beste lezers. ik heb een balsa bouwpakket van guillows wat eigenlijk een vrije vlucht model is maar ik wil hem graag als statisch model bouwen (omdat het mijn eerste balsa is en ik eerst het materiaal wilde leren kennen enzo). nu wil ik hem zo gedetailleerd mogelijk maken zonder er bizarre bedragen aan uit te geven. ik zoek een manier om de motor (Le Rhone) en de geweren (spandau) te maken of ergens op de kop te tikken. ook zoek ik een mooie houten prop. op de site van guillows staat dat het model 1:16 is maar op de doos staat 1:14 wat mij kop zorgen geeft in welke schaal ik eventueel iets moet bestellen ofzo... dit is hem: ik zal af en toe ook een fototje plaatsen over de vooruitgang en eventuele vragen stellen. alle tips tricks ed. zijn welkom!!! bedankt alvast!
De foto van de motor zie ik helaas niet. Ik weet dat er een goede papieren bouwplaat van de Le Rhone bestaat die op internet te vinden is. Misschien kan je daar wat mee? Ik heb dezelfde bouwdoos en ben er als tiener ooit aan begonnen. Ik geloof dat ik 1 vleugel had gebouwd. Uitvoeren als vliegend model is vrijwel onmogelijk, dus een goede keus van je om deze statisch te maken.
Als rubber aangedreven model mischien ... maar geëlektrificeerd gaat het best (en ook met een Cox'je vliegt het) ... met moderne middelen moet hij vliegklaar onder de 200 gram kunnen blijven (rompje weegt kompleet bepannen rond de 100 gram, als je nog wat verlichting in het houtwerk aanbrengt het plasic door balsa vervangt wordt het nog een stuk lichter
heb gezocht naar de papieren versie op inet en gevonden! -Engines WWI - Paperwarbirds maar gewicht is niet van belang voor mij... aangezien het een statisch model word. als iemand de geweren of de motor als model (nog niet geassembleerd) heeft liggen zou ik de leverancier graag weten of het overnemen (tegen betaling)
Dirk, Ik weet dat er mensen zijn die hier succes mee hebben. Het grootste probleem is dat er geen V-stelling is waardoor het model vrijwel niet stabiel te krijgen is. Voor RC is dit minder een probleem omdat je dan kan compenseren, maar voor Vrije Vlucht moet het model uit zich zelf volledig stabiel zijn. Daarnaast is door de korte rompneus snel veel ballast nodig om de balans goed te krijgen, maar dat is met rubber aandrijving meer een probleem dan met electro of brandstof. En voor lijnbesturing is het model ook geschikt. Heb je zelf een DR-1 als Electro Vrije Vlucht model vliegen? Dan heb ik groot respect voor je! Wout
De schaal van dit "beestje" is 1:14,26...... (1:1 heeft een span van 7,19m over de (uitstekende) rolroeren ... bij het model is dat 504 mm, deel je dit op elkaar, en plaats je dan de komma goed, kom je uit op 1:14,26587301587302 ) ... Op de tekening staat hoe en hoeveel V-stelling je kunt aanbrengen, maar dat ziet er alleen niet uit ... ooit heel lang geleden gebouwd, aangedreven met een Cox'je 0,33cc ... moest RC worden, heeft wel een paar keer kort gevlogen met pendel stabilisatie op de rolroeren zonder noemenswaardige schade, RC is er wegens "geldgebrek" nooit ingekomen ... kistje overgedaan aan "iemand", maar die heeft er voor zover ik weet ook niets meer mee gedaan ... alleen de tekening heb ik nog. Ooit ook de SE5a van Guillow gebouwd voor vrije vlucht rubber, maar dat vloog niet echt was veel te zwaar .... maar daar heb ik de tekingen helaas niet meer van ...
heb wat gevonden.... 1:12 cylinders van de Le Rhone en dan zelf een (kleinere) crankcase maken. de link is een uitleg hoe dat moet... Scratch Building Crankcases en de spandau word ook 1:12... 1:14 is niet een gebruikelijke schaal blijkbaar... heeft iemand goede tekeningen hoe ik zelf een houten prop kan maken?
F-22 free flight Hallo, leuk project. Helemaal als je na de bouw van deze de smaak te pakken hebt en een vliegend model gaat bouwen Tip: kom naar de IIFI 2012, maart in Nijmegen. Europees top schaalbouwers en indoor duurvlucht-piloten (allemaal vrije vlucht) Maar: In je handtekening staat F-22 vrije vlucht... Heb je een vrij vliegende F-22 van Depron? Evt. nieuw draadje voor aanmaken. Ben er benieuwd naar (of niet goed gezocht op 't forum...)
is idd de goede link ervan. dat project licht al een poosje stil... heb toen wat proef gevlogen maar had het idee dat het model te weinig voorstuwing heef of te weinig lift heeft.... moet eens proberen er ailerons op te maken en daarmee te zorgen voor een opwaarts moment zodat hij naar boven trekt ipv de grond in boort! haha dank je DHG500! maar nijmegen is mij iets te ver.... ik woon in zeeuwsch-vlaanderen.... maar weer terug on-topic... niemand verder ideeën voor de DR-1?
Voor het snijden van een schaalprop moet je eens hier kijken: SFA Forum - carving a scale prop for static display
dank jullie voor de links. moet goed komen zo. de Le Rhone zal ik zelf gaan fabriceren..... van 1mm dikke rvs m5 en m6 ringetjes voor de cilinder (koelribben), de cilinderkoppen ga ik maken van door de kopjes van m6 slotboutjes af te zagen en verder te bewerken, het carter/krukashuis word van schuim/hout gemaakt en de uitlaatpijpjes (op het blok) van 2,5mm massieve (buigt makkelijker) staafjes. weet iemand misschien waar de uitlaat op een DR-1 "buiten komt"? iemand nog tips voor de spandau's (geweren)?
Bij een rotatiemotor is niet echt sprake van een uitlaatpijp. De gassen en olie worden gewoon naar buiten geslingerd. Ik ben benieuwd naar je motor. Klinkt leuk. Wout
Er hoort natuurlijk een "Oberursel Ur. II" motor in ... hier OberurselUR2d - Early Birds RC Model Airplanes PlansRC Model Airplanes Plans - Home - Free RC Plans vind je een tekening ... en met Google vele afbeeldingen, waarbij dit een leuk artikel is Oberursel Reproduction | The Vintage Aviator ... daar staat ook iets over de Spandau's en daar Google je op "Spandau LMG 08/15" ... vooral op "afbeeldingen" zoeken ... hier de tekening http://www.arizonamodels.com/manuals/spandau-blueprint-1.gif ...
de DR-1 is met de oberursel ur II en met de Le Rhone gebouwd. dus is questie van keuze welke je wilt maken.... Le Rhone Oberursel Ur II de "koper" kleurige pijpen zijn dus de inlaten haha >.<
Ja en de uitlaat is slechts een gat, met de uitlaatklep eronder ... en allebei hebben ze de zelfde aparte klepbediening ... trekken is inlaatklep en duwen is uitlaatklep open ... overigens zijn veel delen van de Le Rhône en de Oberursel identiek ....
dat is inderdaad een slimme opmerking. Ik kan mij heel goed indenken dat iemand dat voor de uitlaten aanziet. Maar inderdaad loost de motor alles direct in de buitenlucht. Pech voor degene die er achter zit....