Fan vastzetten

Discussie in 'EDF forum' gestart door Huey, 5 apr 2013.

  1. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Hallo Medeforumleden,

    Al een poosje vlieg ik met veel plezier een T45 van GoFly, met een 2,5 inch (64 mm) EDF erin. Veel lawaai, niet heel veel power, maar O ZO ONTZETTEND LEUK om mee rond te raggen.

    Door overmoedigheid c.q. pilot's error heb ik vorige week de kist hard op het water laten klappen, waardoor (onder andere) alle bladen van de fan afgeslagen zijn.
    Eigenwijs als ik ben, heb ik bij Giantshark twee replacement fans gekocht:

    [​IMG]

    helaas passen die niet op het motortje uit de kist. Op die motor zit op de as (3.25 mm) een busje met een buitendiameter van 10.75 mm. geschroefd, daar zit dan de orignele fan overheen die in het midden dan vastgeschroefd word aan het busje.

    [​IMG]

    dit is het restant van de oude fan:

    [​IMG]

    Is er iemand die mij kan vertellen wat nu de beste methode is om de nieuwe fan op die as van 3.25 mm. te krijgen ? Zo'n zelfde busje maar dan met buitendiameter van 5,4 mm. zou de oplossing zijn, maar weet iemand waar dit te verkrijgen is ?

    Ik hoop op jullie ervaring zodat ik snel weer kan vliegen met de T45 !

    Alvast bedankt voor het meedenken !
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Busje af laten draaien ?
     
  3. flupke85

    flupke85

    Lid geworden:
    7 okt 2012
    Berichten:
    22
    Hoe zat die oude fan vast op die bus?
    Als je een busje laat draaien met een asgat van 3,25 en een buitenmaat van 5,4 dan zal er wel een flens aan moeten zitten om hem vast te zetten op de as. Het verschil tussen 3,25 en 5,4 = 2,15. Deel dat door 2 en je hebt de wanddikte van de busje en dat is dan 1,075 en dat is te dun om een schroefje in te draaien.

    Mocht je niks tegenkomen... Hier staat een draaibank. ;) Laat maar weten wat je nodig hebt via PB
     
  4. MeX101

    MeX101 Guest

    Je heb zoiets nodig als deze adapter zo te zien. Die heeft giant shark denk ik ook wel

    [​IMG]
     
  5. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    klopt, ik had Giantshark ook al gevraagd, maar gezien het enorme aantal verschillende adapters was het niet duidelijk welke ik moet hebben. Ze hebben me gemaild met de goeie.........
    Afdraaien is nog wel een optie, mits het de vorm krijgt zoals als op de foto van MeX101 hierboven.

    En anders inderdaad zoals Flupke zegt, een busje (laten) draaien, waarschijnlijk kan iemand bij mij in de vereniging dat wel voor me maken, die heeft een draaibank (en tijd)
    (in elk geval alvast erg bedankt voor het aanbod Flupke !)

    We gaan er wel komen, helaas niet zondag al vliegen met de T45..........

    Bedankt voor jullie input ! En een fijn (vlieg) weekend, zondag wordt top !
     
  6. MeX101

    MeX101 Guest

    Laten we het hopen want het weer is prima maar die ka lo the wind zuigt:rolleyes:
     
  7. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    mijn weer apps zeggen allemaal dat het 10 graden wordt met 1 Bft wind.........dat wordt waarsch. wel thermisch met die koude grond, dus zweven !
    zondag gaan we oefenen met elastiekstart en slepen........leuk man
     

Deel Deze Pagina