Fauvel AV 45 bouwverslagje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Helitony, 5 jul 2016.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo, ik ben op onze clubsite (Cumulus Kampen) een bouw draadje gestart over de Fauvel AV 45 met 3,5 m span.
    Dit is een gemotoriseerde afgeleide van de Fauvel 36.
    Heb je interesse kijk dan maar even mee de bouw is helemaal vanaf de plaat dus geen bouwdoos.
    http://forum.mvc-cumulus.nl/viewtopic.php?f=25&t=1605

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    ron van sommeren, eric_laermans en flymax vinden dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi model, en... als je het aandurft, ook zeer geschikt aan de grotere helling.
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Benieuwd naar het zwaartepunt, kan een indicatie zijn voor mijn AV-36 4 m.
    Daar heb ik helemaal niets over.
    Johan.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    20% hoofdkoorde? Ah, pak 19% om mee te beginnen...
     
    Johaver vindt dit leuk.
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Kijk, daar doen we het voor op een forum.
    We kunnen net als 1000 anderen, het gewoon ongemoeid laten.

    Johan.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Ja, ongemoeid kàn ook, maar toch beter even checken vóór de maiden als ge begrijpt wat ik bedoel.
     
  7. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Aha vraag is al beantwoord.
    19-20 % staat inderdaad op de tekeningen.
    Wanneer de maiden?
     
  8. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Ik zet het bouwdraadje over de Fauvel AV 45 toch maar op het MBF in de hoop ook bouwers te treffen die ook met deze tekeningen gewerkt hebben.

    Dus even vanaf het begin:
    De oosterburen noemen het een Nurflugel zoals een Horten of Hai etc.
    De 9 tekeningen van een 3,5 m versie ben ik aan het bestuderen of mij dit wel gaat lukken.

    Ook ben ik op zoek naar mensen die dit type met deze tekeningen al gebouwd hebben.

    Daarvoor leg ik contacten met een forum in de UK dan weet ik of dit type gaat vliegen of niet.

    Er zijn ook bouwdozen te koop van vergelijkbare types maar die zijn mij te duur en is minder leuk.

    Ook wil ik er wat tijd in steken zodat ik de komende maanden lekker bezig ben.

    Een hele uitdaging voor mij want dit is toch wel een bewerkelijk model ten opzichte van wat ik al gebouwd heb.
    Dus helemaal opbouwen van de plaat/plank stof happen en veel figuurzaagjes breken.
    Veel info verkregen van clubleden, het MBF en internet.
    Voor de geïnteresseerde hier wat info.
    History van de Fauvel kun je o.a. hier lezen http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Fauvel/e_index.htm

    De tekeningen die ik wil gebruiken zijn hier te vinden http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Documentation/Documentation.html
    Let op de ribben tekeningen apart op schaal laten afdrukken.
    Met dank aan de man die de tekeningen heeft gemaakt.
    Hij is er ook in depron http://shop.vth.de/bauplan-fauvel-av-451.html
    Ook is er een EPP versie van te vinden http://www.epp-fun.de/frame.htm?/fauvel1.htm
    Dan ook nog een karton versie http://pierreg.free.fr/carton/extra/av36phil/av36.htm

    Dan komt gelijk een 1e vraag naar boven over de vleugel.
    Meestal hebben vleugels een washout/ tipverdraaiing waarbij de invals hoek bij de romp groter is dan bij de tip.
    Een simpele uitleg daarvan vind je o.a. hier. http://www.funfly.nl/definities.html
    Meestal is dit over de hele vleugel verdeeld maar hier schijnbaar niet.
    Hieronder een deel van de tekening waarop dat is aangegeven maar dit is mij niet helemaal duidelijk.
    Hier zegt men dat over 35 cm tiplengte een verhoging/ verdraaiing van de achterlijst 0,5 cm moet zijn.
    Maar daar zit nu net de aileron die dan ook gedraaid zou zijn over een klein gedeelte.
    Daardoor zal het scharnier niet helemaal recht zijn en dus niet soepel draaien.
    Wie het weet mag het zeggen, wat is wijsheid?

    [​IMG]



    [​IMG]



    Nog even terug komen op de tekeningen.
    Afdrukken was geen succes dat is meermalen fout gegaan.
    Ik kreeg ribben op tekening van bijna een meter lang maar heb uiteindelijk toch de juiste maten gekregen.
    De ribben moeten dus op A3 i.p.v. A0 afgedrukt worden en dan nog controleren!!.

    Tot op heden heb ik nog niemand gevonden die met deze tekeningen de Fauvel AV 45 gebouwd heeft.
    Wel heeft iemand mij verzekerd dat het goede tekeningen zijn van een vertrouwd persoon dus daar hou ik mij maar aan vast.

    Eerst heb ik alles beplakt met doorzichtige tape en daarna uitgeknipt.
    Dan laat de plakband waarmee je ze op het hout plakt weer beter los.
    Zo is het ook iets dikker en stugger net genoeg om de lijntjes er langs te kunnen trekken.
    Een pakketje plankjes en latjes bij Hangar opgehaald en daarop afgetekend.
    Als er iemand ook wil bouwen en de mallen wil lenen dan kan dat altijd.

    [​IMG]



    [​IMG]



    Er is helaas geen bouw beschrijving bij de tekeningen gelukkig kan ik een beetje tekening lezen.
    Alleen de opmerking eerst met het middendeel te beginnen wordt genoemd.
    Omdat de romp in het middendeel is opgenomen dan eerst maar voor dat deel alles zagen en snijden.
    De lintzaag die ik ooit eens voor de hobby op de kop getikt heb komt nu eindelijk goed van pas.
    Buiten in de blokhut kan ik lekker tekeer gaan met dat zaag werk, geen stofwolken binnen!

    [​IMG]

    Hier het eerste zaagwerk van het middendeel.
    Het valt me op dat veel liggers/ latjes niet met de buitenrand van de ribben meelopen zodat een kant in de lengte afgeschuurd moet worden.
    Ik verander de gaten en leg ze gelijk goed hopelijk gaat dat niet verkeerd dan scheelt dat een hoop schuurwerk.

    Bijvoorbeeld:

    [​IMG]



    De grote (gewicht besparende) gaten kunnen met de 7 gatenzaag gemaakt worden een mm meer of minder maakt niet uit.
    De gaten (22 mm) voor de vleugelbuis (20 mm) zijn bekend en die kan er op een later tijdstip in gelijmd worden.
    Een speedboor voor gaten in de balsa is wel opletten. Ik had het zachte balsa tussen de harde multiplex geklemd en toen geboord.
    Toch neemt hij ondanks de inklemming wel wat extra balsa mee, de bruislijm maakt dat wel weer goed.


    [​IMG]

    De buitenste ribben heb ik alvast op maat gezet en de vleugelbuis er in gedaan.
    Het geheel in de Pattex houtlijm PU construct (bruislijm) zodat we een begin hebben.
    Dit middendeel is 90 cm breed en ca. 46 cm diep.

    [​IMG]

    Dit moet het gaan worden.


    [​IMG]





    De rest van de hoofdribben zijn er in gelijmd en ook de hulpribben aan de voorkant.
    Volgens de tekening zitten er achter de vleugelbuis geen hulp ribben.
    Daardoor ontstaan er grote open vlakken als er geen beplanking op komt.
    Ik ben van plan daar geen beplanking te maken om gewicht te sparen achter het CG.
    Voor folie lijken mij de open vlakken erg groot ook i.v.m. de S slag die daar hoort.
    Daarom toch maar voor 2 mm extra hulpribben gekozen zodat de folie straks de ribben mooi kan volgen.
    zonder hulpribben

    [​IMG]

    met hulpribben

    [​IMG]

    Ook een groot gedeelte hulpliggers gelijmd zodat het een stevig geheel wordt.
    Met de binnenste ribben naast de cockpit wacht ik nog maar even ik ga eerst de beide hoogte roeren af maken.
    Die zaag ik dan weer los van de constructie en lijm daar een lat op met daarop weer een halfrond voor het scharnier.
    Daartussen in de lengte een stuk buitenkabel van een stuurkabel als geleiding voor de koolstof scharnierpen.


    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Als dat gereed is dan kunnen er 1,5 mm balsa Gap strips op voor de folie.
    Zo komen ze dus links en rechts naast de cabine te scharnieren.
    Veel lichter kan ik het niet maken.

    [​IMG]


    [​IMG]

    De vleugelbuis is opgesloten en verstevigd die kan geen kant meer op.
    Oeps een beetje veel bruislijm, maar wel vast!
    Ook zijn de overige openingen met webbings gesloten voor een stevige hoofdligger.

    [​IMG]

    De voorlijst zit nog los die kan ik op het laatste moment nog voor het beplanken vastlijmen.
    De cabine is opgenomen in dit middendeel en steekt daar boven en onderuit.
    Ik wil eerst het hele middendeel grotendeels gereed hebben alvorens de cabine erin te lijmen.
    Hij kan dan zo lang mogelijk vlak op de tafel blijven liggen.
    -------------
    22-07-2016

    Met die warmte toch nog wat vooruitgang geboekt, de rudders/ kielvlakken.
    Het zijn er 2 en ze hebben een Clark Y profiel waarvan een zijde bijna vlak en de andere iets gebold.
    De vlakke zijdes wijzen naar de tip dus er moet er 1 in spiegelbeeld gemaakt worden.
    De nummering op tekening van de diverse ribbetjes kloppen niet en de afmetingen ook niet.
    Omdat ik ze met folie afwerk moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks op de ribben te plakken.
    Daarom de ribben per stuk goed meten, veel geduld weer over doen dan komt het goed.

    [​IMG]

    Omdat de Fauvel straks ook nog vervoerd moet kunnen worden maak ik ze afneembaar.
    Het origineel is allemaal gelijmd maar dan steken ze te ver uit en zijn daardoor met vervoer en opslag erg kwetsbaar.
    Dit zijn de afmetingen dus dat moet afneembaar worden.


    [​IMG]


    Dat kostte toch wat denkwerk temeer omdat er ook een servo in moet die ik weer zo dicht mogelijk bij het CG wil hebben.
    Ik heb dus een apart bovendeel gemaakt waar het kielvlak met rudder op zit wat weer simpel is in te schuiven.
    Het onderste deel lijm ik straks wel vast dat steekt niet zo veel uit er moet ook een stabiel punt zijn om het bovendeel te borgen.
    Eerst heb ik een afdekking op beide uiterste 2 ribben gemaakt met een doosje tussen de ribben waarin de servo komt.
    Deze afdekking komt straks weer overeen met de gab strips voor de folie.
    Daardoor ontstaat er ook een mooi lijm vlak om straks de folie op te plakken.

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Hier op de foto met op de achtergrond een nog oudere vreemde vogel de Pou Du Ciel.

    [​IMG]

    Het lijkt heel simpel als alles zit maar het was wel passen en meten en sommige delen een paar keer over doen.
    Maar geduld wordt beloond en dit is het resultaat 2 (bijna) gelijke kiel/ rudder vlakken.

    Ook zijn de hoogte roeren er even op gezet.

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2016
    Ariel vindt dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi om deze Fauvel in wording middels foto's gebouwd te zien worden. Ik zou me niet druk maken om tipverdraaiing. Tijdje terug heb ik er één gebouwd van rechte 6mm Depron-platen. Zonder enige verdraaiing, wel met KF-airfoil met 1m span en dat vloog als een zonnetje. Ik ben sindsdien een fan van de ontwerpen van Fauvel. Ik zou de vleugelbelasting daarentegen liever aan de lage kant houden en 'm misschien eerst 's uittesten aan een grote helling, bijv om de CG te finetunen.
     
  10. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Haha de helling af dat gaat hem niet worden.
    Het is nog ver weg maar ik denk dat hij voor de eerste keer op een karretje gaat.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Geschikte hellingen zijn ook schaars, al weet ik er ene op steenworp afstand van Kampen met enorm veel lift.
     
  12. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Omdat ik geen enkel houvast heb aan een beschrijving heb ik eerst maar eens de romp met knijpers vastgezet.
    Zo kan ik zien waar de raakvlakken liggen met b.v. de beplanking voorzijde, motor ruimte/ ophanging enz.
    Dan ziet het er opeens heel anders uit en zie je de lompe afmetingen van de romp.
    Overigens nu lijkt het ineens meer op een boot dan op een beginnend vliegtuig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat het dan steeds lastiger hanteerbaar wordt ga ik eerst de beplanking voorzijde onder en boven lijmen.
    Ik weet nu tot hoe ver de beplanking moet lopen.
    Het bouwdeel kan dan nog mooi vlak op de tafel blijven tijdens het lijmen en zit de romp niet in de weg.

    Eerst een randje van de beplanking op de voorlijst lijmen en laten drogen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna op aanraden van een clubgenoot op de buigstraal nat maken en steeds verder buigen.

    [​IMG]

    Ik wist niet dat er zo een korte buigstraal gemaakt kon worden met die 2 mm balsa plankjes.

    [​IMG]

    Dan de rest van de beplanking dichten tot de hoofdligger.
    Lijm ertussen met spelden weer vast gezet, drogen maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bovenzijde op dezelfde manier ook dichten tot de hoofdligger.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan zijn de ribben aan de beurt om beplakt te worden met strips zodat straks de folie daar op gestreken kan worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Erg mooi! Balsa glimlacht me tegemoet. Je houdt de vaart er goed in.
     
  14. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    In overleg met Jilles Smits de ontwerper zet ik hier een paar foto’s van zijn bouwwerk.
    Ook heb ik wat info van hem gekregen die voor mij maar misschien ook voor anderen zinvol is.

    Hallo
    Mijn naam is Jilles Smits en heb de Fauvel tekeningen ontworpen
    Sinds 1983 woon ik in Brisbane Australie
    Ik ontwerp schaal zweefvlieg modellen van de periode of 1930 tot 1970
    Mijn ontwerpen zijn gratis verkrijgbaar via internet in PDF of DXF formaat . NC laser cut onderdelen zijn verkrijgbaar via Cliff Evans .
    cliff.evans@blueyonder.co.uk
    Een liist met beschikbare ontwerpen kun je vinden op m'n eenvoudige website
    https://sites.google.com/site/jillesgliders/home

    De ontwerpen zijn niet voor de beginners. De belangrijke konstructie is op de tekeningen getoond, Somige details laat ik over aan de wat de bouwer prefereerd

    Wat betreft de Fauvel. Min vader is in de jaren 50 aan een bouw een Fauvel gegonnen voor de Eindhovese Aero Club
    De bouw was halverwege gestopt omdat de KNVvL geen Bewijs van Luchtwaardigheid wilde uitgeven voor Fauvel zweefvliegtuigen.

    Groetjes

    Jilles

    contact
    e-mail jillessmits@gmail.com


    Hallo Ton
    ingesloten wat foto's van mijn Fauvel
    Op de foto genomen op het veld sta ik met de transmitter in m'n handen.
    Op de achter grond m'n schaal 1:4 electrische ASK14, verder wat bouw foto's.
    Je ziet maar wat je er mee doet
    M'n Fauvel heeft tot nu toe eenmaal gevlogen
    Tijdens de aanloop kon ik niet de richting houden want bij lage snelheid doen de roeren niets op de grond.
    Ik wil een van de wielen bestuurbaar maken gekoppeld aan het richtings roer kanaal. Je kunt opstijgen vanaf een trolly maar dat vind ik niet schaal.
    Na meerdere pogingen toch een vlucht gemaakt maar had problemen met het hoogte roer.
    Beide hoogte roeren waren gekoppeld aan een torsie buis en aangedreven binnen in de romp,
    Deze buis vervormt te veel waardoor de hoogte roeren niet ieder de zelf de uitslag maken.
    Elk hoogte roer krijgt nu een eigen servo onder in de vleugel aan iedere kant van de romp.
    Ik heb nu een modernere transmitter en kan ieder hoogte roer op een apart kanaal zetten en programmeren.
    Door diverse omstandig heden ben ik nog niet aan de veranderingen toe gekomen
    Heb inmiddels een 1:3 KA6E gebouwd en een Cessna Sleep kist and ben nu midden in de bouw van een ASW15B
    Verder heb ik veel verzoeken voor ontwerpen van historische zweef vliegtuig modellen.
    Je denkt dat je veel tijd hebt als je gepensioneerd bent, maar dat pakt anders uit.
    Om wat vragen te beantwoorden
    Het Zwaarte punt ligt op 22% van de voor lijst, dit lijkt op de goede plaats te liggen maar meer vluchten moet dit bevestigen.
    beter te ver naar voren in het begin. Een vliegende vleugel met het Z.P. te ver naar achteren is niet te controleren
    Beide ailerons staan in neutrale positie 3 mm omhoog gemeten aan de achter lijst dan 20 mm op en 10 mm neer.
    Verdere vluchten moeten aangeven of de 3 mm op nodig is.
    Er is ook een mogelijkheid om de ailerons te combineren met het hoogte roer.
    Hoogte roer 25mm op en neer maar dat is waarschijnlijk te veel.
    Het richtings roer in de binnen bocht slaat 2x zover uit als het roer in de buiten bocht.
    Het roer aan de binnen bocht wordt minder snel aangeblazen dan de buiten bocht.
    Door dat meer uitslag te geven in de binnenbocht is het roer meer effectief bij de relatief lagere lucht snelheid ten opzichte van het roer in de buiten bocht en verwekt ook meer weerstand dus helpt met het veranderen van richting.
    je zult wel gezien hebben dat het profiel van kielvlakken en richtings roer een CLARK-Y profiel hebben met de vlakke kant naar buiten.
    De theorie is dat dit helpt met richtings stabiliteit. Als beide kiel vlakken scheef worden aangeblazen zal het kiel vlak dat meer naar voren gaat meer weerstand opwekken waardoor het model weer recht gaat.
    Ik hoop dat de uitleg helpt.
    Groetjes
    Jilles

    Hi Ton
    Nog wat meer foto's. Je mag doen met m'n verhaal en foto's wat je wil.
    Je hebt behoorlijk wat ballast nodig nodig in de neus.
    Al de hardware nodig in de romp inclusief de accu zover mogelijk naar voren. Ik gebruik een 4S-4000 lipo
    De rem kleppen zijn effectief maar in mijn geval kwam de neus omhoog maar dat is moeilijk te beoordelen vanwege het hoogte roer probleem dat ik had.
    Er zijn niet veel Fauvels gebouwd in de zelfde uitvoering, Diverse neus en kap vormen zijn in omloop
    Ook zijn er versies met rem kleppen/verstoorders alleen aan de onderkant.

    Groetjes
    Jilles



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    De servo’s voor de richtingsroeren passen maar net in hun behuizing onder de kielvlakken.
    Aansturing met een koolstaafje de stel hoek hoeft niet zo groot te zijn.
    Met een Y kabel wil ik die beide richtingsroeren aansturen op 1 kanaal.
    Daardoor kan ik de differentieel van de tekening er helaas niet in programmeren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook een vergrendeling onder de hoofdligger dan zit het geheel klem.

    [​IMG]

    Dan zijn de beide, ik noem het maar onder kielvlakken aan de beurt.
    Die moeten in dit geval een versteviging hebben om de boven kielvlakken te kunnen vergrendelen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achter wordt het boven kielvlak vast gehouden met een nylon bout en moer op het onder kielvlak.
    Zo zijn ze simpel te monteren en demonteren op het veld.

    [​IMG]

    Hangar heeft een serie mooie D power MG servo’s waarvan ik de AS-340 BB MG analoog gebruik.
    https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikeleninformatie.php?artikelcode=220-AS340
    Deze zijn volledig metal dus geen zichtbaar plastic tandwieltjes onder de kap.
    In principe komen deze servo’s overal dus op de beide rudders, hoogte roeren, ailerons en verstoorders totaal 8 stuks.

    De servo’s voor de hoogte roeren krijgen een plekje onder de beplanking naast de romp.
    Ik wil die ook d.m.v. een Y kabel samen aansturen op 1 kanaal dus tegengesteld monteren zodat ze dezelfde kant op gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is het middendeel voor een groot deel gereed op de romp na.
    De vaste spanten die aan het middendeel zitten lijm ik eerst zodat de latten 5x5 er op kunnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo heb je enig houvast voor de juiste opstelling/hartlijn voor de resterende spanten.
    Dus zijn de zwevende spanten bij de neus aan de beurt die ingehangen worden in die latten.
    Ik lijm ze stuk voor stuk en laat ze steeds een nachtje drogen om de juiste hartlijn te kunnen volgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dan moeten we nu een standaard bedenken om hem tijdens de rest van de bouw op te zetten.
    Omdat Jilles tijdens de start richtingsproblemen had ben ik van plan het met een start kar te doen.
    Die kan dan tevens dienstdoen als standaard op het veld voor montage.
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik zou die Y kabels gauw schrappen en ze elk hun eigen kanaal geven, beter om wel differentiatie te kunnen geven dan niet.
     
  17. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Zou ik ook wel willen maar dan moet ik een paar kanalen bij jou lenen ;)
    Het zijn de rudders en elevator, uiteraard hebben de ailerons wel gescheiden kanalen :thumbsup:
     
  18. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    De overtollige latten zijn verwijderd en de romp is helemaal geschuurd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles er weer opgebouwd om het CG te bekijken hoe dat nu ligt.
    Hij hangt redelijk in evenwicht dus ik denk dat het de goede kant op gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Al een knap staaltje bouwwerk.
    Het CG tijdens de bouw een beetje controleren kan je op het eind veel lood besparen.

    Johan.
     
  20. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Johan,
    Leuk dat je mee leest.
    Ik zie dat jij met een AV36 bezig ben is daar ook een bouwdraadje van.
    Zo ja zet even een linkje neer.
     

Deel Deze Pagina