Fail save Custom op Taranis werkt niet

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Adop, 22 jul 2018.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Indien ik de fail save wil instellen volgens de handleiding onder custom dan geeft dat geen resultaat
    op de club ook met een andere Taranis getest maar hij onthoudt de instellingen niet
    alles gedaan volgens onderstaande, doen we wat verkeerd of ..

    mvg Andre

    Failsafe instellingen

    Als de zender is gekoppeld aan een X series ontvanger, dan kunnen de FailSafe instellingen door de zender naar de ontvanger worden gestuurd.
    In de Custom stand kunnen alle kanalen in een vooraf vastgelegde stand worden geplaatst bij het verliezen van het signaal door de ontvanger.
    Hiervoor gaat u na het selecteren van de optie Custom naar de menu optie set.
    Druk nu op de ENTER toets.
    Er opent een scherm met alle kanalen.
    Blader na het kanaal wat u wilt vastleggen.
    Plaats het met de sticks of potmeters in de juiste stand en druk kort op de ENTER toets.
    Nu zal het kanaal worden aangeduid als HOLD.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja idd ook getest met mijn Taranis. Ik heb versie 2.2.1. van OpenTX op mijn Taranis en ik krijg "Custom Failsafe" ook niet voor elkaar. "Receiver failsafe" werkt wel, maar dan moet ik alle kanalen tegelijk in de failsafe stand zetten/houden en dan moet iemand anders even op het F/S knopje van de ontvanger drukken. Getest met X8R ontvanger met EU-LBT firmware. Adop heeft intl. firmware en ook een X ontvanger.
     
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Met mijn Taranis X9E met 2.1.9 met een X6R/X8R ontvanger met de laatste EU-LBT firmware, kan ik vanaf de zender de custom failsafe wel aanpassen en blijft het behouden.
    Wel moet ik erbij vermelden, dat de sticks of andere inputs geen invloed hebben, zodra ik de positie wil wijzigen.
    Wel zie ik de input uitslagen als een stippellijn verschijnen (als ze kleiner/groter zijn dan de middenwaarde) en zodra ik op Enter heb gedrukt en met de scroll-wiel de uitslag aanpas, dan komt er een volledige lijn in het zicht...
    Nadat de juiste positie is gezet (middels de scroll-wiel), druk je weer op Enter en dit dan bij alle nodige kanalen uitvoeren.
    Bij alle kanalen waar je niks op aanpast, deze zullen terug naar hun default midden positie gaan, ook al is er een aangepaste (sub)trim actief !

    Met een lange Enter, kun je het wijzigen naar Hold of None !
    Bovenstaande vertaling lijkt mij dan toch niet helemaal te kloppen.
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Die opmerking maakte voor mij het verschil, want ik was in de veronderstelling dat ik met de sticks de gewenste failsafe positie moest kiezen en dan met enter op "hold" drukken om die vast te houden. Niet dus. Je moet eerst het getalletje bij het kanaal laten knipperen, zodat je het kunt wijzigen met de + en - toetsen (ik heb geen scroll-wheel) en alleen dan kun je tevens de sticks gebruiken en geeft <enter> de vastlegging van de failsafe waarde. Er verschijnt dan een zwarte streep ipv het stippellijntje. Bedankt dus voor je reactie.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Als je het kanaal op Hold zou zetten, dan zal dit kanaal zijn laatste positie vasthouden tijdens de failsafe...
    en bij None zal er geen Pulse meer worden gegeven.

    Eerdaags ook maar eens naar versie 2.2.0 of 2.2.1 updaten, daar het wel makkelijker is, als de Output van het kanaal als referentie kan dienen.
    Daar hierin ook alle (sub)trim waardes in meegaan.
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zojuist versie 2.2.2 erop gezet en inderdaad werken de Outputs nu wel als referentie.
    Dat maakt het een stuk gemakkelijker :thumbsup:

    Je kunt ook een Global-Function koppelen aan het wegschrijven van alle FailSafe waardes, via een schakelaar.
    I.p.v. 1voor1 te enteren en te wijzigen.
    Het wegschrijven geld dan alleen voor de interne, of voor de externe TX-module.
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Mooi Marten ik ga hem denk ik ook maar weer updaten , zijn er nog dingen waar ik op moet letten of kwestie van bijwerken
    bedankt voor de juiste info in ieder geval en hoe het (niet) moet.

    mvg Andre
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi André,

    Meest belangrijke is dat je de SD kaart ook update.
    Dit vind je ook op de website en is per zender te downloaden.
    Maak er uiteraard eerst een back-up van, evenals van je huidige zender instellingen en modellen.

    Daar je van nieuw naar oud niet meer kunt gebruiken.
    Andersom wel en word dan geconverteerd.

    Wel merkte ik op, dat er nog geen NL vertaling voor de nieuwste versie is.
    Zowel voor in de zender en ook de audio.
     
  9. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Goed dat je het even aangeeft had mijn zender en telemetrie enz veel in het nederlands staan , om onderscheidt te maken met andere vliegers indien we tegelijk vliegen, steeds meer Taranisen aanwezig op het veld , maar goed engels is ook geen probleem .
    en updaten is wel niet altijd noodzakelijk maar een beetje up to date blijven kan geen kwaad ,
    zal vanmiddag na een backup even updaten.
    heb hier een van de eerste Taranisen dus geen plus versie , maar zie of merk amper verschil met de plus versie
    enkel de trilfunctie., maar blijft een erg fijne zender.
     
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    Zojuist gedaan , maar mijn zender blijft gewoon in het Nederlands staan , ook de nederlandse stemmen (een aantal nog maar) die ik gebruik erbij gezet en werkt gewoon
    in OPENTX kun je ook aangeven welke taal je wilt als voorkeur
    Maar de Failsave werkt nu wel dus een update is zeker aan te raden
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2018
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Mooi dat het gelukt is :thumbsup:

    In OpenTX heb ik inderdaad ook de NL taal geselecteerd staan.
    Echter is deze blijkbaar nog niet in de firmware voor een X9E meegenomen.
    Wellicht als ik het later nog eens probeer, dat het er dan wel in staat.
     

Deel Deze Pagina