Flight-connector

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Joskepx, 6 mei 2016.

  1. Joskepx

    Joskepx

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Beste medeforummers..

    Hier een vraag van een newbie;

    Onlangs een tweetal Lipo accu,s kunnen overnemen die ik nu 1x gebruikt heb.
    Zijn van het merk BIONIC en betreffen 4000 mah.
    1 van de 2 accu,s even getest in mn Reely (Fs racing) buggy...de auto rijdt als nooit tevoren :)

    Echter..

    Ik heb met mn stomme kop niet gelet op het stekkertje van het balancer kabeltje.
    Deze is zwart van kleur en 4 aderig, dit terwijl ik gewend ben bij 2S dat dit een witte is met 3 aders.
    Hij past dan ook niet op mn Yellow RC lader helaas. Dmv wat speurwerk heb ik het idee dat dit een flightconnector betreft.

    Betreft dit dan automatisch een 3S lipo of kan ik de stekker vervangen naar een 3 aderige?
    (Ik wil namelijk alleen een 2S in deze rc auto)
    Tevens dan de vraag wat ik dan met (en welke) de 4e kabel doe?

    Op de accu staat namelijk niet of het een 2S of 3S betreft.

    Specs vd accu:

    4800mah 30C
    2S1P 7.4 V
    Merk: Bionic

    Thanx vh advies
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    2S1P 7.4V betekent 2 cellen in serie en 1 parallel.
    Daar moeten 3 balanceer draden en een + en een - op zitten.
    Overige draden na meten.
    Een 2S lipo heeft maar 3 aansluitingen.;)
     
  3. Joskepx

    Joskepx

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    ok, dank vd zeer snelle reactie!

    Al met al als resume: Is dus toch een 3S lipo :(?!
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016
  5. Joskepx

    Joskepx

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Ja vandaar mn verbazing.
    Snap niet dat er 2 in serie staan en 1 parralel..lijkt mij als leek dan een 3s.
    Wist overigens niet dat 3 cell automatisch 11.1 v is.

    Maar als ik ze nu wil laden en de Yellow Rc B6AC heeft de stekker niet...

    Moet ik dan dus een nieuwe stekker solderen en 2 draden samenvoegen?
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een 2S heeft maar 2 cellen.
    Als je nog eens zo een 2S lipo hebt en je verbindt de plussen en de minnen met elkaar dan heb je een 2P lipo van dubbele capaciteit maar nog steeds 7.4V dus 2S.;)

    Bij het in serie schakelen van cellen moet je de spanningen op tellen.
    Bij het parallel schakelen van cellen moet je de capaciteiten optellen.
    Ga hier maar eens mee aan de slag.

    http://scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016
  7. Joskepx

    Joskepx

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    ok, thanx!

    Maar qua laden snap ik dan alleen nog ff niet. Als 2 of als 3 benaderen?
    Moet er toch een andere stekker op

    Trouwens een erg mooie site die je stuurde
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je een LiPo tester hebt zou ik die even aansluiten en anders even met een spanningsmeter de spanningen meten over de naast elkaar liggende draadjes. Ik vermoed dat je bij het vierde draadje geen spanning meet tov het draadje ernaast, tenminste dat is wat ik zou denken...
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Er staat duidelijk op de accu dat de spanning 7,4V is, dan zal het echt een 2S accu zijn. Wel verwarrend dat ze er een balance connector op zetten van een 3S accu. Dat zal wel gemakzucht zijn want dan hoeven ze geen twee soorten in voorraad hebben.
    Zoals cdrom flyer al schreef zal er hoogstwaarschijnlijk geen spanning op de vierde draad staan.
    Als de connector niet past moet je een verloop printje gebruiken waar connectors op zitten waar hij wel op past. Er zijn verschillen van die printjes te koop. Sluit de connector toch gewoon op de 3S aansluiting aan want dan past de connector goed. De lader zal meten en meet dan alleen spanning tussen drie aansluitingen. Daaruit zal hij concluderen dat het een 2S accu is. Dus geen probleem, de accu zal normaal en juist geladen worden. Tenminste, als jij alles op de lader goed hebt ingesteld. Dus laden van een 2S accu. Laadstroom normaal 4,8A, snel laden 9,6A. Dan moet het lukken. ;)
     
  10. Joskepx

    Joskepx

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Thanx ook Ernst.

    Inderdaad onhandig, zeker als je als leek zoiets ziet.
    Helaas past de stekker nu nergens op, ook niet op een 3S aansluiting dus zal ik OF inderdaad een verloop/printje moeten zoeken OF er een gewone aan solderen.

    Als ik de multimeter pak...

    De - van de multimeter (zwart) gewoon op de - van de accu (zwart) en dan met de + van de multimeter (rood) een voor een op de overige draadjes om te kijken of ik een voltage krijg lijkt me?

    Denk dat ik dan liever het draadje waar kennelijk niets op staat afknip en er een connector op zet voor 3.

    Hoop alleen dat de balancer dan wel doet wat ie moet doen.
    Mocht iemand beide lipo`s willen overnemen :) ook een optie...ga ik voor een andere.

    Thanx
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Hoe weet de balancer wat voor accu er aangesloten is? Heel simpel door te meten! Meet hij maar twee cellen dan zal de computer er van uit gaan dat het een 2S accu is. Aan de hand van de connector wordt dat nooit bepaald.
    Kijk maar naar de verloop printjes. Die sluit je aan op de balans connector van de lader en dan zijn alle aansluitingen "aangesloten". Op het verloopprintje zitten connectors voor 2S, 3S, 4S, 5S en 6S. Sluit je een 2S accu aan op dat printje dan zullen de overige aansluitingen "leeg" blijven. Dat is dus precies hetzelfde.
     
  12. Joskepx

    Joskepx

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Nederland
    Wederom dank. Weer een hoop geleerd op 1 avond :)

    Hoopte al op een dergelijke oplossing, zal een "balanceerbord" met XH aansluiting kopen (las ik net op internet :)

    Was al bang dat het 3S was..wist niet dat dat altijd 11.1v was.

    Bedankt!
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jongens....

    Joske struikelt hierover.... Hij interpreteert 2S1P als: 2S + 1P = totaal 3 cellen.....
    Daar zit het struikelblok.
    Voor een aanduiding XSYP moet je het aantal cellen berekenen als X maal Y, niet als X plus Y.... dus 2 x 1 = 2 cellen.

    Niet doen.... want er zijn TWEE draden waar je ten opzichte van de dikke zwarte draad nul volt meet.... Een ervan is namelijk doorverbonden met die min, en als je die toevallig doorknipt, werkt het balanceren ook niet meer.

    Je moet, nadat je bepaald hebt welke draden nul volt hebben ten opzichte van die dikke zwarte draad, de multimeter op weerstandmeting zetten, en kijken welke van de twee nul Ohm geeft, en welke van de twee "oneindig" geeft. Die ene met "oneindig" kun je verwijderen.
    Zet absoluut niet de multimeter op de twee draden waarop je wel spanning gemeten hebt, want dan is ie kapot....
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Precies een klusje wat je dus beter niet zelf moet gaan doen als je er niet mee vertrouwd bent.

    Straks fikt zijn lader af en is hij nog verder van huis.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    3S1P = 3S, 2S1P = 2S, enz.enz.
    Parallel schakelen van cellen is iets van paar jaar geleden, toen capaciteit en ontlaadstroom nog niet zo hoog waren.

    Op deze pagina staan meerdere tooltjes om mee te spelen, doen, geeft goed inzicht:
    scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html

    De rest van de site is ook zeer leerzaam/handig voor het e-volk, rekentooljes, uitleg, animatie/demos, uitleg.

    Some reading and handy e-tools for rainy/windy days. Will save you, and us :D, a lot of questions.
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools

    Don't forget to buy a watt-meter, will pay for itself, several times over.
     

Deel Deze Pagina