F5B seizoen 2017

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sundaypilot, 21 jan 2017.

  1. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    zo, ik heb een excalibur besteld, met een buitenlopertje, niet heel diep over nagedacht, maar 800Watt gaat er in en er wordt verstevigd waar nodig:)
     
    Jan Weststrate vindt dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ben benieuwd :)
     
  3. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    oja, ik daag alle Hawkjes tot 2.5Kilowatt uit!

    En Pieter, mogelijke toekomst er is een ontwerp nodig voor een balsa rompje verstevigd met carbon/glas met Excalibur vleugel en staart!! (als ik verlies van de Hawkjes:)!)
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat je beter een Mistral F5B bij Wild Technik had kunnen bestellen voor 279 Euro.
    Of ietsje duurder, een Ariane V11 bij Heinrich Stork.
    Het model is niet het probleem maar de bijkomende kosten zoals motor en spinner/prop.
    Of je moet een instapklasse gaan maken met goedkope voorgeschreven motoren.
    Maar wat doorgroei zal het moeilijk worden met alle zooi die je door die nieuwe regels nodig hebt.

    Als ik nu weer F5B zou willen vliegen ben ik gedwongen een zender met telemetrie te kopen en een vario, dus een DX6 gaat al niet.
    Ik snap niet waarom de regelgeving veranderd is, wat ik lees komt het deels door Steve Neu, dus alles buiten de USA heeft zitten pitten op de vergadering..
    Het was goed zoals het was, waarom dan klooien aan de regels.

    GJ
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua apparatuur is er geen verschil tussen een logger of een limiter, bij beiden heb je een Unilog plus shunt nodig. Dus daar is weinig gewijzigd.
    De meeste zenders hebben tegenwoordig telemetrie, Futaba, Jeti en ook de Teranis die je ook regelmatig ziet bij f5b.

    Gelukkig kun je in Nederland ook met iedere hotliner meevliegen, zonder loggers of wat dan ook. Een leuke manier om eens aan het rakkenvliegen te proeven. Teveel vermogen is in het begin alleen maar nadelig, een beetje recht door de rakken vliegen is zowieso al een hele uitdaging.

    Ben benieuwd hoeveel rakken je met de Excalibur weet te vliegen Ronald, een stuk of 20?
     
  6. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Lijkt me wel handig, want ik ben het een beetje kwijt. ..:) Niet dat het voor mij geldt, want mijn pr staat op 30 en ik spring een gat in de lucht als het 33 of meer wordt... Maar gewoon uit interesse hoe het nu zit.

    Heb de data al in de agenda gezet. Ik hoop dat ik in 2017 één of twee wedstrijden mee kan doen.
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoop het Marc, altijd leuk als je erbij bent :)
    En dat pb, dat komt vast goed, de potentie is er..
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    O ja, als er nog iemand interesse heeft, ik heb een bestellinkje in Rusland lopen. Er kan nog een model extra mee in de doos als je interesse hebt.
    Of props, onderdelen of F5D toestellen.
    Een B16 komt uit op ongeveer 950-980.-- Euro, beetje afhankelijk van de invoerrechten en verzendkosten (hoe meer er besteld worden, hoe voordeliger natuurlijk). Dat is inclusief 4 ingelamineerde servos in de vleugel (KSTX08) en bij de T staart versie 1 servo in het kielvlak.

    Groetjes,
    Gerben
     
  9. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Met de Hobbyking Dynamic (nu al niet meer te verkrijgen) vlogen ze hier tot wel 17 rakken. Denk dat de T-staart met vliegend stabilo wel beter zal vliegen. Rakje of 20 ?

    Persoonlijk ben ik benieuwd wat we in 2018 in ons model moeten stoppen een uur voor de wedstrijd. #SteveNeuSpecial
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jos, weet jij of de Alex XL E te koop is in Engeland en hebben jullie daar ervaring mee?
    https://www.acemodel.co.uk/alex-xl-e/
    Zou op zich ook wel en aardig model zijn om mee te beginnen, lekker groot en ook recreatief nog prima te gebruiken.

    GJ
     
  11. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ondertussen bezig met een zijdelings F5B projectje :)

    IMG_20170206_211155[1].jpg
     
  12. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJVO, nee daar hebben wij geen ervaring mee en hij is nog steeds out of stock. Lijkt mij een beetje lastig om genoeg power in te krijgen. Romp is erg dun, vooral waar de Lipo hoort te zitten (onder de vleugel). Je zult dus snel een voorwaarts CofG hebben. MH30 is als ik me niet vergis ook een beetje een oud profiel, beter in thermiek dan snelheid.

    Voor het geld zou ik lekker een LSmodel Extreme kopen en daar 25 gram glas op leggen en dan een likje verf. Deze is 2m, 26.2 dm^2 en MH33mod met een echte hotliner romp. De vleugel is twee delig met een enorme koolstof verbinder zoals je veel ziet in F3B. Model met flaps en extra koolstof voor F5B kost rond de 200 euro afhankelijk van wisselkoers. Post is 38 euro.

    http://lsmodel.cz/index.php?page=model&model=extreme

    Niet de beste video maar je ziet wel genoeg.

     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2017
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hey Jos, dat is een leuk model voor beginners.
    Goeie tip.
    Ik zal eens contact opnemen met LS wat dat ding kost incl verzending naar Nederland.


    GJ
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, dit kreeg ik einde afgelopen jaar.

    "Set Extreme ARC............ 4920 CZK
    Flaperon.......................... 430 CZK
    Packaging....................... 100 CZK
    Postage........................... 900 CZK
    __________________________________

    Total............................... 6350 CZK / ( 238,7 € )

    Exchange Rates - 26.6 CZK = 1€

    Regards Leoš Svoboda"

    Daarna had hij nog gezegd de vleugel extra sterk te kunnen bouwen voor 170 CZK (7 euro).

    Ik had er bijna een voor kerstmis besteld maar toen toch maar een vacume pomp gekocht.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hem begin van de avond al gemaild wat 2 stuks kosten.
    Voor het mooie zou hij net even iets goedkoper moeten zijn, 200 euro per stuk of zo.
    Als ie nu meteen 2 jeti motoren voor een leuke prijs erbij kan proppen dan kan er weer iemand goedkoop beginnen met F5B.

    We wachten af.
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, het model kost ~200 euro. Als je twee modellen koopt bespaar je ~38 euro post.

    Wat betreft Jeti motoren, zou ik niet doen bij dit model. Bespaar geld en gebruik deze tot wel 6S. Sunrise ESC van Gerben erbij en klaar.

    http://www.sloperacer.co.uk/_content/glider-motor.asp

    Wordt hier door Simon gebruikt met geloof RFM 16x16 small en 6S 1500mah. Gaat als de gesmeerde brandweer.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    (Misschien beter om dit te verplaatsen naar Budget Hotliner)

    Ik heb de prijs gekregen.
    Niet echt interessant.
    Op mijn vraag of er een Hacker B50 in kan antwoord hij ook...
    (waarom ik per se zo'n motor wil gebruiken is omdat men dan niet, als men overstapt naar een echt F5B model, de aandrijving opnieuw moet kopen).

    Hello.

    Hacker B50 engine in model Extreme nobody tried. This is a recreation model where conventional engine AXI, Turnigy and similar motors have climbing speed 30-35 m/s (the data in the table.)

    price model:

    1x ARF kit 6000 CZK
    strengthening wings 180 CZK
    stripes - the top 2 colors 170 CZK
    stripes bottom 160 CZK
    -------------------------------------------------- -
    6510 CZK (approx 245 euros)
    Shipping 28 Euros
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Haal niet de ARC en de reeds gelakte versie door elkaar.

    Dat hij er verder geen goede motor met vertraging in zet wil niet zeggen dat dit niet kan. De vleugel verbinder ziet er goed uit en er zit ook koolstof aan de binnenkant van de vleugel huid.

    Het is gewoon eens wat anders dan een Hawk. :)
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kreeg alleen deze optie door, geen ARC.
    En het is niet voor mezelf want vliegen zal ik (voorlopig) niet kunnen maar voor mensen die een recreatief model willen hebben waar ze ook een F5B wedstrijdje mee kunnen vliegen.
    Een Hawk is perfect maar veel te duur geworden.
    Ik ga eens denken of ik er geld in ga steken.

    GJ
     
  20. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, ik heb de prijzen opgeschreven voor de ARC versie. Die zullen wel niet veel anders zijn dit jaar.

    Ik snap het, heb zelf ook nog een Enigma liggen met RW2b stabilo waar ik verder niet mee vlieg. Het zou voor mij enkel voor het proberen zijn en eventueel ergens bij clubs interesse wekken. Daarvoor heb ik nu even andere prioriteiten, ben zelf een competitief model aan het bouwen.

    Ben benieuwd of iemand het gaat proberen, zou leuk zijn.
     

Deel Deze Pagina