Flybarless 450 & 250

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Het viel mij een tijdje terug op, dat als er op dit forum gesproken wordt over een flybarless machine, er altijd standaard vanuit wordt gegaan dat er een Vstabi oid op wordt geplaatst.

Maar wat voegt dit nu eigenlijk toe aan een heli?
- iig houdt dit het "flybar" gevoel in de heli in stand
- voorspelbaar gedrag t.o.v. voor de ombouw
- ?

Dus ik dacht, kan het ook zonder?
En zowaar, na wat zoeken kwam ik verhalen tegen van mensen die het zonder deden, en ook goed er mee konden vliegen...

Nu heb ik een Trex 450 V2 staan, en een Trex 250 (1ste generatie) waar ik al een tijd niets aan had verbouwd.
Dat wordt dus weer eens tijd.

Na wat zoeken (en hulp van Barrrrt voor de 450 kop, hartelijk dank daarvoor) alle onderdelen bij elkaar gesprokkeld, en begonnen met de ombouw van de 450:

Totaalplaatje voor de ombouw:
img1980d.jpg

Dichtbij
img1983o.jpg

Gaui kop
(ja ik weet het, raar gezicht binnen de rest van de heli, maar het werkt)
img1984a.jpg

In het kader van zekerheid voor alles (mn standaard align kop zat toendertijd ook e.e.a. niet 100% vast..)
Kop in onderdelen:
img1985.jpg

Naakte 450:
img1993l.jpg

Kop ingebouwd op de heli, eigenlijk duurde het foto's maken langer dan de werkelijke ombouw :mrgreen:
img2016j.jpg

Dan nu het volgende slachtoffer...
De 250
img2020fg.jpg

De standaard kop zoals hij er af kwam:
img2019l.jpg

De verse kop van microheli:
img2022lk.jpg

Ik heb als allereerste werk de headbutton er af gehaald, die was echt niet om aan te zien..
En die van de 250 kan ik niet overzetten, aangezien de bout is doorgedraaid (standaard ### dingen)
img2024q.jpg

Geheel opgebouwd:
img2027z.jpg

img2030.jpg

Uiteindelijke resultaat:
img2031d.jpg

img2033w.jpg

De twee samen
img2036h.jpg

Ondertussen heb ik voor beiden zelfs de nieuwe maiden al gehad :rolleyes:

Beiden waren ze schrikbarend fel op de cyclic. Toen had ik nog geen enkele aanpassing in de zender gedaan....

Ondertussen ben ik er op uitgekomen dat ik de cyclic instellingen op de swash 1/3 heb teruggeschroefd, nu is er gewoon erg goed mee te vliegen.

Totale gevoel is wel anders.
Hij trekt net wat anders weg met opstijgen, schiet wat feller de bochten in, een prak extra vermogen, etc.
Maar niets waar ik niet aan wil wennen :mrgreen:
Voorlopig weer ergens tijd vandaan zien te halen om beiden helemaal fijn te stellen, dan kan ik wat meer zeggen.

Voor mij is de ombouw iig geslaagd, ik heb 2 goed vliegende flybarless machines zonder elektronische toevoegingen.

zit er mooi uit!
fijn dat het ook goed vliegt zonder V of skookum.
eigenlijk vlogen ze vroeger toch ook zonder gyro op de staart? denk dat principe eigenlijk gelijklopend is maar dan op de cyclic...

Leuke post! Ook goed om te zien dat het gaui kopje mooi gebruikt wordt.

Heb de 450 ook een keer gevlogen zonder de stabi zoals je weet. Maar dat voelde niet direct 'lekker' aan om er flink mee te raggen.

Sorry hoor echt een mega noob, maar heb je nu gewoon alleen een flybarless kop erop en een standaard gyro? Heli's zien er gewoon prachtig uit zo, maar de prijs van die Vstabi's houden me nogal tegen.

Voor de exacte vliegtijd moet ik even goed gaan kijken (eerste afstelrondes waren niet echt gelijkmatig), maar tot nu scheelt het een 2 a 300 mah op een 5 minuten.
en ik moet even een beetje wennen aan het nieuwe gevoel, ik heb er nog maar 5 accu's mee weg

Filmmateriaal lijkt mij ook wel grappig, moet ik mn vriendin een keer mee zien te slepen

@Barrrt:
de eerst keer dat ik de 450 aanzwengelde, had ik alle uitslagen nog hetzelfde staan als met de flybar. Ik ben dolgelukkig dat het me lukte om hem op de grond te krijgen zonder schade :rolleyes:
Maar na wat uitslagen verkleint te hebben, vliegt het eigenlijk gewoon goed. Ik kan nu weer mn sticks een paar tellen loslaten met hoveren (ik vlieg in een hal :mrgreen: )
De 250 was weer een ander verhaal. Daar had ik de uitslagen net zoveel verkleint als bij de 450, daar was op dat moment geen zinnig rondje mee te vliegen. hier heb ik nu ook een accutje of wat mee weg, deze vliegt ook steeds beter

@ Gommel:
Inderdaad, alleen een flybarless kop erop. Verder gewoon de standaard elektronica. Nu moet ik wel zeggen, dat als je nog een heli aan moet schaffen een Vstabi ed weer redelijk aantrekkelijk wordt..
Je spaart nl een ontvanger (loopt erg snel richting 100 eur) en en gyro (zit ook snel over de 100 eur) uit. Deze had ik er natuurlijk al opzitten, en ik vond het idee niet prettig om meteen alles eraf te slopen, terwijl ik goeie electronica erop heb zitten.

@skookum:
Gyro op de staart let ik lekker zitten, dat is me teveel werk tijdens het vliegen :mrgreen:
ik heb een Fptje waarbij de gyro regelmatig niets doet, dan heb je toch je handen vol aan hem met een beetje leuk rondvliegen...

Je hebt natuurlijk wel nog een ontvanger nodig bij een vbar, die sat. ontvangers van spektrum zijn dacht ik wel aardig goedkoop. Futaba komt ook met sat. ontvangers, rond de 60 a 70 euro.

Interessant die flybar and vstabi less 250.. Abbootje

? Trex 250 (1ste generatie) ? Wat heb ik gemist?

@ student, ik zie dat je de 250 met Razr bladen vliegt, heb je hem ook flybarless met de "standaart" carbon bladen van align gevlogen? ik ben wel benieuwt wat jij van de bladen vind in vergelijking met die van align, ik was er niet echt kapot van toen ik ze probeerde.
(kan ook aan mijn heli liggen natuurlijk, die is nog steeds bijna 70 gram te zwaar dan mis je het verschil in opp op de bladen al snel)

Ik zat toevallig maandag nog naar de kop te kijken maar heb hem niet gehaald omdat ik geen zin had om er achter te komen dat het mischien toch niet zou werken... Toch moeten bestellen dan achteraf. Komt de volgende keer wel weer :)

@btc-rc.nl:

De expo verhogen vind ik niets, dat verpest het gevoel een beetje vind ik.
Heb m nu op 10 staan, dus iets minder gevoelig in het begin (en eigenlijk stond ie dat al met de flybar erop)

@Niek:
Tegenwoordig heb je de SE, waar weer een hele prak met verbeteringen op schijnen te zitten. Ook de kop is wat anders.
Klik

@raymon:
Ik heb ook nog even gekeken voor de gaui 200, maar dan heb ik twee van die apparaten staan :mrgreen:
Ik wou anders die kop pakken voor de ombouw, alleen is die redelijk regelmatig niet voorradig bij veel winkels.

@Fire-Fly:
Hmm, razor bladen?
Ik heb de standaard kunststof dingen (die volledig witte) snel in de hoek gegooid toen ik de 250 net had. Toen heb ik de standaard carbon bladen van align besteld, die zitten er dus nog steeds op. Ik crash niet zo vaak, dus heb ik niet zo veel bladen op voorraad, en kan dus ook niet even andere proberen :cool:

Maar wat is er niet goed aan jouw 250 dan?
Ze zijn erg gevoelig op de afstelling, maar als die in orde is zou hij best stabiel moeten vliegen.
Zeker met wat extra gewicht moet ie dan stabieler zijn.
Met stabiel bedoel ik natuurlijk voor zijn klasse, mijn 450 is een rustig vliegdingetje vergeleken met dat kleintje.
Ook motorisch nooit problemen gehad, spul wordt niet eens warm. Enige wat ik heb is dat de snaar redelijk snel haar verliest. Ik vermoed dat het voorste asje waar de snaar over loopt iets scheef getrokken wordt, waardoor de poelie in de snaar gaat snijden, maar zeker weet ik dit nog niet..

Laatst bewerkt:
@richard78:

Lol, we kunnen eens kijken als ik weer eens een beetje tijd heb om wat te gaan doen..
Meestal kan ik net twee accutjes vliegen, en dan roepen de verplichtingen weer :rolleyes:

mijn fout, de razor bladen zien er ong hetzelfde uit, ik heb zelf de 250D en die zijn weer anders. Had ik even verkeerd gezien dan.

Stabiliteit is het probleem niet echt, het is meer dat de razor bladen wat korter zijn, bij de kit krijg je standaard 2 plastik bladen, een korte en een lange. De razor zijn gemaakt naar de korte en de align carbon naar de lange. Door het extra gewicht wat ik er onder heb hangen kan ik met de razor bladen pitch geven wat ik wil maar ik kom amper omhoog. Ik vlieg nu met 1200 mah accu's die ik verder niet voor wat anders kan gebruiken. Dus ik ga nog even door tot ze echt op zijn voor ik wat lichtere 850 accu's er voor aanschaf.

Ik heb de snaar al tijdens een vlucht stuk gehad. Regelmatig controleren dus.
Fastlad schijnt verbeterde upgrade snaar te hebben.

@Student, se Kop is nu blankmetaal kleurig,
maar behalve de staartbladhouders (chinese weigth) zie ik geen vershillen..

Laatst bewerkt:
@ student:

Een T-rex 250 als Rigid en zonder E-stabilisatie? Respect!:cool:

Groet, Bert

toch valt het qua stabiliteit echt mee...

Ik moet hem nog finetunen, maar ik denk niet dat hij veel schichtiger is geworden na de ombouw
Het is alleen een beetje opletten, omdat je nu bepaalde gedragingen gewend bent die hij nu toch anders uitvoerd

Maar ach, ik ben heli gaan vliegen om te leren vliegen met een heli die gedraagt als een echte, dan moet ik dat ook doen. En ik vind het wel grappig dat nu niet iedereen zomaar met deze heli's weg zal vliegen :mrgreen:

@ niek:
Dan heb ik misschien toch een beetje een 250 se, de chinese mod zit er namelijk op. De problemen die af en toe opdoken zijn er mee opgelost..

De 450 heeft die mod trouwens ook.
Daar zit de T-tube op, incl de chinese weight mod (ik dacht dat dat de bladhouders van de pro waren)
Daar hoef ik gelukkig niet meer op de snaarspanning en slijtage te letten:cool:

Goed,

Vandaag met beide heli's gevlogen, en er beginnen nu toch aparte verschillen naar voren te komen qua vlieggedrag.

Zo is de 450 nog steeds gewoon erg stabiel, hij is alleen ERG veel directer dan met de flybar.
Climbouts zijn nu echt grappig. Hij was al niet langzaam bij een keer vol pitch geven, nu is hij nog veel sneller. Een heel stuk vermogen extra, terwijl ik nu 50mah per minuut minder verbruik dan normaal

Ook trekt hij een piets naar links in de voorwaartse vlucht. En aangezien ik in een hal vlieg, is dat niet vanwege zijwind oid. Door de eerder genoemde gevoeligheid en wat andere vliegkarakteristieken, is het figuren vliegen echt weer even wennen.
Maar zeer goed te doen, als je wat ervaring met het normale vliegen hebt.

De 250 daarentegen is een wat ander verhaal.
De andere vliegkarakteristieken (naar links trekken, gevoeliger) zijn op deze heli 3 a 4 keer zo goed merkbaar als bij de 450. Verbruik wordt per minuut met een 20mah ong beperkt, nu nog kijken of ik hem nog op de cm gestuurd krijg :rolleyes:

Het is gewoon zo ontzettend bloedsnel op de swashcorrecties, het is zo gevoelig, overcorrigeren gaat ontzettend snel.:schrik:

Er is mee te vliegen, het vraagt alleen een zeer vaste hand en wat voorspellingsvermogen.
Zeer zeker niet aan te raden voor mensen die de heli niet voor de volle 100% onder controle kunnen houden.

Kortom:
De 450 is gewoon een kwestie van bestaande kunstjes een beetje aanpassen, de 250 moet ik even opnieuw mee leren vliegen.

Maar, ik ging voor heli's zonder flybar en ik blijf volhouden.:mrgreen:

Dit is nu mn tweede vliegsessie met beiden, verdere bevindingen zal ik hier ook nog neergooien :-D

Back