FG Marder ombouwen naar electro

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door vwtune, 9 aug 2017.

  1. vwtune

    vwtune

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zoals in de subject al aangegeven, wil ik mijn Marder ombouwen naar electro. Nu moet dit volgens mij niet al te moeilijk zijn aangezien je meer weghaalt dan erbij doet. Zo een electro motor en ESC nemen natuurlijk veel minder plek in beslag.

    Ik was benieuwd of er meer zijn geweest die dit al hebben gedaan? Wellicht iets van een bouwverslag? Wanneer je de motor e.d. weghaalt moet ik er alleen een motorsteun voor de electro motor voor maken denk ik...

    Tevens ben ik al op zoek naar een motor en ESC, wat valt er aan te raden voor een 1:6 auto? Ik ben opzoek naar veel torque en topspeed. Hebben jullie tips voor een bepaald type motor (grootte en KV) en welke ESC erbij hoort? Het liefst met 4s of hoger.
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
  3. vwtune

    vwtune

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zoetermeer
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik kan je daar niet echt in adviseren, volgens mij heeft FG 1:5 electro auto's, ik zou eens kijken wat die gebruiken. Zelfde geld voor HPI Baja die is er ook in electro.

    De motor die jij linkt heeft 2000kV, dan kom je op 6S op bijna 45.000 toeren, op 4S ook nog bijna 30.000. Volgens mij is dat veel te hoog en kom je dan met de gearing niet uit. Ik heb zelf een HPI Baja, en ben een FG Marder aan het op bouwen. Ik weet eigenlijk niet eens wat die blokjes draaien maar dat is niet meer als 20.000 toeren, ik denk flink minder.

    Je geeft aan dat je 4S wilt rijden. Het lijkt mij slimmer om 6 of zelfs 8S te rijden, dan kun je de ampères wat lager houden (goedkopere ESC en misschien motor). Maar reken er op dat 1:5 nooit goedkoop is.
     
  5. vwtune

    vwtune

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zoetermeer
    Oke, dan wordt dat hem niet...
    Ga je de marder ook electro bouwen? Met welke motor en ESC dan???

    6 of 8 S is ook prima, als het maar goed rijdt :)
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Nee de Marder gaat ook een brandstof motor op. Ben hem aan het opbouwen met spulletjes die ik nog had en hier en daar van internet vis, gewoon sleutelen voor de lol. Wil eigenlijk iets met een kever kap en dat wil niet op de HPI Baja....
     
  7. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Je hebt voor deze ombouw een esc van 200A en een grote 780kv motor nodig. Trackstar heeft een set. Je zit dan rond de 10-12pk! Met minder toeren de 2000kv die jij opgaf is voor 1:8 schaal
     
  8. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Een standaard marder op 6S of meer raad ik je af.
    Een kunstof opgebouwede wagen (motormount, diff, draagarmen etc) gaat niet lang bestand zijn tegen dit geweld.
    Electro setup heeft meer koppel - bij de juiste electro combo VEEL meer- en alles zal zwaarder belast worden.

    Zelf heb ik een FG 4X4 beetle omgebouwd naar brushless (730KV met 200 amp esc op 8S).
    Op 5S verglijkbare snelheid met standdar 26cc, meer koppel.
    Op 6S verglijkbaar tunings setup, en op 8S niet te controleren op MT wielen.
    Op de zender heb ik het gas terug gesteld zodat het koppel maximaal aanwezig, topsnelheid naar beneden gaat en de stroom (en zo de belasting op de lipoos) lager is.
    Deze gaat teruggebouwd worden naar brandstof en dan in de verkoop. Electro set is nog niet zeker of dit op de Losi MTXL komen gaat.....

    Ook heb ik een Hormann HT2 (volledig alu) op MMM XL2 op 8S.....overkill maaaar zo leuk en controleerbaar.
    Buggy die bij half gas doortrekken op de achterwielen komen kan, beheersbaar :D
    Ook deze gaat in de verkoop wegens uitdunnen RC verzameling
     
  9. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Zijn er nog vorderingen met het project?
     

Deel Deze Pagina