fokker d7 1/4 scale

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door vogelman, 1 jun 2017.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Dat gaat heel goed zelfs! :thumbsup:
     
  2. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    De 2 rompdelen met triplex versteviging zijn gelijmd ,droog hebben wij de gleuflatten voor landingsgestel en gedeeltelijke struts bovenvleugel uitgezet ,kan ik makkelijker zien hoe alles gelijmg moet worden ook de spanten 1 en 3 met boven spant los inelkaar gezet ,bovenspant heb ik drastisch uitgezaagd om ruimte te maken voor de amubox direct achter spant 3 waar het instumenten paneel tegenaankomt.
    Kwa zuivere schaal moet er aan deze balsa fokker veel veranderd worden ,stapje voor stapje maakt ik foto,s en laat het zien.
    foto 2 laat zien dat wij voorbij de cockpit de staanders die niet zijn voorzien van de dwarslat 2 driehoekjes ingelijmd hebben voor versteviging ook later als de boven en onder latjes worden ingelijmd krijgen deze driehoekjes ,het gewicht van deze driehoekjes bij elkaar is zo weinig en geef zoveel versteviging . ,
    john. IMGP6104.JPG IMGP6103.JPG
     
    E.hof vindt dit leuk.
  3. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Stilleven van steen en hout ,eerste opzet van de spanten van de romp ,3spanten verder de andere kant van de romp er op lijmen ,ziedaar de 2 driehoeken geven aan perfect recht ,nu verder met de achterkant van de romp .
    john IMGP6107.JPG IMGP6107.JPG IMGP6110.JPG IMGP6108.JPG
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi bezig John! :thumbsup:
    Leuk je op de Dawn Patrol weer even gesproken te hebben.
    Je hebt mooie plannen met deze Fokker.
    Bouwze!

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    effe een dipje ,vorige week gevallen via 112 ziekenhuis in en operatie aan mijn heup ,gaat een maandje overheen en hopelijk dan weer bouwen.
    gr, john
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Oh nee... Heel veel sterkte John!
    Beterschap en hoop dat je snel opknapt!

    Groeten, Ramses
    .
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Oei da's vervelend, beterschap!
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Sterkte en beterschap John
     
  9. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    De draad weer opgepakt ,het staartgedeelte ,zeer makkelijk ,licht en slechts 2 nijnol bouten te verwijderen ,bovenkant 2 deuvels met centraal de borgbout ,zijkant 1 deuvel en onderaan aluminium plaatje met gaatje waar de nijlon bout in een verzonken inslagmoer valt , ook de 2 steunen van stabilo naar romp vallen in de inslagmoer.,afgekeken bij teus zijn 1/3 schaal fokker d7 ,bij deze mijn dank voor dit ontwerp. IMGP6120.JPG IMGP6124.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    E.hof, mig 3 en Ariel vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Los van de tekst (???), obv. de foto snap ik het niet.

    Waar is de bout die de achterkant van het stabilo op z'n plaats houdt? :hammer:

    Twee deuvels en een bout aan de voorkant: overkill?


    jan.
     
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    De tweede bout zie je niet op deze foto, alleen het aluminium plaatje is te zien waar de nylon bout doorheen gaat.
    Volgens mij is dit een prima oplossing. De bout aan de voorkant is belangrijk om alles op zijn plek te houden!

    Johannes
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Zal aan mij liggen, maar ik zie 't niet . . . :weetnie:


    jan.
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Hoe gaan jullie eigenlijk om met het telkens los en vast klikken van de clevis? Bij demontabel stabilo / roer lijkt me dat een punt wat snel slijt en gevoelig is t.a.v. fijnafstelling / trim. Eens gemonteerd en afgesteld laat ik dit deel van de constructie altijd het liefst zo veel mogelijk met rust.
     
  14. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    hierbij het boutje wat aan de onderkant alles zekerd , voor het steeds loshalen van de clevis hebben wij ook een oplossing ge vonden komt later met foto,s .
    gr, john IMGP6126.JPG
     
  15. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ah daar :). Lijkt me stevige constructie zo inderdaad. Ben benieuwd naar de oplossing voor de clevis!
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ook het stabilo?

    Het mysterie wordt steeds groter . . .


    jan.
     
  17. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Beste jan.
    de fin met daaraan het richtingsroer wordt vastgelijmd op het stabilo ,de nijlon bout bovenop zekerd daar en de onderste bout zekerd daar ,door de bovenste 2 deuvels en de deuvel aan de zijkant die stak invallen zit alles perfect op zijn plaats ,enige vorm van verscheuving is onmogelijk ,hopelijk begrijp je het nu.
    groet john.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Ik zie het nu inderdaad.

    (En nu ik het zie snap ik ook waarom ik het eerst niet zag.

    Maakt niet uit.

    Bedankt.


    jan.
     
  19. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Komende de tijd bouw van het moeilijkste gedeelte van de fokker ,schaalbouw gehele voorkant van de romp.
    heb bewust gekozen veel onderdelen in 3d copier uit t e voeren ,wij hebben geen draaibank en op het gebied van schaalbouw in koperen en stalen onderdelen ben ik een nul.
    in de U,S,A is er een bedrijf die de diverse 3d onderdelen kan leveren ,koop ze wel standdard anders is de prijs erg hoog , de eerste onderdelen [spandau gun] in de grondverf gezet ,de kwaliteit is erg goed .
    begin de bovenkant van de cockpit ,ondertussen de radiator gemaakt met aluminium omlijsting ,was bewust wil de complete bovenkant voorbij de cockpit in aluminium uitvoeren.
    john. IMGP6130.JPG IMGP6128.JPG IMGP6129.JPG
     
    ron van sommeren en E.hof vinden dit leuk.
  20. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    beste schaalbouwers ,na een pauze van bouwen toch de draad weer opgepakt,de dummy motor makkelijkse manier kopen bij arizona models in usa of de bouw van teus goed bekijken .
    heb geen draaibank kan geen gegoten onderdelen maken ,heb alleen een kolomboor en wat fantasie ,allen onderdelen voor mijn dummy had ik in voorraad ,verder hier wat foto,s
    john IMGP6854.JPG IMGP6856.JPG IMGP6858.JPG IMGP6858.JPG IMGP6877.JPG IMGP6877.JPG IMGP6877.JPG IMGP6878.JPG IMGP6882.JPG IMGP6883.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ron van sommeren, strutter en E.hof vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina