Flightpower VS Kongpower (Verbluffende resultaten)

• Topicstarter Topicstarter fredje
  • Startdatum Startdatum
F

fredje

Guest
Hallo Iedereen,

In deze topic zal ik mijn tests rond de flightpower 25C 3s2170mah en de kongpower 25C 3s2200 mah reporten.
Deze lipo's zijn min of meer identiek, enkel de capaciteit verschilt maar dit is te verwaarlozen.
Het echte grote verschil ligt hem in de technologie en de prijs tussen deze 2 lipo's.
Ik heb deze lipo's getest met een DPR 100 in de Dragonous II Pro.
De prijs van deze flightpower lipo ligt rond de 80€ verschillend van site tot site, terwijl een kongpower lipo maar 67 USD$ kost. In euro is dit 45.2€, maar zal hier in onze conterijnen iets duurder liggen. Toch blijft het prijsverschil aanzienlijk tegenover de flightpower lipo.
En het is niet alleen de prijs die opmerkelijk is aan deze kongpower lipo.
De lipo is gemaakt in Taiwan en niet zoals de meeste chinese lipo's met de hand maar met uiterst preciese machines gefabriceerd.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de lipo beter zal presteren, maar we nemen de proef op de som:
Zaterdag 24 november was D-day. De eerste lipo die ik teste was de flightpower. Ik had deze lipo mooi opgewarmd tot ongeveer een temperatuur van 30°C.
Wat de prestaties van een lipo aanzienlijk verhoogt. De temperatuur op het vliegveld was 4.5°. Nadat Raf Putman mij zijn DPR leende en we hem samen hadden geïnstalleerd in de Dragonous konden we beginnen met de tests. Eén klein probleem we kregen de canopy er niet meer op door de iets te lange draden tussen DPR en regelaar waardoor de weerstand tijdens de vlucht waarschijnlijk iets hoger lag dan normaal. Maar geen getreur en of we go zonder canopy. Alles verliep vlot en ik vloog ongeveer 5.30 minuten.
Een uurtje later stak ik de Kongpower lipo in de heli. Deze was NIET voorverwarmd en had dus niet veel warmer dan 10°. Ik had toch wel het gevoel iets meer power te hebben maar de wind was ook iets afgenomen waardoor de vliegeigenschappen wat verbeterden. Hier zijn de uiteindelijke resultaten:
Flightpower EVO25 3s1p 2170mah (link)
Flightpower.JPG

Kongpower 25C 3s1p 2200mah (link)
Kongpower.JPG

Wanneer je de links volgt kun je de testresultaten per lipo downloaden in groter formaat!!!
Hier nog even de testresultaten per lipo op een rijtje:
Flightpower EVO25 3s1p 2170 mah:
Charge: 1407 mah
Battery Efficiency: 78%
Current Max: 32.23A / Avg: 9.76A
Voltage Max: 12.39V / Avg: 10.93V / Min: 9.36V
Power Max: 323.69W / Avg: 101.35W

Kongpower 25C 3s1p 2200mah
Charge: 1482mah
Battery Efficiency: 79%
Current Max: 31.49A / Avg: 10.28A
Voltage Max: 12.12V / Avg: 10.60V / Min: 9.49V
Power Max: 306.12W/ Avg: 105.11W

Ziezo hier zijn dus de harde feiten dat deze kongpower niet moet onderdoen voor de flightpower lipo en toch een stuk goedkoper is.

Dan nog een voordeel dat iedereen die voordien twijfelde om over te schakelen op lipo toch te doen vliegen op een lipo die betrouwbaarder is dan een andere lipo. De kongpower lipo's zijn zo gefabriceerd dat je de lipo kan ontladen tot 0.0V en dan zonder problemen kan terug opladen. Dit is een VEILIGHEID en het is dus niet de bedoeling dat je dit iedere vlucht doet. Maar wanneer je toevallig je lipo zo ver leegvliegt, laat je hem gewoon even rusten. De lipo zal vanzelf terugkeren naar ongeveer 2.5V/ cell. Hierna gewoon je lipo met 1C laden en hij is weer helemaal gezond. Wanneer je om het even welke andere lipo zo zou ontladen tot 0.0V zou hij gewoon opbranden. Dit is dus geen overbodige luxe.
Men heeft ook al test gedaan met een kongpower van 5000 mah. Men heeft deze met 120A geontlaad en de lipo werd slechts 59° warm en functioneerde nadien weer perfect.
Het enige minpunt is dat hij iets groter is dan de flightpower maar hij past nog steeds in mijn heli.
Voor mij is de beslissing al gemaakt. KONGPOWER RULEZ

Deze lipo zal binnenkort verkrijgbaar zijn via eRcmarket
Laat gerust je stem horen. Ik beantwoord met plezier al jouw vragen.

Greatz,
Fréderic

Hoi Fredje,

Misschien eens interessant om de de test te gaan doen tussen de "Kong Power" en de "Air Thunder" lipo's. Die hebben dezelfde eigenschappen als de "Kongs" maar zijn wel al langer op de markt.

Maar als ik het goed bekijk, het is misschien een interessante promo stunt van je sponsor om hier een topic over te starten .....

Grtz,
Dirk

De vraag is natuurlijk ook, wat zullen de accu's doen na 100-150 ladingen?

Verder wel een leuke test :)

Nog wel een vraagje, wat moet ik me voorstellen bij "battery Efficiency"? En hoe wordt het gemeten?

Prachtig mijn topic is nog niet verdwenen! Thx Robert! Prachtig werk man!

Ik blijf het een nogal 'gekleurd' verhaal vinden.
Ik ga er iets meer van geloven als niet jij (want jij bent niet objectief), maar iemand anders eens zo'n Kong Power 6s 5000mAh accu in een Trex 600 gooit en flink gaat raggen, totdat de accu 'leeg' is.

Ik sluit me aan bij een van de anderen en wil die dingen wel eens meemaken na 150 ladingen.
We hebben al heel veel 'super' accu's met heel veel pretenties langs zien komen, zelfs voor meer geld dan de KP, maar die vielen uiteindelijk ook door de mand.

Never mind, maar ik hou het voorlopig maar even bij mijn FP accu's. O ja, ik verwarm die ook nooit voor. Maakt nauwelijks verschil in prestatie. Het is geen Nimh of NiCad. Die zijn gevoelig voor lage temperaturen.

Je verhaal is erg gekleurd. Verder klopt je conclusie niet.

Als we even louter kijken naar de waardes die er echt toe doen:

Code:
Current Max: 32.23A
Power Max: 323.69W 

Current Max: 31.49A
Power Max: 306.12W

Dan blijken de volgende zaken.. de Flightpower kan een hogere stroom leveren ( 0.8A meer ), houdt z'n spanning beter vast (avg voltage) en levert meer vermogen.

Sure de kongpower doet het an sich niet slecht. Echter, de flightpower doet het beter.

Dat je met 'el cheapo' lipo's niet veel onder zult doen voor dure lipo's, is op zichzelf niet zo bijzonder. Het bijzondere van die dure lipo's is juist net dat kleine beetje extra wat ze leveren, wat ook duidelijk blijkt uit je metingen.

Om deze test volledig te laten zijn, graag herhalen als beide packs 50 en 100 cycles achter de kiezen hebben. Mijn voorspelling is dat het verschil dan alleen maar zal toenemen..

Altijd goed als er wat concurrentie op de markt komt.

Maar wat ik mis bij je vergelijkingstest is het gewicht van het pakket, toch belangrijk bij helikopters. De FP en TP zijn meer dan 10% lichter dacht ik. Ook mis ik 3700-3800 mAh cellen, die gebruik ik voor mijn 50 en 90size heli's.

Wat ik ook spijtig vind is dat deze nieuwe cellen weer een eigen balancer stekker hebben, net nu FP en TP dezelfde gebruiken, dus weer adapters kopen/maken...

O ja, ik verwarm die ook nooit voor. Maakt nauwelijks verschil in prestatie. Het is geen Nimh of NiCad. Die zijn gevoelig voor lage temperaturen.

Dit klopt wel niet, een lipo presteert zeer slecht bij lage temperaturen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb enkele bemerkingen.
Een lipo presteert optimaal bij een temperatuur tussen 30 en 40° en dit maakt wel degelijk werelden van verschil.
Over de metingen: De gemiddelde current van de Kongpower is beter dan de flightpower (9.76A t.o.v 10.28A = 0.52A verschil) wat dus ook niet zomaar even mag weggelaten worden. Op piekmomenten levert hij idd iets minder.
Over het voltage. De flightpower had de laagste minimum spanning (9.36V) terwijl ik langer met de kongpower vloog die een hogere minimum spanning had (9.49V). Maar de gemiddelde spanning van de kongpower was lager dan de flightpower. Het is niet mijn bedoeling om deze lipo op te heerlijken maar hij moet zeker niet onderdoen voor de flightpower. En ik zal deze test binnen 50 tal cycli herhalen. Ik was vroeger ook voorstander van FP maar kongpower is veiliger en levert (bijna) dezelfde power.

Gr,
Fréderic

De kongpower lipo's zijn zo gefabriceerd dat je de lipo kan ontladen tot 0.0V en dan zonder problemen kan terug opladen. Dit is een VEILIGHEID en het is dus niet de bedoeling dat je dit iedere vlucht doet. Maar wanneer je toevallig je lipo zo ver leegvliegt, laat je hem gewoon even rusten. De lipo zal vanzelf terugkeren naar ongeveer 2.5V/ cell. Hierna gewoon je lipo met 1C laden en hij is weer helemaal gezond. Wanneer je om het even welke andere lipo zo zou ontladen tot 0.0V zou hij gewoon opbranden.

Ontladen tot 0,0 V, daarna laten liggen en de lipo zou zelf terug tot 2,5 V/cel komen? Lijkt me sterk, waar haalt hij de energie vandaan? Heb je dit al getest?

Lipo's die te ver ontladen zijn, zijn over het algemeen kapot, in brand vliegen doet een lipo bij overladen.

Wel dit is nu juist het "speciale" aan deze lipo's. Ze zijn hiertegen beveiligd! Ik ga dit niet testen maar verwijs wel door naar volgend artiekels:
Bron: Kongpower website
http://www.kongpower.com/bulletin_en/show.asp?MsgID=33&page=1&srhTxt01=
Als je dit even doorneemt zal je zien dat mijn statement wel degelijk correct is.
Het is al bewezen door verschillende piloten. Onderandere ook door het bedrijf al's hobby's:
WGdVIkSSAv.jpg

Ik heb voor mijn MiniTitan:
- 2 Flightpowers 11,1V 3s1 evo 25C 2175 Mah
- 1 Airthunder 11,1V 3s1 2200 Mah 25C
- 2 Kongpower 11,1 3s1 2200 Mah 25C

Zonder gebruik te maken van meetapparatuur en puur op vlieggevoel en laadresultaten heb ik het volgende ondervonden bij een Bij 6:00 Min. vlucht:

De Flightpower lipo is krachtig in vlucht, echter in hover, turns en pitchwisselingen verliest hij iets meer vermogen dan de kongpowers, wel ietsje sterker dan de Airthunder.
Deze is wel de zuinigste lipo, ik laad er meestal 50 Mah minder in terug met dezelfde vliegtijd (+- 1700 Mah laden).
De cellen blijven wel altijd prachtig in balans en zijn altijd gebalanceerd als de lader stopt.
Hier betaal je dan ook wel een slordige 70€ voor.

De Airthunder is behoorlijk krachtig maar niet erg lang, vooral de eerste minuten gaat hij als de brandweer waarna de kracht wat afneemt rest van de vlucht blijft de headspeed wel redelijk constant.
Ik heb al een AT lipo laten vervangen na een vlucht of 30 omdat er een cel langzaam kapot ging, Moest de lipo steeds langer balanceren, totdat de Cel niet meer meeging.
De vervanging doet er nu ook al behoorlijk lang over, moet de lipo 5-10 minuten laten balanceren na het laden (1750-1800 Mah laden).
Kortom ik ben iets minder enthousiast geworden over de Airthunder lipo.
Ze kosten wel minder (44€).

De Kongpower is qua kracht vergelijkbaar met de Flightpower maar ik vind hem veel constanter in zijn afgave, de headspeed blijft de gehele vlucht krachtig en constant en neemt dan plotseling wat af, dit is uiteraard het moment om te landen (gebeurd bij mij op 6:30)
Bij een 6:00 vlucht is hij dus prachtig constant, M.i. het beste van al mijn Lipo's.
Ik laad er ook ong. 1750 mah in terug.
Soms moet ik een paar minuten wachten na het laden totdat de cellen gebalanceerd zijn.
Als je ze in Signapore besteld zijn ze nog goed te betalen ook (45€).

Kortom,
Als je kijkt naar prestatie/prijs verhouding dan komt de Kongpower er m.i. met kop en schouders als winnaar uit bij de 11,1v 3s1 packs.

Eric

Dat de KP's de FP's elkaar niet ver ontlopen qua prestaties neem ik zonder meer aan, ik heb je testresultaten bekeken en die overtuigen me. Gezien de lagere prijs zijn de KP's helemaal interessant.

Echter, een te ver ontladen lipo vliegt niet in brand, deze nieuwe doet dat niet, maar een klassieke ook niet, moet je dus niet gebruiken als argument.

Verder zie ik het verhaal van weer op spanning komen na ontladen tot 0V niet bevestigd op de link van de fabrikant (wel een verhaal over terug herstellen na wat voor een klassieke lipo te ver ontladen zou zijn). Sowiezo ben ik sceptisch over aanprijzingen van de verkopende kant, zij willen immers verkopen, ik hoor graag beide kanten. Jouw test is een mooi verslag van de kopende kant.

Dat deze lipo's meer mishandeling (lees: verdere ontlading) overleven dan andere, wil ik best aannemen, heb alleen een beetje moeite met het 0V verhaal.

Hallo iedereen,
Over de metingen: De gemiddelde current van de Kongpower is beter dan de flightpower (9.76A t.o.v 10.28A = 0.52A verschil) wat dus ook niet zomaar even mag weggelaten worden.

Het gemiddelde is totaal niet van belang, want dat hangt van je vliegstijl af. Dat heeft NIETS met de prestaties van de accu te maken.

Op piekmomenten levert hij idd iets minder.

Precies. Daarom is FP beter.

Over het voltage. De flightpower had de laagste minimum spanning (9.36V) terwijl ik langer met de kongpower vloog die een hogere minimum spanning had (9.49V). Maar de gemiddelde spanning van de kongpower was lager dan de flightpower.

Wederom een verkeerde interpretatie van de cijfers. Een lipo zal, normaliter, een ontlaadcurve tonen qua voltage waarbij je hoog begint, dan snel zakt (in de eerste seconden al), dan een hele tijd op een vast voltage blijft hangen (='nominaal voltage') en vervolgens verder zakt. Het feit dat het gemiddelde voltage van de FP hoger is kan twee dingen aangeven:

1) de nominale spanning is hoger, wat inhoudt dat de lipo gewoon 'meer volts' levert
2) onder belasting kakt de FP minder in.

In beide gevallen is dat dus een pluspunt voor de Flightpower.

Het is niet mijn bedoeling om deze lipo op te heerlijken maar hij moet zeker niet onderdoen voor de flightpower.

Hij moet het misschien niet, maar doet het wel.

Ze kunnen best beter zijn dan de flightpowers, die zijn ook echt niet veel beter dan de rest ook al roepen ze dat maar al te graag.. ook al is de FP 5% beter dan nog is hij het geld lang niet waard........

Hallo bedankt voor de reacties

Het feit dat het gemiddelde voltage van de FP hoger is kan twee dingen aangeven:

1) de nominale spanning is hoger, wat inhoudt dat de lipo gewoon 'meer volts' levert
2) onder belasting kakt de FP minder in.

In beide gevallen is dat dus een pluspunt voor de Flightpower.

Hier heb je een foutje gemaakt. De gemiddelde spanning van de Kongpower is HOGER dan de gemiddelde spanning van de Flightpower. 2 keer pluspunt voor de kongpower dus.

Nee hoor, ik heb geen foutje gemaakt. Jij misschien wel?

Code:

Dit quote ik rechtstreeks van jou. Ik zie daar bij de FP's toch echt een hoger getalletje staan dan bij de kongpower, althans, in mijn universum is 10.93 avg hoger dan 10.60 avg..

Ik ben idd fout. Ik had het op de gemiddelde current. Mijn excuses hiervoor.

Ik ben van plan om de test met het ontladen naar 0.0V te ondernemen. Zo zullen we alle twijfels achter ons kunnen laten en zullen we de harde bewijzen hebben of deze technologie wel degelijk verschilt van andere lipo's.

Ik Sluit me ook volledig aan bij Eric. Ik ondervond ook een constantere RPM bij de KP.
Binnenkort zal ik mijn test posten over het ontladen naar 0.0V.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ga nu eerst die test vergelijking doen na 100 tot 150 keer ontladen, is veel interresanter dan die 0 volt test! Tegenwoordig heeft toch bijna elke ESC een lipo beveiliging.

Die heb je helemaal niet nodig m.i. ...
Ik heb de beveiliging uit staan omdat mijn ESC (ACE 40A) soms vreemde kuren vertoonde, bij sommige vluchtbewegingen vroeg ik wat veel van de lipo en sloeg de beveiliging aan wat resulteerd in een lage headspeed.
Niet grappig als je vlak bij de grond zit :)

Ik vlieg altijd getimed 6 minuten (+-1700-1750 Mah = 80%), beter voor je lipo's of ze nu wel of niet tegen een laag voltage per cel kunnen.
De Kongpowers en Airthunders nemen serieus in kracht af na een bepaalde periode, dus moet je dan wel landen.
Tijdens het opladen zal je dan merken dat je max. 90% terug moet laden.
Om de lipo leeg te vliegen (heb ik gebrobeerd) moet je een hover kunstenaar zijn om hem in de lucht te houden met zo'n lage headspeed ;)
Ze gaan NIET kapot en je kan ze daarna gewoon weer opladen.

Eric

Laatst bewerkt:
Back