fake Futaba servo's

ron van sommeren

Forum veteraan
Met de nodige vergelijkende foto's en commentaar, ook van tandwielen en elektronica, zie
Beware fake Futaba servos (okt. 2010, de schrijver/site owner is electronics designer)

Jan/Corrien, jouw deskundig commentaar?

fakes3003d.jpg

Laatst bewerkt:
@ Ron
Een goede tip

Dus het gemakkelijkst zie je dat futaba een zwarte asje heeft voor de servo-hevel en de fake een witte.

Hans

Die immitatie ziet eruit als een DYS0208 met een Futaba stickertje. Er is ook een DYS3003, die lijkt precies op een Futaba S3003 (muv van het asje, die is ook wit nylon).
Ik heb een aantal van die DYS3003, opzich niets te klagen (6 euro per stuk...). Bij mij zat er overigens geen Futaba sticker op.

Tja, wat moet je hiervan zeggen? In de vergelijkingstest wordt alles al gezegd. Daarnaast verbaast zo'n kopie natuurlijk niet, want Futaba is nu eenmaal het meest gekopiëerde merk.

Om toch een paar opmerkingen te maken:

- als de kunststof behuizing zo glimt is het een minder taaie kunststofsoort.
- het geluid, dat een tandwielset produceert is vaak al maatgevend voor de kwaliteit van de gehele servo. Bij deze servo heeft het eindtandwiel inderdaad een dwaas grove vertanding, zoals al wordt opgemerkt en dat maakt ook mij benieuwd hoe deze servo zich onder belasting houdt. Overigens had de eerste generatie S3003 servo een wit kunststof eindtandwiel, tegenwoordig is dit zwart.
- de elektronica van de kopie ziet er inderdaad matig uit. Zelf zou ik op z'n minst de bedrading met kontaktlijm fixeren en de soldering van het motorhuis in orde brengen (dient voor de ontstoring). Op de laatste foto is te zien, dat er een soldeervlak is waarmee het motorhuis verbonden behoort te zijn. Er zit wel wat soldeer op de behuizing, maar de gebruikelijk grote kwak zijn ze vergeten. Bij de Futaba servo zit er in plaats daarvan een ring om de behuizing, die met één van de aansluitpootjes is verbonden.

Ik heb de nodige ervaring in electronica, en als ik deze vergelijking van beide servo's lees wordt er een oordeel geveld zonder dat er getest wordt. Er wordt meer naar "mooi" gekeken dan naar "goed".

Zo ben ik ervan overtuigd dat als er een trillingsproef wordt gedaan met beide servo's, de Futaba het eerst zal falen op de aansluitdraden. Wat Futaba gedaan heeft: aan de rand van de printplaat solderen (de Futaba servo heeft trouwens lood houded tin, is nu verboden in de EU) zorgt ervoor dat het eerste stuk van de bedrading (die zuigt tin op van het (hand) solderen) stug wordt, en juist eerder zal breken.

De kwaliteit van het soldeerwerk op de immitatie servo is inderdaad heel slecht. Niet voldoende vloeiing. De servo is echter gemaakt in een andere technologie: loodvrij solderen op een OSP (Organische soldeerlaag), en dat geeft een ander beeld. Het ziet er minder "mooi" uit, maar dat hoeft niet te betekenen dat het slechter is.
Maar eerlijk: dit soldeerwerk is niet goed uitgevoerd.

Bij dat groffe tandwiel heb ik echter ook zo mijn twijfels, al is het alleen maar i.v.m. de te verwachten speling.

Harm

Grappig is, dat je zelf in dit geval nog erger bent. In het artikel wordt overigens opgemerkt, dat er nog getest zal worden.

De Futaba servo op het plaatje is óók met loodvrije soldeer gefabriceerd. Vraag mij niet hoe ze dat zo glimmend krijgen, want als je het nasoldeert wordt het meteen dof.

Je kunt er wel van overtuigd zijn, dat bij trillingen de Futaba servo eerder zal falen, maar deze overtuiging zul je toch echt moeten laten varen als er een praktijktest wordt gedaan. Draden, die niet ondersteund worden trillen stuk en dat gebeurt inderdaad vlak achter de soldering. Bij de Futaba zitten deze draden ruim buiten de soldering in de behuizing geklemd.

Jan,

Je hebt gelijk ! Ik doe niet anders, door te spreken zonder getest te hebben. En die Futaba servo (jammer dat er geen foto is met horizontaal aanzicht zodat je de bolle of holle vorm van de soldeerpunten kunt zien) kan inderdaad loodvrij gesoldeerd zijn, ondanks de glans.

I stand corrected ....

Harm

3001

And what about the 3001 type?
Maw heeft de 3001 in vergelijking met de 3003 nu origineel witte of zwarte tandwielen?
Dit nav een kleine discussie die ik met mezelf en een forumlid voer....
Mijn nieuwe 3001 servo's van Hobbyin hebben nml witte asjes, dusss

Ik hoor graag jullie ervaringen.

De S3001 heeft witte tandwielen. In vergelijking met de S3003 heeft de S3001 een kogellager op de uitgaande as én indirect drive. Dit laatste betekent, dat de potmeter via een meenemertje met het uitgaande tandwiel is verbonden. Bij de S3003 zit de potmeter-as direkt in het uitgaande tandwiel.

zijn er alleen 3003 kloontjes of ook al de peperdure digitale futabas in namaak?

Back