F5j da-16 zender instellingen?

Discussie in 'F5J' gestart door jorrie, 25 mei 2016.

  1. jorrie

    jorrie

    Lid geworden:
    2 jul 2009
    Berichten:
    649
    Bezig mn f5j model in te programmeren op de zender. Ik heb geen intentie om te gaan wedstrijdvliegen wel ben ik benieuwd naar julie vliegmodussen en hoe je het beste je f5j kist kan instellen.

    Specifiek heb ik gezocht naar een "best practice" instelling van een ds16 voor een f5j kist. Hier kan jeti nog scoren door via de website een wizzard te maken waarmee je je telemetrie modules kunt aangeven en gewenste opties waarna je config bestand te downloaden is.
    Helaas zal alles toch handmatig ingesteld moeten worden.

    Wellicht vliegt er hier iemand met een ds-16 als old skool graupner fan is het nog best lastig allemaal.

    Hebben jullie advies algemeen?

    * welke vliegmodussen en wat instellen per modus?

    Jeti specifiek:
    * welke homepage indeling werkt prettig welke telemetrie laat je zien? Ik heb alle f5j relevante telemetrie modules zoals gps mvario2

    - rx batterij spanning
    - gps richting en hoogte
    - rpm prop

    * welke audio instellingen?
    - mededeing hoogte of bieps

    Er is zoveel mogelijk zie door de bomen het bos niet meer.

    Plan is om de basis in te stellen maiden en daarna verder te refinen met de extra opties zoals telemetrie, alerts, mededeling hoogtes indeling homepage zender etc.

    Ook bsste manier om flaps en airelins te mixen is niet echt duiselijk
     
  2. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Hoi,

    Kort telemetrie is een nono voor f5j. Alleen boordspanning en ontvangst sterkte is toegestaan.

    Ik heb zelf de volgende vlucht fases:

    start
    normaal
    thermiek 1
    thermiek 2
    speed/afstand
    landing

    start is enige waar motor aan kan rest van de fases staat deze uit.

    normaal alles "neutraal"

    thermiek 1 => lichte thermiek stand rolroeren gaan nog in diff mee naar beneden

    thermiek 2 => max thermiek stand rol doet alleen nog maar uitslag naar boven

    speed/distance => iets naarboven staande flaps en rol

    landing => butterfly enabled

    Lopen twee timers, motor aan timer (aftellen 30 seconden) en 10:05 aftellen vliegtijd.

    Exacte afstemming hangt heel erg af van je toestel dus meer dan dit is zonder te weten wat voor kist je vliegt niet interessant
     
  3. Günther J.H. Cuypers

    Günther J.H. Cuypers

    Lid geworden:
    17 aug 2009
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Geel - Belgium
    -------------------
    Hallo,

    Ik heb een DS16 en is vrij simpel te programmeren.
    Indien gewenst kan ik een model kopiëren .......

    Mvg,
    Günther
     
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Jij hebt dus niet de mogelijkheid om te thermieken met motor aan. Lijkt me toch makkelijk om te kijken of de lucht goed genoeg is of dat je verder moet stijgen
     
  5. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Dat is niet helemaal waar. Ik kan gas terug nemen tot bijna nul, minimale stand zodat de altis het niet uit zet. Motor zit op een 3 standen schakelaar. Uit, geregeld en vol. regelen kan ik dan met wijsvinger op de zender. Dit is dan tussen ongeveer 20 en 80% vermogen. Normaal staat die dan op 50% dat is volgdoende om genoeg hoogte te krijgen mits geen daalwind enz ..
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  6. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Maar thermiek stand schakelen met motor aan kan dat ook?
     
  7. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Dat zou kunnen maar dat heb ik niet gedaan. Ik kan van "motor" stand gelijk naar thermiek, speed of normaal.
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Geregeld op een wijsvingerslider? Goed idee, hoe heb je dat gedaan? Logical switch?
     
  9. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    Ik heb een "throttle trim" gemaakt die ik mix met throttle als 3standen switch in het midden staat. dat is de 50% marker en ik mix 70% +/- mee op throttle dus 20% tot 80%.
    Exact kan ik wel sturen als model al zal je je eigen dingen moeten doen omdat ik rare eigenaardigheden heb :)
     

Deel Deze Pagina