F801 Hr. Ms. Tromp (scratchbuild)

Luc Biemans

verslagschrijvers
In mei van dit jaar ben ik gestart met mijn eerste scratchbuild modelbouwproject. En om het meteen maar serieus te doen de hare Majesteit Tromp, een fregat van de Trompklasse uit de 70-er jaren.
Ben al een eindje op weg dus in het begin is er alvast. :D

De tekening :
full



De spanten ( 96% van de originele tekening i.v.m. dikte huid)

full
http://www.modelbouwforum.nl/forums...wverslag-hr-ms-tromp-picture1873-img-0993.jpg
En dan de uitgezaagde spanten uitgezet op een plank. Let op dat alles goed is uitgelijnd en aan de bovenkant (dekzijde) een extra marge is genomen om makkelijker te werken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Waarmee zaag je die spanten uit? Ik deed dat bij mijn eerste bootje met een handfiguurzaag en sinds dien neem ik alleen nog maar kant en klare rompen.

Greetz,
Bart
 
Hallo,

Waarmee zaag je die spanten uit? Ik deed dat bij mijn eerste bootje met een handfiguurzaag en sinds dien neem ik alleen nog maar kant en klare rompen.

Greetz,
Bart

Met de decoupeerzaag maar wel met een extra fijn zaagje. Overbodig om te zeggen dat je wel extra nauwkeurig moet zagen want het is 6 mm multiplex en dat schuurt niet echt fijn.
 
Vervolg

Zoals aan het begin aangegeven ben ik al sinds mei bezig dus ik plaats nu ieder keer een paar foto's tot ik bij ben zogezegd.

De kielbalk in delen erin gefriemeld en daarnaast een dikke lat voor de deklijn. Dit omdat deze dadelijk rond weggeschuurd moet worden om hem vloeiend in het dek over te laten gaan. Vooruit denken dus...
full



Begonnen met het aanbrengen van de huid met 2 mm dikke vuren planken. Let op dat je verschillende breedtes nodig hebt om de rondingen zo makkelijk mogelijk te kunnen volgen. Dat schuurt later een stuk beter.

full



Ieder keer een stukje i.v.m. droogtijd. Ik gebruik wel een sneldrogende houtlijm maar dat snel is ook maar betrekkelijk.

full


Overigens zet ik de planken met een nietpistool vast waarbij ik er voor zorg dat de nietjes er niet helemaal inzitten want die haal ik er na het drogen van de lijm weer uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooi en verzord werk.
Zelfbouw is toch nog altijd iets anders.
Je moet er veel meer met Uw hoofd bij zijn,anders gaat het vlug mis.
Doe zo verder,deze volg ik.

Groetjes

Marc
 
Ziet er prachtig uit!

Is dit een 1:100 schip?

Het klopt zeker dat je bij scratchbuild goed vooruit moet denken; al mijn fouten tot nu toe zijn denkfouten geweest!

Freek
 
En dat maakt juist het verschil he.
Denken,er eens over slapen,nog eens denken en dan misschien eens proberen.
En dan,misschien jaren later denk je plotseling nog eens aan een andere oplossing voor een probleem.
Om gek van te worden ,maar toch zo leuk.

Grtz...

Marc
 
Ziet er prachtig uit!

Is dit een 1:100 schip?

Het klopt zeker dat je bij scratchbuild goed vooruit moet denken; al mijn fouten tot nu toe zijn denkfouten geweest!

Freek

yep, 1:100. Lengte 138 cm, Breedte 14,8 cm hoogte ca. 40 cm
en dat bij een diepgang van 4,6 cm. Dat wordt dus straks heel precies uitloden.
 
En dat maakt juist het verschil he.
Denken,er eens over slapen,nog eens denken en dan misschien eens proberen.
En dan,misschien jaren later denk je plotseling nog eens aan een andere oplossing voor een probleem.
Om gek van te worden ,maar toch zo leuk.

Grtz...

Marc

Maar dat geeft niet, verwerk je dat gewoon in het volgende schip.
 
Het werk tot en met de zomervakantie

Verder met de huid en tussentijds alvast een beetje bijschuren want dan krijg je tenminste lol van je werk.

full



Ruwe romp af vanaf de achterzijde
full


En vanaf de voorzijde
full


En toen gingen we op vakantie. Omdat ik me dan regelmatig verveel had ik maar vast 20 meter messing rond 0,5 mm en 4 meter 0,8 mm meegenomen samen met een plankje balsahout en een beetje gereedschap.
Dus :

full


Mjin vrouw vond het allang best. Als alles maar opgeruimd was voor het eten. Nu eet je in Frankrijk lekker laat dus kan je veel doen.
En aan het eind van de vakantie toch wat bereikt :
5 meter reling waaronder 2 meter in de zeeg van het schip en 3 meter rechtuit, een ruwe radarbol uit balsahout samen met de basis voor het kanon ook uit balsahout.
full


Tot nu toe vond ik het maken van de reling het meest vervelende klusje maar daar zullen er nog wel meer van volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeer mooi gebouwd luc. Heeft u toevallig ook de spantenplan van de kleine motorsloepen die bij die boot horen ik heb er al veel informatie over maar geen spantenplan van die boot.

tim
 
Beste luc,

ziet er erg mooi uit ga je ook het hekwerk op de bak klapbaar maken zoals op deze actie foto te zien is?

GW-fregat2012cm20kanons20in20actie.jpg


foto komt van www.DutchFleet.net • Forumoverzicht


Tijdens schietoefeningen en BOZ (bevoorraden op zee) worden namelijk bepaalde delen van het hekwerk neergeklapt.

Succes met de verdere bouw hiervan.

gr. Gert
 
Hoi,

Duurde even want een weekje weg geweest.

In reactie op de vraag van Tim : helaas ik heb ook niet meer als een tekening van opzij zoals deze op de grote tekening staan. Daarnaast wel een paar foto's gevonden op internet. De bootjes zijn zo klein dat ik er gewoon een modelletje van hout van maak en deze dan als mal gebruik voor de rest. Dat is tenminste nu het plan.

En op de opmerking van Buchertje : Nee, het gewone hekwerk wordt niet inklapbaar want dat is door het formaat geen doen. Bij het helidek wel en daar heb ik op de Rotterdam een paar fotos van genomen dus dat gaat lukken. Maar zover ben ik nog lang niet.

Luc
 
Laatst bewerkt:
Vervolg vanaf mei 2008

Schuren aan de romp en de boeg een blokje balsahout op maat geschuurd en geplamuurd natuurlijk en weer geschuurd etc.

full


en dan op naar het achterschip, de dragers voor het helidek zitten er in ruwe vorm aan maar de zijkant is nog niet open gemaakt. Dit deed trouwens echt pijn : heb je een mooie romp, moet je er weer in zagen. Dat duurde dus een dag of twee voor ik daar genoeg moed voor had.

full


2 dagen later dus :

full


En weer verder met schuren plamuren etc.
En dan weer een paar dagen moed verzamelen want nu gaat het voor het eggie : De epoxy moet er op. Eerst bij een gespecialiseerd bedrijf langs voor advies : Nee, geen glasvezelmat want dat is te ruw maar keperweefsel. Net zo iets maar dan veel fijner en makkelijker te vormen. Wat je op de foto niet goed ziet is dat de mat diagonaal in elkaar is geweven waardoor hij makkelijk te vormen is.
Wel een heel gepiel hoor om het goed pas te krijgen. Ik heb de mat op maat geknipt en dan vervolgens met spelden voorzichtig vastgezet.

full


En dan weer een hartverzakking want dan moet toch echt de epoxy erop.
Het was gelukkig lekker weer dus achter in de tuin i.v.m. de lucht. En een overbodige tip hoop ik : gebruik adembescherming !!! (dus geen papieren schuurkapje want dat is nog slechter), handschoenen en een speciaal rollertje waarmee je de lucht onder de mat eruit kan drukken. Was een tip van de leverancier waar ik eerst het nut niet van inzag en de € 9,- te duur vond, maar bleek goud waard bij het werken.

De foto's zijn tijdens het hardingsproces genomen. Dat duurde bijna de hele dag. Dit ondanks het feit dat na ca. 30 minuten mijn mengbeker heel heet werd en direct daarna de epoxy in de beker volledig uitgehard bleek. Ik was gelukkig net op tijd klaar.

full


full


Na het harden weer schuren, plamuren ( autoplamuur ) etc. wat dit tot resultaat had.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en weer verder

Romp in de grond om de oneffenheden zichtbaar te maken en daarna weer eens schuren/plamuren. vervolgens kimkielen en stabilisatoren erop. (En ja, het lijkt alsof de kimkielen niet recht boven elkaar zitten maar dan vertekent hier op de foto).

full


En dan straks verder aan het achterschip waar ik momenteel mee bezig ben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top