FAQ voor botengedeelte - Work in Progress

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Indoorvlieger, 6 jun 2012.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Indoor, ik heb net even de FAQ schepen, electro aangedreven zitten doornemen; Raboesch heeft een paar jaar terug de draairichting van hun schroeven "genormaliseerd", dus gelijk getrokken met de andere fabrikanten.
    Dat heeft ze een weekend ompakken en etiketteren gekost, maar dan heb je ook wat...
     
  2. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Jullie hebben het over het berekenen van de schaalsnelheid door André Veenstra.
    André Veenstra zijn berekeningen gingen uit van de Nylon schroeven van Graupner waarvan de stijging bekend was.
    Van de messing schroeven is de stijging niet bekend.
    Als je een schroef hebt waar de stijging van bekend is dan kan je die berekening gebruiken.

    André Veenstra heeft die formule in zijn boek overgenomen van een Inginieur lid van de Haagse Modelbouwclub.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2017
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Is het mogelijk iets duidelijker te omschrijven wat je bedoelt? Volgens mij botst de inhoud van de ene zin met de andere. In de Raboesch catalogus staat van de schroeven ook de spoed (pitch) vermeld. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  4. EgonD

    EgonD

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Marknesse
    Goedemorgen, ik ben erg blij met de FAQ en het heeft me behoorlijk wat extra kennis gegeven. Wat ik graag toegelicht zou zien is het gedeelte in de vraag "Hoe maak ik werkende verlichting, en hoe sluit ik dat aan?".
    Ik heb het linkje naar de LED gevolgd maar ik ben nog steeds het spoor bijster qua "hoe sluit ik dat aan". Wie kan me helpen? Een link is ook goed....
     
    bobt vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/scheeps-verlichting-draadje-2-lampjes-of-leds.146836/
    Hier al eens gekeken Egon? Je moet er erg in hebben dat stroom maar in 1 richting door een led kan. Van + naar - . De stroomsterkte door een led moet je altijd "beteugelen" d.m.v. een weerstand. Er zijn genoeg rekenvoorbeelden hoe dat werkt. Zelf heb ik goede ervaringen met 2 leds en een 2k2 weerstand in serie. Komt voldoende licht uit op 9,6 en ook op 12 volt.
    Op die manier zet ik boordlichten (rood en groen) en toplicht en heklicht in serie. Die vier branden altijd tegelijk en kan je als één groep schakelen.
    De meeste electronische RC schakelaars schakelen via de min aansluiting van de ontvanger. In geval van een extra ontvanger accu, dan de - van de ontvangeraccu en de - van accu waaruit de verlichting wordt gevoed met elkaar verbinden. Vanaf de + van de verlichtingsaccu gaat dan een draadje naar de + van de led(s). Van de - van de led(s) gaat het verder naar de weerstand en van de weerstand naar de schakelaar en vandaar naar de (gemeenschappelijke) -.
    Bedenk wel dat op een schip nooit alle verlichting tegelijkertijd brandt. Dus indelen in groepen, die je naar gelang de situatie kunt schakelen.
    Simpeler kan ik het niet uitleggen. Succes verder met de uitvoering. Mocht iets niet duidelijk zijn vraag dan maar verder. Gr. Klaas.
     
  6. EgonD

    EgonD

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Marknesse
    Hallo Klaas,

    bedankt voor je uitvoerige reactie.
    Moet het even laten inwerken en ik kijk ook bij het ander draadje.
    Ik kom zeker terug met vragen!

    Mvrgr
    Egon
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goed hoor, Egon! Maar dan ga ik je wel overhoren of je je huiswerk goed hebt gemaakt.;) Gr. Klaas.
     
    EgonD vindt dit leuk.
  8. EgonD

    EgonD

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Marknesse
    Goedemorgen,

    ik heb 12V led verlichting (twee koplampen en een schijnwerper) en 12V drukschakelaars met een verlichte ledring voor mijn voerboot. Deze kan ik gewoon zonder extra weerstand aansluiten toch? De verlichting is dimbaar op de handzender via een vliegtuigregelaar (alleen vooruit)
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Als het "kale" LED's zijn, moet er (liefst per led)een weerstand in de stroomkring worden opgenomen...
    Anders heb je heel kort heel fel licht. En daarna diepe, diepe duisternis...

    Als het "modules" zijn, zit de weerstand vaal al in de module opgenomen.
    Lees bij modules de handleiding goed.
    Laat anders een plaatje zien, dan kunnen we je beter helpen.
     
  10. EgonD

    EgonD

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Marknesse
  11. EgonD

    EgonD

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Marknesse
    Even een update (wel zo netjes denk ik voor de reageerders). De leds waren voorzien van weerstanden. De eagle eyes zijn ingebouwd en zo ook de powerled. Met een heliregelaar heb ik ervoor gezorgd dat de eagle eyes en de drukschakelaarverlichting dimbaar is. De powerled schakel ik aan en uit op Futaba T6K handzender via de VR switch. Op de een of andere manier kan in niet aan/uit schakelen via Switch D (2 standen schakelaar). De lamp gaat dan wel aan maar niet meer uit. Iemand een tip?
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik zal kijken of ik hier en daar wat kan aanpassen, aangaande het verhaal over draairichting, en een link naar info over verlichting zou inderdaad ook wel handig zijn.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze eekhoorn weet af en toe ook niet meer waar hij zijn eikels heeft gelaten. Maar gelukkig hebben we Google en andere zoekmachines. Hoe hebben we ons vroeger gered zonder dat soort luxe!? Nu is het formuleren van een goede zoekslag ook niet altijd gemakkelijk, maar zelfs nu geldt nog steeds: De aanhouder wint! Als je eenmaal maar weet waar je naar op zoek bent. En sommige dingen moet je gewoon leren (te begrijpen). Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo'n zoeklicht voor op de boeg lijkt me wel iets Harm! Klein generatortje mee aan boord. Leuk zo'n kerstboom met lampen, maar alleen het bedienen daarvan al. Of nemen we voor het gemak een loods? Gr. Klaas.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo... Even weer nieuw leven hierin blazen met een tip.
    Zojuist iets met succes geprobeerd:
    Op mijn nostalgische DDR-jachtje "Müritz" wilde ik bij nader inzien toch verlichting hebben. De keuze viel op SMD-LEDs.
    Ik had alleen maar witte. Wat te doen?

    Een beetje epoxylijm aangemaakt, een druppel Tamiya clear green er doorheen gemengd en dit lichtgroene goedje in de messing armatuur van het stuurboordlicht laten vallen. (de opening waar het licht doorheen schijnt afgeplakt)
    Vervolgens de SMD-LED erin gedoopt en de zwik laten drogen.

    Idem met Tamiya clear red voor het bakboordlicht en een ietsiepietsie Tamiya yellow voor het toplicht. (geel, omdat zo'n SMD-LED best fel is; een beetje gele verf zwakt dat felle licht iets af en kleurt het.)
    De armaturen met een klemmetje vastgezet op de plaatsen waar ze horen.
    Gevolg: de (kwetsbare) SMD-LEDs zijn nu in massief Epoxy gegoten en de verlichting zit muurvast.
     
    norwin en Lex Verkuijl vinden dit leuk.
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    En een paar plaatjes:
    Navigatieverlichting:
    P1450796.JPG

    Schijnwerper erbij:
    P1450797.JPG

    Toplicht, 8mm hoog:
    P1450799.JPG

    Bakboordlicht:
    P1450800.JPG

    Zoeklicht: P1450801.JPG
    Dat zoeklicht (totale kosten: 3,40 Euro) is overigens ook makkelijk te maken:
    Een felle LED met standaard-afmetingen en de bijbehorende reflector drukken.
    Een stukje messing buis afzagen waar de reflector exact in past (1/2 inch inwendig) en er een gaatje in boren. Daar een M2 boutje inzetten en met een moertje M2 vastzetten.
    Draden aan de LED solderen en isoleren, vervolgens haaks ombuigen.
    Reflector + LED in de buis drukken zodat de achterzijde van de LED niet meer uitsteekt en vastzetten met een likje CA-lijm.
    Vervolgens de achterzijde van de LED + reflector volgieten met epoxylijm en lekker laten drogen.
    Een gaatje boren voor de bout M2 en die ergens in de opbouw vastzetten. Gaatje boren voor de draden van de LED en die aansluiten.
    (Ik bedien 'm met een mini-servo waar ik een micro-switch op heb gelijmd... Simpel en toch eenvoudig.)
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Roel! Eventueel nog een stukje pijp of isolatie op het M-2 boutje onder het zoeklicht. Zo vol gegoten met 2C-lijm weinig kans op corrosie en onverwoestbaar. Gr. Klaas.
     
  20. EricRC

    EricRC

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Culemborg
    Net met veel interesse de FAQ doorgenomen, erg verhelderend voor een beginnende botenbouwer, dank!

    Het topic begint nu met het waterdicht maken van een houten romp. Zijn er nog tips toe te voegen voor de materiaalkeuze voor een zelfbouw romp voor een varend model? Ik zie in bouwverslagen vaak 1mm triplex strips, maar ook een soort foamplaten met glasvezel eroverheen, soms Balsa, aluminium .
    Zijn er uitgangspunten waar ik rekening mee kan/moet houden voor de keuze?
    Ik denk bijvoorbeeld aan moeilijkheid van verwerking (hoe vergevend is het materiaal?), sterkte van de romp, soort aandrijving (schroef, jet, airboat), gewicht, levensduur materiaal, formaat, complexiteit rompvorm?

    Ik ga zelf uiteraard ook uit verschillende topics eea bij elkaar zoeken maar dan is het 2e hands kennis aangezien ik nog niet met alle verschillende materialen gewerkt heb. Jullie hands-on ervaring is daarom welkom!!

    mvg
    Eric
     

Deel Deze Pagina