figuurzaag voor scratch build

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door tommatador, 4 mrt 2010.

  1. Teus

    Teus Guest

    Te laat, weggeven aan Rick. Een beginnend modelbouwer van 15 jaar ter sponsering en bevordering van het zelf bouwen ;)
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Daar ben ik het niet mee eens.

    Ik heb zelf ooit een nieuwe dure dremel gekocht en ben daar nooit over tevreden geweest. Dremel weggedaan en later een goedkope van de Aldi gekocht. Daar heb ik veel meer plezier van gehad omdat deze veel beter en rechter zaagde dan de Dremel. Nu ben ik over naar de lintzaag waar ik alles mee doe en gebruik de figuurzaag nooit meer.

    Vandaar dat hij weg is.

    Maar ja, ieder zijn eigen ervaring. Maar als je idd. echt wilt investeren moet je een Hegner gaan halen. Die zijn gewoonweg perfect! Maar daar betaal je dan ook voor.

    Succes met je keuze.
     
  3. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb nog een gebruikte dremel, met schuurschijf erop ook nog eens, 35 eurotjes.
     
  4. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    graag, zeker voor die prijs, maar eindhoven is een eindje rijden, zal moeilijk zijn...
     
  5. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
  6. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Ben al jaren op zoek naar een goede betaalbare lintzaag, heb er ooit eentje van Ferm gehad, maar die heb ik bij het grof vuil gezet, want ik vond het een waardeloos ding.
    Hebben jullie tips?
    Gr,
    Martin
     
  7. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Waarom dan?
     
  8. jbt.hendriksen

    jbt.hendriksen

    Lid geworden:
    13 okt 2005
    Berichten:
    91
    Locatie:
    Duiven
    ferm doet van alles behalve zagen
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  10. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    De lintzaag was niet goed af te stellen (qua geleiding) liep steeds van de rollen af. Moest hem uiteindelijk zo strak afstellen dat de machine niet meer uitzichzelf startte (vw te veel weerstand) en alleen met een slinger aan het lint wilde hij op gang komen! Van alles geprobeerd, en na een jaaar of wat was ik er helemaal klaar mee! Al met al geen aanrader, en ben nu nog steeds op zoek naar een GOEDE machine.
    Probleem is dat geen enkele bouwmarkt/gereedschapswinkel (bij mij in de buurt, Friesland ) lintzagen heeft staan (alleen op bestelling)
    Maar ja, gezien de prijs van een gemiddelde lintzaag ga ik die niet op goed geluk uit een boekje bestellen...
     
  11. kluifje

    kluifje

    Lid geworden:
    5 jul 2008
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Ouddorp
    Ik snap het helemaal. Over de lintzagen van ferm weet ik niets, maar ik weet wel dat de figuurzaag een prima machine is.

    Het gaat in dit draadje over figuurzagen en niet over lintzagen;)
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb deze zaagmachine nu een jaar, en ben er zeer tevreden over.

    [​IMG]

    Herman Buitelaar content

    Verzendkosten zijn €7,50.
     
  13. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Ik wel

    Nou eigenlijk alles, topicstarter begint met: figuurzaag voor scratch build.
    Volgens mij betekend scratchbuild het bij elkaar schrapen van "alternatief" bouwmateriaal.
    Hierop verwijs ik naar een pagina die bol staat van alternatieve bouwmaterialen.
    In de gehele discussie die hierna begint heeft haast niemand het meer over het materiaal wat verwerkt moet gaan worden (wat het belangrijkste is als je gereedschap of machines gaat kopen), nog gekker de duurste zagen komen voorbij "Hallo heren het gaat hier over scratchbuild".
    Misschien heb ik een kronkel als het gaat over scratchbuild maar waar ik ook kom bouwmarkt veiling of rommelmarkt altijd kijk ik wel of iets misschien geschikt is als alternatief bouwmateriaal.

    P.S. Krimpfolie, hhhhmmm vleugel mee bespannen??
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nee, scratch build betekent dat je met niets begint. :teacher:

    "from scratch - from the beginning, especially without relying on resources or other advantages"

    Daarbij heeft de scratch builder wel altijd zijn ogen open voor wat hij zoal gebruiken kan. Dat kan bij bouwmarkten zijn, maar ook in zaken waar je mannelijke aanwezigheid moeilijk uit te leggen is ;) zoals bijvoorbeeld een kralenwinkel. Maar dat is dus niet de betekenis.

    Scratch builders zijn bouwers die zelf een model ontwerpen/uitwerken en dit zelf vervaardigen. Dus geen bouwdoos, maar ook geen aangeschafte bouwtekening.

    De term wordt wel eens 'misbruikt' voor het vanaf tekening bouwen, maar dat is niet de originele betekenis.

    En die figuurzaag ... het is altijd goed om degelijk gereedschap te hebben, maar een electrische figuurzaag is geen noodzaak voor scratch building.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    om het simpel te zeggen . je kunt altijd met een opel beginnen om er ervaring op te doen , zodat je door kunt sparen voor je mercedes . en als de opel je goed genoeg is kun je het mercedes geld ergens anders in stoppen .
     
  16. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    en eerlijk gezegd bedoel ik ook het bouwen vanaf een plan, met zelf alles te zagen...

    ik denk eerlijk gezegd dat je er al héél veel moet van weten om zelf al een plan te tekenen, nee?

    ik vind het toch eens leuk jullie ervaringen te horen wat betreft die figuurzaag...misschien voor mijn eerste skeeter 36" dat ik het kan zonder...we zien wel
     
  17. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    Ik heb jaltijd zonder gedaan en heel wat kisten gebouwd en toen ik een goede hegner kon overnemen ben ik pas met een elektrische figuurzaag bezig gegaan.
    Dus bouwen kan heel goed zonder hoor . ook in deze tijd nog.
     
  18. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    waar halen jullie je hout eigenlijk?
    is het niet moeilijk om de juiste soort te kiezen om bijv de wings te bouwen?
     
  19. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Hobby triplex -> bij de Gamma, dat zeg ik ;)
    Verkopen ze in platen van 122 x 61

    Balsa hout & Grenen liggers -> Hobbywinkel

    Grtz,
    Menno
     
  20. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    Is het niet handig om eerst een bouwdoos te nemen?
    Als je nog geen ervaring hebt met bouwen kun je die daarin opdoen en ook kijken hoe dingen gecontrueerd worden en de sterkte en soort materiaal.
     

Deel Deze Pagina