Flight stabilisation voor vliegtuigen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door schummie, 28 sep 2012.

  1. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,

    Wie heeft er ervaringen met flight stabilisation electronica op vliegtuigen. Tot nu toe gebruikte ik een GY-401 in heading hold op het roer van mijn onwillige Me-109 bij de start. Ik zie echter steeds meer 3-assige, en acceleratiemeter uitgeruste apparaatjes te koop. Ik heb een Me-109 in 3-D stand ermee zien landen alsof een expert er mee vloog. Maar hij bleek alleen gas te minderen. Kortom, ik begin ook over zo'n vlieghulp na te denken. Maar welke dan.
    Ze gaan van Eur 18,- tot Eur 900,-. Met die laatste hover je zonder handen met een vliegtuig. Dat laatste is nu niet mijn bedoeling. Maar het vermijden van start en landingscrashes bij dwars wind met lastige warbirds zou wel mooi zijn. Om nu te voorkomen dat ik dan ten onrechte als expert wordt aangezien, ben ik bereid met een kleine "L" op de stabilo te vliegen.
    Het gaat me met name om ervaringen bij brandstof motoren. Dit i.v.m. de invloed van de trillingen op die gyro's.

    Met vriendelijkie groeten

    Eric Schumacher
     
  2. maidenlennium

    maidenlennium

    Lid geworden:
    18 jan 2010
    Berichten:
    325
    Locatie:
    klundert
    openpilot?!
     
  3. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Beste Eric,

    Ik vlieg sinds kort met een Eagle Tree Guardian 2D/3D Eagle Tree –FPV RC FPV First Person View OSD On Screen Display GPS aerial photography op een electro vliegtuig.
    De prijs was zo'n 60 engelse pond excl. verzenden. Ik heb in Engeland besteld omdat ik daar de enige leverancier kon vinden met voorraad. Helaas is het ding op dit moment nergens op voorraad.

    Mijn ervaring is erg positief, maar heb geen vergelijking met andere types en ook niet op brandstof. Volgens de beschrijving is deze stabilisator ook voor "gas engines" geschikt.

    Voordelen:
    - Compleet geleverd met alle kabels
    - Kan via computer (USB) ingesteld worden
    - Mode (Uit -2D-3D) kan tijdens het vliegen ingesteld worden. 2D modus is wing leveling en 3d modus is "keep attitude"
    - Gevoeligheid kan tijdens het vliegen ingesteld worden
    - En het belangrijkst; werkt zeer goed, ik heb heel wat geforceerde situaties gecreerd en de stabilisator het vliegtuig laten "redden"
    - Geen overstabilisatie (opschomelen) kunnen vaststellen door te hoge gain door adaptieve gain regeling.

    Nadelen:
    - Zeer veel instelopties (maar dat kan ook een voordeel zijn)

    Bij HK heb ik een "low-end" Orange stabilisator in bestelling voor 15 USD maar heb hier geen al te hoge verwachtingen van maar wilde dit toch eens proberen.

    De Eagle Tree kan ik zeker aanbevelen.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

    Groeten,
    Thor
     
  4. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Onvoorstelbaar wat er tegenwoordig allemaal kan.
    Vroeger moest je nog echt kunnen vliegen.
    Nu is het probleem dat je niet kan kiezen tussen de hebbedingetjes die dat voor je doen.
    Straks moet je alleen nog maar zeggen: "ga vliegen".
    Het is dat ik er geen tijd voor over heb, maar al die snufjes lijken me heel interessant.
     
  6. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt.

    Inmiddels heb ik ook een AirAce StaBee 2.0 gevonden. Dat komt uit Duitsland.
    Die lijkt echter verdacht veel op de F-TEK 30A op de site van HK.
    Daar staat dat dat ding gemaakt is onder licentie van: http://www.feiyu-tech.com.
    Als je daar kijkt, zie je weer een oranje kastje dat inderdaad lijkt op de Stabee.

    Vraag is nu wel een beetje. Wie maakte het origineel.
    Die Stabee 2.0 kost in Nederland als je hem kan vinden ongeveer €130,-

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  7. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    De Stabee heeft geen 2 uitgangen voor de rolroeren (dus geen flaperons mogelijk) en vond ik voor mijn toepassing niet geschikt.
     
  8. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    2 Airlon uitgangen

    Thor,

    begrijp ik het goed dat die Eagle tree wel twee aparte uitgangen heeft voor de airlons, en dat de ook mixen kunt blijven gebruiken?
    Ik weet inmiddels van mensen met zo'n Stabee, dat het ook prima werkt op 1 airlon. Ze gebruiken dus geen y-kabel, maat de stabilizer werkt maar op 1 airlon.
    Dat schijnt ook goed te werken. Maar het blijft natuurlijk een soort noodoplossing.

    Eric
     
  9. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Eagletree is ook bij Emcotec te koop.
    Ja, er zitten 2 aileron uitgangen op.
     
  10. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Zoals vangrafhorst al schrijft klopt dat. Mixen blijft gewoon werken. Ik gebruik op mijn vliegtuig de Guardian met flaperons.

    Je kunt een "premixed" signaal aanbieden of het mixen door de Guardian laten doen. Ik laat het mixen aan mijn DX8 over en bied het signaal pre-mixed aan.

    Wat ik ook echt fijn vind is dat je alle instellingen niet alleen dmv je zender met de het hoogte- en rolroer als "display" kan doen maar met je PC/Laptop. Het is voor mij trouwens wel een nieuwe gewaarwording om je model "aan de laptop te hangen".
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2012
  11. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt

    Bedankt voor alle info.

    Gezien het feit dat ie bijna overal uitverkocht is, denk ik dat dit ook wel wat zegt. Ik heb er uiteindelijk één besteld bij het adres van Leon 55. Bedankt Leon.
    Nu afwachten wanneer hij de grote plas over is. Ik laat het nog weten hoe het werkt in de Me-109.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  12. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Thor,

    Op welke uitgang heb je dan de tweede airlon aangesloten. Zie het plaatje hieronder. Op de aux? Of heb je een andere versie.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher

    [​IMG]
     
  14. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Eric,

    Ik heb exact deze versie.

    De 2e aileron wordt op de auxingang/uitgang aangesloten.

    Als je in je model nu je ailerons separaat aanstuurt, koppel je de Guardian er in principe gewoon tussen dus van ontvanger "AIL" naar Guardian "Ail RX-in" en dan van de Guardian "Ail-Out" naar de servo die tot nu toe in het "AIL" kanaal van de ontvanger zat. Met het de 2e aileron die op je ontvanger in een AUX kanaal zit doe je dat precies zo. Dus van ontvanger AUX(1) naar Guardian "Aux RX-in" en dan van Guardian "Aux-Out" naar de servo die tot nu toe in de ontvanger AUX zat.

    Als je echter in je vliegtuig twee rolroerservos hebt die via een Y-kabel aanstuurt, heb je 2 mogelijkheden;
    1. van ontvanger "AIL" naar "AIL RX-In" en dan van "AIL-out" naar de Y-kabel en servos
    2. van ontvanger "AIL" naar "AIL RX-In" en dan van "AIL-out" en "AUX-out" naar de twee rolroerservos. Het mixen van de signalen doet dan de Guardian.

    Het mooiste is echter de allereerste waarbij je alles separaat kan houden.

    De "MOD" stekker sluit je aan op een kanaal met 3 standen om de Guardian 2D modus (-100%), uit (0%) of 3D modus (100%) te zetten. Bij mij zit dat op AUX2 van de ontvanger en de F-Mode schakelaar op de zender.

    De "GAIN" ofwel versterking kun je het beste op een draaiknop aansluiten (AUX 3 op mijn Spektrum DX8 om zo de "GAIN" traploos in te kunnen stellen tijdens het vliegen.
    Je kunt echter ook een schakelaar gebruiken om tussen 2 of 3 waardes te kiezen. Als je de "GAIN" op -100% draait, is dit hetzelfde effect als de mode op uit te zetten.


    Met vriendelijke groet,
    Thor

    PS. Ik neem aan dat je de handleiding op de Eagle Tree site al gezien hebt maar indien niet kun je die hier vinden http://www.eagletreesystems.com/Support/Manuals/Guardian 2D-3D.pdf.
    Het is even wat leesvoer in het engels maar maakt alles wel duidelijk.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2012
  15. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Handleiding

    Hallo Thor,

    Inmiddels heb ik inderdaad de handleiding al, en daarin werd eigenlijk mijn vraag aan jou al beantwoord. Ook heb ik inmiddels de software gedownload. het wachten is dus nu nog even op het ding zelf. Hij gaat eerst in een oude Calmato nitro-kist om mee te experimenteren. Daarna op mijn Mustang, om te kijken of ik de landingen met een War bird mee kan verbeteren. Tenslotte zal hij geplaatst worden in mijn Me-109.
    Bedankt weer voor je info. gebruik je de software zelf ook?

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  16. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Ja, die gebruik ik zeker want dat maakt het instellen echt comfortabel. :p
     
  17. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    probleempje

    Thor,

    Als ik de Eagletree schakel van 2D naar 3D veranderd het hoogteroer van richting. M.a.w. als ik dat in flight zou doen, zou het hoogteroer tegengesteld gaan werken met waarschijnlijk desastreuze gevolgen.
    Als ik op de unit zelf de gain van de pitch dan tegengesteld draai, is het bij 3D goed, maar bij schakelen naar 2D werkt het hoogteroer weer tegengesteld.
    Ik kom er met de manual niet uit. Enig idee? Of heb ik een probleemexemplaar?

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  18. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Eric,

    Is mij nog niet opgevallen en ik heb met zowel 2d als 3d modus gevlogen.
    Ik loop eens even naar de garage en ga het eens testen en laat het je zo weten.

    TT
     
  19. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Eric,

    Ik heb het even gecheckt en het hoogteroer werkt normaal in beide modi. Staat op jouw stabilizer firmware 1.17? Ik weet niet of het daarmee samenhangt maar het is altijd een goed idee de laatste firmware te gebruiken. Daarna een factory reset doorvoeren. In de software zie ik geen optie die dit kan forceren.

    Heb je de "reset neutral servo deflection" en "reset level pitch/roll" doorgevoerd?

    TT
     
  20. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Thor,

    Bedankt voor het checken.
    Die "reset neutral servo deflection" en "reset level pitch/roll" doe ik als ik de kist aan de computer heb hangen denk ik?
    Hoe doe je een factory reset?, of moet ie dan terug naar de VS?

    Ik zal de kist aan de computer hangen. Dat heb ik nog niet gedaan. Ik zal eens kijken wat dat brengt.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     

Deel Deze Pagina