F3K timer op mobiele telefoon

Heren,

Bij F3K wedstrijden worden voor het timen van de vluchten stopwatches gebruikt. Eigenlijk is een stopwatch onvoldoende, naast het timen van de vliegtijd moet je ook nog de totale werktijd in de gaten houden. Je ziet ook wel dat piloten 2 stopwatches hebben. Ook wil je eigenlijk meerdere tijden op kunnen nemen zonder ze steeds te hoeven opschrijven.

Nu ben ik wel handig met java en ik heb wel meer applicaties voor de mobiele telefoon geschreven. Ik dacht dat een F3K timer voor een mobiele telefoon wel makkelijk zou zijn. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon waar Java op kan draaien.

Ik zit te denken aan de volgende functionaliteit:
  • Van te voren, invoer van de totale werktijd van de taak (geldt dan voor alle taken, tenzij deze wordt gewijzigd)
  • Dmv. een knop 'Start Werktijd' start de taak.
  • Daarna kun je dmv. het indrukken van een knop steeds een timer starten en stoppen, weer drukken start een volgende timer, en zo verder. Je hoeft dan steeds maar een knop in te drukken.
  • De resterende werktijd wordt altijd in de display getoond, naast de huidige vliegtijd (ook dmv. een balkje wat steeds korter wordt)
  • Als er nog 3, 2, 1 minuten resteren klinkt er steeds een piepje
  • Als de werktijd verstreken is, worden alle tijden onder elkaar getoond (in hele seconden) om over te schrijven. Ik moet nog wat verzinnen voor een totaalscore. Alle tijden optellen of alleen tijden die geselecteerd zijn of zoiets. Ik wil niet mogelijke F3K taken gaan inbouwen, da's onzin.
  • Het gebruiken van de werktijd is niet verplicht. Bijvoorbeeld tijdens een 'all up, last down' meet je gewoon 3 tijden, waarbij er wel een maximale vliegtijd is die weer met piepjes aangegeven wordt.
  • Als de telefoon gaat blijft de applicatie gewoon doordraaien. Niet opnemen! Je bent aan het vliegen, kletsen kun je straks wel :wink:
Hebben jullie nog meer wensen hiervoor? Of bestaat zoiets al? Ik heb het niet gevonden.

Leon

(Deze applicatie wordt een winter-projectje, dus als je belangstelling hebt zul je nog even moeten wachten)

Op de meeste wedstrijden zijn mobiele telefoons verboden en moeten worden uitgeschakeld. Peter Aanen heeft mij al eens gewaarschuwd dat hij storing kreeg toen zijn mobieltje afging.
Geen goed idee mobiletjes dicht bij je zender.

Alex Hoekstra zei:
Op de meeste wedstrijden zijn mobiele telefoons verboden en moeten worden uitgeschakeld
Nou, daar weet ik niets van. Staat dat in de reglementen? Ik heb vaak mijn mobiel als tweede timer gebruikt. Nooit storing gehad.
Hmm... eigenlijk zou je de zender/ontvanger van de mobiel willen uitschakelen, maar de andere functionaliteit wel ingeschakeld hebben.
Kooi(tje) van faraday er om heen?

Bas B zei:
een alternatief is natuurlijk het gebruik van een Palm.
Bedankt Bas! Daar kan ik wat functionaliteit van 'lenen'.

Wordt vervolgd.

Leon

Bij veel huidige mobiele telefoons (en practisch alle smart phones) kun je de mobiele telefoon uit zetten zeg maar, zonder dat je je telefoon uit zet, hierdoor kun je de functionaliteit van het apparaat blijven gebruiken, maar staat de zender/ontvanger van het mobiele signaal uit.

zo'n toestel zou dus helemaal geen problemen moeten geven (als die er al waren door gsm gebruik bij RC in de buurt)

Even in de betreffende draadjes gezocht. Dit is de algemene conclusie:
Ernst Grundmann zei:
De Duitse zustervereniging van de KNVvL heeft praktijktests gedaan en GEEN beinvloeding kunnen ontdekken. Alleen als het telefoontje OP de zender gelegd werd was er iets te merken :lol: . Ook de Engelse vereniging heeft soortgelijke tests gedaan en kwam tot dezelfde conclusies :lol: . Of er "oude" of "nieuwe" GSMmetjes worden gebruikt heeft geen invloed op de tests. Het gaat hier namelijk om het signaal dat door de antenne wordt uitgestraald. Inwendig zijn AL die dingen afgeschermd om de elektronica in het toestel zelf te beschermen tegen invloeden van buitenaf. Deze afscherming werkt ook de "andere" kant op! Er zijn overal vele soorten zenders neergezet voor allerlei toepassingen (politie, brandweer, taxi, ambulance, (lokale) radio, GSM basisstations, babyfoons enz. enz.). De straling die deze zenders uitstralen is vaak vele malen hoger dan die welke een GSM toestel uitstraalt. Als onze zenders al ergens last van zouden hebben zou dit veel eerder door deze zenders veroorzaakt worden dan door een GSMmetje :!:.
De straling die de GSMmetjes uitstralen is dus zo klein dat die de zenders niet of maar uiterst weinig kan beïnvloeden. Dit geldt helemaal als je het toestel in je zak hebt of in de startkist, daar zal het je zender NOOIT beïnvloeden. Die mensen die daar toch "last" van hebben gehad hebben hoogstwaarschijnlijk een ander probleem met hun zender, zij moeten hun zender maar eens goed na laten kijken :roll:.

Er bestaat wel een mogelijkheid dat onze ontvanger wordt beïnvloed door EEN zender van buitenaf. Dat kan vele oorzaken hebben buiten dat een zender op hetzelfde kanaal aan staat. Het gaat vel te ver om uit te leggen hoe dit zit :?. De moderne "Dual Conversion" ontvangers hebben hier vele malen minder last van vandaar dat deze steeds meer gebruikt worden.

Ernst raadt het gebruik van GSM's op het veld toch af. Niet vanwege eventuele storing maar omdat de aandacht van de vlieger én mede-vliegers wordt afgeleid, maar dat is dus eenvoudig op te lossen door je mobieltje op 'stil' te zetten, of uit te schakelen op de manier die BadBert aangeeft.

Conclusie: Het lijkt mij niet gevaarlijk als een helper zijn mobiele telefoon gebruikt om vliegtijden te meten. Het maken van een applicatie die ik hierboven beschrijf lijkt mij dus nog steeds nuttig.

Leon

Leon,

Ik heb zo'n HTC 4350 waarbij je idd de telefoonfunctie uit kan schakelen.
Mooi groot display en genoeg mogelijkheden om programma's te draaien. Als je een tester zoekt .....

Johnny

Als je nog een tester zoekt
Altijd!

Als een eerste versie beschikbaar is dan post ik hem hier zodat je kunt testen.
Je bent nu geabonneerd op dit draadje, dus je krijgt automatisch bericht.

Maar eerst mijn OFA afmaken :lol:

Leon

Peter Aanen heeft mij al eens gewaarschuwd dat hij storing kreeg toen zijn mobieltje afging.

Alex,

Klopt, met name bij synthesizer zender. Heb getest en bij afstand van ong. een meter van mobiel tot zender gaat de ontvanger in de safe mode (niks meer sturen) als je belt of als je gebeld wordt, en waarschijnlijk ook als er een andere zendpaal gezocht wordt door je mobiel (die meter is misschien bij benadering "tegen de zender aan"?). Meerdere keren geprobeerd, en steeds weer raak, ook bij grotere afstand tussen ontvanger en mobiel! Ringelende mobiel tegen ontvanger aan geeft geen storing bij mij.

Advies aan iedereen met synthesizer zender is om zelf te testen en eigen conclusies te trekken...

Peter

Ringelende mobiel tegen ontvanger aan geeft geen storing bij mij.
Vreemd dat de mobiel dicht tegen de zender aan moet zitten om te storen, en niet dicht bij de ontvanger

Ik wil er natuurlijk niet de oorzaak van zijn dat iedereen een potentiële storingsbron mee het veld op neemt. Niet iedereen heeft een mobiel waarvan het zend-gedeelte uit te schakelen is.
Toch maar even uitzoeken bij welke mobieltjes dat mogelijk is (de SIM-kaart verwijderen helpt niet.)

Leon

Ik denk dat je het probleem niet moet zoeken bij de gsm, die zenden toch allemaal, daar zijn ze voor gemaakt :wink: maar bij de modelbesturingzender, dit zou eigenlijk niet mogen gebeuren :cry:
Niet iedere modelzender zal hier last van hebben, het is een vergelijkbaar effect wat je soms wel eens hoort als je de gsm in de buurt van een radio/TV/versterker etc houdt.
Dit is zogenaamd HF instraling, de gsm zendt uit op 900/1800MHz, deze straling wordt soms onterecht gedetecteerd, bv. door een electronisch circuit in onze modelzender wat daar eigenlijk helemaal niet voor is bedoeld.
Daardoor gaat deze "op tilt" (eenvoudig gezegd) en de modelzender zendt daardoor helemaal niet meer of zendt verkeerde info naar de ontvanger, effect is dat de besturing niet meer werkt.
Eigenlijk zou de modelzender hiertegen beveiligd moeten zijn, maar helaas wordt daar niet door iedere fabrikant evenveel aandacht aan besteedt :cry:

deze straling wordt soms onterecht gedetecteerd, bv. door een electronisch circuit in onze modelzender
Ja maar... Hoe kan een zender nu straling detecteren, da's een ontvanger :?

Of geldt dit alleen voor een synthesizer zender waar ook een ontvanger in zit om een vrij kanaal te zoeken?
Dan zouden synthesizer zenders dus flink in het nadeel zijn.

Leon

Wubbe, je ontvanger zal geen last hebben van de straling die van een GSM af komt (tenzij je model heel dicht in de buurt van je GSM is, zeg 1 - 2 meter ofzo).

Het effect wat optreedt bij je zender heet EMI (Electro-Magnetische Interference). In het kort komt het erop neer dat ieder electronisch circuit in bepaalde mate last heeft (of kan hebben) van electro-magnetische (EM) straling van buitenaf (van je GSM bijvoorbeeld). Hoeveel storing een circuit oppikt uit de lucht, is afhankelijk van het ontwerp. En hoe gevoelig je apparaat is voor de storing die opgepikt wordt, is afhankelijk van de signaal-ruis verhouding van de signalen waar in het apparaat rekening mee gehouden is.
Kortom, ieder electronisch apparaat pikt EM signalen op, maar alleen de gevoelige en slecht afgeschermde electronica heeft last van deze storing.

Blijkbaar is een synthesizer zender gevoeliger voor EM straling dan de conventionele (kristal)zenders.
Uit de ervaringen die ik met Peters zender heb, treedt de storing op op het moment dat je GSM op zijn hoogste vermogen gaat zenden. Dit is het moment dat hij contact probeert te maken met een zendmast in de buurt en zodra je op je GSM gebeld wordt. Zodra er verbinding is, gaat meestal het zendvermogen iets omlaag, afhankelijk van de afstand tot de dichtstbijzijnde mast en de omgeving waarin je bent. Sta je dus in the middle of nowhere te vliegen, is de kans groter dat je GSM een keer een hoog vermogen burst signaal uitzendt (tot 2W gepulst!!) en je zender gestoord wordt.

Greetz,
Jurgen

Het zou er pleiten om toch maar geen GSM's aan te hebben als ik het allemaal zo lees. In ieder geval sluit je een eventuele storingsbron uit.

maaskie zei:
Wubbe, je ontvanger zal geen last hebben van de straling die van een GSM af komt (tenzij je model heel dicht in de buurt van je GSM is, zeg 1 - 2 meter ofzo).

Blijkbaar is een synthesizer zender gevoeliger voor EM straling dan de conventionele (kristal)zenders.
Dit is beide juist. In de praktijk blijkt, dat je sommige zender-synthesizers kunt storen met je GSM als deze er vlak bij wordt gehouden. Met de GSM in de broekzak is het daardoor in principe al mogelijk, dat er storingen optreden als je gebeld wordt. Daarnaast is het uitermate onwaarschijnlijk, dat er op een andere manier in de ontvangst storingen optreden.

mhh, das dus zeker een nadeel van synthesizer-zenders....

De Timer werkte trouwens wel. (geen storing daardoor ook) alleen geeft ie volgens mij te weinig aan... :roll: hahaha

alleen geeft ie volgens mij te weinig aan
In Den Haag werkt de timer prima (mijn vriendin belde zelfs tijdens het timen, geen storing).

Alleen zag je daar wel een nieuwe, gewenste functionaliteit: Met een timer meerdere vliegtuigen timen. Je gebruikt dan de '1' toets voor vliegtuig 1 en zo verder.
Hmm.... :? zal eens kijken of dat mogelijk is. Je kunt daardoor wel een timer buiten het landingsgebied (minder storing) plaatsen die alles in de gaten houdt.

Leon

Een eerste versie...

Zo, dat was een nuttig avondje. Luisterend naar de Top2000 een nieuwe versie gemaakt (terwijl de lijm voor m'n nieuwe mini droogt...).

De nieuwe versie staat klaar om getest te worden. Probeer hem eens. Hij staat hier: http://www.leonwubbe.nl/media/F3KTimer.jar.

Met een willekeurige toets kun je steeds een nieuwe vlucht starten en stoppen. Met een menutoets kun je de werktijd starten (keuze tussen 3 en 10 minuten). Er klinkt een piepje halverwege de werktijd en als er nog 1 minuut, 30 sec, 10, 5, 4, 3, 2, 1 en 0 seconden te gaan zijn.

Bedenk wel dat een ingeschakelde GSM voor storingen kan zorgen! Veel GSM's hebben een profiel waarbij de zender/ontvanger wordt uitgeschakeld, maar de overige functies gewoon blijven werken. Daarmee kun je prima zonder storing je vluchten timen. Gebruik dit profiel dan ook :teacher:

Om op een Nokia Telefoon een applicatie te kunnen installeren heb je de PC Suite nodig. Die kun je downloaden van de Nokia Site. Kies je model telefoon, downloaden en installeren. Kies een methode om te communiceren (USB kabel, infrarood of BlueTooth) en kies dan voor de Application Installer en installeer F3KTimer.jar.

Veel plezier er mee!

Leon

Laatst bewerkt:
Back