F3F Eurotour 2017

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 23 mei 2017.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Afgelopen weekend met 4 Nederlanders de F3F eurotour RC-Network Open in de Vogesen gevlogen.
    Frits Donker-Duyvis, Stefan Bernardy, Erik Heijne en ondergetekende.

    Om met het einde te beginnen: Frits Donker Duyvis is 3e geworden, de beste Nederlandse prestatie in F3F tot nu toe.

    Donderdag halverwege de middag kwamen we aan en zijn direct door naar de helling gereden. Daar was op de vrije vlieglocatie van de Schweisel (en eerder op de Petit Ballon) een contingent Nederlanders al meerdere dagen aan het vliegen, Berrie, Dirk, Erik, Lyckele en anderen. Raymond was net weg maar heeft wel dit beeldverslag van de groep gepost. http://www.modelbouwforum.nl/threads/mijn-vlieg-ervaring-van-vandaag.86366/page-162#post-3804323

    Na het bewonderen van oa de Adamas (wat een prachtig toestel is het geworden, schitterend vliegend op deze locatie) zijn we iets verderop naar de F3F locatie gegaan. Dit is een stuk weiland dat voor de wedstrijden van de lokale boer gepacht wordt en normaal niet voor vrij vliegen bestemd is, zeker niet beter om te vliegen maar wel beter geschikt voor een wedstrijd omdat het meer dan 300 meter breed is.
    Donderdag was de wind niet overdadig, maar lekker gevlogen om er weer in te komen op deze plek.
    Vrijdag zou er regen komen en die belofte werd volledig waar gemaakt! Niets anders dan na het verdelen van de startnummers wat anders gaan doen. Meerdere van de deelnemers zijn net als wij naar het automobiel museum in Mulhouse gegaan. Werkelijk ongelovelijk wat daar aan autohistorie staat, nog afgezien van het enorme kapitaal aan die oude schoonheden. Zeker de moeite van het omrijden waard.

    Zaterdag was het weer beter, met een redelijke wind alhoewel niet super. Ik mocht al als 5e piloot starten en had een snellere tijd dan de eerste 4. Ik stond zelfs tot vlak voor het einde op de eerste plaats, maar toen werden toch nog 2 betere tijden gevlogen, maar ik begon goed als 3e.
    De condities waren wisselend en de 2e en 3e ronde had ik mindere lucht, en daaar kan ik minder goed mee overweg. Rond 15:00 was er zo weinig wind dat we niet verder konden met de wedstrijd.
    Frits stond na de 3 ronden die we op zaterdag konden vliegen als eerste van de nederlanders op de 11e plaats, Stefan 14e, ik 23e en Erik 25e.
    Er was al enige tijd voorspeld dat de wind op zondag van West naar Oost zou draaien maar gelukkig was de draaiing al gedurende de nacht. Zondag ochten stond er een lekkere Oosten wind van tussen de 10 en 16 m/s dus dat werd vliegen op de Batteriekopf.
    Ik stond die dag als 2e op de startlijst en had de eerste 2 vluchten moeite met de orientatie op deze moeilijke helling. Ik vloog veel te scheef, daardoor te lang en draaide daardoor enkele malen te vroeg. De 6e en 7e ronden liep het beter bij me maar in mijn 8e ronde was er weer zo weinig wind dat ik er flink door terug viel.

    Ondertussen vlogen Erik en Stefan naar mooie resultaten, maar het was toch weer Frits die het echt goed deed. Zijn eerste vlucht op zondag was niet echt goed, en dat werd zijn schrap resultaat, maar de rest ging super, met zelfs in de 7e ronde een snelste tijd. Alles bij elkaar dus goed voor een super goede 3e plaats.

    Frits vloog zijn Empi F3F, met 3 delige vleugel en elliptische tippen. Tobias Reik vloog met zijn FS5 naar de 2e plaats en Radovan Plch werd voor de 3e keer op rij winnaar van de RC-Network Open, met nu het eerste model uit de mal van de nieuwe Pike Precision 2. Hier in beeld:
    DSC03903a.jpg

    Hier Frits op weg naar 1000 punten
    DSC03915a.jpg

    Alle resultaten zijn te vinden op F3X vault:
    http://www.f3xvault.com/?action=event&function=event_view&event_id=949

    Rick
     
    Wubbe, DirkSchipper, Peter Den en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Afgelopen weekend weer een F3F North of England Eurotour wedstrijd gevlogen, met Stefan Bernardy, Arjan van Vark en ondergetekende.
    29 deelnemers uit 4 landen hadden zich ingeschreven
    De wedstrijd zou in principe over 3 dagen worden gevlogen, alleen was het de vrijdag Engels weer, mist en regen. Dus genieten van de omgeving, zo ongeveer 150 meter om ons heen.
    Zaterdag en zondag was het wel heel mooi weer, we hebben dan ook 16 rondes kunnen vliegen op de Levisham helling. Een heerlijke helling om te vliegen, alleen een helling met veel termiek invloed waardoor het een gok was of je goede condities had. Door het grotere aantal ronden komt toch altijd weer de beste boven drijven.

    De winnaar was Dieter Perlick die als een quartz klok vloog, zo regelmatig en precies. Ik heb hem 1 keer bij zijn vlucht onder het rak gezeten en hij vloog letterlijk alle bochten tussen de 1.4 en 1.6 meter voorbij het rak. Imposant!
    Richard Bago, de man van T9hobbysport.com werd 2e, zijn beste resultaat, en (Lord) Greg Dakin 3e. De gehele uitslag me alle deelnemers is te zien op: http://www.nymrsc.org.uk/Assets/docs/North of England Open 2017.xls

    Stefan vloog veel mooie ronden en werd 12e in het sterke veld, ik werd 19e en Arjen 22e. Het omgaan met slechte condities is toch vaak een scherprechter in deze sport.
    Mike Shellim heeft weer een hoop mooie foto's gemaakt waarvan een serie te zien is op: http://rcsoar.zenfolio.com/nee2017

    Hier een van zijn foto's met Stefan vlak voor een van zijn vluchten en Arjen die de Shinto zal werpen.
    HoH-Stefan-Arjen.jpg

    Rick
     
    jve, bobt, Berrie en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd heren. Maar ben benieuwd hoe Rick erin geslaagd is Arjen klop te geven, meestal is dat net andersom?
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De condities waren wisselend, ik had misschien wat meer geluk de laatste dag. Verder kon door meer ervaring daar, wellicht wat beter met de slechtere momenten omgaan.
    Dat zie je trouwens zeker bij de top. Alleen zij die onder slechte condities toch alles uit de situatie halen komen bovenin de ranglijst terecht.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Nu weer terug van de Limoncello Cup op de Col de Tende. Deze col vormt de grens van Fanrkrijk en Italie en ligt op 1900 meter hoogte.
    Hier komen we net aan.
    DSC03960a.jpg
    Er waren 40 piloten ingeschreven uit 11 landen, waarvan er 37 ook daadwerkelijk aan de start verschenen.
    Met 4 deelnemers was 4 Nederland mooi vertegenwoordigd. Frits, Donker Duyvis, Stefan Bernardy, ondergetekende en Max de Vrueh die hier zijn starthesje inspecteert.
    DSC03963a.jpg

    Normaal wordt op Tende op de spectaculaire (franse) zuidhelling gevlogen. De noorden wind echter noodzaakte ons om op de wat minder mooie (italiaanse) noordhelling te vliegen.
    Het veld was sterk met o.a nummer 1 en 3 van de WK 2016.
    De eerste dag hebben we door matige windcondities slechts 2 ronden kunnen vliegen, vooral ronde 2 was heel wisselend met toch wel een snelle toptijd en daardoor veel vluchten die heel weinig punten opleverden. Vandaar leverde deze ronde voor velen de schrapvlucht op, zo ook voor Frits, Stefan en Max.
    Dag 2 was beter, met nog altijd redelijk wisselende omstandigheden, in ronde 5 was de snelste tijd 36.42 sec en de ronde daarna was de snelste 48.49 sec!
    De 3e dag was gelijkmatiger qua condities en daarin vloog Frits bijna naar de 1000 punten in ronde 9, met slechts 0.31 sec op de ronde winnaar.
    DSC04031a.jpg
    Frits en ik vlogen (erg) goed en ook Max vloog uitstekend met een heel erg mooi resultaat voor zijn 2e internationale wedstrijd. Met Max hadden we ook een werper van wereldklasse.
    DSC04021a.jpg
    Stefan had zijn draai niet echt deze keer met een aantal mooie vluchten maar ook (te) veel missers.
    We hebben een paar nieuw toestellen zien vliegen zoals de Matrix van Mibo en een nieuw ontwerp van Weberschock.
    De totale uitslag is te vinden op: http://www.f3xvault.com/?action=event&function=event_view&event_id=897

    1e. Pierre Ronde
    2e. Sebastien Lanes
    3e. Inaki Elizondo
    8e. Frits Donker Duyvis
    12e. Rick Ruijsink
    20e. Max de Vrueh
    27e. Stefan Bernardy

    Rick
     
    jve, Ariel en Berrie vinden dit leuk.
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog even die Frits voorblijven en je bent beste Nederland Rick :)

    Bedankt voor het leuke verslag en de foto´s, leuk om het toch een heel klein beetje mee te mogen beleven.
     

Deel Deze Pagina