Beste modelbouwers, Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Wat is een goede manier om metaal op metaal te verlijmen? het gaat om een bril waarbij het frame op een lasnaad is losgelaten. Dus erg fijn werk. Alvast bedankt,
Vrijwel onmogelijk: klein contactvlak in combinatie met grote hevelwerking. Een opticiën kan het mooi voor je lassen/solderen.
Bask Ben het eens met Ron Het enigste van lijm wat ik kan bedenken is op b.v. plastic.... Ook wel genaamd; plakband. Succes:Robin
Beste @ron van sommeren en @mig 3 Dank voor jullie berichtjes. Ik heb ondertussen de bril kunnen lijmen met 3M Scotch-Weld Structural Adhesive en het lijkt goed te gaan. Zie hier het proces: De lasbreuk in de bril: IMG_6322 door BasK geplaatst op 17 sep 2016 om 13:35 De lijm: FullSizeRender door BasK geplaatst op 17 sep 2016 om 13:35 Het lijmen: IMG_6325 door BasK geplaatst op 17 sep 2016 om 13:35 Het resultaat: IMG_6397 door BasK geplaatst op 17 sep 2016 om 13:35 Gr. Bas
Mooi onzichtbaar. Zo'n lange breuk geeft een veel betere en makkelijkere verbinding dan de haakse las die ik in eerste instantie voor ogen had. Wat je nog had kunnen doen, is de epoxy hars bij hoge temperatuur uit laten harden, bij een graad of 60. Dat maakt de lijm temperatuurbestendiger (b.v. bril gloeiendheet op dashboard achter glas in zomerse zon).
@ron van sommeren Klopt, dat was ook het plan. We wilden de delen met borgdraad naar elkaar toe trekken en dan 2 uur in de oven. Helaas trokken we dan het frame scheef. De kunststof klem was enige oplossing die we vonden die de las goed op elkaar kon drukken, helaas durfde we het niet aan om deze nog in de oven te doen. Mogelijk "bak" ik hem nog wel een keer.
Die is idd. goed te lijmen ! als hij recht was afgebroken bij de schroefjes was het een stuk lastiger geweest. Wel een mooi resultaat met een erg goede lijm. Het blijft altijd een uitdaging. Bril van dashboard heb ik een nare herinnering, als ik eraan denk voel ik het nog.
Als je hem gaat bakken dan niet in één keer opwarmen tot de temper temperatuur, dan kun je weer vervorming krijgen. Opwarmen met maximaal 10°C per uur en dan een tijdje op de gekozen hoogste temperatuur temperen is gevaarloos (voor de verlijming).
Dus het is zinvol om hem alsnog te bakken? En temperatuur met zelfde snelheid weer afbouwen, of mag dat cold turkey?
De sterkte zal niet (veel) toenemen door natemperen. Voor de sterkte moet je veel van dit type lijmen warm laten uitharden. Wat wel toeneemt is de temperatuur bestendigheid, en dat is fijn als je bril in de hete auto ligt. Epoxy's zijn warmte hardend, maar als ze op een bepaalde temperaatuur zijn uitgehard zullen ze bij ongeveer 20° hoger zachter worden zwakker zijn en kunnen vervormen. Door het gelijmde (geïmpregneerde) product op die temperatuur te houden voor enkele uren zal het verder uitharden en dan warmte bestendig zijn tot ongeveer 20° boven die temperatuur. Wanneer je de opwarming langzaam aan doet blijf je steeds beneden die kritische temperatuur waarbij de epoxy zachter wordt. Deze temperatuur noemt men de glastemperatuur. Met die stapsgewijze of geleidelijke langzame temperatuur verhoging blijft je product zonder vervorming goed en kan je temperen zonder het bv in de mal te laten.
Als brildrager dacht ik ook dat je een veels te klein oppervlak te verlijmen had. Dit zou een mooie oplossing(goedkoop) kunnen zijn! Als ik de foto bekijk dan is de lasbreuk precies in het midden v.d. las???? Volgens mij ben je niet op de bril gaan zitten/staan.Maar heeft de zonnebril precies een harde "tik" gehad op de positie waarbij het zwakke punt van die lasnaad brak. Zie ik het goed?is die lasnaad bros? Dan is dat nadeel je voordeel en heeft heeft de brosse las veel meer oppervlakte dan een "harde" las en kan het meer lijm opnemen. Succes:Robin
@mig 3 Ik heb de bril zo gekocht, nieuw in de winkel. Gokje of het zou lukken, nu voor (heel) weinig extra Oakley bril. Het oppervlak van de las was ruw, dat zag ik als voordeel.