fokker DR-1

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door lil-ti, 19 jan 2012.

  1. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    beste lezers.

    ik heb een balsa bouwpakket van guillows wat eigenlijk een vrije vlucht model is maar ik wil hem graag als statisch model bouwen (omdat het mijn eerste balsa is en ik eerst het materiaal wilde leren kennen enzo).

    nu wil ik hem zo gedetailleerd mogelijk maken zonder er bizarre bedragen aan uit te geven.

    ik zoek een manier om de motor (Le Rhone) en de geweren (spandau) te maken of ergens op de kop te tikken.
    ook zoek ik een mooie houten prop.

    op de site van guillows staat dat het model 1:16 is maar op de doos staat 1:14 wat mij kop zorgen geeft in welke schaal ik eventueel iets moet bestellen ofzo...

    dit is hem:
    [​IMG]
    [​IMG]

    ik zal af en toe ook een fototje plaatsen over de vooruitgang en eventuele vragen stellen.
    alle tips tricks ed. zijn welkom!!! :)

    bedankt alvast!
     
  2. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    dit is een mooie foto van de motor...

    [​IMG]
     
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De foto van de motor zie ik helaas niet. Ik weet dat er een goede papieren bouwplaat van de Le Rhone bestaat die op internet te vinden is. Misschien kan je daar wat mee?
    Ik heb dezelfde bouwdoos en ben er als tiener ooit aan begonnen. Ik geloof dat ik 1 vleugel had gebouwd. Uitvoeren als vliegend model is vrijwel onmogelijk, dus een goede keus van je om deze statisch te maken.
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Als rubber aangedreven model mischien ... maar geëlektrificeerd gaat het best (en ook met een Cox'je vliegt het) ... met moderne middelen moet hij vliegklaar onder de 200 gram kunnen blijven (rompje weegt kompleet bepannen rond de 100 gram, als je nog wat verlichting in het houtwerk aanbrengt het plasic door balsa vervangt wordt het nog een stuk lichter :)
     
  5. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    heb gezocht naar de papieren versie op inet en gevonden!

    -Engines WWI - Paperwarbirds

    maar gewicht is niet van belang voor mij... aangezien het een statisch model word.

    als iemand de geweren of de motor als model (nog niet geassembleerd) heeft liggen zou ik de leverancier graag weten of het overnemen (tegen betaling)
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dirk,

    Ik weet dat er mensen zijn die hier succes mee hebben. Het grootste probleem is dat er geen V-stelling is waardoor het model vrijwel niet stabiel te krijgen is. Voor RC is dit minder een probleem omdat je dan kan compenseren, maar voor Vrije Vlucht moet het model uit zich zelf volledig stabiel zijn. Daarnaast is door de korte rompneus snel veel ballast nodig om de balans goed te krijgen, maar dat is met rubber aandrijving meer een probleem dan met electro of brandstof. En voor lijnbesturing is het model ook geschikt.

    Heb je zelf een DR-1 als Electro Vrije Vlucht model vliegen? Dan heb ik groot respect voor je! :worship:

    Wout
     
  7. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    De schaal van dit "beestje" is 1:14,26...... (1:1 heeft een span van 7,19m over de (uitstekende) rolroeren ... bij het model is dat 504 mm, deel je dit op elkaar, en plaats je dan de komma goed, kom je uit op 1:14,26587301587302 ) ...

    Op de tekening staat hoe en hoeveel V-stelling je kunt aanbrengen, maar dat ziet er alleen niet uit ... ooit heel lang geleden gebouwd, aangedreven met een Cox'je 0,33cc ... moest RC worden, heeft wel een paar keer kort gevlogen met pendel stabilisatie op de rolroeren zonder noemenswaardige schade, RC is er wegens "geldgebrek" nooit ingekomen ... kistje overgedaan aan "iemand", maar die heeft er voor zover ik weet ook niets meer mee gedaan ... alleen de tekening heb ik nog.

    Ooit ook de SE5a van Guillow gebouwd voor vrije vlucht rubber, maar dat vloog niet echt was veel te zwaar .... maar daar heb ik de tekingen helaas niet meer van ...
     
  8. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    heb wat gevonden....

    1:12 cylinders van de Le Rhone en dan zelf een (kleinere) crankcase maken.
    de link is een uitleg hoe dat moet...
    Scratch Building Crankcases

    en de spandau word ook 1:12...

    1:14 is niet een gebruikelijke schaal blijkbaar... :(

    heeft iemand goede tekeningen hoe ik zelf een houten prop kan maken?
     
  9. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    F-22 free flight

    Hallo, leuk project.
    Helemaal als je na de bouw van deze de smaak te pakken hebt en een vliegend model gaat bouwen ;)
    Tip: kom naar de IIFI 2012, maart in Nijmegen. Europees top schaalbouwers en indoor duurvlucht-piloten (allemaal vrije vlucht)

    Maar:
    In je handtekening staat F-22 vrije vlucht... Heb je een vrij vliegende F-22 van Depron?
    Evt. nieuw draadje voor aanmaken. Ben er benieuwd naar (of niet goed gezocht op 't forum...)
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Volgens mij kan je de info over zijn F-22 hier vinden.

    Schuim dus (en mooi uitgewerkt!)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  11. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    is idd de goede link ervan.

    dat project licht al een poosje stil...

    heb toen wat proef gevlogen maar had het idee dat het model te weinig voorstuwing heef of te weinig lift heeft.... moet eens proberen er ailerons op te maken en daarmee te zorgen voor een opwaarts moment zodat hij naar boven trekt ipv de grond in boort! haha

    dank je DHG500! :)

    maar nijmegen is mij iets te ver.... ik woon in zeeuwsch-vlaanderen....

    maar weer terug on-topic...

    niemand verder ideeën voor de DR-1?
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
  15. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    dank jullie voor de links.
    moet goed komen zo.

    de Le Rhone zal ik zelf gaan fabriceren..... van 1mm dikke rvs m5 en m6 ringetjes voor de cilinder (koelribben), de cilinderkoppen ga ik maken van door de kopjes van m6 slotboutjes af te zagen en verder te bewerken, het carter/krukashuis word van schuim/hout gemaakt en de uitlaatpijpjes (op het blok) van 2,5mm massieve (buigt makkelijker) staafjes.

    weet iemand misschien waar de uitlaat op een DR-1 "buiten komt"?

    iemand nog tips voor de spandau's (geweren)?
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bij een rotatiemotor is niet echt sprake van een uitlaatpijp. De gassen en olie worden gewoon naar buiten geslingerd.

    Ik ben benieuwd naar je motor. Klinkt leuk.

    Wout
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Er hoort natuurlijk een "Oberursel Ur. II" motor in ... hier OberurselUR2d - Early Birds RC Model Airplanes PlansRC Model Airplanes Plans - Home -  Free RC Plans vind je een tekening ... en met Google vele afbeeldingen, waarbij dit een leuk artikel is Oberursel Reproduction | The Vintage Aviator ... daar staat ook iets over de Spandau's en daar Google je op "Spandau LMG 08/15" ... vooral op "afbeeldingen" zoeken ... hier de tekening http://www.arizonamodels.com/manuals/spandau-blueprint-1.gif ...
     
  18. lil-ti

    lil-ti

    Lid geworden:
    25 jul 2010
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Zaamslag
    de DR-1 is met de oberursel ur II en met de Le Rhone gebouwd.

    dus is questie van keuze welke je wilt maken....

    Le Rhone
    [​IMG]

    Oberursel Ur II
    [​IMG]

    de "koper" kleurige pijpen zijn dus de inlaten haha >.<
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ja en de uitlaat is slechts een gat, met de uitlaatklep eronder ... en allebei hebben ze de zelfde aparte klepbediening ... trekken is inlaatklep en duwen is uitlaatklep open ... overigens zijn veel delen van de Le Rhône en de Oberursel identiek ....
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    dat is inderdaad een slimme opmerking. Ik kan mij heel goed indenken dat iemand dat voor de uitlaten aanziet. Maar inderdaad loost de motor alles direct in de buitenlucht. Pech voor degene die er achter zit....
     

Deel Deze Pagina