FAQ: Brandstofmotor; benzine of methanol.

(Omdat het onderwerp heel vaak voorbij komt, even een kleine uitleg. Graag met input van meerdere deskundigen. Misschien kan dit een stickie worden?)

Op het forum wordt vaak onterecht door beginners over benzine motoren gesproken. Er zijn zeer veel verschillende soorten brandstof, waarvan er twee veelvuldig in de modelvliegsport worden toegepast. Dat zijn methanol (met toevoegingen) en benzine (ook met toevoegingen). Daarnaast komen we ook diesel-achtige brandstof tegen, en speciale jet brandstof, maar die zijn veel minder gangbaar. Er zullen vast nog meer, nog minder gebruikte brandstoffen zijn.

Methanol wordt toegepast vanaf kleine motoren. Het is tot nu toe de meest gangbare brandstof. Het is te koop bij de modelbouwwinkel, en is in verschillende mengsels te krijgen van verschillende merken. Er zit altijd olie in, omdat de modelmotoren geen eigen oliekarter hebben. De olie in de methanol noemen we mengsmering. Daarnaast wordt er ook nitromethaan toegevoegd, voor de prestatie. Nitromethaan brengt meer zuurstof in de motor waardoor de methanol beter verbrand, en het heeft een kleine koelende werking (dacht ik).
De methanolmotor is makkelijk te herkennen aan het feit dat hij en gloeiplug heeft. Deze gloeispiraal wordt bij het starten van de motor met een extern accuutje aan het gloeien gebracht. Als de motor eenmaal loopt kan het accuutje ervan.
De methanolmotor is erg eenvoudig, en daarvoor goed geschikt voor de modelbouw, ook in kleine uitvoering. Methanol verbrand veel langzamer dan benzine, daardoor is er geen speciale timing van de ontsteking nodig en werkt de gloeiplug goed als ontstekingsbron. Vanwege de chemische eigenschappen laat het zich ook veel beter ontsteken dan bijv benzine (een gloeiplug motor wil ook op benzine lopen maar dan moet je de spanning op de plug laten staan, anders is die niet heet genoeg) De kleinste gewoon verkrijgbare motoren zijn geloof ik 1,5cc. (Correctie, er schijnen zelfs Cox motoren van 0,16cc geweest te zijn. Of die nog in de handel zijn...)
Helaas bevat methanol ongeveer één zevende de energie van benzine, per gewichtseenheid. Dus moet je er veel van verstoken. En methanol is duurder dan benzine. Methanol heeft ongeveer de helft van de stookwaarde van benzine. Nitromethaan, heeft ongeveer 1/5 van de stookwaarde van benzine. Dus door Nitro toe te voegen verminder je de stookwaarde. Hoe meer nitro, hoe meer vermogen, maar het brandstofverbruik neemt onevenredig toe.
De oliesoorten die in Methanol oplossen hebben andere eigenschappen waardoor er veel meer van nodig is. Modelmotoren hebben sowieso meer olie nodig relatief tot grotere motoren, vanwege de meestal erg kleine constructie van het onderste drijfstanglager.

In de grotere modellen zien we tegenwoordig vaker benzinemotoren. Ook hierbij is aan de benzine olie toegevoegd als mengsmering, maar hierbij is veel minder nodig omdat benzine van zichzelf al een lichte smerende werking heeft.
Omdat benzine relatief snel verbrand is het nodig het onstekingstijdstip te controleren. Dit tijdstip is afhankelijk van het toerental van de motor. Daarom is het bij een benzinemotor nodig de ontsteking te starten met een bougie, die op een bepaald moment een vonkje geeft dat de ontbranding start. En iets, vaak een stukje electronica, dat het tijdstip van het vonkje bepaald aan de hand van het toerental. De kleinst benzinemotoren die ik tot nu toe ken zijn 15cc.
Je herkent de benzinemotor dus aan het feit dat er geen gloeiplug maar een bougie op zit, en aan die bougie zit permanent een 'snoer' met daaraan een onstekingsbron / timer. Die ook weer een eigen permanente accu vereist.
Benzine kan je voorgemeng met olie bij de tuingereedschapzaak kopen, of je koopt benzine bij de pomp en mengt er zelf speciale olie bij. Dit is veel goedkoper dan methanol en zijn mengsels. Ook gebruikt de benzinemotor voor dezelfde prestatie veel minder liters dan de methanolmotor.
De benzinemotor is wel minder effectief, een 15cc methanolmotor presteert meer dan een 15cc benzinemotor. Daarnaast moet je bij de benzinemotor dus ook de onsteking en een accu daarvoor inbouwen in je vliegtuig, dit is weer extra gewicht en ruimte in het toestel.

Geëdit naar aanleiding van input van Brutus, dank daarvoor.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top