f3k clinic/wintermeeting/f3ksales/f3kfunday

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door specialpainter.nl, 4 nov 2018.

  1. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    1. Chris B (voor spek en bonen, ben ik er bij :koud:) (hangt ervan af welke dag)
    2.....
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  2. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    In veendam bij de vlc zijn jullie welkom is plek zat en de koffie is klaar
     
    Gerard VLC en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  3. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb zeer zeker interesse.
    Ruimte is inderdaad nodig, wellicht kan het clubhuis van de Veendammer Luchtvaart Club als locatie dienen al is dat voor sommigen allicht wat ver weg.
    Koffie machine aanwezig alsmede een beamer en een kachel die het goed doet.

    Jeroen is me net voor zie ik :rofl:

    ook was er vraag naar het bestand voor een 3d printer voor het zwaartepunt tooltje.
    bij deze de link: https://www.thingiverse.com/thing:646814
     
    Vlcjeroen en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  4. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    Dankjewel voor de link naar het zwaartepunt tooltje.
     
    specialpainter.nl en Gerard VLC vinden dit leuk.
  5. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Weurt
    Onder het motto; Beter laat dan nooit, hierbij alsnog hartelijk dank voor de geweldige dag afgelopen zondag.
    Ontzettend veel geleerd en tot slot nog een aantal onderdelen over kunnen nemen.
    Voldoende voor 2 DLG's dus zojuist een vriend erg blij gemaakt en aangestoken.
    Na het zien van al het moois ben ik ook aangestoken om iets zelf te gaan maken. Ik heb een CNC frees en CNC snijder, met een vacuum in de maak dus daarmee zou het moeten lukken.
    De oven staat ook al klaar. (piepschuimen doos, keramisch element en thermostaat )
    Ik zal nog heel veel vragen hebben maar die stel ik wel in een nieuw draadje.

    Wederom hartelijk dank, en mocht ik wat verder zijn met de DLG's dan ben ik van de partij voor een theoretische clinic.

    Vriendelijke groet,
    Remy
     
    crins en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  6. TheoV

    TheoV

    Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Geldrop
    Samenvatting van wat ik heb geleerd/gehoord op de DLG Clinic van 16 december 2018 op Terlet.

    Zwaartepunt: Zwaartepuntligging testen door met kleppen en hoogteroer in neutraal staand de kist horizontaal (heel klein beetje neus naar beneden) te gooien. Hij moet dan zonder te pompen goed vliegen. Gehoord van Jeroen: Stream NXT heeft twee zwaartepuntposities (sweet spots) waarbij hij lekker vliegt. Eentje rond 73/74 mm en eentje rond 67/68 mm van de voorrand. Na enig testen heb ik het zwaartepunt van 70 op 73 mm gelegd door achterop de staartboom te variëren met een klein plakje lood die ik er met plakband op vastmaakte. Met de duikproef zet hij nu wel door in de standhoek die hij heeft, zonder de neiging zijn neus op te tillen of nog dieper te gaan duiken en dat in alle drie de standen (launch, doorsteken en thermiek) van mijn kleppen.

    Vincent vertelde dat bij een goed ontworpen kist je de trimstand van het hoogteroer NIET hoeft te veranderen bij veranderde klepuitslag (speed, doorsteken en thermiek). Ik bracht daar tegenin dat dat waar is voor wedstrijdvliegers die altijd bij een zo achterlijk mogelijke zwaartepuntligging vliegen juist voor het neutrale punt. Hij meent dat het ook bij een andere (voorlijker) liggend zwaartepunt waar is. Met de 73 mm zwaartepuntligging moet ik Vincent inderdaad gelijk geven. Ik hoef mijn hoogteroer trimstand niet te veranderen met klepstand (launch, doorsteken en thermiek).

    Beginstand bij de start: Zet je kist schuin achter je neer (> 180 graden op de uiteindelijke gooi richting tegen de wind in). De rotatie snelheid steeds laten toenemen is belangrijk. Houdt je ogen gericht op de horizon. Gooi de kist met gestrekte arm horizontaal weg. Gebruik de hoogteroer preset om van horizontaal naar de gewenste standhoek te komen.

    Klepstand: Klepstand in thermiek variëren om te kijken wat de langste vliegduur oplevert. Gewoon uitproberen, bijvoorbeeld door de vliegtijd te meten. Het is ook een afweging tussen stabiel vliegen en duidelijke reacties van de kist op veranderende lift.

    Snapflap: De snapflap is zeer effectief bij thermiek. Ik had heel weinig snapflap (5%). Ik heb het verhoogd naar 10% en ik vond dat de daardoor kist veel fijner de bocht in gaat en ook gemakkelijker rondcirkelde.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2018
    specialpainter.nl, jaap27, spedter en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    een zeer correcte samenvatting! doet mij goed dat de informatie blijkbaar duidelijk is overgekomen, dank voor de aandacht en veel trim-plezier!
     
  8. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Veendam zou voor mij vanuit Westmalle wel heel erg ver zijn. Toch een paar ideetjes:

    - de opleiding filmen en op YouTube zetten? Een beetje zoals Philip Kolb die een keer een toelichting over f3j vliegen gegeven heeft ergens in de States die ik ook erg interessant vond.
    - zo’n clinic om wat vertrouwd te raken met een f3k wedstrijd vond ik ook wel een goed idee.
    - iets over vliegstrategie (aanpak om thermiek te vinden, beslissen wat je wel de moeite vind om vast te houden of juist beslissen om verder te gaan zoeken, observatie van andere toestellen, landing indelen, ... zou ik ook wel heel interessant vinden...
     
    crins en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  9. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    In 2013 schreef Andrew Newton al iets over instellingen voor een DLG; "Versus DLG transmitter mixes" op een Turnigy 9X open TX

    Schermafbeelding 2018-12-22 om 23.15.28.png

    De instellingen welke wij van Jaap doorgekregen heb ik bijna allen kunnen doen behalve de settings van de ailerons bij het maken van bochten. Een kant zou circa 30 tot 40% minder uitslag moeten hebben om hoogteverlies te verminderen. Ik kan mij niet meer herinneren of dat de aileron is die naar boven staat of naar onderen. Theoretisch klinken beide goed, doch in de praktijk zal het wel anders uitpakken.

    Tot nog toe niets uit kunnen proberen met mijn laatste aanwinst Mini Q 1.000 van Remy van Wijk vanwege het slechte weer maar ik heb geduld.
     
    crins vindt dit leuk.
  10. Vlcjeroen

    Vlcjeroen

    Lid geworden:
    23 jul 2016
    Berichten:
    275
    Locatie:
    Veendam
    De uitslag naar onderen op ailerons mag iets minder dan naar boven
     
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Idd, diegene die naar boven gaat heeft het meeste uitslag. probeer het uit, verander die settings en probeer het verschil in tijd en vlieggedrag te zien en te herkennen. Hou de setting waarmee je het langst en prettigst vliegt. it's all a ***** compromise. veel plezier!
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  12. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Sommigen zijn lyrisch over het omgekeerde: Negatieve differentieel.
    M'n maat vind het beter op zijn Flitz, ik vlieg met de normale differtieel op de mijne.
    persoonlijke vliegstijl zeker?
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    En volgens mij riep Vincent tijdens de clinic dat hij daarbij negatieve expo gebruikt... Juist veel uitslag bij kleine stick-bewegingen..
    Ieder zijn persoonlijke stijl. en kistvoorkeur.
    Ik zou in een F1 auto niet mijn snelste ronde rijden op Zandvoort... eerst maar eens oefenen met minder extremen..
    Wat differentiëel betreft heb ik het bij mij juist weer wat teruggeschroefd. Maar ik blijf een aanhanger van het idee dat een flap die omlaag wijst meet weerstand/'haakgedrag' veroorzaakt dan een flap die omhoog gaat..
    En ik zie best wat piloten met minder eh.. .'maximale uitslagen' op flaperons en stabilo dan ik heb. En ik gooi mijn sticks dan weer bijna nooit naar de extreme hoeken.
    Ik vrees dat mijn verhaal ondertussen niet heel veel duidelijker maakt dan: Ieder zijn persoonlijke voorkeur en VEEL PLEZIER!
     
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Nou Erik... die differentiatie is wel n ding hoor, meningen zijn verdeeld en dit is een hoofdstuk waar ik zelf nog niet heel zeker over ben. feitelijk geloof ik het volgende; meer uitslag op de binnenste vleugel geeft meer weerstand, dit helpt mijn inziens om een ''haakeffect'' te verkrijgen waar je normaal je richtingsroer voor kan gebruiken. Daarmee geef ik eigenlijk al het antwoord voor wanneer de differentiatie die andersom is, de buitenste vleugel meer uitslag. Ik heb uit ervaring gemerkt dat met relatief korte vleugel spanwijdtes, zoals bij f3k, de diff dus zoals eerstgenoemde setting kan zijn. Echter geldt dit dan vooral wanneer je zonder rudder vliegt zoals ik. nadeel van deze setting is dat de binnenste vleugel behoorlijk minder lift opbrengt, sterker nog, ze gaat naar beneden waardoor je kist bankt. wanneer je deze stand vasthoud zal het slechter draaien dan de omgekeerde setting. Truck zit m vooral in de 1e twee seconden nadat je de bocht inzet, op dat moment geef ik up bij en laat de ailerons los of stuur zelfs af en toe tegen. doordat in de 1 twee seconden de kist al ''bankt'' naar de gewenste kant, werkt het stabilo enigszins als richtingsroer, hou deze vast en doseer zodanig dat het nette cirkels zijn die je vliegt en je gaat mijn inziens behoorlijk effectief de bochten door. met rudder zou je uit moeten proberen, ik heb daar te weinig ervaring mee om echt iets zinnigs over te zeggen. differentiatie, altijd lastig....;)
     
  15. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Dus in het extreme bij een bocht naar links:
    linkerflap omhoog: meer weerstand->inhaken en vleugel omlaag 'banken'
    rechterflap neutraal: normale weertand -> doorvliegen en meer lift dan linker-'binnen'vleugel...
    Inspiralen opvangen met stabilo.
    rolroeren weer bijna neutraal en soms zelfs tegensturen
    bocht/snelheid controleren met stabilo...


    hmmmm
    [pakt zender en prutst weer wat met instellingen] [kijkt naar buiten]
    Best mooi vliegweer....
    Zinin!
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  16. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Met alle respect, Maar kunnen we niet gewoon de dingen benoemen hoe ze heten?
    Ik begrijp waarschijnlijk wel wat je bedoeld maar het leest een beetje verwarrend.
     
  17. Emiel Driessen

    Emiel Driessen

    Lid geworden:
    12 nov 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Uden
    Nog dank VlcJeroen. Geweldig hoe mijn vraag reacties opgeroepen heeft. De DLG sport leeft en dat doet mij goed.
    Na een geweldige kerstlunch met mijn echtgenote kinderen en kleinkinderen gisteren, droom ik al weer om naar buiten te gaan om te werpen.
    Fijne feestdagen aan iedereen toegewenst.
     
    specialpainter.nl en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  18. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Helemaal correct Erik! @ knikvleugel, wat is er precies niet duidelijk voor je? ik probeer het graag nog een keer zodat iedereen het kan begrijpen! De differentiatie is nu eenmaal wat complexe stof, maar belangrijkste is nog steeds het experimenteren in de praktijk. Ik ken mensen(wellicht ben ik het zelf;)) die weinig tot zeer weinig van de theorie afweten maar toch een goed afgestelde kist hebben, rara...Proefondervindelijk jezelf zekerheid verschaffen over bepaalde settings geeft meer zelfvertrouwen met vliegen en over je afstelling dan klakkeloos settings overnemen. Het kost wat tijd en als het echt tegen zit een kist, maar niets kan tegen de praktijk op wanneer je gaat afstellen.
     
    Vlcjeroen en heino vinden dit leuk.
  19. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Sorry Vincent, ik reageerde op het bericht van crins.
    Crins schreef;,,meer weerstand->inhaken en vleugel omlaag 'banken' ??,, normale weertand -> doorvliegen en meer lift dan linker-'binnen'vleugel.."??,,Inspiralen opvangen met stabilo." ??,,bocht/snelheid controleren met stabilo..."??

    Met het stabilo regel je niet de snelheid, maar met het hoogteroer, of je moet een pendelroer hebben wat ik bij de huidige DLG's nog niet gezien heb.
    ,,Inspiralen opvangen met stabilo"?? Het wegvallen van je vleugel zal je waarschijnlijk bedoelen, vang je op met je hoogte roer, en tegen de rotatie je richtings
    roer als je die hebt.
     
  20. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    nee,nee, je gaat helemaal fout. kan ook niet anders met een vrij-vlucht beschrijving , met wat engelse termen van mij ertussen,van rc vliegen...lol Erik beschrijft in zijn eigen taal wat er gebeurt wanneer ik, met mijn afstelling voor de differentiatie, een bocht maak. stabilo, hoogteroer.... nu ga je muggenziften, opvangen met stabilo. enige wat je kan doen met je HOOGTEROER is up of down geven. in dit geval is het up. je maakt het zelf wat verwarrend in dit geval. Je geeft al aan dat 'banken' roteren is, dus dat snap je allemaal prima. in voorgaande posts staat dat ik zonder rudder vlieg en zelfs af en toe tegenstuur tijdens de bocht. doe je dit met je rudder dan wring je jezelf uit de lucht. Wellicht wat te veel vakjargon van Erik, maar zijn beschrijving is uiterst correct. Als je geen up geeft tijdens een bocht, met of zonder RICHTINGSROER, dan ''spiraalt je kist in'' en loopt logischerwijs de snelheid op. Door up te geven met je hoogteroer vang je dat af, en kan je de snelheid mooi constant houden tijdens de bocht door soms wat meer of wat minder up te sturen. Op sommige momenten tijdens de bocht/cirkel stuur ik met mijn ailerons zelfs iets tegen! Met rudder zou volgens mij niet heel veel verschil maken, dingen zoals het opvangen en tegensturen blijven ook dan aanwezig, alleen stuur je nu ook constant richtingsroer mee. nog een stuurvlak wat weerstand geeft, vandaar dat ik ooit op het idee kwam om rudderless te vliegen. nee, dat was omdat alle Tantalussen zonder werden gemaakt en omdat het goedkoper is;) maar t pakte mooi uit;)
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina