[FAQ] Het solderen van een ontvangeraccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door prop-er, 22 jan 2008.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Tijdens het boodschappen doen bij de Aldi, bij ons in het dorp, viel mijn oog op een setje van vier AA NiMH 2300mah cellen voor het schamele bedrag van € 4,79. Kon de weerleiding niet weerstaan, en heb ze meegenomen, met als bedoeling hier een ontvanger accu van te maken. Eerst maar eens hier op het MBF gezocht naar info. Gezien de vele dode links na de overstap op Vbulletin, heb ik besloten om maar eens wat foto's van mijn werkzaamheden te maken, zodat een ieder die zoekt naar info mbt het solderen van een ontvanger accu (of het solderen van een andersoortig pack) gebruik kan maken van mijn ervaringen.

    Dit is de eerste keer dat ik cellen ga solderen. Ik heb hiervoor de volgende materialen en gereedschap verzamelt:

    - Koperdraad 2,5mm². Ik gebruik gestripte installatiedraad. (te vinden in elk willekeurig stopcontact...)
    - Drievoudige elektradraad met servostekker, van oude servo geknipt.
    - Ducttape (bouwmarkt)
    - Soldeerbout Weller 80 Watt, (~ €25,-, bouwmarkt)
    - Griffon Soldeer electro, tin-lood 40/60 (bouwmarkt)
    - Klein werkbankje (ooit voor €5,- bij de Lidl gekocht, aanrader!)

    Op advies van Theo in een oud draadje, begin ik met oefenen op oude cellen. Ik gebruik hiervoor 600mah NiMH AAA cellen, die ik heb bewaard nadat de draadloze telefoons steeds meer problemen gingen geven, en toe waren aan nieuwe vapextech cellen. (werken perfect)

    [​IMG]

    1. Laadt alle cellen individueel op aan de lader. Ik gebruik hiervoor een Ultramat 10 van Graupner. Om een betrouwbare elektrische verbinding te krijgen, plak ik mbv een stuk plakband een stuk koperdraad op elke celpool.
    Vervolgens druk ik beide stukken koperdraad stevig tegen de celpolen met een lijmtang. Op de einden van de beide stukken koperdraad zet ik de krokodillenklemmen van mijn laadsnoeren.

    [​IMG]
    Let op dat de beide polen nooit met elkaar in contact kunnen komen!!!

    Nadat alle cellen geladen waren, heb ik de spanning van de cellen met elkaar vergeleken. Deze waren allen keurig 1,35V.

    2. We beginnen met de kleine groene AAA cellen. Verbind twee cellen met een stuk tape, pluspool bij een minpool, en schuur de polen iets op:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik zet de cellen stevig vast in een werkbankje.

    [​IMG]
    De 80 Watt Weller aanzetten, en wachten totdat deze heet is.

    [​IMG]
    Dit is mijn eerste resultaat. Ziet er niet uit. Maar daarvoor zijn het dus oude cellen. Bedankt Theo! Verbinding is overigens wel in orde.

    [​IMG]
    De tweede verbinding. Ziet er al een stuk beter uit. Oefening baart kunst...

    [​IMG]
    Laatste verbinding solderen, en het servodraadje op zijn plaats monteren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Ducttape eromheen wikkelen, en voila: 5,48V. Mooi resultaat, kwartiertje werk.

    Nu het echte werk met de nieuwe cellen:
    [​IMG]
    Cellen tegen elkaar plaatsen, stukje tape eromheen, in de werkbank.

    [​IMG]
    Polen netjes opgeschuurd.

    [​IMG]
    Soldeerbout met de punt op de pool zetten, en voorzichtig een beetje soldeer toevoegen. Klein druppie soldeer is genoeg.

    [​IMG]
    Prachtig! Twee blubjes soldeer.

    [​IMG]
    Stukje koperdraad op maat knippen, met een tangetje vasthouden, één zijde verwarmen, andere zijde vertinnen, koperdraad omdraaien, en andere zijde vertinnen.

    [​IMG]
    Dan ziet het stuk vertinde koperdraad er als volgt uit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Stuk koperdraad op zijn plaats houden, en nu 1 seconde de soldeerbout met de platte zijde op de koperdraad drukken. Dan versmelt de koperdraad keurig met het bluppie soldeer op de pool, zonder dat de cel warm wordt. Daarna de andere pool op dezelfde wijze. Eitje.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ziet er keurig uit.

    [​IMG]
    Servodraad met stekker, ik heb de signaaldraad afgeknipt.

    [​IMG]
    De draad zit op zijn plaats.

    [​IMG]
    Stukje ducttape, om te voorkomen dat kortsluiting kan ontstaan als de isolatie van de servodraad ooit mocht beschadigen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Beide zijden met ducttape isoleren. Klaar!

    [​IMG]

    Vooralsnog ben ik (nog) niet van plan deze accu's in mijn modellen in te zetten, maar alleen te gebruiken voor mijn servotester. (die ik veel gebruik)

    Succes,

    Vincent
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vincent, in plaats van die instalatiedraad kun je beter desoldeerlitze gebruiken of de normale stroomkabels die we in de modelbouw gebruiken, die kun je beter plat drukken dan die dikke instalatie draad en is dan ook makkelijker te zolderen. Of eventueel als je dat in huis hebt dunne stripjes messing (koper) plaat.
     
  3. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    hallo prop-er

    hoeveel maximum amperes denk je op kontinue wijze uit die cellen te trekken?

    steffe
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Bij gewone draad gaat dan de isolatie smelten, wordt de hele boel week, kun je 'm niet lekker vasthouden met het tangetje, enz.

    Messing/koper plat lijkt me inderdaad een voor het oog mooier resultaat te geven. Maar ach, het verdwijnt toch achter het tape. (of krimpkous, als je het in het juiste formaat hebt liggen)

    Dit ging eigenlijk wel prima zo. Erg makkelijk, en zo na de verbouwing is ettelijke honderden meters koperdraad beschikbaar...Het ziet op deze vergrootte foto's misschien allemaal wat bruut uit? ;)
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Geen idee. zoals gezegd is dit een ontvangeraccu. Stel dat ik dit in een zwever durf in te bouwen (en ik durf veel...) op 5V hooguit zo'n 2A...
     
  6. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    dan is er geen probleem....:)
    ik heb uit deze cellen eens kontinue 20 ampere getrokken
    batterijen worden kokend heet....
    zelfs de folie aan de buitenzijde was gesmolten....


    steffe
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ff een practische vraag over dit geheel, moet je perse een soldeerbout hebben met veel watt?? ik heb 1 van 40 wat en hier heb ik ook nog een paar pakjes batterijen liggen van de aldi. deze worden wel vaker als ontvangeraccu gebruikt bij ons op de club.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe zwaarder (niet: hoe heter) de soldeerbout, hoe beter. Als het soldeer niet mooi uitvloeit, bolvormig blijft, of uitsteekseltjes vertoont, was de soldeerbout te licht. Vooral de (-) pool van een accucel (de beker) trekt meteen veel warmte weg. In een dikke soldeerbout zit veel warmte opgeslagen.

    Soldeertps:
    s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-en-zijn-grote-bagger
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Zo als Ron al zegt de bout moet dik zijn om veel warmte te kunnen houden.

    Ik werk met een Rothenberger van 75 watt die een dikke bout heeft .

    Ook de Aldi hatte een setje met 2 bouten waar van de 80 watt ook gaat .

    Een 100 watt Soldeerpistool werkt niet omdat die geen massa heeft om de warmte vast te houden .

    Ik werk verder met koperenstrips en de polen van de accu´s worden met de Dremel bewerkt (groene slijpschijfje)

    Paar Foto´s:

    Strip vertint
    [​IMG]

    Stripjes geknipt en gebogen .
    [​IMG]

    Polen geslepen met de dremel
    [​IMG]

    Polen vertint
    [​IMG]

    Resultaat
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moet alleen nog een krimpkous over de polen (effe halen nog)
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Op deze zelf samengestelde accupakketten mis ik drie belangrijke zaken:

    1. Een trekontlating van de aansluitkabel op het accupakket.

    2. Een krimpsokje op de plaats waar de kabel ket accupakket verlaat. Hier wordt de kabel het vaakst gebogen en is dus ook de kans op draadbreuk het grootst.

    3. Een fixering van de individuele draden na de soldering. Door de warmte van de soldeerbout veranderd de structuur van het koper. Als een draad kan bewegen breekt hij ooit een keer vlak achter de soldering.

    De ontvangeraccu is één van de belangrijkste onderdelen in het model. Deze dient dus meer dan tiptop in orde te ziijn en dan zijn kleine details heel belangrijk. Als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen. Een goede raad aan prop-er: Ga eerst eerst heel veel oefenen met solderen voor je je weer aan een ontvangerpakket waagt. Dit soldeerwerk wordt plakken genoemd. Hierbij ben je verzekerd van slechte verbindingen met alle daarbij behorende problemen.
    De doorverbindingen hoeven echt niet dikker te zijn dan de draden naar de ontvangeraccu. Draadstukjes met een doorsnede van 0,5 mm zijn echt voldoende en het werken met deze dunne draden gaat echt veel makkelijker dan met die boomstammen.

    Met vriendelijke groet,

    N.P.S.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Zelf lijm ik de cellen eerst met hotmelt aan elkaar. Na het solderen als bescherming karton op de uiteinden plaatsen dan het pakket inpakken in Oracover.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geeft het krimpkousen van het pakketje dan nog niet voldoende stijfheid?
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    1 : Ontvanger accu zit vast in het model en er is niemand die daar aan trekt . :D

    2 : Ook de kabels zijn vast gemaakt in het model , langere kabels liggen in rietjes .:D

    3 : aansluiting ligt tussen 2 x krimpkous en daar doet sich niks bewegen . :D

    Het enigste wat nog moet gebeuren is de krimkous over de polen .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aansluit kabel is een van 0,25 mm²

    Mfg Johan

    Ps: Proper , Ik denk dat je soldeerbout te weinig "bout" hat ,hij verliest te snel de warmte.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Johan, in je eerste foto hierboven lijkt het alsof je accusnoertje gevaarlijk dicht langs een scherpe punt loopt, of lijkt dat maar zo op de foto?
     
  15. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    3 mm zit daar nog tussen.
    Als de krimpkous over de polen zit is hij daar helemaal weg .

    Dan zit hij ongeveer zo .
    [​IMG]

    Mvg Johan
     
  16. T.h.o.m.a.s.

    T.h.o.m.a.s.

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    679
    twee A123 cellen zullen ook wel voldoen als ontvanger accu ?
     
  17. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    2 A123 cellen hebben een spanning van maximaal 7,2V en minimaal 4V. Kan evt wel, maar let er goed op of de servo's er ook tegen kunnen. Zeker digitalen en snelle gyro servo's vinden de 7,2V NIET leuk. Ik zou gewoon 4 NiXX cellen gebruiken. Dat zit je altijd goed.

    @NPS, over de uitgang van de accudraden zelf doe ik zelf ook altijd nog een stukje krimpkous.(dus op de rand van het krimpkous van het accupakket) Deze breekt de scherpe knik in de kabel nog een keer.

    Verder lijm ik altijd de cellen tegen elkaar met CA. Dus met blokjes hout lijn ik cellen uit. (per 2 stuks) en doe hier een drupje secondenlijm tussen. Zo zitten alle cellen al perfect tegen elkaar voor het solderen. Ziet er ook netjes uit. En ontvangeraccu's gaan bij mij toch nooit meer uit elkaar.

    En over het solderen zelf. Het is de bedoeling om zo weinig mogelijk hitte in de cellen te brengen. Met een kleine soldeerbout moet je lang blijven stoken wil de soldeertin netjes uitvloeien. Met een zware bout met veel vermogen stop je KORT VEEL warmte in de cellen. Het solderen gaat dan prima, en de cellen worden intern ook nauwelijks warm.
    Ik gebruik afhankelijk van grote cel een soldeerstation van 48Watt, of een weller 120Watt(met hamerkop)
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt voor de tips, ik zal ze een volgende keer ter harte nemen. Met betrekking tot uw opmerking "als je niet heel goed kan solderen moet je er absoluut niet aan beginnen." wil ik graag even kwijt dat ik me niets leukers kan voorstellen dan dingen doen die ik nog niet eerder gedaan heb.

    Samen met de vele waardevolle reacties op dit draadje, hebben we hier toch een mooie uitleg voor het solderen van bekercellen, waardoor collega modelbouwers misschien eerder geneigd zijn het zelf ook eens te proberen.

    Ik ben benieuwd naar uw werkwijze, en zie dan ook uw fotoverslag graag tegemoet!
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik ben ook wel benieuwt .

    Voor 55 jaren kon Ik ook nog niet solderen . :D

    Als je weet hoe het moet en het juiste gereedschap hebt is het voor de meesten wel te doen .
    Ik heb de Jeugd ook alles zelf laten doen nadat Ik het voor gedaan heb .
    Alleen zo kan je het leren .

    Anders hadden we ook niet verschillende nieuwe Depron modellen/plans .
    Gewoon door gaan Vincent . :D

    Mvg Johan
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als je goed wilt leren solderen zijn er voldoende andere klusjes waarmee je ervaring kan opdoen. Een ontvangeraccu samenstellen is niet het meest eenvoudige soldeerproject.

    In je opmerking over het fotoverslag zie ik een uitdaging. Een compleet fotoverslag heb ik niet, wel een afbeelding van een zelf samengestelde accu. Dit was een eenvoudig klusje omdat de pakketten onderling waren gepuntlast.

    P.S. Het plaatsen van een foto gaat niet goed. Prober het later opnieuw.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2008

Deel Deze Pagina