F5B seizoen 2016

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 22 feb 2016.

  1. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik heb de eerste vluchtjes met de raketenwurm er ook weer opzitten, maar helaas niet meer wedstrijdwaardig. Dat is nog steeds niet mogelijk. Door de zon had ik mijn beperkingen en had ik het zwaar met de landingen. Het rechteroog heeft het nog steeds moeilijk met veel licht. Maar ook dat zal wel beter worden.
     
  2. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Afgelopen zondag ook de eerste vluchten gemaakt. De BF2 vloog nog steeds uitstekend. Ook de eerste keer van mijn leven met een Avionik gevlogen, een B10 die ik vorig jaar van Gerben heb overgenomen. Dat vliegt inderdaad mooi en strak!

    Dit was mijn eerste vliegsessie bij mijn nieuwe club, MVA in Almere. Ook ik had wat thermiek. Hier is het seizoen dus ook begonnen!
     
  3. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Goed nieuws, geeft goede hoop voor gebruik in F5B.
     
  4. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Zo, de speedfire2 heeft gevlogen! Voelt echt heel anders dan een Avionic. Lastig te beschrijven, maar hij bevalt wel goed:koud:. Houdt makkelijk hoogte in de eerste 2 rakken. Houdt zijn snelheid goed vast. Maakt wel iets meer geluid dan mijn Avionic. Kan aan de vleugel flap + aileron aansturing liggen boven op de vleugel. Is hij snel? Lastig te zeggen. Heb nog geen camera op het B-rak en ik had de indruk dat ik ver door vloog. Vliegt voornamelijk neutraal en precies. Laat de 10S leomotion nu maar komen!
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Toppertje Ronald :)
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Hier ook begonnen, ik heb 2 ontvanger accu's en een nieuwe zender accu besteld :). Kan nog rustig aan doen, want de 1e wedstrijd kan ik toch niet.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En zitten ze er al in gesoldeerd Johan?

    Gister eindelijk lekker weer en 6 vluchtjes kunnen doen. Op zich gaat het vrij redelijk, hoewel de echte scherpte nog moet komen. Vooral het energieverbuik moet ik in de gaten houden, diverse vluchten ruim teveel energie verbruikt in de rakken. Nu train ik niet met de meest efficiente props, maar die hele goede props wil ik bewaren tot het wk..
    Gisteravond begonnen met een neuscorrectie van de BF2 die naar een 32mm spinner omgebouwd moest worden om de F5B props te kunnen gebruiken (anders moet ik een partijtje nieuwer props kopen, dat is nogal prijzig). Voorkantje van een oude B10 zit er nu op, maar ik zag vanmorgen dat het weefsel tijdens drogen verschoven is. Ben bang dat er ook buitenom een laagje omheen moet voor voldoende stertke, jammer want het neusje zit er best netjes op..

    Ook wat nieuwe lipo's binnen, 2 sets Gens Ace packs (6s 45C + 4s 40C) en 1 set Turnigy 40C. De Gens Ace packs zijn al bevrijd van de aluminium platen, nu nog stekkers aansolderen en een nieuw krimpkousje eromheen. Bij de Turnigy's moet ik twee 3s packs tot 6S solderen, en zo blijven we lekker aan het hobbyen.

    Hopelijk komt volgende week de nieuwe B15 (met kruisstaart binnen) en met een beetje mazzel ook de nieuwe motoren (1x B en 1x F), zou wel lekker zijn. In die zending ook motoren voor een paar andere NL piloten :)
    Voor de F ook nog een motor uit de USA onderweg, wordt een experimentje met relatief langzaamdraaiende grote props (~18x22).

    Gerben
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ehhh... euhhh... kruisstaart?
    18 x 22? Dat zijn behoorlijke roerlatjes.
    Gr Bas
     
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bas, bij de nieuwe Avioniks kun je kiezen uit de normale T-staart, of een staart waarbij het stabilo voor het kielvlak ligt. Een beetje zoals je bij de meeste F5J modellen ziet.
    Wat het beste is... geen idee maar daar gaan we achterkomen.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Juist ja! Wellicht beter in het bochten werk?! Benieuwd naar je ervaringen.
    Gr Bas
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  12. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    kielvlak is minder dik => iets minder weerstand, => sneller, maar ook in een bocht?
    kielvlak zit wel deels in het ""zog"" van het stabilo, met name als je up trekt => meer wervels, meer impuls-uitwisseling => meer weerstand. Maar veel ""zog"" is er denk ik ook weer niet niet als het goed is. Valt niet mee te voorspellen wat het netto effect is.,

    Rick, help eens!
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2016
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Het is wel wennen zo'n ander kielvlak. Ik zie ook al dat ik nu alweer hopeloos achter loop, en m'n accu's zijn ook nog niet eens bezorgd :).
    Kortom, het gaat weer als van ouds.
     
  14. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    Ik krijg mijn energie niet op in de 3 vluchten tot nu toe, ik zal de accu temp. eens een beetje opvoeren! De rakken gaan af en toe snel, 16s-17s voor 4rakken is prima mogelijk met mijn vlieg-stijl (met de camera op B), maar ik maak nog te veel verkeerde stuurbewegingen en correcties. De speedfire2 zelf blijft strak vliegen en de snelheid blijft. Vliegt misschien iets makkelijker dan de Avionics. Maar dat is maar een indruk. Mijn Avionics willen wel eens duiken op hoge snelheid. Moet er wel bij vertellen dat ik de Avionics met hoogteroer down vlieg zoals dat gebruikelijk is. Dat kan ik nog iets kunnen verminderen. Tijdens de zweeftaak horen de flaps en ailerons een heel eind down bij de Speedfire2 (7mm). Ziet er een beetje raar uit, maar het vliegt toch goed. De Speedfire2 is een heel eigen design en concept en absoluut geen kopie van de Avionic. Ik ben enthousiast!
     
  15. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    En als je een paar 6én vliegt Ronald? Dan zal het energieverbruik wel wat stijgen..
    Ik train eigenlijk altijd op 4-6-4-6, totaal 50 rakken, als kost dat

    Typisch dat die instellingen van de SF2 zo anders zijn. Maar goed te horen dat ze je goed liggen, goede keus geweest!

    BF2 heeft inmiddels 2 lagen carbon over de neus gekregen, voelt nou behoorlijk degelijk. Nu maar hopen dat er binnenkort een motor binnenkomt...

    Gerben
     
  16. Jan Weststrate

    Jan Weststrate

    Lid geworden:
    17 jul 2003
    Berichten:
    292
    Locatie:
    x
    Goed bezig allemaal! Zondag wat vluchtjes gemaakt met BF2 en Avionik, ze vlogen beide wel naar mijn zin, dus ik ben er klaar voor. Die 32 rakken van vorig seizoen kan ik nu wel verbeteren volgens mij.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Johan, je loopt niet achter. Winnen hoeft ook niet, zolang het spelletje maar leuk blijft.
    Met verse accu's kan je gewoon weer nette zwarte gaten trekken door het firmament.
    Vliegeren met dit soort toestellen blijft gewoon top, hoe je het ook wend of keert.
     
  18. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze

    goed idee, 4-6-4-6 ga ik doen, ik vlieg nu eigenlijk altijd maar 2 zessen​
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er komen langzamerhand wat nieuwere type accu's uit.
    Andere chemie.
    Zeer snel laad en ontlaadbaar.
    Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken om een voorsprong te hebben op de concurrentie?
    Li4Ti5O12 batterijen, afgekort LTO batterij.

    GJ
     
  20. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    De hoop om ooit nog eens te winnen heb ik een paar jaar geleden al opgegeven, maar dat geeft ook niet. Ben wel met een inhaalslag bezig en heb de ontvanger/accu uit de romp gehaald. Van 't weekeinde maar een accu er op solderen en dan kan de boel er weer in. Dit keer met de UL2 met telemetrie. Wel beperkt weer helaas voor Multiplex want de w/min worden niet doorgegeven. Firmware hiervoor is er blijkbaar nog steeds niet. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat m'n vliegaccu's nog wel goed genoeg zijn voor dit seizoen.
     

Deel Deze Pagina