F1Q en andere elektrische Vrije Vlucht modellen.

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door Énke Blériot, 15 aug 2017.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Zwolle
    De Wing wiggler.

    Die zijn er in twee soorten...complex en super complex..oh ja en dan is er ook nog de HvH uitvoering...

    1,2 mm staaldraad buigen om 2 pennen van 1,5 mm ( de dikte van de achterste vleugelpen)....
    100_6205.JPG


    Uiteinde haaks omgebogen en in een stukje tripex gezet en zo komt het te zitten..aan het achterste oogje komt natuurlijk het snoer naar het servo....
    100_6207.JPG


    Met de vleugelhelft gemonteerd het plaatje gelijmd en het stokkie is om er voorspanning op te zetten zodat de vleugelhelft in de bovenste positie wordt gedrukt...
    100_6215.JPG
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2018
    crins en tjarko vinden dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Zwolle
    Antoon...je F1Q is bijna af

    Servohuis met links de hoofdschakelaar en daarnaast de herstart blokkeer schakelaar...
    100_6024.JPG


    Mptpr en prop zitten er in en op...
    100_6309.JPG


    T'spul ingebouwd....Plaatje voor de Altis uitlezing plug en de Unilog startschakelaar nog fff maken en dan kan dat er ook op...
    100_6311.JPG




    RR en stab steun....
    100_6312.JPG


    En een fijn mechanisch werkie...de hamertjes...en voor de leek...de boutjes zijn M 1,6 ja...priegelspul... 100_6313.JPG
     
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Den Haag
    M1.6 in VV zo'n beetje norm qua maat schroefjes...
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Zwolle
    Unilog programma uitbreiding.

    Zoals jullie weten gebruik ik in mijn F1Q modellen de Unilog2 limiter van SM Modellbau. Deze universele limiter had al een programma voor F1Q maar was niet helemaal up to date tav de dit jaar van kracht geworden klasse voorschriften.

    Zo was er geen voorziening om na eigenhandig en voortijdig uitzetten van de motor (voordat de energie op is) een herstart onmogelijk te maken ( CIAM eis) en moest dat nog op mechanische wijze geregeld worden.
    Ook een dreigende overrun bv tgv een slechte accu cq niet volle accu werd niet autonoom voorkomen en moest ik via de stopwatch in de zender de motorloopduur in de gaten houden en zo nodig de motor uitzetten (wat reglementair is toegestaan). Ook daar is nu in voorzien en ongeacht of de toegestane hoeveelheid energie nu verbruikt is of niet..de Unilog registreert de motorlooptijd vanaf het moment van lancering en zet de motor uit indien de toegestane motorlooptijd bijna verstreken is.

    Met deze twee programma aanpassingen laat het model zich nog eenvoudiger programmeren en is de setup ( aantal voorzieningen in het model) ook verder vereenvoudigd.

    Verder is mijn zender door Futaba Service Centre Nederland enigszins aangepast. Aangezien ik slechts enkele schakelaars gebruik is al het overtollige verwijdert en is het nu een programmeer unit geworden.

    Wat ik gebruik in de zender is:
    - voor elk model een programma
    - een schakelaar om de motor te starten
    - die zelfde schakelaar om in geval van problemen de motor voortijdig uit te zetten
    - een andere schakelaar om het model voortijdig te DT'en.

    Was zender = nu F1Q programmeerunit...

    100_6364.JPG


    Met deze ontwikkelingen lig ik alle andere systemen die op de markt zijn een behoorlijk stap vóór:
    - ik ben niet afhankelijk van systemen welke door Free Flight individuen worden ontwikkeld
    - met dit systeem kan in de 'Proefvlieg mode" de motor live bediend worden ( toerental regeling)...dus kortere en veiligere invlieg/trim situatie.
    - het systeem is goedkoper
    - de set-up is lokaal verkrijgbaar.

    Als timer heb ik gekozen voor de Altis Micro hoogtemeter welke tevens een tijdfunctie heeft. Ook daar heeft een ontwikkeling plaatsgevonden en de Micro is vervangen door de Nano..deze heeft een afleesscherm waardoor het tav uitlezen van data niet meer nodig is de Altis programmeer unit er op aan te sluiten (met die programmeer unit stel je de DT tijd in).

    http://aerobtec.com/altis-nano/
    altisnano-2-1030x1030.png
     
    Jan Jaap en crins vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Zwolle
    In de post hierboven zie je dat Jan Jaap dat leuk vindt...Deze Jan Jaap heeft mij tijdens het onderzoek naar een F1Q besturingssysteem gebaseerd op RC apparatuur wegwijs gemaakt tav Unilog en Altis mogelijkheden.. dus..

    Jan Jaap...Bedankt!!!
     
    Jan Jaap en crins vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina