flite test board

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Wub, 16 jan 2015.

  1. Wub

    Wub

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    33
    Waar kun je het board halen dat voor de modellen van flite test wordt gebruik, ik heb die papieren laag echt nodig:yes::yes:
    Groet
    Wessel
     
  2. tomvelsen

    tomvelsen

    Lid geworden:
    23 jul 2011
    Berichten:
    351
    Locatie:
    Middelburg, Zeeland
    Ik ben hier dus ook naar opzoek. ik ben erachter gekomen dat het te vinden is onder de naam 'foamboard', echter het probleem waar ik tegenaanloop is dat ze het slechts in grote hoeveelheden willen versturen...

    [Edit]: Hier is meer te vinden over het foamboard: foamboard voor flitetest scratch build
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    of een laagje 16 of 20 grams glasmatje erover.
    voegt in gewicht vrij weinig toe (als je netjes met de hars omgaat..), en heeft als voordeel dat je normaal op een grasveld kunt landen zonder meteen schrappen en scheuren in je vliegtuig te krijgen.
     
  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wat het foamboard betreft dat door Flite Test gebruikt wordt: het is geen standaard depron, maar een variant van geëxpandeerd polystyreenschuim in plaatvorm waarbij een papieren onder en bovenlaag is aangebracht.

    Die 2 lagen geven extra sterkte en stijfheid aan het schuim en maken het minder fragiel. Eenzelfde model bouwen in depron plaat met dezelfde dikte is niet raadzaam, tenzij je extra koolstof gaat aanbrengen (vleugels zullen teveel doorbuigen, romp zal niet torsie stijf genoeg zijn). Het is daarentegen wel zwaarder dan depron.

    In België wordt het ook wel eens "maquettekarton" genoemd. "Cadapac" vind je ook wel als merknaam. Het wordt oa gebruikt voor het maken van maquettes van gebouwen door architecten.

    Er zijn een aantal webshops waar je dit materiaal in verschillende diktes en formaten per stuk kan aankopen. Deze is er een van:

    Maquettekarton - Architectuur & maquettebouw - Lucas Creativ Webshop
     
  5. luclatiers

    luclatiers

    Lid geworden:
    26 mei 2012
    Berichten:
    10
    ik ben op dit moment ook bezig met een model van flitetest.
    het materiaal foamborad ook wel architecten karton genoemd heb ik gekocht bij een architecten bureau waar mijn vader contact mee heeft. zij gebruiken dit materiaal om maquettes mee te maken
    het enige probleem is dat de platen standaard diktes hebben. bij flitetest praten ze over anderhalf inch dikte (het goed heb) alleen dit komt niet overeen met de standaard maten die hier te verkrijgen zijn.
    daarom heeft mijn vader deze tekeningen vergroot om zijn werk. want doe je dit niet dan kom je niet uit met de grootte van de gleuven.

    als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel.

    MVG

    Luc
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat lijkt me sterk want dat komt overeen met ongeveer 38mm dik. Zo dik heb ik die platen nog nooit gezien. De dikste die ik ooit heb gezien waren 10mm of 12mm. Die laatste zou overeen komen met 0,5 inch.
     
  7. luclatiers

    luclatiers

    Lid geworden:
    26 mei 2012
    Berichten:
    10
    als je gaat zoeken op foamboard kom je alleen uit bij 3mm en 5mm dikte en dit komt dus niet overeen met de dikte die ze bij flitetest gebruiken
     
  8. theodorus

    theodorus

    Lid geworden:
    27 sep 2014
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Schinveld
  9. KaiWissink

    KaiWissink

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Enschede
    Flitetest gebruikt 5mm dikte. Het enige verschil is geloof ik dat het soort dat zij gebruiken iets lichter in gewicht is.
    dikte kun je van de tekeningen afhalen.
    Vliegtuig uit profiel foto is van 5mm foamboard van de hobbywinkel. Heb de FT3D gemaakt van 3mm foamboard om gewicht te besparen.
    Succes
     
  10. hdgracing

    hdgracing

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Assendelft
    Ik heb pas een kit gekocht bij flite test en heb in Nederland 3mm foamboard( maquette karton ) gekocht maar het adams foamboard 5mm van flite test is behoorlijk lichter. Dit geeft wel wat problemen met gewicht en uitbalanceren met wat je hier kan kopen.
     

Deel Deze Pagina