F3B/F zwever met veel carbon, voorzien van 2.4GHz

Discussie in 'F3B' gestart door Berrie, 30 jul 2011.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik wil mijn Furio, waar veel carbon in verwerkt is, voorzien van 2.4GHz besturing. Ik heb hier voor een Multiplex M-link RX-7-DR light liggen. (dat "light" slaat op de mogelijkheid al dan niet voorzien van telemetrie. Light is niet voorzien van telemetrie)

    De romp van mijn Furio is nog heel netjes, zonder onnodige gaten naar buiten. De M-Link RX7 ontvanger heeft lange snorharen. Zo'n 125 mm lang, waarvan de laatste 25mm 'blank'.

    ALs ik op het web zoek zie ik dat er vooral 2.4GHz vriendelijke rompen worden toegepast daar waar men met 2.4GHz wil vliegen. Dat is mijn Furio romp, met zijn kelvar/kool lay-up dus duidelijk niet. Zelfs het cockpitkapje is van carbon.

    In de DLG wereld worden de snorharen gewoon buiten de carbonromp gebracht, en dat gaat goed. Maar kijk ik bij de Furio, dan zit in de vleugel ook een aardig plakkie carbon verwerkt. Schermt dit de ontvangst af?

    Hebben jullie ervaring met 'oude' rompen, uitgevoerd veel carbon, die toch zijn voorzien van 2.4GHz? Is er een veilige locatie om de snorharen naar buiten te brengen. Bijvoorbeeld voor de vleugels, zodat de kans dat een antenne afgeschermd word minder is?
     
  2. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    zolang ze buiten het carbon frame zitten en 90° tov elkaar zit het snor ;-)
    ik heb hier ook e hotliner en de "snorharen" zitten door e gaatje in de romp naar buiten.
     
  3. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Gaat inderdaad goed als de 'snorharen' buiten de romp zitten.
    Heb bij een full carbon Aspire niet gemerkt dat de vleugels het signaal afschermen. Snorharen zijn wel relatief kwetsbaar. Je zou kunnen overwegen de blanke stukken weg te werken in antennehouders (bv Antennenhalter (Paar) für 2,4 GHz Antennen | Diverses | Zubehör ).
    Deze fixeren de antennes gelijk in de juiste hoek t.o.v. elkaar.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor jullie adviesen en bevindingen. Inmiddels is de Furio klaar voor de remaiden. Hopelijk aanstaande zaterdag weer aan de lijn!
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Carbon

    Hi Berrie,

    Alle F3F eb Bijna alle F3B modellen zijn tegenwoordig van vol carbon, eventueel met glas of kevlar neus.
    Bij een carbon neus en snorharen zal je van de rest van de carbon geen last hebben.
    Let er wel op dat je bij MPX geen telefoon in je zak hebt. Wanneer je zender (even) stopt heeft een goede ontvangstantenne ook geen nut meer.
    Rick
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vanmiddag heeft de Furio zijn 2.4GHz maiden beleeft. Probleemloos! De reikwijdtetest, met gereduceerd zendvermogen, pakte ook heel goed uit. Prop-er heeft wel 100 stappen gezet en nog werkte alles naar behoren op een meter boven de grond.

    Ik had ook 30 gram lood uit de neus geboord en het zwaartepunt zo minstens 4mm naar achteren verschoven. Dat vliegt duidelijk beter. Ook een verbetering bleek te zijn met meer differentatie te vliegen evenals iets koppeling met rudder. Ik ben zwevers gewend met behoorlijk V-stelling, een krachtig rudder en niet zo tipstal gevoelig. De Furio heeft niets van dat al, het is dan ook geen kist voor gezapig thermiekrondjes draaien. Gedurende de middag nam mijn zelfvertrouwen toe en dat was te zien aan het cirkelen van de Furio. Dat ging steed beter. De laatste twee/drie lierstarts heb ik zelfs zonder helper gedaan. De chute in mijn hand, onder de romp, en voor de vleugel vastpakken. Als het eens wat thermischer is dan is de Furio een leuke kist om de opgebouwde hoogte op gepaste wijze te op te stoken....:yes:
     
  7. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Hoe bedoel je dat met een carbon neus en snorharen voor de rest geen last van de carbon hebben?

    En wat is het probleem met de MPX en een telefoon?
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja wanneer je een geheel carbon toestel hebt zal je de laatste 3.5 cm van de 2.4GHz antenne('s) buiten het toestel moeten laten steken als snorharen.
    Liefst met de antenne's onder een hoek van ongeveel 90° t.o.v. elkaar.
    Ook is het van voordeel om de antenne's niet vlak voor, onder,boven of achter een volcarbon vleugel uit de romp te laten komen maar zeker een cm of 10 van die vleugel vandaan.
    Met deze voorzorgen zul je een goede ontvangst hebben.

    Een mobiele telefoon is een zender die op 900MHz of 1900 MHz werkt. Wanneer je ver weg bent van een telefoonmast zal de zender met het hoogste vermogen zenden. Dit gebeurt bij het sturen of ontvangen van een gesprek of SMS, maar ook zonder dat stuurt de telefoon regelmatig eenkort berichtje naar de mast om te laten weten waar hij zit.

    De straling van de telefoonzender zal geen invloed hebben op de zendfrequentie van 2.4 GHz.
    Wel kan de computer (microprocessor) in de zender van slag raken door een sterk signaal. De meeste zenders welke in een metalen kast zitten zijn hier goed tegen afgeschermd, de MPX Royal en mogelijk ook de SX hebben een kunststof kast zonder afscherming en zijn minder goed bestand tegen de streke velden van een telefoon.
    De microprocessor kan dan stoppen en resetten, waarbij je model in fail-safe gaat. na een paar seconden werkt hij weer maar dat kan makkelijk te laat zijn.

    In de handleiding staat op de derde pagina van de veiligheidsmaatregelen dat je een mobiele telefoon op minstens 2 meter afstand moet houden.

    Rick
     
  9. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Ok, duidelijk. Dat betekent dus voor bijna elke piloot: telefoon uit de broekzak!
     
  10. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Wat heel wat modelvliegers zich (waarschijnlijk) niet realiseren is dat de huidige 2.4GHz TX/RX in feite duplex systemen zijn: zender en ontvanger communiceren met elkaar volgens een (Adaptive) Frequency Hopping Spread Spectrum (FHSS) systeem: er wordt niet op een vaste frekwentie uitgezonden, maar 100/sec wordt volgens een bepaalde sequentie een korte burst (frame) uitgewisseld.
    De ontvanger bevestigd (acknowledge) telkens het pakket en bij gestoorde communicatie (=te hoog aantal gemiste frames) wordt desnoods de hopping sequence aangepast om een optimale communicatie & synchronisatie te behouden. (Kijk maar even in de specs van bvb. Weartronic: de ontvanger zendt evenzeer een 100mW signaal terug!).

    Wat bij Multiplex waarschijnlijk gebeurt, is dat de ontvanger in de zender (kunt U nog volgen?) gestoord wordt door de zeer nabije GSM (een GSM zendt ca. 30dBm uit (900 of 1900MHz) en bij onvoldoende filtering kan dit de nabije ontvanger blokkeren).
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb nooit een echt goed onderzoek hierover gelezen, MPX zal het niet zo naar buiten brengen, denk ik. De algemene indruk is dat het hier gaat om instraling in de uProcessor van de zender. Hierdoor zou deze resetten.

    Dit is ook geheel in lijn met mijn bevindingen:
    De ontvangst stopte en de ontvanger ging in failsafe.
    De crash was buiten zicht en daardoor buiten bereik.
    Ik had toen geen info meer in mijn telemetrie scherm (wanneer de zender aan blijft staan wordt de laatste info behouden).
    Toen ik weer bereik had kreeg ik netjes een nieuwe info met 100% LOI.
    Volgens mij kan dit niet wanneer de ontvangst stopt tijdens het vliegen, alleen wanneer de uP in de zender stopt.
    Ben benieuwd naar een echt goed onderzoek.

    Rick
     
  12. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Berrie ,

    In de F3J -groep word veelvuldig gevlogen met cfk rompen en vleugels. Hier word altijd de antenne door de neus naar buiten gebracht aan veerszijden van het model. Storingen zijn ook bij mij met de "light" ontvangers nog nooit opgetreden.

    Succes !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    John, bedankt voor je reactie. Het draadje is al een jaartje oud. Misschien leuk om te vermelden dat ik de Furio nu al die tijd ZONDER ook maar 1 tikje storing gevlogen heb. Dat is echt heerlijk.
     

Deel Deze Pagina