tussen een normaal VV profiel en een Jedelsky profiel zullen we maar zeggen. De Plurabelle is geen prestatie wedstrijdmodel..we zien wel hoe het zich gedraagt...en...in een bel gaat dit ook naar boven..:p:p

    Rick R..help!! ik heb geen plaatje van een Jedelsky..jij wel?
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.086
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk en dank voor de uitleg
    leuk jedelsky als uitgangspunt hier een voorbeeld
    [​IMG]
    is een bekend profiel en altijd al eens willen proberen.
    Misschien toch maar een keer doen.
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Gisteren de 2e laag 1 mm balsa om de staaf gerold en gelijmd, dat ging als volgt:
    - de 1e laag laten zitten
    - afdekken met folie
    - 2e laag er nat dwars op gerold ( folie zit er op zodat de 1e laag niet nat wordt)
    - laten drogen
    - er af en folie weg
    - lijmen met lamineer epoxy

    Ook de beide pylon zijkanten ( sandwich 1,5 balsa en 0,4 triplex) gelijmd met epoxy en tussen twee laagjes folie en afgedekt met gewichten.
    Vanmorgen was natuurlijk de hamvraag...krijg ik de pijp van de alu staf af want er zit geen lossingshoek in..

    Het balsa met de plantenspuit wat nat gemaakt...5 minuten laten intrekken...en zie daar...het kon er zo afgeschoven worden...

    100_6525.JPG
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  16. Rick NL

    Rick NL

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.761
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Henk,
    Ik heb snel even een testje gedaan in Xfoil met een profiel dat wat lijkt op wat jij gebruikt/misbruikt.
    Ik nam een BE50 en verkleinde de dikte maakte daarna de neusradius weer wat groter en gaf meer welving, toen leek het redelijk op je uitgangsprofiel.
    Daarna een versie met de rechte lijn zoals je hemaakt hebt.
    Resultaat: tussen Re=20.000 en 100.000 lever je door de rechte lijn wat in op Clmax en Cl/Cd (ong 5%) terwijl je bij lage Cl niets wint.

    Ik ga nu naar de verjaardag van een van de kleindochters, mogelijk vanavond of morgen meer informatie. En wat plaatjes.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi dat je even mee kijkt/rekent.
    Mocht de rechte lijn geen verbetering ( minder weerstand) geven tov een stekt gewelfde onderzijde...
    - de geometrie is bereikt ( silhouet van de originele Plurabelle)
    - het was gemakkelijk te bouwen met die rechte onderlijn
    - de D doos van de oude vleugel was gratis.

    Kijk naast resultaat bij zeg maar 3 m/sec= ongeveer kruiszweefvlucht ook naar resultaat bij 10 m/sec en bij 12 á 14 m/sec ( snelheid in de klim...wil in max 12 seconden op min 120 meter zijn...komt dan een beetje in de richting van wat men toen haalde. Misschien kan ik in 10 sec naar 140 meter...motor is een Hacker A-20/20L..die zou het moeten kunnen doen met een loeiende 9x4)

    https://www.hacker-motor-shop.com/E...htm?SessionId=&a=article&ProdNr=97800006&p=16

    Deze motor kan rond de 900 gram static trekken en het model zal rond de 500 tot 550 gram worden
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Vroeger zat er op de 2,5 Rossi een 7x4 tot 7x4,5 vaste prop...mogelijk dat ik naar een 8x5 vaste E-prop ga ( dus geen klapschroef). Kom ik qua uitstraling een heel eind in die richting.

    oh ja...natuurlijk wel een aluminium dummy cilinderkop en een plug die je nog net kunt zien in de pylon bovenzijde.

    is.jpe
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  19. onno10

    onno10

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Rosmalen
    Moet weer de 3Dprinter opstoken?:rolleyes:
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi aangeboden maar deze dummy is van alu.( alleen de cilinder deksel met de 6 inbusboutjes)
     

Deel Deze Pagina