FAQ Stickers en decals (Update 02-06-2005)

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door No1Uno, 31 mei 2005.

  1. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    tja en dat is nu net het stukje wat ik zelf niet kan.
    ben niet zo'n ster met tekenprogramma's en vooral niet om te tekeken met de muis.
    vandaar de vraag....
     
    AvdH vindt dit leuk.
  2. No1Uno

    No1Uno Guest

    Heb je ook geen mogelijkheden om te scannen?

    Ik weet niet hoe ingewikkeld je tekening is, maar als het een vrij simpel design is, is het wel om te zetten.

    Andere mogelijkheid is het door iemand te laten tekenen op de comp.

    Marco.
     
  3. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb er een foto van gemaakt en die ga ik wel proberen om verder te bewerken.
     
  4. savage-man

    savage-man

    Lid geworden:
    10 aug 2006
    Berichten:
    106
    Locatie:
    België
  5. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    ligt het nou aan mij of is het zo dat als je 600 dpi hebt bij 5x5 dat het dan maar 150 dpi is bij 10x10? aangezien het oppervlakte 4x zo groot word, word t aantal dpi toch 4x kleiner? :|

    scrolde net ff naar boven, zag dat t al gepost was, was ik dus niet de enige die het opviel :p
     
  6. AA-16V

    AA-16V Guest


    Heb gezocht op de site van mediamarkt, maar niets gevonden.
    Heeft er iemand een merk en bestelnummer van zulk papier (voor een inktjet printer)??

    Of andere tips die me (en anderen) verder kunnen helpen?

    Dank bij voorbaat,
    Gerrit
     
  7. Zware Jongen

    Zware Jongen

    Lid geworden:
    2 apr 2004
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Amsterdam
    Probeer het eens bij "Airbrush Services Almere".
    Ze hebben diverse soorten en kosten 12,50 Euro per drie vel.
    Heb ze vanmiddag daar gekocht en ze hadden nog diverse hangen.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Had het zelf ook nodig, en hier gevonden:

    http://www.mobielartikelen.nl/prodmem.odb?artcod=10364

    Inkjetetiket 210x297mm transparant Doos 25 vel.

    Voor alle gebruikers van inkjetprinters hebben wij nu onze adresetiketten geperfectioneerd. Een speciale laag op het etiket zorgt ervoor dat de inkt van alle gangbare inkjetprinters direct na het afdrukken droog is en dus niet meer kan uitlopen. U kunt de etiketten dus meteen opplakken. En dit niet alleen: de speciale laag garandeert een scherpe afdrukkwaliteit, zowel in zwart/wit als in kleur.Transparant Avery inkjetetiket 210x297mm transparant

    Prijs: € 16,35, + verzendkosten € 5,95

    Je kunt ook in Google zoeken op de productcode: J8567-25
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Alternatief:

    Herma artikelnummer: 8964
    Folie-etiketten transp. 210x297 InkPrint Special 10 St.

    Zelfklevende folie etiketten voor inkjetprinters, helder transparant. Voor optisch hoogwaardige toepassingen. Ideaal op een gekleurde ondergrond. Glanzende polyesterfolie met speciale coating voor optimale inktopname. Storingsvrije verwerking door veiligheidsranden rondom en optimale vlakheid.

    Zoek in google op: Herma 8964
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    En voor de laserprinter: http://www.mobielartikelen.nl/prodmem.odb?artcod=10424
    alternatief: http://www.mobielartikelen.nl/prodmem.odb?artcod=21149

    Ook in weersbestendige uitvoering:

    http://www.mobielartikelen.nl/prodmem.odb?artcod=10382
    Ultra sterke etiketten, bestand tegen vocht, extreme temperaturen, olie, vetten en UV.
    Voor het identificeren van gevaarlijke stoffen, buitenopslag of magazijnetikettering.
    Geschikt voor moeilijke achtergronden zoals hout, metaal, glas of plastic.
    1 Etiketten per vel.
     
  11. AA-16V

    AA-16V Guest

    Dank voor de info prop-er. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
     
  12. gugadibo

    gugadibo

    Lid geworden:
    23 okt 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Nieuw vennep
    Mooi verhaal erg duidelijk, en voor heli en auto prima, maar ik mis nog de watergedragen decals, je weet wel,bakje water, decal er in en opplakken. Voor schaalmodellen vindt ik dat zelf mooier dan stickers vanwege de geringe dikte en hoe de decals het materiaal volgt

    Heeft iemand ervaring met deze methode in combinatie met een injetprinter? :roll: En wat voor soort lak gebruiken jullie dan op te spuiten en af te lakken? Acryl/alkyd/2-k???

    Vast bedankt! :lol:

    Guido
     
  13. Mav.

    Mav. Guest

    Wist niet zeker of ik een nieuw topic moest starten of hier te posten, dus dan maar hier om het forum niet te bevuilen ( @mods: Mocht ik het verkeerd hebben gedaan, stuur mij dan maar een PM om me op mijn lazer te geven :D )

    Ik heb voor mijn body even snel online gezocht naar decals en had niet in dit topic gekeken voordat ik ze bestelde ( stom stom stom ), maar op http://www.onlinesticker.nl kan je voor een redelijke prijs simpele decals bestellen ( of eigen teksten laten printen op stickers ). Ik denk dat ze ook erg handig zijn als masking stickers als je die designs wil spuiten inplaats van stickeren.

    Ook al in het brandstof gedeelte gepost, maar op deze foto kan je zien hoe het er ongeveer uit komt te zien. ( felgele sticker onderin de auto. maar er zijn meer mogelijkheden )
    [​IMG]

    Meer heb ik niets te vertellen ( of jullie moeten willen weten hoe het met mijn schoonmoeder is, die gek belde om 08.30u op HEMELVAARTSDAG om ff te kletsen met haar dochter.. Die ligt dus nog steeds op 1 oor.. )

    Ah well, move along people.. nothing to see here :roll:
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Besteld, stickers mee gemaakt. Overigens komen ze nu op 22,60 euro (dat is incl. BTW en verzenden).
    Mijn eerste bevindingen: dit is plastic plakfolie met een heel dun papier-achtig laagje eroverheen. Printen gaat goed maar het laagje inclusief de inkt krab je er zó weer vanaf. Daarbij lost het laagje met wat vocht direct op.
    Afwerken is dus wel heel hard nodig.....je kunt er in ieder geval niet zo eenvoudig stevige stickers mee maken.
    Momenteel ben ik bezig met wat testjes; ik wil eigenlijk mijn printsels eerst in de blanke lak zetten en dan pas aanbrengen. Ik zal hier laten weten hoe dat afloopt.
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    update;
    Stickers geprint en daarna het hele A4'tje gespoten met Flexa kleurloze hoogglans lak (= een sneldrogende Alkydhars). Zo dik aangebracht dat het niet gaat lopen maar wel egaal dekt.
    De kleuren worden er mooi vol van. De stickers zien er uit als "echte" stickers en voelen ook zo aan. Watervast en het oppervlak is niet zomaar te beschadigen.
    Na droging kun je de stickers knippen en aanbrengen zonder dat de lak er af springt.
    Heel goed te doen dus.
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Bedankt voor deze waardevolle tip, Arjan!
     
  17. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Even over de zg. waterslide-decals, zoals die o.a. bij de kistjes van Alfa Model zitten. Inmiddels heb ik hier de nodige ervaring mee (zie ook het draadje over de FW190) bij een Mustang (2x ge-decal'd) en 2 Huckebeins.

    De beste methode is:

    1) kistje voorzichtig vetvrij maken met een heel klein beetje wasbenzine op een doekje
    2) met een brede, zachte kwast volledig in de Parket Plus zetten; nu gaat de hele zaak glimmen en da's precies de bedoeling
    3) decals 5 a 6 seconden in handwarm water dompelen en net zo lang op een groot bord laten liggen totdat ze bijna vanzelf an het ondervel afglijden
    4) oppervlak waar de decals komen dun voorzien van Micro Sol
    5) decals aanbrengen en voorzien van Micro Sol (of Sol Set) met een dun kwastje, 24 uur laten drogen
    6) aflakken met Glitsa ei-glans

    het resultaat is perfect; als je het goed doet zie je niet meer dat je ooit die decals er OP heb geplakt!

    toch een vraag: zou bovenstaande methode ook op Oracover kunnen? en dan bijvoorbeeld de Parket Plus overslaan, want Oracover is al glad van zichzelf?
     
  18. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    heb deze thread even doorgenomen maar ik mis nog iets, ... of ik zag het over het hoofd.
    Bij RC-body's wordt er soms gestickerd aan de binnenkant.
    Er wordt dan een afbeelding aan de binnenkant geplakt en daarna wordt de body verder afgewerkt met verf.
    De afbeelding was, voor zover ik me kan herinneren, niet eens op speciaal sticker-vel afgedrukt. Het belangrijkste was de gebruikte techniek.
    Ik las hierover ooit eens een artikeltje ergens in een ouder Franstalig RC-tijdschrift.
    Ik zou hier graag meer over weten en zou niet weten waar ik dat artikel kan terugvinden.

    Heeft iemand hier meer info over? Alvast thx
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Van Parma-PSE heb je Faskoat Photo Glue. Hiermee kun je plaatjes uit tijdschriften misbruiken. Hier een stukje over het gebruik.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina