F1Q en andere elektrische Vrije Vlucht modellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

1. Énke Blériot

Énke Blériot verslagschrijvers

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Wing wiggler.

Die zijn er in twee soorten...complex en super complex..oh ja en dan is er ook nog de HvH uitvoering...

1,2 mm staaldraad buigen om 2 pennen van 1,5 mm ( de dikte van de achterste vleugelpen)....
    100_6205.JPG

Uiteinde haaks omgebogen en in een stukje tripex gezet en zo komt het te zitten..aan het achterste oogje komt natuurlijk het snoer naar het servo....
    100_6207.JPG

Met de vleugelhelft gemonteerd het plaatje gelijmd en het stokkie is om er voorspanning op te zetten zodat de vleugelhelft in de bovenste positie wordt gedrukt...
    100_6215.JPG

Laatst bewerkt: 26 feb 2018
    crins en tjarko vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Antoon...je F1Q is bijna af

Servohuis met links de hoofdschakelaar en daarnaast de herstart blokkeer schakelaar...
    100_6024.JPG

Mptpr en prop zitten er in en op...
    100_6309.JPG

T'spul ingebouwd....Plaatje voor de Altis uitlezing plug en de Unilog startschakelaar nog fff maken en dan kan dat er ook op...
    100_6311.JPG

RR en stab steun....
    100_6312.JPG

En een fijn mechanisch werkie...de hamertjes...en voor de leek...de boutjes zijn M 1,6 ja...priegelspul... 100_6313.JPG

3. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    M1.6 in VV zo'n beetje norm qua maat schroefjes...

4. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Unilog programma uitbreiding.

Zoals jullie weten gebruik ik in mijn F1Q modellen de Unilog2 limiter van SM Modellbau. Deze universele limiter had al een programma voor F1Q maar was niet helemaal up to date tav de dit jaar van kracht geworden klasse voorschriften.

Zo was er geen voorziening om na eigenhandig en voortijdig uitzetten van de motor (voordat de energie op is) een herstart onmogelijk te maken ( CIAM eis) en moest dat nog op mechanische wijze geregeld worden.
    Ook een dreigende overrun bv tgv een slechte accu cq niet volle accu werd niet autonoom voorkomen en moest ik via de stopwatch in de zender de motorloopduur in de gaten houden en zo nodig de motor uitzetten (wat reglementair is toegestaan). Ook daar is nu in voorzien en ongeacht of de toegestane hoeveelheid energie nu verbruikt is of niet..de Unilog registreert de motorlooptijd vanaf het moment van lancering en zet de motor uit indien de toegestane motorlooptijd bijna verstreken is.

Met deze twee programma aanpassingen laat het model zich nog eenvoudiger programmeren en is de setup ( aantal voorzieningen in het model) ook verder vereenvoudigd.

Verder is mijn zender door Futaba Service Centre Nederland enigszins aangepast. Aangezien ik slechts enkele schakelaars gebruik is al het overtollige verwijdert en is het nu een programmeer unit geworden.

Wat ik gebruik in de zender is:
    - voor elk model een programma
    - een schakelaar om de motor te starten
    - die zelfde schakelaar om in geval van problemen de motor voortijdig uit te zetten
    - een andere schakelaar om het model voortijdig te DT'en.

Was zender = nu F1Q programmeerunit...

100_6364.JPG

Met deze ontwikkelingen lig ik alle andere systemen die op de markt zijn een behoorlijk stap vóór:
    - ik ben niet afhankelijk van systemen welke door Free Flight individuen worden ontwikkeld
    - met dit systeem kan in de 'Proefvlieg mode" de motor live bediend worden ( toerental regeling)...dus kortere en veiligere invlieg/trim situatie.
    - het systeem is goedkoper
    - de set-up is lokaal verkrijgbaar.

Als timer heb ik gekozen voor de Altis Micro hoogtemeter welke tevens een tijdfunctie heeft. Ook daar heeft een ontwikkeling plaatsgevonden en de Micro is vervangen door de Nano..deze heeft een afleesscherm waardoor het tav uitlezen van data niet meer nodig is de Altis programmeer unit er op aan te sluiten (met die programmeer unit stel je de DT tijd in).

http://aerobtec.com/altis-nano/
    altisnano-2-1030x1030.png

Jan Jaap en crins vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    In de post hierboven zie je dat Jan Jaap dat leuk vindt...Deze Jan Jaap heeft mij tijdens het onderzoek naar een F1Q besturingssysteem gebaseerd op RC apparatuur wegwijs gemaakt tav Unilog en Altis mogelijkheden.. dus..

Jan Jaap...Bedankt!!!

Jan Jaap en crins vinden dit leuk.
  6. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    PLURABELLE

We hebben het enige tijd geleden gehad over een vintage F1C uit 1977 die ik toentertijd op de WK in Denemarken heb zien vliegen...de Plurabelle van Urs Schaller uit Zwitserland.

Nu ik ondertussen lekker aan het vliegen ben met de moderne F1Q kisten is het tijd om F1C en F1Q te laten samenvloeien en de Plurabelle als F1Q te gaan uitvoeren.

Plurabelle 2.jpg

Uiteraard ben ik eerst op zoek gegaan naar Urs...en in no-time hadden we contact en kreeg ik naast de tekening ook een aantal mooie plaatjes van Urs en zijn kisten...
    Plurabelle-1.jpg Plurabelle-3.jpg

pic-s001-049.jpg

VIELEN DANK URS!!!

Zoals je mogelijk hebt gezien had Urs 2 stuks Plurabelles bij hem...de nr 1 en de nr 2.

Dus...wie ben ik om er geen twee te maken en wel:
    - een lichte vol koolstof kist die rond de 550 gram zal gaan wegen en een echte F1Q gaat worden
    - een geheel balsa/glas uitvoering zoals origineel welke dicht tegen de 750 gram zal komen ( het F1C gewicht) en voorzien zal worden van een loei sterke E- motor. Dit is dan geen F1Q maar zeg maar een E- F1C.

Eerst de koolstof kist....

Ik had nog een setje oude F1B vleugels liggen en die heb ik gesloopt. Van de tippen heb ik de D-doos en achterlijst gebruikt en er nieuwe ribben in gezet.
    100_6505.JPG

De romppook is kant en klaar gekocht door de VV EK ploeg (enkele weken geleden in Hongarije)....
    100_6504.JPG

Het roertje is 3 lagen 1 mm balsa...en een Vivchar twee standen mechaniek er in....
    100_6506.JPG

Afgelopen weekend kreeg ik in Zulpich via Kees vd V 4 sets oude F1A vleugels van Bert S. De set welke het dichts bij de doelstelling lag heb ik helemaal gesloopt en de D- dozen en achterlijsten op lengte gemaakt.....
    100_6507.JPG

De geometrie is nu volgens tekening en de vleugel heeft zelfs iets pijlstelling aan de tippen....
    100_6508.JPG

Aangezien de snelheid (met name in de klim) hoger is dan bij een F1A in kruisvlucht vraagt dit om een ander profiel. Ik laat de welving van de bovenzijde gelijk en heb de D-doos net zoals het was iets gekanteld op de bouwplank gezet. Ter plaatse van de ligger is dit aan de wortel 4 mm. De welving aan de onderzijde gaat er helemaal uit en vanaf de ligger loopt het profiel in een rechte lijn naar de achterlijst. Hierdoor ontstaat er een soort van Jedelsky profiel. De welving is nu ongeveer gehalveerd.

De balsa ribben zitten er weer in en de zaak ligt nu wat uit te harden...
    100_6509.JPG

Wordt vervolgt...

Laatst bewerkt: 7 sep 2018
  7. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
    En Henk, niet zo bescheiden, vertel ook nog even dat je de world cup wedstrijd hebt gewonnen met je kisten die we hier langzaam hebben zien ontstaan.

8. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De groeten van Urs...net als wij allemaal is hij ondertussen ook een ietsie pietsie ouder geworden maar vliegen...dat gaat nog prima..F1Q en F1S is wat hem jong houdt !!

Dscn2747.jpg

Laatst bewerkt: 28 aug 2018
  9. BBruins

BBruins

Lid geworden:
    20 dec 2014
  10. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Even wachten op 1 mm triplex plaat voor de Blériot Motorkappen dus mooi verder met de Plurabelle.

De vleugels zijn bijna af..nog even de bovenkant van de D- doos wit spuiten en dan kan er al bekleed worden..
    100_6520.JPG

Hier het bijzondere profiel...De root dekplaat zit er nog niet op...kun je beter zien hoe de D-doos en de ribdelen tov elkaar staan...
    100_6514.JPG

De rompneus wordt in traditionele bouwwijze gemaakt...zoals dat ook in de seventies werd gedaan...

Het bestaat uit 2 delen:
    - de pijp
    - de nek

Geen rocket science...een eenvoudig schetsje wat waar moet komen te zitten...
    100_6517.JPG

De pijp wordt gerold uit 2 lagen 1 mm balsa en dat 45 graden tov elkaar.

De eerste laag zit om de 30 mm staf ( er onder zit folie om het glad te maken want ik werk zonder lossingshoek)...
    100_6515.JPG

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
  12. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    wooooow mooi vleugeltje zeg ziet er mooi strak uit en ja wel een heel bijzonder profiel.
    Vertel waarom zo'n profiel.

13. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dank je Ron..

Ton: Ik heb de D-doos van oude F1A vleugels gebruikt en die opgesteld onder de originele hoek. Daar volgt de bovenzijde van het profiel uit (dus gelijk de vleugel in originele toestand).

Zou ik de onderzijde ook weer zo maken dan ontstaat er een behoorlijk gewelfde onderprofiel lijn...dat is prima voor een relatief langzame F1A maar minder geschikt voor een wat snellere Plurabelle. Dus ik wilde de welving verkleinen maar met behoud van het doorsnede profiel van de originele D-doos.
    Daar uit volgde de rechte lijn vanaf de achterzijde van de D-doos naar de onderkant van de achterlijst.

Het houd het midden tussen een normaal VV profiel en een Jedelsky profiel zullen we maar zeggen. De Plurabelle is geen prestatie wedstrijdmodel..we zien wel hoe het zich gedraagt...en...in een bel gaat dit ook naar boven..:p:p

Rick R..help!! ik heb geen plaatje van een Jedelsky..jij wel?

14. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Leuk en dank voor de uitleg
    leuk jedelsky als uitgangspunt hier een voorbeeld
    is een bekend profiel en altijd al eens willen proberen.
    Misschien toch maar een keer doen.

15. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Gisteren de 2e laag 1 mm balsa om de staaf gerold en gelijmd, dat ging als volgt:
    - de 1e laag laten zitten
    - afdekken met folie
    - 2e laag er nat dwars op gerold ( folie zit er op zodat de 1e laag niet nat wordt)
    - laten drogen
    - er af en folie weg
    - lijmen met lamineer epoxy

Ook de beide pylon zijkanten ( sandwich 1,5 balsa en 0,4 triplex) gelijmd met epoxy en tussen twee laagjes folie en afgedekt met gewichten.
    Vanmorgen was natuurlijk de hamvraag...krijg ik de pijp van de alu staf af want er zit geen lossingshoek in..

Het balsa met de plantenspuit wat nat gemaakt...5 minuten laten intrekken...en zie daar...het kon er zo afgeschoven worden...

100_6525.JPG

Laatst bewerkt: 9 sep 2018
  16. Rick NL

Rick NL

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Hallo Henk,
    Ik heb snel even een testje gedaan in Xfoil met een profiel dat wat lijkt op wat jij gebruikt/misbruikt.
    Ik nam een BE50 en verkleinde de dikte maakte daarna de neusradius weer wat groter en gaf meer welving, toen leek het redelijk op je uitgangsprofiel.
    Daarna een versie met de rechte lijn zoals je hemaakt hebt.
    Resultaat: tussen Re=20.000 en 100.000 lever je door de rechte lijn wat in op Clmax en Cl/Cd (ong 5%) terwijl je bij lage Cl niets wint.

Ik ga nu naar de verjaardag van een van de kleindochters, mogelijk vanavond of morgen meer informatie. En wat plaatjes.

17. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi dat je even mee kijkt/rekent.
    Mocht de rechte lijn geen verbetering ( minder weerstand) geven tov een stekt gewelfde onderzijde...
    - de geometrie is bereikt ( silhouet van de originele Plurabelle)
    - het was gemakkelijk te bouwen met die rechte onderlijn
    - de D doos van de oude vleugel was gratis.

Kijk naast resultaat bij zeg maar 3 m/sec= ongeveer kruiszweefvlucht ook naar resultaat bij 10 m/sec en bij 12 á 14 m/sec ( snelheid in de klim...wil in max 12 seconden op min 120 meter zijn...komt dan een beetje in de richting van wat men toen haalde. Misschien kan ik in 10 sec naar 140 meter...motor is een Hacker A-20/20L..die zou het moeten kunnen doen met een loeiende 9x4)

https://www.hacker-motor-shop.com/E...htm?SessionId=&a=article&ProdNr=97800006&p=16

Deze motor kan rond de 900 gram static trekken en het model zal rond de 500 tot 550 gram worden

18. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Vroeger zat er op de 2,5 Rossi een 7x4 tot 7x4,5 vaste prop...mogelijk dat ik naar een 8x5 vaste E-prop ga ( dus geen klapschroef). Kom ik qua uitstraling een heel eind in die richting.

oh ja...natuurlijk wel een aluminium dummy cilinderkop en een plug die je nog net kunt zien in de pylon bovenzijde.

is.jpe

Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  19. onno10

onno10

Lid geworden:
    28 sep 2013
    Moet weer de 3Dprinter opstoken?:rolleyes:

20. Énke Blériot

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Mooi aangeboden maar deze dummy is van alu.( alleen de cilinder deksel met de 6 inbusboutjes)

Deel Deze Pagina