Flymentor 3D in een Raptor Titan 50 Nitro

Discussie in 'Electronica' gestart door HeliMarco-033, 15 sep 2018.

  1. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik vlieg al jaren nitro heli''s, maar besteedt er veel te weinig tijd aan. Blijf dus een beginnende vlieger. In mijn vorige model (Hirobo Shuttle) had ik een optisch stabilisatiesysteem gemonteerd. Werkte goed.
    In mijn huidige heli, een Raptor Titan 50 besloot ik om de modernere variant te monteren.
    Beste en betaalbaarste optie lijkt me de KDS Flymentor 3D.
    Gekocht bij Hobby King (€80) Met een extra schakelaar kan ik de Flymentor als emergency hulp gebruiken (staat normaal dan uit) of als continue werkende vlieg stabilisatie hulp. Op de zender kan ik de gevoeligheid instellen met een potmeter. Het digitale oog naar de grond, dat voor positiestabilisatie zorgt, heb ik (nog) niet geinstalleerd. Voor mij is de stabilisatiehulp het belangrijkste.
    Voor de staartstabilisatie gebruik ik de Flymentor gyro niet: ik blijf mijn huidige Futaba gyro gewoon gebruiken, onder het motto: als iets goed werkt, niet veranderen.
    Alles is gemonteerd nen getest en de software ingesteld. Eerste proefvlucht volgt zsm.
    IMG_20180905_170948.jpg
    Bovenaanzicht met de LED's zichtbaar
    IMG_20180905_171008.jpg
    De 2 gyro's
    IMG_20180905_171031.jpg
    Zijaanzicht
    IMG_20180905_171138.jpg
    Zijaanzicht
    IMG_20180913_161940.jpg
    Futaba Fc18 v3 Plus (!!) met de Flymentor regelunit rechtsboven)
     
  2. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Mooi systeem ben benieuwd hoe het je bevalt.
    zijn dat dan twee gyro's de KDS en je GY401?
     
  3. HeliMarco-033

    HeliMarco-033

    Lid geworden:
    22 feb 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Amersfoort
    @RuudM Ja klopt, er zitten dus 2 gyro's op nu.
    Bevindingen: Werkt eigenlijk perfect. Soms moet ik even opletten of de Flymentor op het juiste moment (en op de juiste heli positie) is geïnitialiseerd, zodat hij de boel in de juiste positie houdt. Maar de heli is mooi rustig en houdt zichzelf vlak. Bij rustig weer kan ik mijn rechterhand los in de lucht zwaaien: de heli blijft strak recht hangen.
    Ik heb de positiecamera niet geinstalleerd. Wel geprobeerd, maar kreeg deze niet goed en betrouwbaar aan het werk. Ook een goede positie voor de lens is moeilijk te vinden.
    Ik vlieg meestal op de potmeter, dus met de flymentor constant aan het werk. De extra schakelaar (noodingreep) ga ik edd verwijderen.
    Het enige waar ik op moet letten, is dat ik nu op een andere manier leer vliegen. Doordat de flymentor meteen bijstuurt, moet ik bij een bocht of forward vlucht, de knuppel steeds blijven sturen. dat is anders dan zonder Flymentor/stabilisatorhulp en ook anders dan op de simulators.
    ik gebruik een PC simulator en een rc simulator app op mijn xiaomi nu om bochten, achtjes en nose-in te leren vliegen en de hand-oog coordinatie te verbeteren. en oefen dan weer verder met de maximaal stabiel Raptor ....oefenen, oefenen...
     
  4. J Kramer

    J Kramer

    Lid geworden:
    8 aug 2010
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Dronrijp
    Ik heb nog een flymentor liggen waar ik niets meer mee doe. Is nog helemaal compleet incl doos cd enz... zet hem ook te koop op deze site €50,-.
     

Deel Deze Pagina