flightsimulator met beamer

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door nowis, 30 aug 2014.

  1. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi,

    Ik wilde weten of iemand ervaring heeft met een flightsimulator die gekoppeld is aan een beamer ?

    Ik heb een phoenix flightsimulator (DX7S zender) voor mijn heli hobby.
    Mijn vraag is of je met zo een beamer ook een betere vliegervaring hebt ? En zo ja welke beamers komen in aanmerking (prijs/kwaliteit) ?

    Alle suggesties zijn welkom.
     
  2. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi.

    Ik heb een Phoenix flightsimulator die ik regelmatig op de beamer speel.
    De software staat om mijn laptop. Via de RGB, USB of HDMI aansluiting gaat het signaal naar de beamer (maar net wat je beamer ondersteunt). Ik heb een Philips Clearence beamer. Merk doet er niet zoveel toe. Met een redelijk goedkope beamer kun je al uit de voeten omdat je de beamer in de huiskamer, garage o.i.d. gebruikt en geen grote afstand en daglicht hoeft te overbruggen. Zo rond de 250 € heb je al iets in huis.
    De meerwaarde?
    Het beeld is aanzienlijk groter, (ca 1,80 x 1,40 meter bijv.) dus wat realistischer dan op je PC scherm. Zet je dan je simulator snelheid op 150- 200 % dan heb je je handen vol.
    Hele volksstammen roepen nu meteen, dat je op een simulator niet kunt leren vliegen. Klopt, maar je leert er wel veel van en ook van een crash kun je leren. Al is het maar op de simulator..
    En als je weer eens paar dagen van dat takke weer hebt dan is het best leuk en je bent weer van de straat.:)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2014
  3. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Stevige huiskamer / garage... :p 180m x 140m, daar kan je al indoorvliegen met een 3m kist!!!! :D
     
  4. Reivax72

    Reivax72

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Hamont (Be)
    Ik vlieg ook regelmaat op de simulator met groot scherm. Dit is veel realistischer dan op de laptop. En als je op de achtergrond nog een homecinema setje installeert, dan is het lekker compleet. ik heb zelf dit scherm: Rollo scherm homecinema projector beamer HDTV 240x180 cm - Electronic-Star
    en ben daar zeer tevreden over. (betrouwbare website en degelijke en snelle levering).
     
  5. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hi, hi, cm bedoel ik en dan nog het formaat van het beeld.
    Ik pas het meteen aan anders ligt heel Europa in een deuk.:rolling::rolling:(dit is "stereo" en synchroon)
     
  6. sirksael

    sirksael

    Lid geworden:
    29 feb 2012
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Brussel
    Bij aanschaf van een beamer moet je wel rekening houden met de "input lag". Dat is de tijd die de beamer er over doet om een beeld effectief te tonen. Als die te groot is, is er een merkbare vertraging tussen een commando en wanneer het effect ervan effectief op het beeld getoond wordt.
    Sommige beamers zijn hierdoor niet geschikt om te gamen, en volgens mij bijgevolg zeker niet voor een sim.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je moet je niet blind staren op die input lag. Er zijn heel veel oorzaken welke voor die vertraging zorgen en er worden verschillende trucjes gebruikt om die te verlagen. De resolutie en de beeld- of herhalingsfrequentie zijn belangrijke oorzaken en daar worden dan ook de meeste trucjes mee uitgehaald om die vertraging te verkleinen.
    Een veel gebruikte truc is niet de hele beeldinhoud in één keer op het scherm zetten. Het uitrekenen en op z'n plaats zetten van elke pixel kost gewoon tijd. Als je dan niet direct alle pixels verwerkt heb je minder tijd nodig. Als je een stilstaand of heel langzaam bewegend beeld hebt wordt frame na frame het aantal pixels uitgebreid en aangevuld. Dat beeld blijft dus wel scherp en met veel inhoud.
    Maar nu snel bewegende beelden. Daar krijgt de computer in de beamer (of de monitor of de TV) dan geen tijd voor om alle pixels in de loop van een aantal frames uit te rekenen en zichtbaar te maken. De pixels verplaatsen zich daarvoor te snel. Met andere woorden het beeld wordt onscherp en verliest inhoud. De stilstaande achtergrond is helder en scherp maar de auto die snel door het beeld gaat is feitelijk niet meer dan een onscherpe "flits" die voorbij komt. Je kan dan wel zien dat er iets voorbij komt maar soms niet wat!
    Lag times, vertraging in goed Nederlands, van minder dan 100ms is voor veruit de meeste van ons prima. Een waarde van rond de 50ms is helemaal mooi. Als een beamer maar 20ms, of zelfs nog minder, vertraging heeft moet je goed opletten hoe ze dat weten te bereiken. Vaak is dus niet alles direct laten zien de gebruikte truc. Kijk eerst eens of het beeld dan wel de kwaliteit heeft die je wenst. Dan moet je vooral kijken naar de bewegende objecten op het scherm. De stilstaande achtergrond zal meestal wel in orde zijn. Soms kan je beter kiezen voor een (wat) grotere vertraging en een beter (bewegend) beeld.
     
  8. dotronix

    dotronix

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Diest
    Heb een epson tw 9000 waar ik op sim,is ook nog steeds input lag op,weliswaar low,maar net ietsje te hard merkbaar wanneer je 3D gaat doen in vliegen/heli,gewoon wat rondvliegen en basics is het wel ok
    0.20ms max
     

Deel Deze Pagina