Vandaag een F3J zwever Super Strarlight (SSL) op electro gevlogen. Tov de hotliners die ik normaal vlieg is dit toch wel een aparte ervaring. De kist is groot, niet alleen binnen op de werkbank, en lijkt wel heel lang te blijven hangen in de lucht zonder te zakken, ondanks het stevige windje vandaag. Veel beter te zien of de kist stijgt of daalt (zelfs tov raketenwurm F5F). Veel meer terugkoppeling dan met een hotliner. En toch strak vliegen! Als het wat minder waait kan ik eens uitgebreider vliegen en verslag doen.
In het nederlandse F3J kamp wordt kennelijk veel met de SSL gevlogen. Mijn SSL heb ik 2e hands van Peter Zweers overgenomen. Maar kwam er niet aan toe om met een lier of een elastiek in de weer te gaan. En bovendien, de eerste keer vinden ze het waarschijnlijk prachtig op de club als er een F3J zwever aan de lier omhoog gaat, maar na een aantal weken zullen zullen de motor vliegers toch minder blij zijn als ik weer midden op het veld met de lier of elastiek in de weer ben. Voor de SSL kwam een electro romp beschikbaar en die heb ik besteld. Een aanrader dus. Wat mij betreft is het project geslaagd.
Wat gegevens. De zwever heeft een spanwijdte van 3.45m en een oppervlak van 69dm2. Totaal gewicht met motor en accu: 2404g. => een vleugelbelasting van 35g/dm2. Dat is dus langzaam vliegbaar. Voor F3J training is dat waarschijnlijk net wat veel (normaal 2.1kg). De keuze voor de motor viel op een beschikbare Kontronik fun500-38 6.7:1. Een 500 motor leek mij prima voor een kist van 3.45m. Desondanks kwam het zwaarte punt behoorlijk naar voren te liggen. Met de ontvanger accu (1000mAh) achter de hoogte roer servo kwam het zwaarte punt weer op de goed plek (108mmvan neuslijst). Met 3S 2200 35C graupner lipo en een 14*10 aeronaut prop gaat het zeer vlot omhoog (+/-20s op ruim 200m, stroom: 45A). Een kontronik480 vertraagd of iets vergelijkbaars is waarschijnlijk een betere keuze, achteraf gezien. Zou al met al nog 50-75gr bespaard kunnen worden op het vlieggewicht is mijn schatting.
In het nederlandse F3J kamp wordt kennelijk veel met de SSL gevlogen. Mijn SSL heb ik 2e hands van Peter Zweers overgenomen. Maar kwam er niet aan toe om met een lier of een elastiek in de weer te gaan. En bovendien, de eerste keer vinden ze het waarschijnlijk prachtig op de club als er een F3J zwever aan de lier omhoog gaat, maar na een aantal weken zullen zullen de motor vliegers toch minder blij zijn als ik weer midden op het veld met de lier of elastiek in de weer ben. Voor de SSL kwam een electro romp beschikbaar en die heb ik besteld. Een aanrader dus. Wat mij betreft is het project geslaagd.



Wat gegevens. De zwever heeft een spanwijdte van 3.45m en een oppervlak van 69dm2. Totaal gewicht met motor en accu: 2404g. => een vleugelbelasting van 35g/dm2. Dat is dus langzaam vliegbaar. Voor F3J training is dat waarschijnlijk net wat veel (normaal 2.1kg). De keuze voor de motor viel op een beschikbare Kontronik fun500-38 6.7:1. Een 500 motor leek mij prima voor een kist van 3.45m. Desondanks kwam het zwaarte punt behoorlijk naar voren te liggen. Met de ontvanger accu (1000mAh) achter de hoogte roer servo kwam het zwaarte punt weer op de goed plek (108mmvan neuslijst). Met 3S 2200 35C graupner lipo en een 14*10 aeronaut prop gaat het zeer vlot omhoog (+/-20s op ruim 200m, stroom: 45A). Een kontronik480 vertraagd of iets vergelijkbaars is waarschijnlijk een betere keuze, achteraf gezien. Zou al met al nog 50-75gr bespaard kunnen worden op het vlieggewicht is mijn schatting.
Laatst bewerkt: