Flight stabilisation voor vliegtuigen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door schummie, 28 sep 2012.

  1. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Gevonden

    Thor,

    Ik heb hem aan de PC gehangen. Het duurde even voor ik het juiste kabeltje had gevonden. Die van de Blackberry paste. Daarmee had ik gelijk antwoord op de laatste vraag aan jou. Ik heb alles gereset, maar het probleem blijft. Misschien dat het wat te maken heeft met de instellingen op de zender.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  2. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Zou best kunnen. Staan er mixes ingesteld? Wat voor een type zender is het eigenlijk? Het lijkt mij inderdaad een instellingsprobleem. Voor dat je de stabilisator terug stuurt, zou ik eerst het probleem aan Eagletree support posten of eens zoeken op RCGroups.

    TT
     
  3. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    mmm heb hem zelf ook de Guardian . hoogte roer bij mij ook zelfde 2d 3d.ik wacht effe af tot schummie zijn zender instellingen heeft bekeken .
     
  4. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Leon55,

    Bedoel je dat je ook hetzelfde probleem hebt, of werkt het bij jou wel goed?

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher.
     
  5. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Thor,

    De zender is een Robbe Futaba 10C. Ik heb de vraag inmiddels bij Eagletree gesteld, en op hun support forum gezet. De unit zelf heeft de laatste software.

    Eagle tree heeft het volgende geantwoord:
    Eric Schumacher, The Eagle Tree support team has replied to your support request #766405 It sounds like you have re-trimmed your model with 2D Mode enabled, so that when you switch to 3D Mode the commanded angular rate is not zeroed properly. The correct method for re-trimming your model with the Guardian involves taking off and flying with stabilization disabled, trimming the model for level flight and then resetting level flight and trims information with a single switch toggle as specified in the manual under the section "Mode/Config Switch Behavior." Once this has been done properly, you should be able to fly in both 2D and 3D Modes with the expected level of performance. We hope this response has sufficiently answered your questions. If not, please do not send another email. Instead, reply to this email or login to your account for a complete archive of all your support requests and responses.

    Dat eerste, dus het re-trimmen in 2D mode zal kloppen. Maar dat is volgens mij juist wat je doet als je het model voor het eerst instelt. Ik heb daarop het volgende geantwoord:

    Thank you for your quick reaction. You guys get a thumbs up for service. However I don't completely understand what you mean by re-trimming when in 2D mode. The manual says that I have to toggle the switch 1 time for resetting level flight and trims. Up down, or down up, depending if the switch is up or down. Doesn't this imply that I retrim in 2D or 3D mode depending on the position of the switch?
    Op het antwoord daarop wacht ik nog. Overigens denk ik zelf absoluut dat er iets mis is gegaan bij het instellen van zender of Eagletree zelf door mij.
    Ik ben gisteren tot veel te laat bezig geweest 3:00 , zodat ik denk dat ik beter van start opnieuw kan beginnen.
    Ik begin dan ook met een nieuw model in de zender, zodat ik geen eventueel verborgen mixen heb aan staan.
    Heb je overigens alle uitslagen van de servo's op 100% staan? Dat staat in de manual, maar bijvoorbeeld mijn hoogteroer staat op ongeveer 50% up en 48% down.
    Ook dat heb ik al eens aangepast, maar dat had geen effect op mijn probleem.
    Kortom, met al dat gezamenlijke (internationale) denkwerk zouden we er uit moeten kunnen komen.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher


     
  6. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    bij mij werkt hij wel goed .ik denk dat je gain omgepoold wordt als jij van 2d naar 3d gaat.heb je all op je zender gekeken
     
  7. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Leon,

    Wat bedoel je daar precies mee? Met het kijken op de zender bedoel ik. De mode switch zit op kanaal 5, en op een 3 standen schakelaar. Als ik op de servo tester kijk gaat ie van -100% via nul naar +100%.
    De master gain zit op draaiknop C op de Futaba 10C.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  8. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    wat eagle tree bedoeld is als je trim niet inde midden staat en je hebt de trim heelemaal naar booven of naar beneden en je schakeld naar 3d hij dat aan houd dus bevoorbeeld als je op de kop vliegt in ik schakkel hem 3d stand stabli hij zo dat hij op de kop blijft vliegen .heb jij ook wel de levl flight in gesteld dat wil dus zeggen vliegtuig zo neerstellen dat hij zo moet vliegen.stand aanhouden op manual dan 1keer sckakelen van manual 2d stand naar 3d stand en weer terug zi hier op 3.28 Rt8Y3Lxnv-0[/media] 2D/3D Stabilizer Tutorial - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Leon,

    Bedankt. Ik begrijp nu in elk geval wat Eagle Tree bedoeld. Die hebben het over gewoon trimmen. Ik ga het vanavond opnieuw proberen met een nieuw model in de zender. Ik begin dan ook met alle trims in het midden, en alle uitslagen op 100 %.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  10. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    heb alles effe vertaald voor jou van eagle Thor,

    De Zender is an Robbe Futaba 10C. Ik Heb de stellen vraag inmiddels BIJ Eagletree gesteld, en op hon support forum gezet. De unit Zelf has de laatste software.

    Eagle boom has Het following geantwoord:
    Eric Schumacher, heeft The Eagle Tree support team beantwoord uw support verzoek # 766405 Het klinkt alsof je hebt opnieuw bekleed uw model met 2D-modus is ingeschakeld, zodat wanneer u overschakelt naar 3D-modus de bevolen hoekige tarief is niet goed op nul gezet. De juiste methode voor het opnieuw het knippen van uw model met de Guardian gaat opstijgen en vliegen met stabilisatie met een handicap, het bijknippen van de model voor horizontale vlucht en het opnieuw instellen horizontale vlucht en het verkorten van informatie met een enkele schakelaar toggle zoals aangegeven in de handleiding onder de rubriek "Mode / Config Schakelaar Behavior. " Zodra dit correct is uitgevoerd, moet u in staat om te vliegen in zowel 2D als 3D-modi met het verwachte niveau van de prestaties. We hopen dat deze respons is voldoende uw vragen beantwoord. Zo niet, stuur geen ander e-mail. In plaats daarvan antwoorden op deze e-mail of in te loggen op uw account voor een complete archief van al uw verzoeken om ondersteuning en antwoorden.

    Dat Eerste, DUS Het re-trimmen in 2D-modus zAL kloppen. But that is according MIJ Juist wat JE DOET ALS JE Het model for Het eerst instelt. Ik Heb daarop Het following geantwoord:

    Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Hebben jullie een duim omhoog voor de service. Maar ik denk niet helemaal begrijpt wat je bedoelt met opnieuw trimmen als in 2D-modus. De handleiding zegt dat ik de schakelaar 1 keer schakelen voor het resetten van horizontale vlucht en afwerking. Omhoog, omlaag, of naar beneden op, afhankelijk van of de schakelaar omhoog of omlaag. Is dit niet zeggen dat ik retrim in 2D of 3D-modus, afhankelijk van de stand van de schakelaar?
    Op Het antwoord daarop Wacht cik Nog. Overigens Denk Ik Zelf Absoluut DAT ER iETS mis is gegaan BIJ Het INSTELLEN van Zender van Eagletree Zelf deur MIJ.
    Ik ben gisteren peuter many te Laat BEZIG geweest 3:00, zodat Ik Denk dat-Ik Beter van start Opnieuw Kan Beginnen.
    Ik begin Dan OOK ontmoette un nieuw model in de Zender, zodat Ik Configuratie op eventueel Verborgen mixen Hebr Aan Staan.
    Heb JE overigens Alle uitslagen van de servo's op 100% Staan? Dat Staat in de handleiding, but bijvoorbeeld Mijn hoogteroer Staat op Aproximat 50% tot 48% en naar beneden.
    OOK DAT Heb Ik Al Eens aangepast, but that had Configuratie op andere effect op Mijn Probleem.
    Kortom, ontmoette al dat-Gezamenlijke (internationale) Denkwerk zouden we er visitors moeten Kunnen Komen.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher


    Bewerkingen ongedaan maken












    nieuw! Klik op de bovenstaande woorden om te bewerken en alternatieve vertalingen weer te geven. Verwijderen



    Voorbeeldgebruik van '':




    automatisch vertaald door Google




    Woordenboek


    Google Vertalen voor bedrijven:Translator ToolkitWebsite TranslatorGlobal Market Finder

    Rechtstreekse vertaling uitschakelenOver Google VertalenMobielPrivacyHelpFeedback verzenden
     
  11. leon55

    leon55

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    25
    Leon,

    Wat bedoel je daar precies mee? Met het kijken op de zender bedoel ik. De mode switch zit op kanaal 5, en op een 3 standen schakelaar. Als ik op de servo tester kijk gaat ie van -100% via nul naar +100%.
    De master gain zit op draaiknop C op de Futaba 10C.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher . nou ik bedoel als jij switch op kanaal 5. niet dat jouw master gain ook switch tegelijk .en ook niet als je de draaiknop c omdraaid dat de kanaal 5 omgepoold wordt want dan zou je een mix hebben
     
  12. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    leon,

    O.K. Ik begrijp het.

    Ik ga vanavond de hele kist opnieuw instellen vanaf een leeg model in de zender. De Eagletree zet ik terug op de fabrieksinstellingen. Eens kijken wat die schone lei mij zal brengen.

    Bedankt voor je meedenken.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  13. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,

    De schone lei heeft me niets gebracht. Van nul begonnen. De gain op andere kanalen gezet en de mod switch ook. Zodra ik schakel naar 3D wordt het hoogteroer tegengesteld. Ik heb zelfs de indruk dat hij helemaal niet naar 3D schakelt. Er zou verschil moeten zitten tussen de roerbewegingen bij 2D en 3D. Bij mij beweegt het roer even, inderdaad tegengesteld aan de bewegingsrichting, en komt daarna terug in de middenstand. De wanhoop begint een beetje toe te slaan.
    Misschien toch een specifieke zenderkwestie. In 2D mode lijkt alles prima te werken.

    Gebruiken jullie ook Futaba?

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  14. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Eric,

    Ik ben net terug van even vliegen met de Eagletree en er 3 accus mee leeggevlogen. Het is echt een super ding, als het naar behoren werkt.

    Mijn zender is een Spektrum DX8. Gezien Futuba een A-merk is, kan ik mij niet voorstellen dat het hier aan kan liggen.

    Wat Eagletree met hun antwoord bedoeld, is het instellen van de trim settings dmv de zender en niet met de software en laptop.

    Om het probleem nogmaals helemaal scherp te krijgen; als je vliegtuig op de werkbank of grond ligt en je schakelt op 2D modus en je beweegt de knuppel naar voren, gaat het hoogteroer omlaag. Als je dit in 3d modus doet, terwijl het vliegtuig op de werkbank ligt en je beweegt de knuppel naar voren gaat het hoogteroer omhoog?

    Als je het vliegtuig beweegt in 3d modus zie je duidelijk roeruitslagen omdat de eagletree probeert de positie van het vliegtuig vast te houden, in 2d mode is dit echter zeer minimaal merkbaar en hoor je het eigenlijk alleen de servo als je het vliegtuig met een rukje beweegt. Bij de rolroeren is de beweging zeer duidelijk te zien zowel in 2d als 3d modus.

    Groet,
    Thor
     
  15. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Thor,

    Voor de duidelijkheid, het hoogteroer blijft goed, en ook in de juiste richting op de knuppel reageren. Echter als ik om te testen volgens de manual het vliegtuig omhoog hou, dus met de neus omhoog, beweegt in 2D het roer omlaag om de kist weer recht te krijgen. Schakel ik naar 3D, en doe ik hetzelfde, dan geeft het hoogteroer UP.
    Nog een vraagje, bij het instellen van de flight level, door een keer binnen 15 seconden na het opstarten de mod schakelaar op en neer te halen zouden de servo's een keer moeten flippen.
    In mijn geval gaat het hoogteroer langzaam omlaag, en komt dan weer terug naar de middenstand.
    Maar ik heb bij dit testwerk de airlon en aux servo niet aangesloten omdat ik dit op tafel doe en anders de vleugel in de weg zit. Het zou natuurlijk kunnen dat dit effect heeft op de Eagletree.
     
  16. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Eric,

    Okay. Dan is er volgens mij geen probleem.

    In 2d probeert de stabilizor het vliegtuig horizontaal en level te krijgen. In 3d gaat het erom om de stand vast te houden. Dat betekent dus dat het hoogteroer in 2d modus bij het omhoog houden van de neus, roer naar beneden geeft om het toestel weer vlak te krijgen.

    Als je nu het toestel vlak houdt en je schakelt dan de 3d modus in, moet het zo zijn dat je exact hetzelfde gedrag ziet als in 2d modus. Als je echter de neus omhoog houdt en je schakelt dan de 3d modus in, zal de stabilizor proberen in de stand vast te houden en up roer geven als je de neus naar beneden beweegt. In 2d modus zal de stabilizor down roer geven om het toestel vlak te krijgen. Het lijkt er dan inderdaad op dat 2d in down roer resulteert en in 3d in up roer en dat is dan juist.

    Nogmaals voor de duidelijkheid; 2d mode zal het vliegtuig altijd naar een vlakke neutrale stand terugbrengen, 3d zal de stabilizer proberen de gevlogen attitude vast te houden.

    Bij het testen is het dus belangrijk vanuit de vlakke en neutrale stand te doen. 2d en 3d moeten dan dezelfde roeruitslagen laten zien.

    Groeten,
    Thor
     
  17. schummie

    schummie

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Almelo
    Hallo Thor,

    Je bent duidelijk. Maar, wat ik doe is het volgende.
    De kist staat vlak op tafel en staat in 2D. Ik doe de neus omhoog, en het hoogteroer gaat omlaag. Prima dus.
    Nu zet ik de kist terug. Weer vlak. Schakel naar 3D. Weer de neus omhoog, maar nu gaat het hoogteroer ook omhoog.
    Ik zal het later nog eens proberen, want je hebt een logisch verhaal.
    Krijg jij een "twitch" van de servo zoals beschreven in de manual wanneer je een "Reset level flight and trims" doet met de mode schakelaar. En zo ja, van welke servo dan?
    Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik al die tests heb uitgevoerd zonder de vleugel, dus zonder de aileron en aux servo aangesloten. Misschien dat dat rare dingen met de Eagle tree doet.

    Met vriendelijke groeten,

    Eric Schumacher
     
  18. F.Paternoster

    F.Paternoster

    Lid geworden:
    16 mrt 2012
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hallo,

    Sinds 2 weken ook zo'n mooie guardian 2D/3D aangeschaft.

    Ik ga hem testen in mijn PK Corsair F4U-1A.

    Het was wel even een gevogel om alle kabels netjes weg te werken.
    Heb hem nu nog met dubbelzijdig kliiteband vastzitten, maar naar mijn gevoel zit dat toch wat losjes, misschien direct vastmaken met bv dubbelzijdige tape.

    Gisteren bezig geweest met droogtesten, in zovere dat je dat kunt doen en Thor via pb wat gevraagd ( om deze topic niet te bevuilen ).

    Gechecked in 2D en 3D mode, en zo te zien doet de Guardian hetgeen wat hij moet doen.

    Nu maar wachten op een redelijke dag om deze te gaan testen, kan niet wachten.
    Als alles goed bevalt wat ik lees op RCGroups denk ik eraan om er nog een te kopen om hem niet hoeven te uitwisselen met mijn FMS Mustang P-51 1700mm

    Ik zal zekers mijn bevindingen in deze topic opschrijven.

    Groetjes Ferdinand
     
  19. F.Paternoster

    F.Paternoster

    Lid geworden:
    16 mrt 2012
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hallo,

    Vandaag de maiden gedaan met mijn PK Corsair, en wat vliegt hij lekker.

    Na wat kleine trimsettings 2 accu's leeg gevlogen, en hierna de guardian wezen testen.
    Na een mooie hoogte opgezocht te hebben hem in 2D geswitched en no problemo, netjes level ( had hem op de grond level gezet en gereset via PC ).
    Nadat ik vertrouwen had dat alles ok was, een paar recovery's gedaan inverted en sticks los, en hop level was hij weer, daarna een loop met rol en hetzelfde beeld netjes level.

    Flaps full gezet en hij compenseerd het naar boven klimmen.

    Paar landingen gedaan in 2D alleen throttle en elevator en is spot on te landen.

    Wel had ik een gevecht in 2D mode om een mooie scherpere bocht te maken, hij wilde het maar vasthouden, moet nog ff kijken of dit gebruikelijk is of dat ik iets fout heb staan.

    In 3D heading hold vliegen was even wennen, gezien de richting die je kiest dat hij die gelijk vasthoudt nadat je de stick centraal hebt staan.

    Even last gehad in 3D van overstabilisatie, maar dat was makkelijk bij te regelen via de Knob ( aux3 ).

    Ga eens kijken hoe ik in de Spectrum DX8 mixen kan aanmaken dat ik bv bij full flaps of gear down een hoge gain heb, en zodra ik geen flaps voer of dat de gear up is dat ik een lage gain heb, dan hoef ik tijdens de vlucht niks meer te regelen. Uitgaande dat ik de goede settings heb gevonden.

    Had nu de gain op de Guardian voor alle 3 op 50% staan en de Knob geheel links op 0 midden 50 en geheel rechts 100.
    Mode wordt geschakeld via de Aux2 ( 3 standen schakelaar ).

    Voorlopige conclusie, dat ik van de week zeker een nieuwe guardian erbij ga bestellen.

    Groetjes Ferdinand
     
  20. Thor

    Thor

    Lid geworden:
    23 mei 2011
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Eijsden, Zuid Limburg
    Hallo Ferdinand,

    Super dat het gelukt is. Met die 2D bochten bedoel je waarschijnlijk dat het wat hoekig/schokerig is? Ik heb bij mij rolroeren het richtingsroer bijgemixt misschien kan dat wat helpen of de gain pot voor de rolroeren iets minder hoog zetten. Het is een kwestie van uitproberen.

    Groeten,
    Thor
     

Deel Deze Pagina